Toon posts:

Geluidskaart advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ondanks dat ik weinig kennis heb over het bouwen van een pc is het mij toch gelukt. Ik heb gekozen voor een pc met moederbord Asus z270-p. Dit betreft een moederbord met onboard geluidskaart zonder SPDIF. In mijn oude pc had ik een geluidskaart met SPDIF op de moederbord wat er voor zorgde dat ik enorm mooie geluidskwaliteit had vergeleken met onboard. Naast een goede stereo geluid met alle speakers had ik ook Dolby surround 5.1 en DTS. Ik gebruikte een SPDIF kabel met een pin dus niet de zes hoekige kabel. Mijn oude pc was een medion akoya p7700 D (MD8848)

Nu zoek ik een geluidskaart met een goede kwaliteit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van Logitech Z5500 5.1 speakers met SPDIF kabel en een monitor speaker aansluiting 3,5inch. Daarnaast maak ik ook gebruik van een koptelefoon aansluiting en microfoon aansluiting op de front panel van mijn pc kast.

Mijn pc is een Windows 10 met de volgende specificaties:
Alternate kit:
Moederbord Asus z270-p
(op de moederbord zag ik ook SPDIF aansluiting staan)
intel i7-7700k
Corsair 16 gb ram

Max prijs 150 euro mocht er een betere geluidskaart zijn dan wil ik het wel overwegen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-02 21:15
Wat voor hoofdtelefoon gebruik je, en ben je bereid om deze op de achterzijde van de pc aan te sluiten?

Voor de speakers maakt de kwaliteit van de geluidskaart namelijk niet echt uit, het is namelijk een digitale aansluiting en bij Logitech speakers kun je de geringe verschillen tussen geluidskaarten toch niet horen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Wat ga je precies doen met deze geluidskaart behalve je speakers aansluiten? Als je daadwerkelijk van een onboard vandaan komt, zou het me toch sterk verbazen als de kwaliteit die je gewend bent slechter dan pricewatch: Asus Xonar DGX zou zijn.

Sowieso dacht ik dat S/PDIF digitaal was en de geluidskaart uberhaupt niet gebruikt? (Heb het nooit gebruikt dus weet het niet zeker).

Verwijderd

Topicstarter
Dennisdennis12: Ik gebruik een philips koptelefoon, welke type weet ik niet, ik ben bereid het op de achterzijde van de pc aan te sluiten als ik het maar niet telkens moet los koppelen om geluid via luidsprekers of monitor te horen. Ik heb het liefst koptelefoon vooraan op de behuizing zodat ik deze makkelijk weer kan opbergen.

lactaxative: ik kom inderdaad van een onboard geluidskaart met spdif ingebouwd vandaan. er zal optimaal gebruik van gemaakt worden dus voor liedjes en films met dolby surround/dts. De Asus Xonar DGX heeft niet de SPDIF aansluiting die ik nodig heb. Ik zoek een goede geluidskaart met SPDIF aansluiting die een pin heeft dus niet de zeshoekige SPDIF. De zeshoekige SPDIF word gebruikt van de tv naar de luidsprekers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2017 18:24 ]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-02 21:15
waarschijnlijk heb je voldoende aan de goedkoopste geluidskaart met spdif aansluiting. de kwaliteit van de geluidskaart maakt namelijk (bijna) niet uit voor spdif. Daarnaast maak je ook geen gebruik van de geluidskaart als je de hoofdtelefoon op de front-ingang aansluit, en ik verwacht niet dat je met een philips hoofdtelefoon het verschil kunt horen tussen een dure en goedkope geluidskaart.

• lactaxative
Er zijn volgens mij gewoon brackets die je op de S/PDIF header op je moederbord kunt solderen. Zie je dit zitten of koop je dan liever voor een paar tientjes een geluidskaart?

Om Dolby Headphone te gebruiken zul je in ieder geval een geluidskaart moeten aanschaffen. Is dit iets waar je specifiek behoefte aan hebt?

Overigens kun je Z-5500 speakers toch ook via S/PDIF optisch (i.p.v. coax wat je nu gebruikt) aansluiten? Heb je natuurlijk wel een nieuwe kabel nodig.

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Had hetzelfde met mijn (Gigabyte) moederbord. Uiteindelijk zo'n soort bracket gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/SP...754315:g:U6QAAOSwv0tVSDzN (ken de verkoper niet verder).

Volgens de specs van Asus zit er een S/PDIF out header op je moederbord:
https://www.asus.com/Moth...ME-Z270-P/specifications/

Geen nieuwe geluidskaart nodig op die manier

Verwijderd

Topicstarter
Dennisdennis12: ik verwacht ook weinig van de hoofdtelefoon aangezien deze alleen van de front ingang van mijn behuizing gebruik word gemaakt.

Lactaxative: Ik heb liever een geluidskaart apart want ik kom ook een aansluiting tekort voor mijn monitor speaker. Ik wil wel alles aansluiten zonder stekkers te wisselen.

overigens: het geluid via hoofdtelefoon maakt mij niet zoveel uit. Voor youtube en om liedjes in een stille omgeving te horen gebruik ik de hoofdtelefoon. Dat vind ik niet zo interessant. Het gaat mij meer om dat ik de speakers+ monitor kan aansluiten op de geluidskaart + geluid waaronder dolby surround kan horen via SPDIF. Daarnaast moet de front panel aansluitingen zoals koptelefoon en microfoon actief zijn. Ik was laatst een geluidskaart gaan kijken en de verkoper vertelde mij dat ik als die geluidskaart installeer dat ik geen gebruik kan maken van de front panel. Ook op internet gezocht en dat klopte volgens de fabrikant.

Ik weet dat er 2 soorten SPDIF zijn op mijn Logitech Z5500. Ik heb even opgezocht hoe dit heet. De optische aansluiting gebruik ik van de luidsprekers naar de tv en de coax aansluiting wil ik van de luidsprekers naar de pc gebruiken zoals het in de oude situatie ook zo was.

Ik zit te denken aan de Asus Xonar DX maar dit is wel een oud product toch? Bij de fabrikant staat: supports latest DS3D GX 2.0 for gaming on Vista & XP. Ik twijfel of deze wel goed is voor mijn windows 10. Op internet lees ik dat Asus driver problemen heeft. Zou dit een goede koop zijn of zijn er betere geluidskaarten?

• lactaxative
Ik denk dat je hem nog niet begrijpt. Als je S/PDIF (zowel optisch als coax) gebruikt, output je direct signaal vanuit je CPU naar de DAC (Digital to Analogue converter, ook wel genoemd geluidskaart) in je speaker set. De geluidskaart in je PC komt hier niet aan te pas. DTS en Dolby Surround zit dan ook in de geluidskaart in je speakerset. De goedkoopste S/PDIF COAX uitgang die je kunt vinden (zoals http://www.ebay.nl/itm/SP...754315:g:U6QAAOSwv0tVSDzN) volstaat dus.

Verder tel ik 1x monitor jack achter, 1x headphone jack voor en 1x microfoon jack. Dat past volgens mij gewoon op je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Nu begrijp wat jij bedoeld met SPDIF coax. Dus mijn speakers zorgen voor DTS en Dolby surround niet de geluidskaart SPDIF Dat wat jij adviseert kan ik dus gewoon naast de geluidskaart onboard gebruiken? ik hoef het dus niet uit te schakelen ofzo iets?

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:41
@Rudolf89 Op het moment dat je SPDIF gebruikt, gaat dit niet langs je geluidskaart. Er word namelijk nog geen digitaal signaal overgezet naar analoog signaal omdat je speakerset dit afhandelt. Zoals michiel dus aanhaalt kun je enkel een kabeltje kopen en dat is genoeg: http://www.ebay.nl/itm/SP...754315:g:U6QAAOSwv0tVSDzN
Dit betekent echter wel dat je voor je headphones vast zit aan de mindere onboard geluidchip.
Pagina: 1