Netgear router uitbreiden met AP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:53
Ik heb al redelijk wat topics hier doorgenomen waarin uitleg wordt gegeven over netwerken die uitgebreid kunnen worden met een Access Point. Alleen heb ik even een zetje in de goede richting nodig over wat ik nu het beste kan doen.

De situatie:

Beneden in de meterkast heb ik een Netgear WNDR4500 router staan. Van daaruit heb ik een UTP kabel naar de slaapkamer lopen. Op de slaapkamer en hoger is het WiFi signaal maar zo-zo en de snelheid (dus) erg laag.

Ik zou daarom op de UTP kabel een AP willen aansluiten. En dan wel zo, dat deze hetzelfde SSID heeft en je gewoon, als je daarmee verbonden bent, een hogere snelheid zult hebben én ook alle apparatuur kunt benaderen die ik nu ook kan benaderen als ik op het huidige WiFi netwerk beneden ben aangemeld. Ik heb nog wel een simpel routertje liggen dat ik kan instellen als AP.

- Moet ik dan zorgen dat de DHCP range van de Netgear WNDR4500 wordt beperkt van 192.168.0.2 - 192.168.0.255 naar bijv. 192.168.0.2 - 192.168.0.125 en dan het AP een DHCP range geven van 192.168.0.126 - 192.168.0.255 ?
- Moet ik ook een ander kanaal instellen op het AP ?

Dit stuk is me niet helemaal helder namelijk.

En, je schakelt automatisch over naar een sterker signaal als je naar beneden of boven gaat. Toch?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

lier

MikroTik nerd

DHCP uit op de tweede router, vast IP adres instellen (buiten de DHCP scope van je Netgear router) en inderdaad zelfde SSID, zelfde beveiliging en andere kanalen. Tot slot, vergeet niet de twee routers via LAN poorten te verbinden (WAN poort van je tweede router negeren).

Er is overigens een heel topic aan besteed:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M.v.Veelen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:06:
Ik heb al redelijk wat topics hier doorgenomen waarin uitleg wordt gegeven over netwerken die uitgebreid

[...]
Mooi dat je een Ethernetkabel hebt liggen. Dat is al meer dan het halve werk :)
Ik zou daarom op de UTP kabel een AP willen aansluiten. En dan wel zo, dat deze hetzelfde SSID heeft en je gewoon, als je daarmee verbonden bent, een hogere snelheid zult hebben én ook alle apparatuur kunt benaderen die ik nu ook kan benaderen als ik op het huidige WiFi netwerk beneden ben aangemeld. Ik heb nog wel een simpel routertje liggen dat ik kan instellen als AP.
Klinkt haalbaar, maar eea hangt af van exact wat voor 'simpel routertje' je hebt liggen. Als het dramatisch veel ouder is dan de router beneden zal het allereerst mogelijk niet betere performance geven dan je nu met zwak signaal van/naar beneden realiseert, en als het niet dezelfde security-settings ondersteunt gaat roamen ook geen succes worden.
- Moet ik dan zorgen dat de DHCP range van de Netgear WNDR4500 wordt beperkt van 192.168.0.2 - 192.168.0.255 naar bijv. 192.168.0.2 - 192.168.0.125 en dan het AP een DHCP range geven van 192.168.0.126 - 192.168.0.255 ?
Twee opties:
- stel je AP in op een vast IP binnen subnet maar buiten DHCP range van je router beneden.
- stel je AP in om via DHCP een IP te krijgen en doe vervolgens in je router een vaste toewijzing binnen de DHCP scope ervoor.
- Moet ik ook een ander kanaal instellen op het AP ?
Ja. Andere kanalen zelfs als het dualband is (zoals de WNDR4500). En die kanalen moeten niet overlappen.

In de 2.4GHz wil je dus 1, 6 of 11 gebruiken op beide apparaten (dus niet zelfde van die drie) en sowieso 20MHz, al ondersteunt je apparaat 20/40 of 40MHz.

In de 5GHz zorgen dat er minsten een kanaal tussen zit, dus als de WNDR4500 op 36 staat de andere op 44 of hoger. Hier is 40MHz wel prima mogelijk en zinnig.
Dit stuk is me niet helemaal helder namelijk.

En, je schakelt automatisch over naar een sterker signaal als je naar beneden of boven gaat. Toch?
Als je alles goed instelt wel.

Goed:

Op AP's:
- zelfde SSID (netwerk naam)
- zelfde PSK (wachtwoord)
- zelfde security (WPA2 only)
- zelfde encryption (CCMP/AES only)
- ander niet-overlappend kanaal

Op de client devices:
Verschilt per client of zelfs per driver (Windows...). Bij Intel NICs heb je bijv een advanced setting "Roaming Aggressiveness". Als je het gevoel hebt dat hij te laat overschakelt kun je die wat hoger zetten. Ik vind het met "Medium/High" goed werken.

Oslik blyat! Oslik!

• M.v.Veelen
dion_b schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Klinkt haalbaar, maar eea hangt af van exact wat voor 'simpel routertje' je hebt liggen. Als het dramatisch veel ouder is dan de router beneden zal het allereerst mogelijk niet betere performance geven dan je nu met zwak signaal van/naar beneden realiseert, en als het niet dezelfde security-settings ondersteunt gaat roamen ook geen succes worden.

[...]
Misschien was het wel een understatement. Het is een TP-Link TL-WR1043ND

Ik mis de adapter, maar als dit een prima AP kan zijn, dan bestel ik een adapter zodat ik deze kan gaan gebruiken.

¯\_(ツ)_/¯

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TP-Link verkoopt al meerdere jaren apparaten met de naam "WR1043ND". In dit geval is de revisie ervan relevant. In alle gevallen is het een redelijke tot goed 2.4GHz-only WiFi-device, en in de nieuwere revisies is het waarschijnlijk een betere router (let wel: dit heeft niets met WiFi te maken :o ) dan je WNDR4500.

In de 2.4GHz ontlopen de twee iig elkaar weinig, het verschil is de 5GHz, wat de WR1043ND niet ondersteunt en de WNDR4500 juist goed doet.

- heb je clients die 5GHz ondersteunen?
- heb je last van interferentie op de 2.4GHz?

Als eerste antwoord ja is, waar gebruik je die dingen dan (vooral), boven of beneden? Daar wil je de WNDR4500 plaatsen.

Als tweede antwoord ja is, ga je nergens van de WR1043ND als WiFi-AP blij worden. Allicht betere optie om dan een dualband AP te kopen voor boven, denk aan het KPN Arcadyan geval voor EUR 50. Mogelijk kun je de WR1043ND dan alsnog zinnig inzetten: als wired router, met de WiFi uit. Dan heb je de WNDR4500 vrij om op een voor WiFi betere plek dan in de meterkast neer te zetten beneden (bijv in de woonkamer).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
We gebruiken onze MacBook's op 5G en vrijwel alleen beneden. Verder zijn alle andere wireless apparaten op 2.4GHz aangemeld. De Netgear staat dus goed. Ik ondervind eigenlijk geen last van interferentie op de 2.4GHz band, gelukkig is dat al jaren geen probleem.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan lijkt het me vrij simpel: WR1043ND boven als AP neerzetten. Als daar onverhoopt toch sprake is van interferentie (via een raam oid) kun je hem altijd later vervangen door een dualband-apparaat.

Oslik blyat! Oslik!

• M.v.Veelen
Ik heb e.e.a. geconfigureerd en aangesloten. Wel nog iets wat ik niet helemaal begrijp:

Ik heb op de Netgear de DHCP range beperkt tot 192.168.0.2 - 192.168.0.200
De TP-LINK heeft als IP 192.168.0.201 gekregen, DHCP uitgezet en SSID en wachtwoord gelijk gemaakt aan die van de Netgear. De TP-LINK aangesloten op 1 van de 4 LAN aansluitingen en het subnetmask heb ik eigenlijk niets mee gedaan. Kanalen heb ik op 6 resp. 11 gezet.

Als ik nu verbinding maak, dan krijg ik een IP adres uit de DHCP range van de Netgear : 192.168.0.3, klopt dat? Als Router (op iPhone) zie ik dan nog 192.168.0.1 staan. Dan lijkt het toch wel alsof hij nog verbinding maakt met de Netgear en (nog) niet naar de TP-LINK is overgeschakeld, toch?

Ik zie wel, als ik met NetSpot ga kijken, dat de TP-LINK een sterker signaal geeft hierboven.

Op m'n iPhone krijg ik ook een melding te zien:

Apparaten kunnen moeite hebben met het identificeren van dit netwerk.
Als dit jouw wifinetwerk is, configureer je de router zo dat deze een unieke netwerknaam heeft.

Is dat de bedoeling :) ?

TP-LINK:

LAN
IP Address: 192.168.0.201
Subnet Mask: 255.255.255.0

Wireless
Wireless Radio: Enable
Name (SSID): MIJNSSID
Channel: 11
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: 20MHz
Max Tx Rate: 130Mbps
WDS Status: Disable

WPA/WPA2 - Personal(Recommended)
Version: WPA2-PSK
Encryption: AES

DHCP Server: Disabled
Start IP Address: 192.168.0.201
End IP Address: 192.168.0.254
Address Lease Time: 120 minutes (1~2880 minutes, the default value is 120)
Default Gateway: 192.168.0.201 (optional)

Ben ik iets vergeten in te stellen? Heb ik ergens een (denk)fout gemaakt?

[ Voor 42% gewijzigd door M.v.Veelen op 23-02-2017 11:39 ]

¯\_(ツ)_/¯

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
M.v.Veelen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:11:
Ik heb e.e.a. geconfigureerd en aangesloten. Wel nog iets wat ik niet helemaal begrijp:

De TP-LINK heeft als IP 192.168.0.201 gekregen, DHCP uitgezet en SSID en wachtwoord gelijk gemaakt aan die van de Netgear. De TP-LINK aangesloten op 1 van de 4 LAN aansluitingen en het subnetmask heb ik eigenlijk niets mee gedaan. Kanalen heb ik op 6 resp. 11 gezet.

Als ik nu verbinding maak, dan krijg ik een IP adres uit de DHCP range van de Netgear : 192.168.0.3, klopt dat? Als Router (op iPhone) zie ik dan nog 192.168.0.1 staan. Dan lijkt het toch wel alsof hij nog verbinding maakt met de Netgear en (nog) niet naar de TP-LINK is overgeschakeld, toch?

Ik zie wel, als ik met NetSpot ga kijken, dat de TP-LINK een sterker signaal geeft hierboven.

Op m'n iPhone krijg ik ook een melding te zien:

Als dit jouw wifinetwerk is, configureer je de router zo dat deze een unieke netwerknaam heeft.

Is dat de bedoeling :) ?

TP-LINK:

LAN
IP Address: 192.168.0.201
Subnet Mask: 255.255.255.0

Wireless
Wireless Radio: Enable
Name (SSID): MIJNSSID
Channel: 11
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: 20MHz
Max Tx Rate: 130Mbps
WDS Status: Disable

WPA/WPA2 - Personal(Recommended)
Version: WPA2-PSK
Encryption: AES

DHCP Server: Disabled
Start IP Address: 192.168.0.201
End IP Address: 192.168.0.254
Address Lease Time: 120 minutes (1~2880 minutes, the default value is 120)
Default Gateway: 192.168.0.201 (optional)

Ben ik iets vergeten in te stellen? Heb ik ergens een (denk)fout gemaakt?
toon volledige bericht
Waar krijg je die melding te zien op je iPhone?

Jouw TP-Link en Netgear moeten het zelfde SSID en wachtwoord hebben, tevens moet de encryptie (WPA2-PSK met AES) het zelfde zijn. Zoals het nu ingesteld is lijkt het goed te zijn. Een access point kun je namelijk letterlijk zien als een extra toegangspunt. Jouw Netgear blijft het netwerk regelen (DHCP etc) terwijl jouw TP-Link extra toegang verschaft.

• M.v.Veelen
Ik krijg die melding te zien onder de WiFi instellingen. Onder de naam van het SSID staat dan al:

Prestatieadvies

en dan de rest zoals al eerder vermeld.

Dus het kan kloppen dat ik een IP adres uit de range van de Netgear krijg?

¯\_(ツ)_/¯

• xh3adshotx
M.v.Veelen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:17:
Ik krijg die melding te zien onder de WiFi instellingen. Onder de naam van het SSID staat dan al:

Prestatieadvies

en dan de rest zoals al eerder vermeld.

Dus het kan kloppen dat ik een IP adres uit de range van de Netgear krijg?
Dat je een IP van de Netgear krijgt klopt 100%, deze blijft namelijk "de baas" van het netwerk. Zou je eens screenshots kunnen maken van de wifi instellingen van beide routers?

• M.v.Veelen
TP-LINK:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/15rid7o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2it65a9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14mrxbm.jpg

Netgear:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/e9j7ys.jpg

Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Vandaag op zolder vrijwel geen bereik, terwijl deze TP-Link op de tussenetage staat. Je zou dan toch denken dat er iets niet helemaal goed staat nog. Iemand nog tips?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
M.v.Veelen schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:30:
Vandaag op zolder vrijwel geen bereik, terwijl deze TP-Link op de tussenetage staat. Je zou dan toch denken dat er iets niet helemaal goed staat nog. Iemand nog tips?
Oops topic vergeten....

Heb je nog het probleem met het prestatieadvies? Zo ja, kun je dan een screenshot van INSSIDER maken? Je instellingen lijken namelijk goed te staan.

Het kan zijn dat het bereik op zolder niet optimaal is omdat niet elk device even snel overschakeld van access point. Als je dus van beneden naar boven loopt kan het zijn dat jouw laptop/telefoon verbonden blijft met het AP van beneden. Kun je eens proberen om WI-FI uit en weer aan te zetten op je device als je op zolder bent? Als dat werkt zou je kunnen kijken of je de tansmit power van de router beneden lager kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:31

Cyphax

Moderator LNX
M.v.Veelen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:11:

Of je nu verbonden bent met de Tp-link of met de Netgear maakt niet zoveel uit, alleen de Netgear deelt de adressen uit. Het blijft ook de router van dat specifieke netwerk, als die Tp-link geen router mag zijn. Zo'n AP is wat dat betreft wat transparant, net als een bedrade switch (immers; hoe vaak vraag je je af op welke switch je eigenlijk zit?). Al blijft ie toch z'n IP-adres houden en kan je de web-interface als het goed gewoon nog benaderen enzo.
Ik heb mijn router/wifi-combi beneden staan en een verdieping hoger een door m'n provider gegeven Sitecom om eigenlijk precies hetzelfde te doen als wat jij nu wilt en dat gaat best goed. Je blijft wel deels afhankelijk van de nukken en beperkingen van de clients.

Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je kunt zien welk kanaal je op dit moment gebruikt, dat is wel een verschil tussen die twee wifi-zenders natuurlijk... ik heb mezelf dit namelijk ook weleens afgevraagd (maar omdat het in de praktijk wel prima werkt zo heb ik er niet zo heel veel tijd in gestoken nog; ik kon het niet zo zien op m'n router helaas)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 10-03-2017 21:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Grrrrr, het ziet ernaar uit dat het allemaal wél goed staat ingesteld en ook goed werkt. Nadat ik de TP-Link boven uit en weer aan had gezet werkte het tot op zolder prima. Ik kreeg ook telkens de melding dat er geen internetverbinding was. Vage storing dus. Eens kijken of het nog een keer voor gaat komen. Misschien dat ik dan kan kijken of ik er een KaKu schakelaar tussen kan zetten om hem makkelijk uit en weer aan te zetten. Of misschien wel een andere firmware erop flashen. Oh well, misschien blijft het bij deze ene keer.
xh3adshotx schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Oops topic vergeten....

Heb je nog het probleem met het prestatieadvies? Zo ja, kun je dan een screenshot van INSSIDER maken? Je instellingen lijken namelijk goed te staan.
Ja, al lijkt het me meer een "feature" van de iPhone / iOS sinds kort. Op het WiFi netwerk op m'n werk krijg ik ook dezelfde melding terwijl dat echt wel in orde is en voorheen die melding ook niet gaf.

[ Voor 35% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-03-2017 13:39 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
M.v.Veelen schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:38:
Grrrrr, het ziet ernaar uit dat het allemaal wél goed staat ingesteld en ook goed werkt. Nadat ik de TP-Link boven uit en weer aan had gezet werkte het tot op zolder prima. Ik kreeg ook telkens de melding dat er geen internetverbinding was. Vage storing dus. Eens kijken of het nog een keer voor gaat komen. Misschien dat ik dan kan kijken of ik er een KaKu schakelaar tussen kan zetten om hem makkelijk uit en weer aan te zetten. Of misschien wel een andere firmware erop flashen. Oh well, misschien blijft het bij deze ene keer.

[...]

Ja, al lijkt het me meer een "feature" van de iPhone / iOS sinds kort. Op het WiFi netwerk op m'n werk krijg ik ook dezelfde melding terwijl dat echt wel in orde is en voorheen die melding ook niet gaf.
Apart, ik heb die melding nog nooit gezien op een iPhone (gebruik al sinds de iPhone 4 een iPhone). Indien je gewoon WI-FI uit en na +- 10 sec weer aan zet op je iPhone (wanneer je van beneden naar zolder gelopen bent) werkt het dan ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12
Wat je kunt proberen: zet de ssid van de tplink eens op "tplink". Dan kun je letterlijk zien waar je verbinding mee maakt.

En wat ik niet terug lees: je moet je telefoon aanmelden bij de tplink, dus verbinding maken en wachtwoord invoeren,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb de telefoon bij het aansluiten van de TP-Link ook met wachtwoord aangemeld. De TP-Link gaf zelf blijkbaar op een bepaald moment de geest. Vastgelopen of wat dan ook.

Die melding op de iPhone heb ik ook nog nooit gezien. Ben zelf early adaptor en sinds de 3G elke keer overgestapt. Misschien dat dit sinds kort in het iOS is ingebouwd dat bij bepaalde instellingen deze melding tevoorschijn komt. Heb er nog niet op gezocht, maar het viel me bij mij thuis op en op het werk toen ik verbinding maakt met het netwerk aldaar. Ik zal eens Google raadplegen, misschien dat er meer over bekend is.

IK heb bijvoorbeeld mijn netwerkje de naam "NETGEAR" gegeven. Heel origineel. NOT. En dat merkt de iPhone ook, de letterlijke melding is:

Prestatie advies:

Algemene netwerknaam

(meer informatie over aanbevolen instellingen voor wifi..) <- dit is dan een linkje.

Dus het heeft te maken met de lang-niet-zo-originele netwerknaam die ik heb gekozen. Als ik die verander zal de melding wel verdwijnen.

Deze naam heb ik al heel lang en voorheen nog nooit die melding gezien op de iPhone, dus het zal met een iOS update te maken hebben.

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1