Ik heb recentelijk een gtx 1080 aangeschaft. Ik heb bij de aankoop echter niet goed nagedacht over mogelijke bottlenecks. Ik heb nu last van een enorme cpu bottleneck bij meerdere games die ik speel. Bij zowel overwatch als witcher 3 staat de cpu constant op 100% terwijl de gpu fluctueert tussen de 60%/80%. Ik heb al geprobeerd de cpu verder te overclocken maar heb niet de beste chip.
Nu is mijn vraag. Is het het nog waard om binnen socket 1150 een andere cpu te kopen of is het beter om te upgraden naar nieuwere processoren? Zo ja welke cpu is dan geschikt?
Ik krijg op dit moment rond de 100 fps (gpu 300mhz downclocked) in overwatch. Maar dit gaat gepaard met veel tearing en lagging. Aangezien ik een 144hz scherm heb zou ik het scherm graag ook met 144fps aansturen.
Het budget is niet extreem belangrijk. Het liefst zo min mogelijk maar zal gewoon zo lang als nodig is doorsparen totdat ik genoeg geld over heb om deze bottleneck op te lossen.
Full system specs:
Moederbord : Z87-g45
Cpu : 4670k 4Ghz
Cpu koeler : h100igtx
Gpu : msi gtx 1080 gaming x
Ram : 2x8gb 2133mhz
Voeding : cooler master 600w
(volgende op de lijst voor vervanging)
Scherm: iiyama 1080p 144hz
Kast : cooler master stryker
Nu is mijn vraag. Is het het nog waard om binnen socket 1150 een andere cpu te kopen of is het beter om te upgraden naar nieuwere processoren? Zo ja welke cpu is dan geschikt?
Ik krijg op dit moment rond de 100 fps (gpu 300mhz downclocked) in overwatch. Maar dit gaat gepaard met veel tearing en lagging. Aangezien ik een 144hz scherm heb zou ik het scherm graag ook met 144fps aansturen.
Het budget is niet extreem belangrijk. Het liefst zo min mogelijk maar zal gewoon zo lang als nodig is doorsparen totdat ik genoeg geld over heb om deze bottleneck op te lossen.
Full system specs:
Moederbord : Z87-g45
Cpu : 4670k 4Ghz
Cpu koeler : h100igtx
Gpu : msi gtx 1080 gaming x
Ram : 2x8gb 2133mhz
Voeding : cooler master 600w
(volgende op de lijst voor vervanging)
Scherm: iiyama 1080p 144hz
Kast : cooler master stryker