kvm multicast tussen guests

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
Mijn vraag

Ik probeer met kvm guests een situatie @work na te bootsen om meer ervaring op te doen en vooral om niet op productie een wiel uit te moeten vinden :) De bedoeling is om met keepalived en haproxy een failover loadbalancer te bouwen en daarvoor is het nodig dat er multicast verkeer tussen 2 nodes is en dat lijkt niet te werken met kvm. Dwz op de host zie ik netjes multicast verkeer van beide guests maar op de guests zelf alleen verkeer van de betreffende guest zelf. Test dit met tcpdump maar de keepalived draaien iig ook duidelijk beide in master mode ipv master/slave.

Wie heeft meer ervaring met multicasts tussen Linux kvm guests, of tips of pointers?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Fedora 25 met kernel 4.9.8, gebruik virtmanager om eea aan te sturen. Guests betreffen CentOS 7.3, guests hebben een nat interface en een macvtap interface in VEPA modus (andere opties zoals bridge en passthrough ook al geprobeerd) met de virtio driver.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb wel dit gevonden:

https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1035253#c15

Maar de beide opties (ip commando en de interface optie "trustGuestRxFilters" van libvirt lijken in mijn geval geen verschil te maken. Ook heb ik wat firewall-cmd commando's gevonden om vrrp verkeer expliciet toe te laten, maar zelfs firewalld aan of uit maakt geen verschil :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Deze al gevonden?
edit:
Never mind, die staat genoemd in de bug report die jij postte

Ik maak zelf gebruik van bridged networking en heb daarbij geen enkel probleem ondervonden bij het werkend krijgen van Keepalived. Als ik tcpdump op de bridge-interface op de hypervisor zie ik ook VRRP-verkeer voorbij komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 15-02-2017 14:30 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
Voor alle duidelijkheid: ik heb een standaard NM networking setup met libvirt macvtap bridges aan de kvm kant. Jij hebt een andere setup?

Voor nu heb ik besloten eerst verder te gaan met VirtualBox, het is tenslotte slechts een testopstelling :)

edit: excuus voor mijn late antwoord, ik was er eerder niet aan toegekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door jb044 op 17-02-2017 23:32 ]