TS schrijft:
Anoniem: 699206 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:50:
ik heb er zelf schone installatie windows 10 op gezet. enigste wat er op staat is snelstart(boekhoud programma) en direct als ik ook maar een programma opstart processor 100% in gebruik. ik ga het forum even door spitten of ik iets kan vinden. dankjewel!!!
Maar als ik in het algemeen kijk, naar de meeste PC's / laptops die ik onder handen krijg, draait er veel zware programma's op de achtergrond, metname dingen zoals virusscanners zijn vreselijk zwaar voor de CPU (helemaal bij een low-power variant). Meeste wat ik dus zie bij OEM-bakkies die traag zijn is > relatief trage hardware (check), recente virusscanner met alle settings op automatisch (scannen/updaten...iedere boot weer), skype die meteen opstart/update/verbinding maakt, en Windows die autmatisch bezig gaat met updates binnenharken, terwijl andere programma's allemaal hetzelfde tegelijk proberen te doen.
Met een OEM install: ja. Maar met schone install is dat minder aannemelijk. Bovendien: die zooi draait ook zonder opstarten van een programma. Hier is het specifiek raak zodra hij een (lichte) programma start.
Websites kunnen ook behoorlijk zwaar zijn met allerlei reclame zooi in beeld (van die halve filmpjes in reclame banners, voor een beetje PC misschien niet zo zwaar, maar voor een wat zwakke CPU wel degelijk).
Yup, websites zijn op een trage CPU vaak de zwaarste workload. Zo is een oude netbook van mij echt onbruikbaar geworden door de toegenomen belasting. Ding had een C-50 CPU (dualcore AMD Ontario). Anno 2011 stond het nog te boek als een van de betere netbook-CPU's, met veel betere performance dan de eerste generatie Atoms - en was ik er ook ronduit tevreden over. Rond 2014 was ik met zelfde hardware niet eens in staat fatsoenlijk te browsen, ook niet na clean install en uitbreiding RAM van 2GB naar 4GB, puur door de zwaardere sites.
Maar - dat is een 2011 CPU, dit is een CPU van vijf jaar later met minstens 2.5x de performance van mijn oude Ontario. Zoals gezegd, m'n telefoon heeft de low-powervariant ervan en is prima in staat een goede ervaring te geven, en dat met de slecht geoptimaliseerde x86 Android.
En Linux, draait over het algemeen toch al een stuk vlotter vind ik, zelfs op antieke hardware.
Op m'n oude netburst Xeon draait Vista of later voor geen meter, maar als ik een recente Linux versie erop mik (Mint ofzo) draait gewoon soepeltjes. Dus dat Linux wel goed draait zal mij eigenlijk niet verbazen.
Daar noem je ook de worst-case scenario. Vista is qua resource hogging verreweg zwaarste MS OS, met daarbij nog erg slechte inschatting wanneer welke background tasks gedraaid kunnen worden. Windows 7 was al stukken sneller op lichte hardware, 8 en 10 zijn nog beter. Je kunt Win10 nog met 1GB RAM draaien en redelijke ervaring krijgen, wat met Windows 7 al nauwelijks ging en met Vista helemaal onmogelijk was.
Op die zelfde oude netburst Xeon is het dus geen wonder dat Mint beter draait, alles, inclusief Win 7/8/10 zou stukken beter draaien. Tussen 10 en Mint ervaar ik iig weinig tot geen verschil qua overall performance, waarbij zaken als standby onder Win10 iha beter lijken te werken.
Natuurlijk kun je Linux een veel kleiner footprint geven dan welke versie Windows dan ook - maar dan moet je je er meer in kunnen en willen verdiepen en dat lijkt me hier niet nodig/zinnig.
Heb ooit een uitermate geoptimaliseerde, afgeslankte Gentoo install gedaan op een subnotebook met Pentium 266MMX en (vooral het probleem) 32MB RAM. Compilatie van alles duurde twee weken
. Windows 10 zou perfect op deze hardware moeten kunnen draaien, enige reden om een ander OS te proberen is om hardware eenduidig uit te sluiten.