Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• iRob87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 21:36
Beste mede tweakers,

Niet eerder heb ik iets gepost op het forum maar nu zou ik graag eens met jullie willen sparren.
Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht welke medio december wordt opgeleverd.
Nu wil ik in ons nieuwe huis een stap verder gaan voor wat betreft netwerk/media/domotica/techniek.
Ik heb hier een idee van maar ik wil dit graag met jullie delen en uiteraard lees ik graag jullie feedback.

De aannemer gaat er voor zorgen dat op verschillende locaties in de woning loze leidingen komen te liggen.
In de meterkast komen straks circa 20 UTP kabels uit. Te denken aan de volgende doeleinde:
TV's / Mediaspelers / IP Camera's / Heos speakers / Access Points op alle etages / Domotica

Om dit alles fatsoenlijk te organiseren komt er een 6U patchkast in de meterkast te hangen.
In deze meterkast wil ik vooralsnog de volgende zaken onderbrengen:
Patchpaneel / 24 poorts POE+ switch / 1u rackmount ESXi servertje / Ziggo modem / UPS

Op dit moment maak ik gebruik van een Synology NAS. Echter merk ik dat ik dit te beperkt vind.
Daarom ga ik overstappen op een mini ITX 1u rackmount servertje die in een patchkast past.
De complete setup zou er straks als volgt uit komen te zien.

NETWERK
Ubiquiti Managed PoE+ Gigabit Switch with SFP (US‑24‑250W)
Ubiquiti 3x WiFI AC Accesspoints

SERVERTJE
Behuizing Supermicro SuperChassis 504-203B
MOBO + CPU Supermicro X10SDV-4C-TLN2F
MOBO + CPU Gigabyte MB10-DS4 (rev. 1.3)
RAM 16 GB ECC Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16

Zoals je ziet twijfel ik nog tussen twee moederborden.
Mijn voorkeur gaat uit naar SuperMicro omdat deze 2 x 10 Gbe RJ45 NIC's heeft.
Echter het Gigabyte bord heeft 2 x 1 GBe RJ45 NICS's en twee keer 10 GB SFP+ poorten.

Gevoelsmatig zeg ik dat SuperMicro betere kwaliteit aflevert dan Gigabyte. Dat is echter gebaseerd op niks.

Het is goed om te weten dat ik straks een virtuele PFSense firewall wil opzetten die dus draait op de server.
Wanneer ik voor het SuperMicro bord ga kan ik dit doen door middel van de modem op de switch en VLAN's.
Als ik voor het Gigabyte bord ga kan ik de 2 x GB poorten gebruiken als dedicated firewalle/router poorten.
De 10 GB SFP+ poorten kunnen dan gekoppeld worden aan de switch voor overige virtuele servers.

Wat ik mij nu af vraag is of ik dan het beste met SFP+ naar ethernet modules naar een normale poort kan gaan.
Of, maar ik weet niet of de switch dit ondersteunt,
kan ik met een SFP direct copper kabel van het bord naar de switch uplink?
Sommige switches ondersteunen het om deze poorten als reguliere poorten in te zetten.
Ik kan hier niks over vinden in het geval van de Ubiquiti switches.

Het liefste blijf ik bij Ubiquiti omdat ik op de server een Ubiquiti controller ga installeren om alles te beheren.

Tot slot nog een overzichtje van alle virtuele machines die erop komen te draaien.

* PFsense (Router/Firewall)
* Linux Distro (Ubiquiti)
* Linux Distro (Xeoma camera NVR systeem)
* Linux Distro (Domitcz Domotica controller)
* Linux Distro (NAS achtige activiteiten)
* Windows 10 (RDP systeempje)

Ik begrijp dat ik hier een hele lap tekst heb neergezet en ik hoop dat ik het een klein beetje overzichtelijk heb weten te houden.
Indien er iets niet duidelijk is vul ik het graag aan.

Aanvulling #1:
Ik realiseer mij dat alle hardware (Serverbord met Xeon CPU), POE+ switches een riante investering zijn.
Echter wij zijn voornemens om niet langer dan 7 jaar in deze nieuwe woning te gaan wonen.
De volledige investering zal gedurende die 7 jaar niet vervangen worden tenzij er hardware uitvalt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door iRob87 op 15-02-2017 11:17 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik heb wel n paar zaken aan te merken:

Over je servertje:
-Past die ook daadwerkelijk in die patchkast (je hebt 1u pizzadoosjes zoals de Dell R210's, maar dat is ook niet altijd :) )
-Red je het met de CPU? Gezien je een boel wilt draaien, en een NAS-Achtig systeem (b.v. FreeNAS) een NVR, e.d. erg intensief is.

Let ook even goed op de vA van je UPS, ik weet niet hoeveel je servertje trekt, maar als je voor een rackmount kiest zit je al snel aan de 2U.

Daarnaast: Heb je écht 10GbE nodig? Ik zou gewoon voor de 1GBe gaan met de mogelijkheid daarna uit te breidden dmv SPF, maar dat is mijn ding. Ik weet van SuperMicro dat deze rock solid schijnen te zijn, heb ik echter zelf geen ervaring mee.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Als je toch Ubiquiti pakt, waarom dan geen Edgerouter of USG? Werkt beter dan Pfsense en is goedkoper dan die investering in hardware. Misschien nog een Cloudkey voor je controller ?

[ Voor 28% gewijzigd door m3gA op 15-02-2017 11:37 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:36:
Als je toch Ubiquiti pakt, waarom dan geen Edgerouter of USG? Werkt beter dan Pfsense en is goedkoper dan die investering in hardware. Misschien nog een Cloudkey voor je controller ?
Dit. Ga dan wel voor de USG en niet een edgerouter, dan kan je al je UBNT spul beheren vanuit dezelfde omgeving, plus nog wat leuke statistieken draaien.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
TommyboyNL schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:48:
[...]

Dit. Ga dan wel voor de USG en niet een edgerouter, dan kan je al je UBNT spul beheren vanuit dezelfde omgeving, plus nog wat leuke statistieken draaien.
Of je een USG of Edgerouter pakt is afhankelijk van je eisen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Waar wil je die 10G op inprikken? 10Gbase-T is leuk maar de meeste 'budget' switches met 10G hebben alleen een SFP+ slot

In de startpost mis ik uberhaupt een 10G switch. 10G is leuk, maar mogeljik is 2 of 4Gbit ook voldoende.

6U patchkast: Is wel erg klein imho. Switch, PDU, kabelmanagement ding en hij zit al vol..
Daarnaast: een POE switch en server is vaak dieper dan in een wandkastje past.

Tenslotte is koeling nog een ding: Kleine kastjes zijn (zo goed als) dicht. Dan kan het snel warm worden in zo'n ding

• iRob87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 21:36
@ShadowAS1
De patchkast is 45 cm diep. Zowel de switch als mini itx server zijn niet dieper dan 30 CM.
Ik heb inmiddels een ander bordje voor ogen welke CA. 9000 punten scoort in PassMark.
10 GBit heb ik niet nodig maar de Xeon SOC's hebben dit aan boord. De bordjes dus ook.

@m3gA
Natuurlijk zou het mooi zijn om de gateway mee te kunnen beheren in de Ubiquiti controller.
Echter PFSense kan zo veel meer dat de Ubiquiti routers/firewalls echt afhaken.

@DJSmiley
Omdat ik voor een mobo ga met Xeon SOC zit hier 'automatisch' 10 Gbit op. Dit zit in de SOC.
Vooralsnog koop ik geen 10 Gbit switch. Ik ga inmiddels voor een ander bord zonder SFP+ maar 10 Gbe.
Koeling hoop ik op te lossen door aan de bovenkant van de patchkast een stuk uit te slijpen waar twee
ventilatoren in komen die de warme lucht afzuigen. De meterkast zit tegen de buitenmuur dus wellicht als
het zich daar ophoopt kan ik nog iets doen zodat de lucht naar buiten gaat.

-------

Ik heb besloten om voor een ander bord te gaan. Namelijk het volgende model.

SuperMicro X10SDV-6C-TLN4F

Xeon SOC met CA 9000 punten via PassMark.
Tot maximaal 128 GB DDR4
M.2 aansluiting voor high speed SSD (Hier komen de virtuele machines op)
6 x S-ATA 3 aansluitingen (Hier komt de grote bulk storage aan te hangen.)
Aangezien de virtuele machines niet op een raid config staan maak ik backups naar de hdd's.
2 x 1 Gbit (Worden dedicated ingezet voor PFSense virtuele machine.)
2 x 10 Gbit ethernet (Worden ingezet voor overige virtuele machines.)
(De twee 10 Gbit ethernet poorten zullen terug schalen naar een trunk van 2 x 1 Gbit.)

Daar ik eigenlijk een config wil bouwen die voor 7 jaar blijft staan, (op uitbreiding van memory en storage na.)
zie ik het wel gebeuren dat er binnen die 7 jaar een 10 Gbit switch wordt aangeschaft.

Ter info voor de geinteresseerde. In die 7 jaar gaan we vermogen opbouwen om het volgende huis helemaal
zelf te laten bouwen. Het volgende huis zal van nog veel meer techniek worden voorzien.
In deze nieuwbouwwoning heb ik er voor gekozen om het complete domotica verhaal op basis van Z-Wave en Zigbee (Hue) te gaan doen.
In de volgende woning wil ik gaan kijken naar een KNX systeem. Dit kan dan ook omdat we het zelf laten bouwen.
Pagina: 1