Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:11
Ik wil een oudere Android naar mijn toestel flashen, maar flashboot herkent het toestel niet als ik flashboot run.

Ik heb het op twee verschillende PC's geprobeerd (Win7 & 10) en op de Win7 machine werd in eerste instantie het toestel ook niet door adb herkend. Ik heb hierop de driver verwijderd en de Google driver geïnstalleerd. Adb herkent het toestel nu wel op de Win7 PC. Win10 adb werkt zonder problemen.

Omdat er tussentijds ook een update voor Android van 7 naar 7.1.1 beschikbaar gekomen is, heb ik deze geïnstalleerd om te kijken of dat mijn fastboot probleem oplost, maar helaas.

Wat ik wel zie, is dat als ik het toestel aansluit er in de device manager een appraat zonder de goede drivers verschijnt, genaamd 'Android'.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen of dat er specifieke drivers zijn die ik moet gebruiken?

Beste antwoord (via celshof op 15-02-2017 22:26)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start je in 'flashboot' of de modus die wel bestaat genaamd 'fastboot'? ;) Ik denk het laatste. Je hebt vziw aparte drivers nodig voor fastboot modus, dus als je een ! of ? hebt in apparaatbeheer, dan verklaart dat het niet vinden van je toestel. Je zal die driver moeten installeren. Omdat je de Google driver al hebt, zou daar ook de fastboot driver tussen moeten staan.

In het uiterste geval kan je altijd nog via een Live USB van bijvoorbeeld Ubuntu werken. Daar kan je adb en fastboot uit de standaard repo halen en zo het toestel flashen zonder om te hoeven kijken naar drivers. Je moet wel eerst USB debugging aan hebben staan en het systeem autoriseren, anders werkt het mogelijk niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start je in 'flashboot' of de modus die wel bestaat genaamd 'fastboot'? ;) Ik denk het laatste. Je hebt vziw aparte drivers nodig voor fastboot modus, dus als je een ! of ? hebt in apparaatbeheer, dan verklaart dat het niet vinden van je toestel. Je zal die driver moeten installeren. Omdat je de Google driver al hebt, zou daar ook de fastboot driver tussen moeten staan.

In het uiterste geval kan je altijd nog via een Live USB van bijvoorbeeld Ubuntu werken. Daar kan je adb en fastboot uit de standaard repo halen en zo het toestel flashen zonder om te hoeven kijken naar drivers. Je moet wel eerst USB debugging aan hebben staan en het systeem autoriseren, anders werkt het mogelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Hero of Time schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:21:
Start je in 'flashboot' of de modus die wel bestaat genaamd 'fastboot'? ;)
Ik bedoel het scherm waarin je komt als je opstart met Volume- en Power of via adb reboot fastboot. Daarna zie ik geen devices met fastboot devices via de commandprompt.
Je hebt vziw aparte drivers nodig voor fastboot modus, dus als je een ! of ? hebt in apparaatbeheer, dan verklaart dat het niet vinden van je toestel. Je zal die driver moeten installeren. Omdat je de Google driver al hebt, zou daar ook de fastboot driver tussen moeten staan.
Klopt, als het toestel in fastboot modus zit, heb ik een device 'Android' met een uitroepteken. Ik heb Windows wel op de plek waar de Google driver staat laten zoeken, maar er werd geen goede driver gevonden. Ik zal die plek nog eens beter bekijken
Voor de volledigheid: USB debugging staat aan en beide PC's heb ik geautoriseerd,
En als ik er niet uitkom, zal ik eens naar Ubuntu Live kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

celshof schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:28:
[...]
Klopt, als het toestel in fastboot modus zit, heb ik een device 'Android' met een uitroepteken. Ik heb Windows wel op de plek waar de Google driver staat laten zoeken, maar er werd geen goede driver gevonden. Ik zal die plek nog eens beter bekijken
Je moet Apparaatbeheer er opnieuw naar verwijzen, want het is een iets andere driver dan wat het voor de normale modus heeft geïnstalleerd. Die komt nog niet voor in z'n driver database.
[...]
Voor de volledigheid: USB debugging staat aan en beide PC's heb ik geautoriseerd,
En als ik er niet uitkom, zal ik eens naar Ubuntu Live kijken.
Ik doelde meer op het autoriseren van Ubuntu als je daarmee aan de slag gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Hero of Time schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:34:
[...]Je moet Apparaatbeheer er opnieuw naar verwijzen, want het is een iets andere driver dan wat het voor de normale modus heeft geïnstalleerd. Die komt nog niet voor in z'n driver database.
Als ik je goed begrijp, bedoel je dat ik een update van de driver in apparaatbeheer moet doen en dan kiezen voor een locatie op mijn schijf en dan de map waarin ik de Google USB driver heb gedownload, toch? Zo ja, dat heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

celshof schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:37:
[...]
Als ik je goed begrijp, bedoel je dat ik een update van de driver in apparaatbeheer moet doen en dan kiezen voor een locatie op mijn schijf en dan de map waarin ik de Google USB driver heb gedownload, toch? Zo ja, dat heb ik gedaan.
Ook toen je toestel in Fastboot stond? Heb je verder nog wat gevonden op Google e.d. over fastboot driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Hero of Time schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:41:
[...]Ook toen je toestel in Fastboot stond? Heb je verder nog wat gevonden op Google e.d. over fastboot driver?
Ja, uiteraard. Zo'n n00b ben ik nou ook weer niet. En nee, niet direct iets op Google gevonden, anders had ik geen topic aangemaakt ;)

Maar je hebt me wel aan het denken gezet en ik heb de android_winusb.inf nog eens goed bekeken en daar wordt nergens fastboot in gemeld, maar wel adb. Ik heb het nu ook geprobeerd met adb_installer 1.3 (1.4.3 doet moeilijk), maar dat heeft ook geen zin.

Hardware ID is VID_18D1&PID_D00D&REV_0100, maar daar vind ik niet direct een heel betrouwbare download site bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, dan even een USB stick van 4 GB of groter regelen en Ubuntu 16.10 erop gooien. Via adb kan je 'm naar fastboot laten booten, krijg je ook gelijk een eventuele autorisatie verzoek en kan je verder. ROM e.d. heb je toch al op je harde schijf staan en is zo te benaderen door Ubuntu (even via de file manager openen, dan kan je er met de terminal zo bij).

De stappen die je in de handleiding vind mbt Windows zijn nagenoeg gelijk voor Linux als het om adb en fastboot commando's gaat. Je hoeft alleen niet in de map te staan waar de programma's zijn. Installatie van adb en fastboot zijn zo simpel als het volgende:
sudo apt update && sudo apt install adb fastboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Hero of Time schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:10:
Nou, dan even een USB stick van 4 GB of groter regelen en Ubuntu 16.10 erop gooien. Via adb kan je 'm naar fastboot laten booten, krijg je ook gelijk een eventuele autorisatie verzoek en kan je verder. ROM e.d. heb je toch al op je harde schijf staan en is zo te benaderen door Ubuntu (even via de file manager openen, dan kan je er met de terminal zo bij).

De stappen die je in de handleiding vind mbt Windows zijn nagenoeg gelijk voor Linux als het om adb en fastboot commando's gaat. Je hoeft alleen niet in de map te staan waar de programma's zijn. Installatie van adb en fastboot zijn zo simpel als het volgende:
sudo apt update && sudo apt install adb fastboot
Ga ik vanmiddag thuis proberen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

celshof schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:13:
[...]

Ga ik vanmiddag thuis proberen. Thanks.
En? Heb je je Nexus 5X kunnen flashen met Ubuntu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Hero of Time schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:20:
[...]

En? Heb je je Nexus 5X kunnen flashen met Ubuntu?
Daar was ik aan begonnen, maar heb net nog een keer geprobeerd om het via Windows te benaderen en wat schetst mijn verbazing: device is nu wel zichtbaar op "fastboot devices".

Oftewel: have you tried turning it off and on again...
Pagina: 1