Tips 6 weken Nieuw Zeeland (en paar daagjes Cook Islands)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Mijn vriendin en ik willen 6 weken naar Nieuw Zeeland gaan.
Vanwege onze vakantiedagen zijn we gebonden aan het hoogseizoen daar, namelijk de laatste 3 weken van december, en de eerste 3 van januari.
De laatste dagen (iets van 4 dagen/3 nachten) willen we dan doorbrengen op een mooie strandbestemming. Echter valt Fiji voor ons af vanwege het risico op zika, dus denken we hierbij aan de Cook-eilanden.
Als vervoer willen we een Hitop-camper huren (waarschijnlijk van Euro campers).

Voordat Fiji afgevallen was, was ons plan om vanuit Auckland naar Christchurch te rijden, en vanuit Christchurch naar Fiji te vliegen. Er gaan geen directe vluchten van Christchurch naar Cook, dus dan zouden we eerst naar Auckland terug moeten.

We lopen nu een beetje te denken wat we het beste kunnen doen, en hopen hier een beetje advies te krijgen

1) Vliegen naar Auckland, rijden naar Christchurch, vliegen naar Auckland, vliegen naar Cook, vliegen naar huis
2) Vliegen naar Christchurch, rijden naar Auckland,vliegen naar Cook, vliegen naar huis
3) Vliegen naar Auckland, rondje rijden terug naar Auckland,vliegen naar Cook, vliegen naar huis
4) Vliegen naar Auckland, vliegen naar Christchurch, rijden naar Auckland, vliegen naar Cook, vliegen naar huis
5) Iets anders, namelijk..

Ook andere tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 19:05
Heel toevallig ben ik net een paar weken terug van een 5 weken durende trip in Nieuw Zeeland in dezelfde periode. Als ik wat meer tijd heb en wat meer informatie kan ik dus ook genoeg tips geven wat wel en niet te doen in de tijd die je daar hebt :P.

Mbt trip naar Cook Islands. Je kan met Air New Zealand ook vanuit Queenstown/Christchurc via Auckland vliegen. Dus dan kan je alsnog Noord->Zuid doen en dan middels een korte tussenstop in Auckland naar Cook gaan.

Domestic flights in Nieuw Zeeland, zijn trouwens zeer eenvoudig en er gaan er dagelijks een flink aantal naar Auckland.

EDIT: Ziet dat optie 1 precies is wat ik aangaf. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Hogader op 15-02-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Prachtig land! Niet vergeten in Queenstown: Fergburger!
Ik zou op Christchurch vliegen.

Veel mensen beginnen in het relatief 'drukke' noorden. Ik zou van Zuid naar Noord trekken. Zuider Eiland is relatief rustig. Kun je lekker relaxed aan je vakantie beginnen. Daarna een rondje Noorder Eiland en dan vanaf Auckland naar de Cook Eilanden.

Vergis je niet in de afstanden. Ze mogen wel kort lijken, maar de maximum snelheid ligt niet hoog waardoor je nog best lang onderweg bent. En je wilt ook nog wat zien van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 19:46

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Zouden jullie met nog meer tips en trucs kunnen komen? Hier plannen om november en december daar te vertoeven met camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik ben er 2x geweest en heb steeds (in grote lijnen) dezelfde route gedaan met de auto:
Auckland>Bay of Islands>Coromandel>Rotorua>Taupo>Napier(de Gentle Annie is een mooie route)>Wellington.
Dit is in grote lijnen,leuke tussenstops zijn Waitomo(gloeiwormen/grotten)Mata Mata(LOTR),het noordelijkste punt van het eiland etc.

Na de ferry naar het Zuidereiland maakt het niet zoveel uit of je oostelijk of westelijk rijd en dan naar beneden,je moet wat geluk hebben met het weer.
Aanraders zijn Milford Sound,Queenstown,Pancake rocks,Kaikoura(walvissen kijken en als je geluk hebt Orca's),Duniden,Christchurch,Akaroa,het gebied rondom Mt.Cook etc

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Twee tips (er is zoveel moois te zien):

Zuidereiland: Mount John observatory in Lake Tekapo. Doe de tour die begint om middernacht, dan weet je zeker dat het donker is! Je wordt er vanuit Lake Tekapo met een bus heengebracht. De tour duurt ongeveer 2 uur, dus wordt wel een latertje (ik moest de volgende ochtend om 07:00 weer klaar staan voor vertrek ...), maar absolute aanrader.

Noordereiland: Met de bus over 90mile beach, inclusief 'surfen' op de zandduinen en bezoek aan Cape Reinga. Ben je een dag mee zoet, heel leuk om te doen.

Eentje nog dan: Door tijdgebrek ben ik er de vorige keer niet aan toegekomen: Een bezoek aan Paradise (Ben niet verder gekomen als Glenorchy. Ik ga nog een keer terug en dat is een van de plekken waar ik zeker langs ga!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
De laatste keer zijn wij 4 weken op het noorder eiland geweest, wat het eerste in mij opkomt is:

- white island
- tongariro crossing
- wandelen bij mount egmond
- strand bij mount maunganui
- cape Reinga, zit ook een leuke campeerplaats aan het strand.

Steden die wij leuk vonden zijn Auckland, Wellington en Hamilton

Zoals eerder aangegeven, afstanden lijken mee te vallen maar je gemiddelde snelheid ligt laag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-07 14:11
Eindelijk even tijd om mijn ervaring met je te delen.

Mijn vriendin en ik hebben in 2014 van eind november tot medio februari een rondreis gemaakt in NZ. Vlucht via Hong Kong (Cathay) en begonnen in Auckland. Houd er rekening mee dat de meeste Kiwi's ook hun zomervakantie hebben en daarnaast de meeste buitenlandse toeristen dan ook naar Nieuw Zeeland komen.

Doel van onze reis was om zoveel mogelijk te zien en dan met name een focus op de schitterende (maar ook vreemde) natuur. Tijdens de uitgebreide voorbereiding hebben we dan ook voor een zogenaamde 'self contained licensed' camper gekozen. Daarmee is wildkamperen in de natuur toegestaan en kun je ook een paar dagen op primitieve D.O.C. kampeerplekken gaan staan. Let op; we hebben gezien dat campers op de certificatie worden gecontroleerd. We zijn zo verstandig geweest om een complete verzekering op de camper erbij te nemen. Ja het is duur; maar toen wij een omgevallen boom op een gravelweg moesten ontwijken, vlogen we een greppel in en kwamen we tot stilstand tegen een paar bomen. Takeldienst heeft ons er toen uitgetrokken en gelukkig was er alleen wat blikschade en konden we onze weg vervolgen. Maar wel fijn dat dan alles gedekt is.

Wanneer wildkamperen en kamperen in de natuur niet je ding is, dan is dat geen probleem. Er zijn namelijk ontzettend veel camperfaciliteiten beschikbaar (dumppunten voor toiletten en waterpunten voor de watervoorraad) en overal zijn campings met goede faciliteiten bij de grote natuurparken.
Wil je wel de natuur intrekken (en dus de gravelwegen oprijden) dan is het raadzaam om al in Nederland de rondreis en routes goed voor te bereiden en waar nodig reserveringen te doen. Startpunt voor ons was de site van de Department of Conservation: http://www.doc.govt.nz/.

Vergeet alsjeblieft niet om de veerboot tussen Noordereiland en Zuidereiland te reserveren; moet je eigenlijk nu al gedaan hebben Het is immers vakantieperiode: veel Kiwi's van het Noordereiland wonen gaan met de vakantie naar het Zuidereiland. Dat en tel ook nog even de toeristen met huurauto's en campers erbij op. Sommige vaarten zitten dus al een paar weken van te voren compleet volgeboekt. En als je 2 weken noord doet en 4 weken zuid (mijn aanrader gezien jullie tijd), dan zit je dus precies vlak voor kerst in Wellington; topdrukte dus.

Maar goed; je hebt je camper en de veerboot gereserveerd. Dan kom je aan in Auckland.(met jetlag, want vliegen naar het oosten en het is exact de andere kant van de wereld. 12:00 uur NL is 24:00 NZ). Eerste wat opvalt zodra je deuren van de luchthaven uitloopt; wat is het hier ontzettend licht. Maar dan ook echt licht; alsof er constant een bouwlamp aan het bijschijnen is. Schijnt dat de ozonlaag boven NZ heel dun is waardoor de zonkracht zeer sterk is. Dus credo; altijd smeren. Kun je ook zien aan de mensen; altijd petjes op en zonnebrillen. Kindjes met zonbeschermende kleding in zee en dat soort zaken.

Wij werden opgehaald door onze camperverhuurder; een gezellig nederlands stel waar ook een nacht B&B bij de huur van de camper was inbegrepen.

Met een tussenstop onderweg zijn we als eerste naar Bay of Islands (Paihia) gegaan, hier was ook de B&B van de camperverhuurder. Subtropisch klimaat en lekker warm water. Ideaal om een dag of twee bij te komen van je reis en ook om even te wennen aan het klimaat en de andere wereld (alhoewel ook weer snel gewend, want westerse samenleving). Trouwens hier kun je ook je eerste dolfijn-zwem-dingetje doen. heb je dat ook afgetikt. En historisch gezien ook een belangrijke plaats, want dichtbij Russel; de eerste Europese permanente vestiging in NZ. je kunt vanaf Paihia zo een klein veerpondje nemen naar Russel. Is een 20 minuten varen.

Na Paihia zijn we helemaal doorgereden naar Cape Reinga. Dit was voor ons de eerste echte natuurbelevenis. Naast de indrukwekkende kliffen en zandduinen krijg je hier ook je eerste flinke dosis Maori cultuur. Punt staat bekend om een nog steeds levende boom van 800 jaar wat voor de Maori's het punt is naar het hiernamaals. Überhaupt, dit hele stuk ademt Maori. Van de spirituele gebieden tot het bewust worden van het belang van de Kauri bomen.

Over natuur gesproken; in dat seizoen staan ook de pohutukawa's in bloei, wat voor een Kiwi gerelateerd is aan het kerstseizoen. We hebben twee nachten op de DOC camping in Spirit's Bay gestaan. Hier wordt je direct met je neus op de schoonheid en verlatenheid van Nieuw Zeeland gedrukt; die dagen en nachten op een kilometers lang compleet verlaten zandstrand zullen wij ons altijd blijven herinneren. Locatie: Kapowairua (Spirits Bay) campsite. Is trouwens alleen toegankelijk middels 25km gravelweg; check met je camperverhuurder of je hier naar toe mag met je verzekering.

Na Cape Reinga zijn we richting Waipapakauri gereden en daar de 90 Mile Beach excursie gedaan. Is wel leuk, maar wij vonden het ook wel een toeristending. Maar goed, zandduinboarden; Check! Moet je toch gedaan hebben als ervaren snowboarder:)

Daarna via de 1 en tussendoor gestoken naar de 12, zijn we naar Waipoua forest gegaan. Alleen al met de 12 door deze jungle rijden is een fantastische belevenis (check street view maar eens). Hier heb je trouwens ook de grootste Kauri boom (en dus heilig voor de Maori). Absoluut aan te raden. Zo tropisch en groen ga je het niet meer meemaken in NZ. We hebben zelf nog een paar dagwandelingen in de bossen gehad. Goed te doen, maar wel ontzettend vochtig; een voorproefje voor wat je aan de westkust op het zuidereiland gaat meemaken.

Toen richting, langs en voorbij Auckland gereden. Stad zelf niet bezocht, want via Hamilton (beetje saaie stad) naar Rotorua gereden. Wel leuk stadje, maar het stinkt er enorm naar zwavel. Welkom in het vulkanische gebied van Nieuw Zeeland! We hebben zelf gestaan op All Seasons Holiday Park Rotorua. Receptie geeft zonder problemen een paar leuke geheimen van het gebied. Zo kregen we zelf een paar routes naar een paar kleine vulkanische warme beekjes in bossen waar we heerlijk konden chillen. En het mooiste; geen andere toeristen! Trouwens: voor vulkanische thermparken zijn wij zelf naar Orakei Korako gegaan. Stuk rustiger en minder toeristen, maar minimaal net zo mooi als de andere bekende parken.

Hierna zag ik dat de komende dagen mooi en helder weer zou gaan worden. Dus direct met de camper richting Taupo om daar via de lokale VVV de camping en de busritten van en naar de Tongariro crossing te boeken. Vooral met dit weer tijdens het hoogseizoen zijn dan alle omliggende campings compleet volgeboekt. Iedereen wil dan de vulkaan van Lord of the Rings op. Wij hebben zelf twee nachten overnacht op Tongariro Holiday Park. Ideaal want de bussen van en naar de wandeling komen je hier ophalen en ook weer brengen.
Dan de Crossing zelf. Het vraagt wel basisconditie want met name de trappen (Devil's staircase) zijn wel een uitdaging. En de wandeling zelf is rond de 18 km. En ja in dit seizoen loop je wel achter elkaar aan. Maar mijn hemel wat mooi als het helder weer is; indrukwekkende uitzichten en radicale veranderingen van omgeving gedurende deze tocht. Het wordt dan ook niet voor niets als een van de mooiste dagwandelingen in de wereld beschouwd. Dus gewoon doen wanneer het weer gunstig is.

Na de crossing hadden kregen we onze eerste meerdaagse tocht zonder camper: de Whanganui Journey. een vijfdaagse zelfvoorzienende kanotocht over de Whanganui door ongerept natuur en Maori reservaten. Heel bijzonder en 1 van de 2 hoogtepunten waar we in Nederland al naar uitkeken. Dit was onvergetelijk en ook weer van die dagen die je de rest van je leven zullen bijblijven. Je hebt de tijd (6 weken), waarom niet dit soort zaken doen. Het is trouwens serieus niet duur, maar je moet wel de DOC overnacht sites langs de rivier van te voren reserveren. Wij hebben het middels hutten gedaan, maar achteraf hebben we daar wel spijt van. Tent is misschien wat complexer en kost de aanschaf en extra bagage, maar uiteindelijk heb je campingspullen toch nodig (gasstelletje en pannen, bekers, bestek heb je ook in de hutten nodig).

Dan hebben we ook nog Blackwater Rafting ondergaan (vriendin wilde dit heel graag) in Waitomo, maar het is eigenlijk een ondergrondse revier(tje) waar je met een rubberen binnenband door een grottenstelsel gaat en glimwurmen gaat zien. Mooi ook weer gedaan, maar voor die twee uurtjes heb je wat betreft uitgave ook twee dagen kanotocht op de Whanganui.

Na dat avontuur richting Wellington gereden. Tegen die tijd zijn we alweer 4 weken op het Noordereiland. We nemen de ferry naar het Zuidereiland op eerste kerstdag :). Dus voor kerstavond een 'luxe' restaurant geboekt en heerlijk beschaafd romantisch uitje gehad. Volgende dag; op naar het Zuidereiland!

Vanavond ga ik verder over onze reis op het Zuidereiland, want daar hebben we de rest van de periode rondgereden en gewandeld.

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 30-11-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

righthand schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:28:
Eindelijk even tijd om mijn ervaring met je te delen.

Mijn vriendin en ik hebben in 2014 van eind november tot medio februari een rondreis gemaakt in NZ. Vlucht via Hong Kong (Cathay) en begonnen in Auckland. Houd er rekening mee dat de meeste Kiwi's ook hun zomervakantie hebben en daarnaast de meeste buitenlandse toeristen dan ook naar Nieuw Zeeland komen.

Doel van onze reis was om zoveel mogelijk te zien en dan met name gefocused op de schitterende maar ook vreemde natuur. Tijdens de uitgebreide voorbereiding hebben we dan ook voor een self contained licensed camper gekozen, zodat je ook kan wildkamperen in de natuur en dat je de mogelijkheid hebt om een paar dagen op primitieve D.O.C. kampeerplekken te staan. Let op; we hebben gezien dat campers op de certificatie worden gecontroleerd. We zijn zo verstandig geweest om een complete verzekering op de camper erbij te nemen. Ja het is duur; maar toen wij een omgevallen boom op een gravelweg moesten ontwijken vlogen we een greppel in en kwamen we tot stilstand tegen een paar bomen. Takeldienst heeft ons er toen uitgetrokken en gelukkig was er alleen wat blikschade en konden we onze weg vervolgen. Maar wel fijn dat dan alles gedekt is.

Wanneer wildkamperen en kamperen in de natuur niet je ding is, dan is dat geen probleem. Er zijn namelijk ontzettend veel camperfaciliteiten beschikbaar (dumppunten voor toiletten en waterpunten voor de watervoorraad) en overal zijn campings met goede faciliteiten bij de grote natuurparken.
Wil je wel de natuur intrekken (en dus de gravelwegen oprijden) dan is het raadzaam om al in Nederland de rond reis en routes goed voor te bereiden en waar nodig reserveringen te doen. Startpunt voor ons was de site van de Department of Conservation: http://www.doc.govt.nz/.

Vergeet alsjeblieft niet om de veerboot tussen Noordereiland en Zuidereiland te reserveren; moet je eigenlijk nu al gedaan hebben Het is immers vakantieperiode: veel Kiwi's die op het Noordereiland wonen gaan met de vakantie naar het Zuidereiland. Dat en tel ook nog even de toeristen met huurauto's en campers erbij op. Sommige tijdslots voor de veerboten zitten dus al een paar weken van te voren compleet volgeboekt. En als je 2 weken noord doet en 4 weken zuid (mijn aanrader gezien jullie tijd), dan zit je dus precies vlak voor kerst in Wellington; topdrukte dus.

Maar goed; je hebt je camper en de veerboot gereserveerd. Dan kom je aan in Auckland.(met jetlag, want vliegen naar het oosten en het is exact de andere kant van de wereld. 12:00 uur NL is 24:00 NZ). Eerste wat opvalt zodra je deuren van de luchthaven uitloopt; wat is het hier ontzettend licht. Maar dan ook echt licht; alsof een bouwlamp aan het bijschijnen is. Schijnt dus dat de ozonlaag boven NZ niet of heel lichtjes bestaat. Dus credo; altijd smeren. Kun je ook zien aan de mensen; altijd petjes op en zonnebrillen. Kindjes met zonbeschermende kleding in zee en dat soort zaken. Gelukkig werden wij opgehaald door onze camperverhuurder; een gezellig nederlands stel waar ook een nacht B&B bij de huur van de camper was inbegrepen.

Wij zijn als eerste naar Bay of Islands (Paihia) gegaan, hier was ook de B&B van de camperverhuurder. Subtropisch klimaat en lekker warm water. Ideaal om een dag of twee bij te komen van je reis en ook om even te wennen aan het klimaat en de andere wereld (alhoewel ook weer gewennig, want westerse maatschappij). Trouwens hier kun je ook je eerste dolfijnzwemdingetje doen. heb je dat ook afgetikt. En historisch gezien ook een belangrijke plaats, want dichtbij Russel; de eerste Europese permanente vestiging in NZ. je kunt vanaf Paihia zo een klein veerpondje nemen naar Russel. Is een 20 minuten varen.

Na Paihia zijn we helemaal doorgereden naar Cape Reinga. Dit was voor ons de eerste echte natuurbelevenis. Naast de indrukwekkende cliffen en zandduinen krijg je hier ook je eerste flinke dosis Maori cultuur. Punt staat bekend om een nog steeds levende boom van 800 jaar wat voor de Maori's het punt is naar de andere wereld. Uberhaupt dit hele stuk ademt maori. Van de spirituele gebieden tot het bewust worden van het belang van de Kauri bomen. Over natuur gesproken; in dat seizoen staan ook de pohutukawa's in bloei, wat voor een Kiwi gerelateerd is aan het kerstseizoen. We hebben twee nachten op de DOC camping in Spirit's Bay gestaan. Hier wordt je direct met je neus op de schoonheid en verlatenheid van Nieuw Zeeland gedrukt; die dagen en nachten op een kilometers lang compleet verlaten zandstrand zullen wij ons altijd blijven herinneren. Locatie: Kapowairua (Spirits Bay) campsite. Is trouwens alleen toegankelijk middels 25km gravelweg; check met je camperverhuurder of je hier naar toe mag met je verzekering.

Na Cape Reinga zijn we richting Waipapakauri gereden en daar de 90 Mile Beach excursie gedaan. Is wel leuk, maar wij vonden het ook wel een toeristending. Maar goed, zandduinboarden; Check! Moet je toch gedaan hebben als ervaren snowboarder:)

Daarna via de 1 en tussendoor gestoken naar de 12, zijn we naar Waipoua forest gegaan. Alleen met de 12 door deze jungle rijden is een fantastische belevenis. Hier heb je trouwens ook de grootste Kauri boom (en dus heilig voor de Maori). Absoluut aan te raden. Zo tropisch en groen ga je het niet meer meemaken in NZ.

Toen richting Auckland, langs en voorbij Auckland gereden. Stad zelf niet bezocht, want via Hamilton (beetje saaie stad) naar Rotorua gereden. Wel leuk stadje, maar het stinkt er enorm naar zwavel. Welkom in het vulkanische gebied van Nieuw Zeeland! We hebben zelf gestaan op All Seasons Holiday Park Rotorua. Receptie geeft zonder problemen een paar leuke geheimen van het gebied. Zo kregen we zelf een paar routes naar kleine vulkanische warme beekjes in bossen waar we heerlijk konden chillen. En het mooiste; geen andere toeristen! Trouwens: voor vulkanische thermparken zijn wij zelf naar Orakei Korako gegaan. Stuk rustiger en minder toeristen, maar minimaal net zo mooi als de andere bekende parken.

Hierna zag ik dat de komende dagen mooi en helder weer zou gaan worden. Dus direct met de camper richting Taupo om daar via de lokale VVV een camping en busritten van en naar de Tongariro crossing te boeken. Vooral met dit soort dagen en in deze dagen in het seizoen zijn dan alle omliggende campings compleet volgeboekt. Iedereen wil dan de vulkaan van Lord of the Rings op. Wij hebben zelf twee nachten overnacht op Tongariro Holiday Park. Ideaal want de bussen van en naar de wandeling komen je hier ophalen en ook weer brengen.
Dan de Crossing zelf. Het vraagt wel basisconditie want met name de trappen zijn wel een uitdaging. En de wandeling zelf is rond de 18 km. En ja in dit seizoen loop je wel achter elkaar aan. Maar mijn hemel wat mooi als het helder weer is en welke indrukwekkende uitzichten en radicale veranderingen van omgeving gedurende deze tocht. Het wordt dan ook niet voor niets als een van de mooiste dagwandelingen in de wereld beschouwd. Dus gewoon doen wanneer het weer gunstig is.

Na de crossing hadden kregen we onze eerste meerdaagse tocht zonder camper: de Whanganui Journey. een vijfdaagse zelfvoorzienende kanotocht over de Whanganui door ongerept natuur en Maori reservaten. Heel bijzonder en 1 van de 2 hoogtepunten waar we in Nederland al naar uitkeken. Dit was onvergetelijk en ook weer van die dagen die je de rest van je leven zullen bijblijven. Je hebt de tijd (6 weken), waarom niet dit soort zaken doen. Het is trouwens serieus niet duur, maar je moet wel de DOC overnachtsites langs de rivier van te voren reserveren. Wij hebben het middels hutten gedaan, maar achteraf hebben we daar wel spijt van. Tent is wat complexer en kost de aanschaf en extrabagage, maar uiteindelijk heb je die toch nodig (gasstelletje en pannen, bekers, bestek heb je ook in de hutten nodig). T

Dan hebben we ook nog Blackwater Rafting ondergaan (vriendin wilde dit heel graag) in Waitomo, maar het is eigenlijk een ondergrondse revier(tje) waar je met rubberbootjes door een grottenstelsel gaat en glimwurmen gaat zien. Mooi ook weer gedaan, maar voor die twee uurtjes heb je wat betreft uitgave ook twee dagen kanotocht op de Whanganui.

Na dat avontuur richting Wellington gereden. Tegen die tijd zijn we alweer 4 weken op het Noordereiland. We nemen de ferry naar het zuidereiland op eerste kerstdag :). Dus voor kerstavond een 'luxe' restaurant geboekt en heerlijk beschaafd romantisch uitje gehad. Volgende dag; op naar het Zuidereiland!

Vanavond ga ik verder over onze reis op het Zuidereiland, want daar hebben we de rest van de periode rondgereden en gewandeld.
toon volledige bericht
jemig! nu alvast bedankt man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 19:05
Lt. Marx schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:47:
Zouden jullie met nog meer tips en trucs kunnen komen? Hier plannen om november en december daar te vertoeven met camper.
Heb je enig idee wat voor type vakantie jij/jullie voor ogen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hogader schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:39:
[...]

Heb je enig idee wat voor type vakantie jij/jullie voor ogen hebben?
Ja, met camper en onze 2 kids (1 en 3) kleine 2 maandjes in nieuw zeeland genieten van natuur, camper, nieuw zeeland en wat relaxen. Vooral de kids zijn natuurlijk bepalend in wat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Nu bijna anderhalf jaar geleden ook met z'n tweeë naar NZ geweest, wat een geweldig land! We hadden jammergenoeg maar 3,5 week de tijd, dat is wat aan de korte kant. Al bij het plannen snel moeten accepteren dat we niet alles konden zien. En na de vakantie al wel meteen uitgesproken dat we binnen tien jaar nog eens die kan op willen.

Je kunt op meerdere manieren gaan reizen... de meeste jongeren springen in de bussen die over het hele eiland karren. Je kunt ook zelf een camper huren, met als voordeel dat je compleet vrij bent in wat je doet. Vind je het ergens geweldig, blijf je gewoon nog een nachtje. Ook kun je op de meest prachtige plekken overnachten. Omdat we optimaal wilden genieten en geen stress om het zoeken naar een plek, hebben wij uiteindelijk alles vastgelegd door te boeken via www.nieuwzeelandonline.nl.

Die bieden overal over de eilanden bouwblokjes die bestaan uit een overnachtingsplek (B&B, hotel, herberg, leuke dingen) en tips over wat er in de omgeving te zien is. Je kunt losse dingen pakken, wij hebben een complete reis van die bouwblokjes in elkaar gezet.

Begonnen in Auckland, even een stuk helemaal naar het noorden, even langs bij kennissen en daarna langs alle bezienswaardigheden. Sommige dingen heel toeristisch, maar ja... dat zijn dan ook de dingen die je wilt zien. Alleen Maori dorpjes hoefden van ons niet, dat is allemaal theater tegenwoordig, beetje een showtje opvoeren voor de toeristen.

Een aantal drukke(re) plaatsen blijf je een nachtje extra, verder reis je redelijk veel rond. Bijna elke dag wel een flink stuk in de auto, maar doordat de omgeving echt prachtig is, is dat ook echt onderdeel van de vakantie.

De vliegreis is echt lang. Denk je bij Hong Kong "we zijn er bijna"... nee, dat is echt nog maar de helft. Mocht je een flinke tijd in de overstap hebben, boek een hotelkamer en ga tukken. Echt pro tip.. dan merk je in NZ niets (wij niet in ieder geval) van het tijdsverschil en kun je vrij soepel door :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-07 21:46
Voor wat inspiratie is barekiwi.com een goede site, tenzij dat 'too much info' is en je liever verrast wordt ter plekke natuurlijk :)

Voor wat cultuur kan je waarschijnlijk beter ergens fush 'n chups kopen en een Rugby wedstrijd meepakken dan naar een theater stukje in een Maori dorp te gaan.

Mijn hoogtepunten waren...uhm...Tongariro Alpine Crossing, de Coromandel, en...Abel Tasman NP/Heaphy Track...denk ik...om het lijstje kort te houden :P

Dat van die ozonlaag is inderdaad een dingetje ja. Na honderden zon uren in Frankrijk, Spanje en Kroatie had ik ineens toch zomaar een spontane zonne-allergie te pakken na 3 daagjes NZ. Zonnebrand, een pet, en een zonnebril zijn geen overbodige luxe, dat soort zon komen wij niet veel tegen gelukkig in Europa. Niks engs, gewoon oppassen en goed smeren, vooral in het begin met je winterhuidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mercapto schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 04:42:
Voor wat cultuur kan je waarschijnlijk beter ergens fush 'n chups kopen en een Rugby wedstrijd meepakken dan naar een theater stukje in een Maori dorp te gaan.
Ik ben nu in Nieuw-Zeeland en ga vanavond maar eens in een kroeg naar het rugby kijken: All Backs vs the British & Irish Lions.

Ik ben anderhalf jaar terug in zo'n Maori dorp geweest bij een congres, en vond het leuk als avondamusement.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-07 21:46
gambieter schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 04:48:
[...]

Ik ben nu in Nieuw-Zeeland en ga vanavond maar eens in een kroeg naar het rugby kijken: All Backs vs the British & Irish Lions.

Ik ben anderhalf jaar terug in zo'n Maori dorp geweest bij een congres, en vond het leuk als avondamusement.
Ik ben nu in Nieuw-Zeeland en kijk het zo op Sky, de kroeg hier trekt anderhalve man en een paardenkop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waar ben jij dan? Ik zit in Auckland centrum, het zal hoogstens de regen zijn die mensen tegen gaat houden :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-07 14:11
Dus het Zuidereiland...

We zijn dus op eerste kerstdag met de boot van Wellington naar Picton gevaren. Dit kan soms heftig zijn wat betreft woeste zee en wind, maar wij hadden "smooth sailing". Zodra je Queen Charlotte Sound in vaart merk je direct al hoe dit eiland echt anders is dan het Noordereiland. Minder bebouwing, meer begroeing en alles is net wat ruwer. Voor ons was het echt indrukwekkend en we kregen echt het gevoel van een nieuw avontuur.

Anyhoes..Picton aangekomen en aangezien ik een echte wijnliefhebber ben was de eerste stop op het zuidereiland een no-brainer: Blenheim. Dit is het centrum van het grootste en bekendste wijngebied van NZ, Marlborough en staat bekend om zijn kenmerkende Sauvignon Blanc ('Sav' in kiwi slang). Erg leuk om daar een fiets te huren en de wijnhuizen af te rijden en wijn te proeven. Als je echt een wijnliefhebber bent zoals mij, doe dan eerst even onderzoek middels wine-searcher. Al verwacht ik niet dat je veel wijn naar huis zal nemen :). Maar een paar dozen uitstekende wijn in de camper is toch wel erg fijn.

Na Blenheim via de 1 naar Kaikoura gereden. Echter onderweg een unieke ervaring meegemaakt. Aangezien we toch een nachtje moesten overnachten zijn we op de Paparoa Point Campsite gaan staan. Deze ligt links aan de 1, 15 km na Clarence en nu heb je echt voordeel van een self contained camper. Maar goed, dus wij onze camper neerzetten naast een paar locals, komen er ineens 3 zeeleeuwen aangewaggeld. Blijkt er dus een kleine kolonie aanwezig te zijn. Beesten stinken als een malle, maar het is toch wel raar om je wijntje te drinken tussen de zeeleeuwen, die trouwens absoluut niet schuw zijn. De Moari buurman was trouwens wel nieuwsgierig waarom wij naar NZ kwamen. Na een leuk gesprek vroegen wij hem wat hij toch aan het doen was op dit stukje verlaten kust. En daar kwam het dus; ze blijken dus te duiken voor Paua; oftewel zeeslakken. Enorm beschermd, want de Aziatische markt is er gek op. Een Kiwi mag dan ook niet meer dan 10 of 15 van deze schelpen per dag of week (dat weet ik niet meer) opduiken. Maar goed, gast vond het wel grappig dat wij dit nog niet kenden, dus gaf hij ons twee zeeslakken. Beetje knoflook en boter, kort bakken...het was echt superlekker! Ging uitstekend met de mooie wijn uit Marlborough. Later kwamen hij en zijn vrouw nog even erbij zitten en hebben we die avond nog wat flessen soldaat gemaakt. Maar goed camperpunt voor een middag/nacht/ochtend vooral met kinderen, want zeeleeuwen kijken vanaf je stoel onder de luifel; en ja er zijn in die tijd ook pups. En je kunt dan in de ochtend in Kaikoura als één van de eerste bezoekers je inschrijven voor de Whalewatch excursies.

Dan Kaikoura zelf, een kustplaatsje dat vooral leeft op tourisme en dan met name whale watching. Een paar dingen die je moet meenemen; zeebenen, goede camera met speedburst en kunnen lachen om dom menselijk gedrag. Een whale watch is een indrukwekkende ervaring. Ze hebben spotters in de lucht die de walvissen spotten, wordt een walvis gespot dan mogen er maar drie boten op x meter afstand bij de walvis zijn. Je snapt dus dat er meer dan drie boten (met elk 40 toeristen) op elk tijd rondvaren. Dus wanneer er een walvis is gespot gaan alle boten vol gas naar de plek waar de walvis is opgekomen. En dan begint het paniek aan boord; mensen die zeeziek worden (want het gaat echt hard en grof door het water) en mensen die hun camera's gaan klaar maken. Dat in combinatie met de dringende instructies van crew, zorgt voor hilarische valpartijen, en spanningen tussen westerse en Aziatische mensen die zo snel mogelijk naar buiten willen gaan om de gewilde staartfoto's te maken. Je begrijpt het misschien niet maar wij lagen echt in een deuk :).
Maar goed, speedburst. Je hebt, met een beetje mazzel, drie momenten dat een walvis zich laat zien. En die momenten zijn vaak 10 tot 15 seconden. Dus in die 10 tot 15 seconden wil je dus zo veel mogelijk foto's maken omdat je niet de tijd hebt om te kijken of een foto is gelukt. Dat doet dus dan de hele boot, dus je hoort 20+ camera's tegelijkertijd in speedburst foto's nemen. En ja, een walvis is indrukwekkend en een bizar groot wezen en absoluut aan te raden om dit te doen, Maar wij verbaasden ons meer om de mensen en hun gedrag.

Van Kaikoura weer via de 1 terug gereden naar Picton en daar de Queen Charlotte Drive genomen om door de Marlborough Sounds te rijden. Echt een aanrader om deze de-tour te doen! Deze weg komt dan ook uit op de 6 naar Nelson. Ideaal om aan deze weg een overnachting te doen, want supermooi gelegen en heel veel goede kampeervoorzieningen.

Vanuit Nelson naar Old MacDonalds Farm & Holiday Park in Marahau gereden. En hier dan ook onze eerste 4 daagse wandeltocht gedaan door het Abel Tasman National Park. Dit is een subtropisch stukje van het Zuidereiland en is vooral in het hoogseizoen erg druk. Er gaan heel veel watertaxi's naar elk deel van de wandeling en dus dagtochtjes zijn uitstekend te doen. Wij hebben er voor gekozen om de hele tramp van Noord naar Zuid met een tent te gaan doen. Het is niet echt een moeilijke wandeling dus basisconditie. Maar in dergelijke temperaturen en geen waterpunten voor drie dagen, moesten we naast onze 3L camelbacks wel 6L extra water en dus gewicht meenemen. Geen sinicure...
De stranden zijn daadwerkelijk Bounty classificatie en de wateren echt enorm helder. De bossen zijn fantastisch groen en de faciliteiten okay-ish. Voor dagwandelingen is dit geweldig, maar wanneer je beperkt in tijd bent zou ik de beperkte tijd in een andere meerdaagse hike investeren. Voor de kinderen is dit trouwens wel erg leuk; een dagwandeling is ongeveer 8 tot 10 km lang en dus goed te doen. Je kunt je laten droppen en ophalen aan het begin en het einde van de wandeling. Tip voor die kleinste van je; en dat gaat je enorm helpen uberhaupt in NZ, koop een goede draagrugzak. De wandelpaden in NZ zijn niet echt buggyproof. Toen wij onze eerste kregen (was na NZ) hebben we dit als één van de eerste dingen aangeschaft (https://www.outdoorxl.nl/rugzakken/osprey-poco-ag-plus.html) ook tweedehands goed aan te komen.

Next stop: Wharariki Holiday park op wandelafstand van Wharariki Beach (van de Windows 10 Screensaver :)). Makkelijk aan te lopen en ideaal om even een paar dagen te verblijven. Goede voorzieningen en ook wasvoorzieningen. Dit is trouwens voor de Maori ook weer een belangrijk punt. Wat mij vooral bij bleef was het mooie strand en de wat hippiesfeer die in deze hoek van het eiland heerst. Ook goed om een paar leuke dagwandelingen te doen. Hier is het zeewater nog lekker warm en weinig regen.

Daarna daalden we af naar de echt bekende delen van het Zuidereiland en kom je op de toeristenronde van het Zuidereiland; je moet weer helemaal terug naar Nelson om met de 6 naar het westen te gaan richting Punakaiki Hier hebben we met een Duits stelletje (met baby van 6 maanden) op Punakaiki Beach Camp nieuwjaar gevierd. Het is echt een heel mooi stukje kust, schilderachtig en je zou bijna denken dat je in een schilderij uit de Romantische tijd rondloopt. De pancake rocks zijn indrukwekkend en zo ook de zogenaamde blow holes. Daarnaast heb je ook nog een mooie dagwandeling met een hele lange loopbrug over een rivier en kun je ook nog even een grot inlopen (geen glimwurmen trouwens) (Pororari-Punakaiki Loop). Wandeling van 12km, maar neem wel goede bergschoenen mee, want je loopt inmiddels in de regenwouden en de paden kunnen erg slipperig zijn. Uberhaupt goede waterdichte bergschoenen zijn handig. Ook eventueel Teva's om door de beekjes en rivieren te waden. In Kaikoura trouwens ook goede restaurants te vinden waar je uitstekend kan eten voor niet al te veel geld.

Na Kaikoura verder naar het zuiden. Greymouth is een redelijk saaie stad. Wel handig om boodschappen te doen voor de volgende stretch. Omdat je kinderen hebt, is het ook wel leuk om naar Shantytown te gaan. Ze hebben daar een oud goudmijnstadje opgebouwd om te laten zien hoe dit vroeger ging. Was wel interessant ook voor volwassenen. Zie je ook hoe de mensen daar vroeger leefden, kun je als kind daar ook zelf goud pannen, en hebben ze een echte stoomtrein waar je op kan meerijden; wat voor de kleintjes natuurlijk superleuk is. Meer info: shantytown.co.nz

Vervolgens naar Hokitika gereden: De stad waar jade wordt verwerkt. NZ Jade wordt gezien als één van de beste kwaliteit Jade in de wereld. Ik wilde mijn vriendin graag oorbellen van jade geven, want haar lievelingskleur is groen. Na veel zoeken en op internet kijken naar betrouwbare zaken uiteindelijk een setje in het geniep gekocht (want we liepen rond en ik vroeg "wat vind je nu echt mooi", zij kijken, wees natuurlijk weer de duurste oorbellen aan. Ik;"Nou dan weet ik dat ook wanneer we weer in NL zijn" O-) . Mijn vriendin dus de hele dag chagrijnig rondstampen, kreeg ze die avond de oorbellen :(:)

Na Hokitika ook gereden naar Hokitika Gorge (http://www.hokitika.org/places/59/Hokitika-Gorge), helaas had het er voor geregend dus had het water niet de emerald kleur waar het zo bekend om staat. Wel leuk om even met je kinderen er naar naar toe te gaan. Toen via Lake Kaniere terug naar Hokitika; tenminste dat was het plan. Echter op de weg terug over een gravelweg, rijden we door een bocht, ligt daar ineens een boom op de weg. Ik kon de boom nog net ontwijken maar voor ik het in de gaten gleden we weg naar de berm en werden wij en onze camper opgevangen door een aantal bomen (anders waren we zo het meer in gegleden). Staan we daar, in the middle of nowhere...Maar dan merk je de Kiwi behulpzaamheid; wij zaten nog te trillen op onze benen en allebei hadden we de tranen in onze ogen; we moesten nog zoveel weken. Camper zat ook goed vast. Al gauw kwamen de eerste locals aanrijden (was een weg richting een camping ground) en binnen een uur zaten mijn vriendin en ik in een zeer grote lodge, werd de lokale towtruck gebeld en kregen we eten, wijntjes, en een overnachting aangeboden. Onze camper werd, dankzij de praktische ervaring van de tower, uit de greppel getrokken (met lieren aan bomen om tegenkracht te bieden) en konden wij de camper op de oprit van een vriendelijk NZ gezin zetten. De vrouw van het gezin vroeg, omdat wij NL'ers waren, of wij toevallig Reinout Oerlemans kenden? Wij zo van eh...joh..natuurlijk. Legde ze uit dat ze zelf ook in de TV productie zat en haar bedrijf aan Eyeworks had verkocht. Word ineens door een andere Kiwi aan ons fluisterend uitgelegd dat ze een hele bekende Kiwi was...Ineens konden we ook de enorme lodge, pickup trucks, speedboten, jetski's en ander speelgoed een beetje plaatsen :). Echter dat maakte ons niets uit, we waren haar en haar gezin enorm dankbaar voor de hulp en troost.

De volgende ochtend weer tot rust gekomen en na een uitgebreid ontbijt en knuffels van onze gastvrouw de weg vervolgd. Richting de echte tourist trap; Franz Joseph glacier en Fox Glacier. Je moet begrijpen dat voor de Aussies en Kiwi's en ook de Zuid Oost Aziaten, gletschers iets heel apart zijn. Wij snowboarden in de winter en zomer op deze ijsvelden, maar voor hun is het echt heel uitzonderlijk om een dergelijk natuurverschijnsel van dichtbij mee te maken. Daarom ook de enorme drukte rondom deze gletschers. Wel grappig trouwens, deze gletschers eindigen op een wat lagere hoogte dan dat wij in de Alpen gewend zijn, namelijk een 200 tot 300 meter boven NAP. Dus een wandeling naar de gletscher is dan ook erg makkelijk en leuk om te doen. Ook voor kinderen, maar niet voor buggy's (dus weer die draagrukzak :)). Wij hebben zelf alleen een wandeling gemaakt naar de Frans Joseph en hebben we een georganiseerde gletscherhike gedaan op de Fox. Dat laatste is altijd wel leuk, vooral omdat het hele dynamische gletchers zijn en dus veel spelonken en grotten ontstaan die je onder begeleiding kan gaan bezoeken. Trouwens Top Tip voor de amateurfotograaf: Lake Matheson bij Fox Glacier. Afgezien dat het een leuke 1,5 uur wandeling rondom een meer is, staat het meer zelf bekend om haar fotogenieke spiegeling waardoor de bergen en de gletcher in het water gereflecteerd zijn. Dus wanneer je merkt dat het windstil is, zou ik absoluut die kant op gaan. Is trouwens ook makkelijk aan te rijden en niet meer dan een kwartier rijden vanaf het dorp.

Dit is het weer voor even; ik zal binnenkort nog de volgende stops beschrijven:
- Haast Pass
- Wanaka
- Queenstown
- Te Anua
- Doubtful Sound
- Milford Track (5 daagse huttentocht; het hoogtepunt)
- Routeburn Track(3 daagse huttentocht)
- The Caitlins
- Dunidin
- Otago Central Rail Trail
- Lake pukaki (met de mooiste wild camperplek in de wereld!)
- Mount Cook
- Geraldine (met wild water rafting met twee Class V rapids)
- Christchurch (met een grote Banksy tentoonstelling!!)
- Akaroa

Op het laatst zal ik nog wat tips meegeven in wat handig is en waar je rekening mee moet houden (zeg maar onze lesson's learnt)

[ Voor 200% gewijzigd door righthand op 30-11-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Wij hebben drie jaar in Christchurch gewoond en vanuit daar natuurlijk veel gereisd. Maar de goede tips zijn hierboven al genoemd.

Wat het overwegen waard is om te kijken of je een camper "terug" kan rijden voor het verhuurbedrijf. Dan is van zuid naar noord een richting waarbij die kans volgens mij groter is.

Qua wandelen/fietsen is de Queen Charlotte track (noordkant Zuider Eiland) een aanrader. En the Rock in de Bay of Islands was ook super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-07 04:09

Tjark

DON'T PANIC

Tip voor als je ook wat van de gebaande paden wil gaan: http://www.nzfrenzy.com/
Een Nieuw Zeelander die van het noord- en zuideiland 2 ebooks gemaakt heeft met zijn favoriete spots en tips.

En deftige DEET voor het Milford Sound gebied :p

Hobbitland: ja duur, ja touristisch dus getwijfeld het te doen: achteraf erg leuk.

Zwemmen met zeeleeuwen in Kaikura.

Ook leuk als je er nooit geweest bent: aan het begin van de reis een stop over van 2 dagen ofzo in Hong Kong (Als je er over vliegt) of Singapore.

[ Voor 37% gewijzigd door Tjark op 05-07-2017 14:34 ]

*insert signature here

• Marcvader
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-08-2020
Spam.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 27-08-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 17:13
Hebben jullie nog tips voor onze vakantie en het gebruik van je mobiele telefoon? Wij gaan vier weken.
Ik heb een Iphone 14

Wat vind je van de volgende aanbieding om hier in Nederland al een sim kaart aan te schaffen voor gebruik in Nieuw Zeeland?

https://www.airportteleco...id-simkaart-nieuw-zeeland

€36 voor 12 GB aan data.
Pagina: 1