Maakt mijn systeem kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Sinds een een week of 2 heb ik nogal wat last van een onstabiel systeem, en het lijkt er op dat het probleem erger wordt. Zojuist is het systeem al 2 keer uitgevallen in ~40 minuten. De temperaturen zijn allemaal in orde, de SMART gegevens van mijn SSD en HDD zijn ook prima en het geheugen geeft ook geen fouten.

Wel zijn er in de event viewer veel fouten te zien:

Error 15-2-2017 11:05:08 Service Control Manager 7000 None
Error 15-2-2017 11:03:12 PrintService 370 Verifying or regenerating a print driver package
Error 15-2-2017 11:03:10 PrintService 370 Verifying or regenerating a print driver package
Error 15-2-2017 11:03:10 PrintService 215 Installing a printer driver
Error 15-2-2017 11:03:08 DistributedCOM 10016 None
Error 15-2-2017 11:03:05 Service Control Manager 7001 None
Warning 15-2-2017 11:03:02 Kernel-PnP 219 (212)
Error 15-2-2017 11:03:04 Eventlog 1101 Event processing
Critical 15-2-2017 11:03:01 Kernel-Power 41 (63)
Error 15-2-2017 11:03:04 EventLog 6008 None
Warning 15-2-2017 11:00:14 disk 51 None
Warning 15-2-2017 11:00:14 disk 51 None

Als mijn systeem uitvalt begint die met opnieuw opstarten, maar na ~2 seconden valt die weer uit en start die opnieuw op, etc. etc. Maar als ik met een schroevendraaier tegen de ijzeren behuizing tik start de pc weer normaal op.

Nu weet ik niet zoveel van elektrotechniek maar kan het kloppen dat als ik met een ijzeren schroevendraaier tegen mijn ijzeren kast tik ik de statische energie wegneem waardoor het systeem weer normaal kan opstarten?

Of is dat complete onzin?

Wat ik ga proberen straks is mijn Corsair H80i te vervangen voor de standaard intel koeler, mocht het systeem dan alsnog uitvallen het systeem uit de kast halen en op een doos weer installeren en testen om alles uit te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 15-02-2017 11:13 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 23:24

PerfektOne

Striving for Perfektion

Heb je al een memory test gedraaid?

Edit: had erover heen gelezen. Wat je kan proberen is de pc 'uit te bouwen' en de pc gewoonweg op je bureau te bouwen. Kijken of de behuizing van invloed is op de statische lading.

[ Voor 72% gewijzigd door PerfektOne op 15-02-2017 11:32 ]

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
PerfektOne schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:30:
Heb je al een memory test gedraaid?

Edit: had erover heen gelezen. Wat je kan proberen is de pc 'uit te bouwen' en de pc gewoonweg op je bureau te bouwen. Kijken of de behuizing van invloed is op de statische lading.
Dat staat ook in de planning, maar voordat ik dat doe wil ik graag weten of het tikken de schroevendraaier tegen de kast volgens jullie effect zou kunnen hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door MrVegeta op 15-02-2017 11:33 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 23:24

PerfektOne

Striving for Perfektion

MrVegeta schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Dat staat ook in de planning, maar voordat ik dat doe wil ik graag weten of het tikken de schroevendraaier tegen de kast volgens jullie effect zou kunnen hebben.
Dan zou de computer niet geaard zijn, heel apart. Gebruik je een verlengsnoer of regelrecht op het stoptcontact?

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
PerfektOne schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:49:
[...]

Dan zou de computer niet geaard zijn, heel apart. Gebruik je een verlengsnoer of regelrecht op het stoptcontact?
Via een stekkerdoos die op het stopcontact zit. Maar zojuist viel de pc weer uit, toen heb ik de H80i vervangen met de stock intel koeler en toen startte die alsnog niet fatsoenlijk op. Dus wellicht heeft het niet zoveel met elkaar te maken (het ontladen en het opstarten) en was het gewoon toeval.

Maar nadat ik mijn bureau had opgeruimd om het systeem uit de kast te halen startte die wel weer op. Nu dus met de stock intel koeler. Zien of die nu weer crashed. Als dat weer gebeurd gaat het systeem uit de kast en op een doos om te zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Is er niet ergens een los of gammel contact? Bijvoorbeeld de videokaart die misschien wat uit het slot is geschoven of een bankje geheugen? Misschien moet je even door de pc heen en wat stekkers, kaarten en geheugen eruit halen en weer terugstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
wolly_a schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:06:
Is er niet ergens een los of gammel contact? Bijvoorbeeld de videokaart die misschien wat uit het slot is geschoven of een bankje geheugen? Misschien moet je even door de pc heen en wat stekkers, kaarten en geheugen eruit halen en weer terugstoppen.
Ik heb alles er al eens uitgehaald, stof weggeblazen, aangedrukt etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
MrVegeta schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:07:
[...]

Dan is daar ook niets meer te winnen. Misschien is je voeding aan het overlijden en geeft deze af en toe te weinig spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48

Cheezus

Luiaard

MrVegeta schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Qua statische lading niet, aangezien de schroevendraaier nergens contact mee maakt kan de lading alsnog nergens heen. Je zou dan meer effect moeten zien door de behuizing zelf aan te raken i.p.v. met een schroevendraaier. Mechanisch zou het wel kunnen, als er ergens een slecht contact zit (dat slechter wordt als het uitzet door warmte) kan je pc onstabiel worden. Door op je PC te slaan/tikken kan het contact toevallig weer even goed genoeg worden om tijdelijk te functioneren..
Als je alle connectoren e.d. al hebt gecontroleerd (inspecteer deze ook op brandsporen t.g.v. slecht contact, zie bijvoorbeeld https://koitsu.files.wordpress.com/2011/07/img_0705.jpg) is de kans groot dat er een slecht contact in je voeding zit (ziet er ongeveer zo uit http://www.volvo-480-euro...aq/vem/vem05_badjoint.jpg). Deze zou je opnieuw kunnen solderen maar als je hier geen kennis van hebt is een nieuwe kopen veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
MrVegeta schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:07:
[...]

Zoals ik elk soort gelijk topic plaats (wat 9 van de 10x de oplossing is):
Bij mij was het 1x een defecte bluray speler, hierdoor starten mijn systeem soms wel soms niet op.
Andere keer was het een defecte sata kabel, zelfde resultaat.

Zoek het hier dus ergens in, haal niet noodzakelijk hardware eruit en start je systeem opnieuw op.

Zoals bij mij, ik haal de LG bluray brander eruit (althans ontkoppelt) en problem solved, systeem start gewoon normaal op zonder in een bootloop te hangen of uit te vallen. Dit was ook vrijwel het laatste wat ik probeerde, ik dacht eerst aan de voeding en dit soort onderdelen. Maar nog nooit heb ik meegemaakt dat de voeding ook daadwerkelijk het probleem was :P

Vaker geef ik aan na te kijken of de pootjes aanwezig zijn tussen het mainboard en de kast, maar ik verwacht dat deze bij jou wel gewoon netjes aanwezig zijn (Want ook het ontbreken van deze kan voor dit soort rare klachten zorgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Zojuist is het systeem weer gecrashed, dus nu heb ik alles uit de kast gehaald en staat het moederbord op een doos naast me te draaien zonder de videokaart en met de stock intel koeler. En met 1 HDD minder, nu alleen de SSD voor het OS. Zien wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Na veel testen en klooien is het eindelijk opgelost. Wat precies het probleem was geweest weet ik niet. Maar nadat ik het systeem in een doos had gedraaid voor 2 dagen was het wel duidelijk dat de componenten allemaal prima werken. Vervolgens alles weer in de kast geinstalleerd en geen problemen meer gehad. Dus ergens werd er een kortsluiting gemaakt (de SSD geeft ook enorm veel power less errors aan). Maar nu werkt alles weer naar behoren.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
En dan toch na een paar dagen uitstekend te hebben gedraaid dezelfde problemen. Maar dan erger. Als ik de Corsair PSU 860i nu selftest doet 'ie het ook niet meer. Dus het lijkt er op dat alle problemen vanuit de PSU komen, dus een RMA aanvragen.

Pagina: 1