Toon posts:

Passende cpu voor gtx 1080 op 1080p 144hz.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een gtx 1080 aangeschaft. Ik heb bij de aankoop echter niet goed nagedacht over mogelijke bottlenecks. Ik heb nu last van een enorme cpu bottleneck bij meerdere games die ik speel. Bij zowel overwatch als witcher 3 staat de cpu constant op 100% terwijl de gpu fluctueert tussen de 60%/80%. Ik heb al geprobeerd de cpu verder te overclocken maar heb niet de beste chip.

Nu is mijn vraag. Is het het nog waard om binnen socket 1150 een andere cpu te kopen of is het beter om te upgraden naar nieuwere processoren? Zo ja welke cpu is dan geschikt?

Ik krijg op dit moment rond de 100 fps (gpu 300mhz downclocked) in overwatch. Maar dit gaat gepaard met veel tearing en lagging. Aangezien ik een 144hz scherm heb zou ik het scherm graag ook met 144fps aansturen.

Het budget is niet extreem belangrijk. Het liefst zo min mogelijk maar zal gewoon zo lang als nodig is doorsparen totdat ik genoeg geld over heb om deze bottleneck op te lossen.

Full system specs:

Moederbord : Z87-g45
Cpu : 4670k 4Ghz
Cpu koeler : h100igtx
Gpu : msi gtx 1080 gaming x
Ram : 2x8gb 2133mhz
Voeding : cooler master 600w
(volgende op de lijst voor vervanging)
Scherm: iiyama 1080p 144hz
Kast : cooler master stryker

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-02-2017 09:42)

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Kan je even niet wachten tot Ryzen? Eind februari komen de high end spul uit (8 core 16 thread modellen van 400 tot en met 700 euro)
Daarna komen de 6 en 4 cores uit, die zijn wat goedkoper. Intel komt als t goed is dan ook met een prijsdaling.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Kan je even niet wachten tot Ryzen? Eind februari komen de high end spul uit (8 core 16 thread modellen van 400 tot en met 700 euro)
Daarna komen de 6 en 4 cores uit, die zijn wat goedkoper. Intel komt als t goed is dan ook met een prijsdaling.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Google zegt dat een quadcore met hyperthreading een 1080 niet zou moeten bottlenecken. Misschien de cpu uitwisselen voor eentje met hyperthreading 4770k/4790k, zijn nog wel prijzig 2de hands via V&A.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:47
Welke Cooler Master voeding heb je als ik mag vragen?

Verwijderd

Topicstarter
ParaDroid2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:39:
Welke Cooler Master voeding heb je als ik mag vragen?
Een B600. Weet dat hij erg slecht is maar wist toen ik de pc in elkaar zette nog niet heel veel van pc's. Dus destijds beknibbelt op de psu.

• ParaDroid2
Dan zou ik die inderdaad ook maar vervangen, het is erg zonde om zulke goede hardware aan zo'n voeding te hangen met het risico dat er straks iets mis gaat.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-02 21:17
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:55:
[...]

Een B600. Weet dat hij erg slecht is maar wist toen ik de pc in elkaar zette nog niet heel veel van pc's. Dus destijds beknibbelt op de psu.
Precies wat ik gedaan heb 2 jaar geleden.
En nu denk je van oh had ik maar..
Maar goed, als ik jou was zou ik een betere voeding er in stoppen als je een betere en zwaardere processor er in gaat bouwen.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair CX550M

Verwijderd

Topicstarter
marcel4332 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Maar goed, als ik jou was zou ik een betere voeding er in stoppen als je een betere en zwaardere processor er in gaat bouwen.

Bijvoorbeeld:
Ja ben ik ook zeker van plan. Zat er al aan te denken om op Ryzen te wachten en dan gewoon alles te vervangen, inclusief psu. Alleen zo jammer als je dan een gtx 1080 koopt en hij doet het slechter dan de gtx 980 waar je hem voor verwisselt hebt. 8)7

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-02 21:17
Dan zou ik zeker wachten.
Als Ryzen er is worden de Intel processors vast goedkoper.
Kan je dan besluiten wat je wilt doen.

Verwijderd

marcel4332 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Bijvoorbeeld:
De CX550M is voor die prijs geen goede keuze. Een 450 of 550w uit de Bitfenix Whisper serie product: BitFenix Whisper kosten weinig extra en zijn kwalitatief veel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een nieuwe koop word het waatschijnlijk een evga of seasonic. Heb nu wel wat research gedaan naar goede psu's

• govie
Ik snap dat ge-focus niet op de voeding, alle reviews hartstikke tevreden over. Daarnaast ging zijn vraag over het verhelpen van bottlenecks inzake zijn gpu en ik betwijfel dat de voeding hier de schuldige is.

[ Voor 49% gewijzigd door govie op 15-02-2017 12:59 ]

• ParaDroid2
Alle reviews? De goede reviews (dus niet mensen die hem erin stoppen, zien dat hij de computer van prik voorziet en zeggen dat de voeding goed is) laten juist zien dat het een slecht ding is. En je voeding is zo ongeveer het meest essentiële onderdeel van je computer, aangezien als die het leven laat, hij geregeld iets mee kan nemen. Dan heb je helemaal geen bottleneck meer, dan heb je niets meer.

Ga trouwens niet voor een Seasonic of een EVGA (die hebben op het moment niet zulke interessante voedingen voor jouw doeleinde), ga voor de eerder aangeraden Bitfenix.

• govie
Onze voedinggod "user mask" heeft hem gereviewed (of de tweelingbroer-voeding ervan) en meldde niet dat het een slechte koop is. Misschien begrijp ik het niet, maar als het deze voeding is, dan lijkt een upgrade niet noodzakelijk, toch? Geef hem dan argumenten die de persoon in kwestie kan wikken en wegen, of een visuele diagnose-methodiek waar hij kan bekijken of de voeding aan vervanging toe is. Zomaar roepen dat iets vervangen moet worden, vind ik gek zonder onderbouwing.

productreview: Cooler Master B600 ver.2 review door Verwijderd

[ Voor 28% gewijzigd door govie op 15-02-2017 13:21 ]

• ParaDroid2
Ik kopieer uit het Voeding advies en informatietopic (ook van -The_Mask-): Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen.

Niet geschikt dus voor een high-end pc.

• govie
ParaDroid2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:21:
Ik kopieer uit het Voeding advies en informatietopic (ook van -The_Mask-): Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen.

Niet geschikt dus voor een high-end pc.
Het is toch ook geen nieuwe pc, het is een bestaande pc. Ik zeg niet dat je geen gelijk heb, maar eventueel concludeer je nu iets wat er in feite niet staat. Wat in zou houden dat vervanging van de voeding eventueel niet prioriteit hoeft te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door govie op 15-02-2017 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ParaDroid2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:06:
Alle reviews? De goede reviews (dus niet mensen die hem erin stoppen, zien dat hij de computer van prik voorziet en zeggen dat de voeding goed is) laten juist zien dat het een slecht ding is. En je voeding is zo ongeveer het meest essentiële onderdeel van je computer, aangezien als die het leven laat, hij geregeld iets mee kan nemen. Dan heb je helemaal geen bottleneck meer, dan heb je niets meer.

Ga trouwens niet voor een Seasonic of een EVGA (die hebben op het moment niet zulke interessante voedingen voor jouw doeleinde), ga voor de eerder aangeraden Bitfenix.
Als ik een nieuwe psu koop wil ik er graag een met mogelijke uitbreidbaarheid naar sli in de toekomst. Daarom zat ik te kijken naar de 750/850w opties van boven genoemde merken. ook omdat ik nog wat ruimte over wil houden voor overclocken.
govie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Het is toch ook geen nieuwe pc, het is een bestaande pc. Ik zeg niet dat je geen gelijk heb, maar eventueel concludeer je nu iets wat er in feite niet staat. Wat in zou houden dat vervanging van de voeding eventueel niet prioriteit hoeft te hebben.
In mijn opvatting werd erover gepraat dat als ik een upgrade van cpu/moederbord zou doen dat het handig zou zijn om de psu te upgraden voor betrouwbaarheid. Op dit moment ben ik niet van plan een nieuwe psu aan te schaffen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
govie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Zijn 1080 is anders wel nieuw. En als je naar mijn pc kijkt kan hij dus altijd. Ik upgrade van tijd tot alles onderdelen. Zeker als je een 1080 kan kopen. En bereid bent je 4670k te vervangen.

En lage resolutie en hoge FPS zijn CPU vreters. Wat je kan doen is kijken of er CPU intensiefe optie uit kan zetten. Zonder dat je het echt merkt.

• Joenino
  • Laatst online: 11:24
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:26:
Ik heb recentelijk een gtx 1080 aangeschaft. Ik heb bij de aankoop echter niet goed nagedacht over mogelijke bottlenecks. Ik heb nu last van een enorme cpu bottleneck bij meerdere games die ik speel. Bij zowel overwatch als witcher 3 staat de cpu constant op 100% terwijl de gpu fluctueert tussen de 60%/80%. Ik heb al geprobeerd de cpu verder te overclocken maar heb niet de beste chip.

Nu is mijn vraag. Is het het nog waard om binnen socket 1150 een andere cpu te kopen of is het beter om te upgraden naar nieuwere processoren? Zo ja welke cpu is dan geschikt?

Ik krijg op dit moment rond de 100 fps (gpu 300mhz downclocked) in overwatch. Maar dit gaat gepaard met veel tearing en lagging. Aangezien ik een 144hz scherm heb zou ik het scherm graag ook met 144fps aansturen.

Het budget is niet extreem belangrijk. Het liefst zo min mogelijk maar zal gewoon zo lang als nodig is doorsparen totdat ik genoeg geld over heb om deze bottleneck op te lossen.

Full system specs:

Moederbord : Z87-g45
Cpu : 4670k 4Ghz
Cpu koeler : h100igtx
Gpu : msi gtx 1080 gaming x
Ram : 2x8gb 2133mhz
Voeding : cooler master 600w
(volgende op de lijst voor vervanging)
Scherm: iiyama 1080p 144hz
Kast : cooler master stryker
Je spreekt over tearing? Dan lijkt het me eerder dat je monitor geen 100Hz doet? Staat de monitor wel goed ingesteld (voor zover dat kan) Want een monitor die 144Hz is en een game die maar 100 FPS doet zou geen tearing mogen geven in theorie. Gebruik je bv wel een kabel (HDMI\DP) die geschikt is voor 144Hz?

En met lag bedoel je een framedrop? Zo ja dan is dat iig te wijten aan een CPU die het niet bij kan houden.

Je spreekt over 100% CPU load. Welk proces trekt dat? Want overwatch heb ik nog nooit meer dan 30% zien trekken op mijn i7 (zou dus om en nabij 60% moeten zijn voor jouw even grof gezegd) en dat op 1440p en met 970 @ 1526 mhz SLI setup welke kwa benchmark tussen de 1070 en 1080 zit.

Waarom je GPU gedownclockt? Omdat je CPU het niet bij kan houden?

Wat je zou kunnen doen is kijken of er een bios update is voor je moederbord die je ondersteuning geeft om er een 4790k erin te stoppen. Dan heb je echt het maximale haalbare voor je setup zonder alles (moederbord, geheugen, voeding) te moeten vervangen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:54:
[...]

Je spreekt over tearing? Dan lijkt het me eerder dat je monitor geen 100Hz doet? Staat de monitor wel goed ingesteld (voor zover dat kan) Want een monitor die 144Hz is en een game die maar 100 FPS doet zou geen tearing mogen geven in theorie. Gebruik je bv wel een kabel (HDMI\DP) die geschikt is voor 144Hz?

En met lag bedoel je een framedrop? Zo ja dan is dat iig te wijten aan een CPU die het niet bij kan houden.

Je spreekt over 100% CPU load. Welk proces trekt dat? Want overwatch heb ik nog nooit meer dan 30% zien trekken op mijn i7 (zou dus om en nabij 60% moeten zijn voor jouw even grof gezegd) en dat op 1440p en met 970 @ 1526 mhz SLI setup welke kwa benchmark tussen de 1070 en 1080 zit.

Waarom je GPU gedownclockt? Omdat je CPU het niet bij kan houden?

Wat je zou kunnen doen is kijken of er een bios update is voor je moederbord die je ondersteuning geeft om er een 4790k erin te stoppen. Dan heb je echt het maximale haalbare voor je setup zonder alles (moederbord, geheugen, voeding) te moeten vervangen.
Ik denk wat ik zie als tearing kwam omdat hij constant van de 80 naar 140 fps schoot waardoor het er heel erg niet soepel uitziet. Ik gebruik een dvi-d kabel dus in principe 120hz op 1080p kan die aan geloof ik. Heb ook even naar de processen gekeken tijdens een match zit ik tussen de 60% en 80% gebruik voor alleen overwatch.

Maar ik ben redelijk zeker dat het de cpu is. Ik heb de render scale in overwatch nu op 141% gezet. Dan rendered hij dus alles in 1440p (correct me if i am wrong) en mn gemiddelde fps ligt nu rond de 140/160. En dat is met de gpu nogsteeds downclocked.

Ik weet niet zeker of een upgrade naar een 4790k wel kosten effectief zou zijn. Die dingen kosten nogsteeds bijna 250,- op v&a.
Pagina: 1