Stucen over behanglijm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Wellicht niet zo schokkend als de topic titel doet vermoeden:

We hebben vorige week de sleutels van ons huis gekregen, en zijn de afgelopen dagen flink bezig geweest met het verwijderen van het behang. Dat ging zéér moeizaam, maar het is er allemaal van af. Gister kwam de stukadoor even kijken, en die vertelde me dat de wand volledig lijm vrij moet zijn alvorens er gespachteld kan worden. Anders kan het pleisterwerk nooit hechten en blijf je altijd vlekken zien.

Nu is de wand vrijwel lijm vrij, er zitten alleen nog heel kleine lijmrestjes (letterlijk 99,9% van de lijm is verwijderd); wanneer je met je hand over de muur wrijft voel je ze niet, maar je ziet wel een heel klein licht geel vlekje op de muur zitten.
Ze zijn verder ook niet zo groot, enkele millimeters maar. Maar goed, er zit wel nog iets, dus de wand is niet "volledig" lijm vrij.

Mijn vraag is nu of mensen hier ervaring mee hebben? Is het echt zo dat je ieder miniem lijmvlekje blijft zien, en dat het zelfs onmogelijk is om te spachtelen? Of is het meer de perfectionist die aan hier het woord was en valt het in de praktijk wel mee?
En hebben mensen nog tips om de muur "volledig" lijm vrij te krijgen (wat wij al geprobeerd hebben: stomen, lijmverwijderaar, afschrapen met plamuurmesjes en vanavond gaan we kijken of we het eraf geschuurd krijgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik neem aan dat hij nog een primer aanbrengt (gele meuk)? Dat zou in principe voldoende moeten zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:29
Met een primer zou het voldoende moeten zijn.. had zelf meerdere stucadoors over de vloer. De ene wilde dat ik de volledige oude stuclaag/lijmlagen weg haalde, een andere zei: ff de losse stukken eruit zoeken en tikken en de rest met primer (in mijn geval rood :P) insmeren en klaar.

Voor die laatste gegaan en zit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Komt inderdaad eerst een primer over heen.

Is dus wat ik al dacht; als je de lijm restjes ziet zou iedereen denken dat dit geen, of slechts zeer minimaal, vlekken kan achter laten en dat het stucwerk ook echt wel moet hechten. Grote losse stukken zijn uiteraard overal al verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Gefeliciteerd met je huis! Dat niemand anders dat gezegd heeft is natuurlijk schandalig. Shame on you! allemaal een hallmark kaart naar de TS voor straf.

Gewoon zorgen voor een gladde muur. De stukadoor zal dan een gele of roze voorstrijk gebruiken. Waar de voorstrijk niet hecht even droogmaken en licht opschuren.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp