Toon posts:

Koelingadvies nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een highend-computer in elkaar zetten. De hardware bestaat uit een i7 6950x, 64 GB G.Skill Ripjaws V F4, een 1 TB Samsung 960 Pro, een Bitfenix Whisper BWG850M, 1 TB SSD, 3x Geforce GTX 1080. Dit alles wordt gehuisvest in een Nanoxia Deep Silence Rev B. Ik weet alleen niet welke koelers ik erbij moet komen. De eisen, in volgorde van belangrijkheid, zijn de volgende:
- Een constant geluid, niet steeds opspinnen/stil worden
- Goed koelvermogen
- Stilte

Het probleem dat ik zie is dat mijn mobo 8 geheugenbanken heeft, en ik gebruik ze alle 8. Daarmee vallen volgens mij heel veel CPU-koelers al af, omdat die nog wel eens over geheugenbanken heen vallen. Heeft iemand ervaring met de Scythe Mugen 5? Kan ik die gebruiken in combinatie met alle geheugenbanken vol?

Verder wil ik de standaardfans vervangen door Noctua's, omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb. De Nanoxia Deep Silence 5 Rev B wordt geleverd met 3 140mm fans. Die ga ik sowieso vervangen door Noctua's, maar ik heb dan ook nog ruimte om 3x 120 mm fans en 3x 140 mm fans te plaatsen. Heeft dat zin? Nogmaals, ik vind het niet heel erg om mijn pc enigszins te horen, maar ik vind het opspinnen van fans erg irritant. Ik wil dus het liefste gewoon Noctua's die heel stil op een constante RPM hun werk doen en mijn spul goed koel houden. Doe ik daar goed aan of overdrijf ik nu heel erg?

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ja, maximaal 850 Watt is wel een hoop warmte, zeker met drie videokaarten. Eenzelfde geluidsbron erbij is +3 decibel en 5 decibel of minder verschil dan +1 of +2 decibel. Als voorbeeld 6 fans op 15dB(A) ingesteld maakt volgens mij 23dB(A) aan herrie:

15+15 *** 15+15 *** 15+15
18 *** 18 *** 18
21 *** 18
23 dB(A)

Is gewoon wiskunde, logaritmisch opgeteld, zoiets was het. Maar die +3 en +2 decibelregel die geldt voor veel situaties nog steeds en wordt ook gebruikt in de installatietechniek als vuistregel. De kans is aannemelijk dat jij de fans op een veel lager geluidsniveau hebt draaien en je kunt later altijd nog instellen middels moederbord of desnoods een fancontroller. Je kunt later altijd nog fans bijplaatsen, proefondervinderlijk t.a.v. casetemperatuur onder full load.

Ik zou zelf voor een case hebben gekozen met een betere luchttoevoer, dit model heeft een flinke vernauwing in de luchtaanvoer zitten en voor zover ik kan zien, maar 2 toevoerfans. Als je casetemperatuur te hoog wordt, dan lijkt het mij dat het aan de luchttoevoer ligt. Misschien past een case met 3 intake fans aan de voorzijde zonder vernauwing in de luchttoevoer beter. Dit omdat de fans in deze nanoxia eventueel ook meer gaan optoeren en omdat ze maar met 2 zijn, ook meer lawaai gaan maken.

[ Voor 48% gewijzigd door govie op 15-02-2017 00:18 ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Een paar dingen:
Al gekeken naar waterkoeling?
3 way sli is niet officieel meer gesupport, en er is microstuttering
Waarom uberhaupt zo'n overkill build?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Je kan natuurlijk voor bv een phantaks enthoo primo kast gaan. En met 2x 480 radiators gaan werken. En dan je fans op laag RPM laten draaien. Het op en afspinnen van fans is gewoon juist instellen. Heeft niets met merk/kosten te maken. Dure/premium fans zijn voornamelijk erg goed als je op hoge RPM draaien. Dan erg de lucht verplaatsing per DB(en vaak ook een prettige DB) . Maar draaien ze op bv 25% dan is het zijn geld niet waard als het mij vraagt.

Verwijderd

De cpu adviseer ik met water te koelen. pricewatch: NZXT Kraken X62 en pricewatch: Corsair Hydro H115i zijn lekker stil en koelen uitstekend, ook met een oc op de cpu.
Voor computetaken is het gebruik van 3 videokaarten mogelijk echter doet elke kaart zijn eigen ding. Bundeling van krachten zoals bij SLI is niet mogelijk met 3 kaarten. nVidia heeft dit bij de GTX 10x0 beperkt tot 2 kaarten.
De Nanoxia fans doen stil hun werk. Vervangen voor Noctua zal erg weinig geluidsreductie opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. De computer gaat gebruikt worden voor (semi)-professioneel 3D-renderwerk, en in de toekomst mogelijk ook voor videobewerking. Ik schijn talent te hebben voor 3D modelen en films zijn een passie voor me. Vandaar ook de 3x 1080GTX: microstuttering of het niet goed ondersteunen van SLI maakt me niet uit, ze hoeven alleen maar te renderen.

Van waterkoeling heb ik nul kennis. Sterker nog, van goede koeling heb ik eigenlijk nul kennis. Waar ik aan denk bij waterkoeling: moeilijk te installeren, luidruchtig (duidelijk hoorbare fans plus het stromen van het water), zeer onderhoudsgevoelig en water is eng om bij dure apparatuur te hebben (lekkage ;w). Dat is echter kennis van 10 jaar geleden, dus het kan zijn dat er veel is veranderd.

Als de fans van bijvoorbeeld de Kraken X62 of H115i mij storen, zijn die dan te vervangen door stillere exemplaren?

De Phanteks Enthoo Primo kast had ik nog niet ontdekt, dat is zeker een interessante kast! Wat ik ervan begreep koelde de Nanoxia ook goed genoeg en - vrij belangrijk - is ie erg stil. Ik twijfel nog, maar ik neem hem zeker mee in de overweging, bedankt voor de tip. Luchtaanvoer is bij een systeem dat regelmatig boven de 600 watt gaat gebruiken natuurlijk wel belangrijk, maar ik neem aan dat de Nanoxia dat ook moet kunnen handlen? Of gaan al mijn fans dan blazen?

En als laatste: als ik waterkoeling ga installeren, is het dan ook mogelijk om de stock fans van de 1080's te vervangen door een waterkoelingsinstallatie? Zijn daar kant-en-klare oplossingen voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2017 16:04 ]

Verwijderd

De Noctua Redux serie hebben goede luchtverplaatsing.

Van de ene kant ben ik aan 't denken aan een fancontroller met de benodigde uitgangen met zoveel ventilatoren, dan heb je 3-pins ventilatoren nodig en kan je de RPM-constant houden.

Maar het ligt ook aan moederbord/GPU combinatie. Ik ben er laatst achter gekomen dat de Asus GPU's vanaf de 1070 ook ventilatoren aan kunnen sturen, maar dan heb je PWM-ventilatoren nodig en die gaan indien nodig harder draaien. Als je niet PWM-ventilatoren op het moederbord aansluit dan draaien die altijd voluit.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:25
De meest effectieve oplossing zou inderdaad een custom waterkoeling loop zijn. Echter, als je zelf niet heel bedreven bent in dat soort dingen (pc's bouwen etc) dan zou ik dit niet direct adviseren.

Bij de uitgangssituatie beginnende zijn er 2 dingen die je in acht moet nemen:
- Je hebt een kast die gebouwd op stilte, wat altijd (in meer of mindere mate) ten koste van koelprestaties gaat.
- Je hebt veel en krachtige hardware in jouw pc zitten die veel warmte produceert.

Vooral dat laatste is, zeker met 3 GPU's, het grootste probleem. Waarschijnlijk heb je, als je de temperaturen wel eens gemonitord hebt, wel gemerkt dat de bovenste 2 GPU's een stuk warmer worden dan de onderste. Waarschijnlijk zitten ze ook vrij dicht op elkaar, waardoor er weinig ademruimte is voor de kaarten. Zeker bij rendering, wat een zware load is, zullen de ventilatoren van de GPU's flink gaan draaien.
Daarboven zit dan ook de CPU koeler die, door de opstijgende warmte van 3 GPU's, ook nog eens warmer wordt.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, dan wel op kleinere schaal. Mijn ITX build had een 6700K op 4.7Ghz en een R9 Fury in een Phanteks Enthoo Evolv ITX behuizing. Kort samengevat: flink wat hardware voor een heel kleine ruimte. Op de CPU zat destijds een flinke luchtkoeler. Echter, tijdens lange gaming sessies merkte ik dat de temperaturen bleven oplopen. De fans in de kast konden alle warmte niet effectief genoeg afvoeren.

Mijn oplossing in dit geval: AIO koelers. De luchtkoeler op de CPU heb ik vervangen door een NZXT Kraken X41 (als intake gemonteerd) en de R9 Fury is vervangen door een R9 Fury X (als exhaust gemonteerd). Gevolg: lagere en constantere temperaturen en minder geluid.

Iets soortgelijks zou je ook kunnen overwegen. Je zou op de CPU een AIO kunnen plaatsen (140mm, 240mm of 280mm) en je zou de GPU kunnen vervangen door iets als een EVGA GTX1080 FTW Hybrid. Als je jouw GPU's voor een nette prijs doorverkocht krijgt zal de netto investering hierbij niet zo hoog zijn gok ik. Je moet van tevoren wel goed meten of alles past; een 120mm AIO zoals op de EVGA Hybrid is namelijk wat groter dan alleen een 120mm fan. Ook de lengte van de slangen kan bepalend zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:25:
De Noctua Redux serie hebben goede luchtverplaatsing.

Van de ene kant ben ik aan 't denken aan een fancontroller met de benodigde uitgangen met zoveel ventilatoren, dan heb je 3-pins ventilatoren nodig en kan je de RPM-constant houden.

Maar het ligt ook aan moederbord/GPU combinatie. Ik ben er laatst achter gekomen dat de Asus GPU's vanaf de 1070 ook ventilatoren aan kunnen sturen, maar dan heb je PWM-ventilatoren nodig en die gaan indien nodig harder draaien. Als je niet PWM-ventilatoren op het moederbord aansluit dan draaien die altijd voluit.
Ja, het probleem is dat renderen nogal GPU-intensief werk is. Ze gaan dus warm worden, en dus gaat de fan draaien. Logisch, maar wel vervelend (helemaal als je een scène van 10 minuten wilt renderen, dan zit je een paar uur naar loeiende fans te luisteren).
Moi_in_actie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:56:
De meest effectieve oplossing zou inderdaad een custom waterkoeling loop zijn. Echter, als je zelf niet heel bedreven bent in dat soort dingen (pc's bouwen etc) dan zou ik dit niet direct adviseren.

Bij de uitgangssituatie beginnende zijn er 2 dingen die je in acht moet nemen:
- Je hebt een kast die gebouwd op stilte, wat altijd (in meer of mindere mate) ten koste van koelprestaties gaat.
- Je hebt veel en krachtige hardware in jouw pc zitten die veel warmte produceert.

Vooral dat laatste is, zeker met 3 GPU's, het grootste probleem. Waarschijnlijk heb je, als je de temperaturen wel eens gemonitord hebt, wel gemerkt dat de bovenste 2 GPU's een stuk warmer worden dan de onderste. Waarschijnlijk zitten ze ook vrij dicht op elkaar, waardoor er weinig ademruimte is voor de kaarten. Zeker bij rendering, wat een zware load is, zullen de ventilatoren van de GPU's flink gaan draaien.
Daarboven zit dan ook de CPU koeler die, door de opstijgende warmte van 3 GPU's, ook nog eens warmer wordt.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, dan wel op kleinere schaal. Mijn ITX build had een 6700K op 4.7Ghz en een R9 Fury in een Phanteks Enthoo Evolv ITX behuizing. Kort samengevat: flink wat hardware voor een heel kleine ruimte. Op de CPU zat destijds een flinke luchtkoeler. Echter, tijdens lange gaming sessies merkte ik dat de temperaturen bleven oplopen. De fans in de kast konden alle warmte niet effectief genoeg afvoeren.

Mijn oplossing in dit geval: AIO koelers. De luchtkoeler op de CPU heb ik vervangen door een NZXT Kraken X41 (als intake gemonteerd) en de R9 Fury is vervangen door een R9 Fury X (als exhaust gemonteerd). Gevolg: lagere en constantere temperaturen en minder geluid.

Iets soortgelijks zou je ook kunnen overwegen. Je zou op de CPU een AIO kunnen plaatsen (140mm, 240mm of 280mm) en je zou de GPU kunnen vervangen door iets als een EVGA GTX1080 FTW Hybrid. Als je jouw GPU's voor een nette prijs doorverkocht krijgt zal de netto investering hierbij niet zo hoog zijn gok ik. Je moet van tevoren wel goed meten of alles past; een 120mm AIO zoals op de EVGA Hybrid is namelijk wat groter dan alleen een 120mm fan. Ook de lengte van de slangen kan bepalend zijn.
Bedankt, goede post. Ik denk idd dat een AIO de beste keuze is. De EVGA GTX 1080 FTW hybrid gaming ken ik niet, ik begrijp dat die een soort ingebouwde AIO heeft met een fan die je ergens anders in je kast kunt plaatsen? Dan zou dat namelijk de ideale kaart zijn voor mijn build.

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:03:
[...]

Bedankt, goede post. Ik denk idd dat een AIO de beste keuze is. De EVGA GTX 1080 FTW hybrid gaming ken ik niet, ik begrijp dat die een soort ingebouwde AIO heeft met een fan die je ergens anders in je kast kunt plaatsen? Dan zou dat namelijk de ideale kaart zijn voor mijn build.
Er zit een kleine radiator met ventilator die het overgrote deel van de koeling voor zijn rekening neemt, de ventilator op de kaart zelf er alleen om de VRM's te koelen. Daarvoor is die ventilator behoorlijke overkill, dus luid zal die niet worden.

In de video hieronder zie je deze kaart en hoe het zit met de radiator. De vraag is alleen of in jouw geval er plaats genoeg is voor 3 van die dingen:

De afmeting van de radiator schijnt 150x120x26mm te zijn, met fan erop gemonteerd is dat dus 150x120x51mm (volgens hier). De slangen zijn volgens hen ongeveer 13 inch, aka 33cm lang.

Er vanuit gaande dat dit jouw kast is, kan je denkelijk 2 radiatoren (die van de onderste 2 GPU's) voorin plaatsen zoals hier een 240/280mm radiator geplaatst is, met de fans als intake (zoals op de foto). Waarschijnlijk moet beide radiatoren wel 90 graden gedraaid worden, aangezien ze 150mm hoog zijn en niet 120 zoals een standaard fan.
De 3e radiator (van de bovenste GPU) zou ik dan achterin de kast plaatsen en de AIO van de CPU, bijvoorbeeld een Corsair H110i bovenin de kast.

Maar goed, houd er rekening mee dat met de deurtjes dicht de airflow redelijk beperkt is. Zoals ik eerder zij is die kast hoofdzakelijk gebouwd op stilte en minder voor goede koeling/airflow.

edit: er zijn trouwens meer merken die een GTX1080 met AIO leveren, zie hier. De EVGA is echter een van de goedkoopste en linksom of rechtsom zal er weinig tot geen verschil tussen de modellen zitten. De AIO's zullen hoogstwaarschijnlijk allen Asetek AIO's zijn met een stikker van EVGA/MSI/Gigabyte erop geplakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 15-02-2017 19:20 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:10:
[...]

Er zit een kleine radiator met ventilator die het overgrote deel van de koeling voor zijn rekening neemt, de ventilator op de kaart zelf er alleen om de VRM's te koelen. Daarvoor is die ventilator behoorlijke overkill, dus luid zal die niet worden.

In de video hieronder zie je deze kaart en hoe het zit met de radiator. De vraag is alleen of in jouw geval er plaats genoeg is voor 3 van die dingen:

[video]

De afmeting van de radiator schijnt 150x120x26mm te zijn, met fan erop gemonteerd is dat dus 150x120x51mm (volgens hier). De slangen zijn volgens hen ongeveer 13 inch, aka 33cm lang.

Er vanuit gaande dat dit jouw kast is, kan je denkelijk 2 radiatoren (die van de onderste 2 GPU's) voorin plaatsen zoals hier een 240/280mm radiator geplaatst is, met de fans als intake (zoals op de foto). Waarschijnlijk moet beide radiatoren wel 90 graden gedraaid worden, aangezien ze 150mm hoog zijn en niet 120 zoals een standaard fan.
De 3e radiator (van de bovenste GPU) zou ik dan achterin de kast plaatsen en de AIO van de CPU, bijvoorbeeld een Corsair H110i bovenin de kast.

Maar goed, houd er rekening mee dat met de deurtjes dicht de airflow redelijk beperkt is. Zoals ik eerder zij is die kast hoofdzakelijk gebouwd op stilte en minder voor goede koeling/airflow.

edit: er zijn trouwens meer merken die een GTX1080 met AIO leveren, zie hier. De EVGA is echter een van de goedkoopste en linksom of rechtsom zal er weinig tot geen verschil tussen de modellen zitten. De AIO's zullen hoogstwaarschijnlijk allen Asetek AIO's zijn met een stikker van EVGA/MSI/Gigabyte erop geplakt.
Bedankt, dit is een erg behulpzame post. Het is inderdaad een moeilijke afweging tussen stilte aan de ene kant en goede koelprestaties aan de andere kant. Tegelijkertijd, als ik alles stock draai, zou een dichte kast toch voldoende lucht moeten kunnen aanzuigen om alles koel te houden? Of gaan mijn fans dan continu op 100% draaien?

Een alternatief is natuurlijk de CaseLabs Mercury S8, maar die is wel erg duur. De Nanoxia Deep Silence staat bovenaan mijn lijstje, maar als ik daar geen 3 1080's met AIO in kan passen (plus eventuele casefans), is de CaseLabs denk ik de betere optie?

• Moi_in_actie
Of de airflow voldoende is, kan je vrij simpel testen: zet de pc onder een gebruikelijke zware load (rendering), laat dit een tijdje draaien en bekijk de temperaturen. Haal vervolgens het zijpaneel er vanaf en kijk dan na een paar minuten wat de temperaturen dan doen. Zijn de temperaturen fors gedaald (zeg 5 tot 10 graden), dan kan je concluderen dat jouw setup normaal de warmte niet efficiënt genoeg afgevoerd krijgt.
De kast open maken benadeelt wel de algehele airflow (normaal is dat meestal koude lucht voorin/onder als intake, achteren en boven als exhaust).

Maar goed, ik zou eens met een centimeter gaan meten in jouw kast of je de AIO's kwijt komt. Indien dit allemaal lijkt te passen kun je overgaan tot aankoop, eventueel eerst van 1x GTX1080 Hybrid. Deze kan je dan in alle 3 de slots proberen, kijken of de radiator op de gewenste plek past en of de slangen lang genoeg zijn.
Mocht het allemaal niet passen, dan kan je altijd nog een andere kast overwegen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is op zich een idee, maar ik ga het op internet bestellen en een kast retour sturen zie ik niet zo zitten. Ik denk dat ik dan maar meteen de extra mile ga en de CaseLabs Mercury S8 koop (en een kast in elkaar timmer zodat je dat lelijke ding niet hoeft te zien). Bedankt in elk geval, je hebt mijn laatst dilemma's opgelost. :)

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-02 21:17
wat ook zou kunnen id een custom loop, alleen is dat volgensmij heel duur en moeilijk

• loki504
Je kan kijken naar de EVGA quike release AiO waterkoeling. Is net Lego en gewoon er in klikken tot je er bij nee valt. En zou jaren mee moeten gaan. Alleen weet niet of het een duur geintje gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijnb schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:07:
wat ook zou kunnen id een custom loop, alleen is dat volgensmij heel duur en moeilijk
Een custom loop heb ik ook overwogen, maar:
- dan moet ik de koeling van mijn 1080's loshalen waarmee ik mijn garantie waarschijnlijk verlies
- ik heb geen kennis van waterkoeling
- het is erg duur.
loki504 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:30:
Je kan kijken naar de EVGA quike release AiO waterkoeling. Is net Lego en gewoon er in klikken tot je er bij nee valt. En zou jaren mee moeten gaan. Alleen weet niet of het een duur geintje gaat worden.
Dat gaat hem ook worden. Een duur geintje gaat het sowieso worden, maar ik verwacht ook makkelijk 5-10 jaar met dit systeem te kunnen. Daarnaast gebruik ik het om een portfolio te ontwikkelen om ooit hopelijk in de filmindustrie te kunnen werken, dus het is ook deels een zakelijke investering.

Uiteindelijk wordt, met behulp van onder meer jullie input, dit het voorlopige systeem:
- Core i7 6950x
- 64 GB G.Skill Ripjaws V F4,
- 1 TB Samsung 960 Pro
- Bitfenix Whisper BWG850M,
- 1 TB Crucial SSD (okay, 1,05 TB)
- 3x EVGA Geforce GTX 1080 FTW Hybrid Gaming
- Corsair H110i
- Nanoxia Deep Silence 6 Rev B

Mocht er niet genoeg ruimte in de Nanoxia zijn, dan stuur ik hem terug en vervang ik hem door een Caselab.

Overigens, grappig om in dat filmpje over de EVGA Hybrid te zien hoe de fan op de plaats komt waar normaal de outtake fan zit. Maakt dat het systeem niet veel warmer?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 16:08 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Jouw wensen + build schreeuwt om waterkoeling. Waterkoeling is duurder dan lucht, maar als ik jouw build zo bekijk dan mag dat geen issue zijn.

Bij het maken van een loop is het belangrijk om veel informatie in te winnen, het basis principe van waterkoeling is in die tien jaar niet veranderd.

Je kunt de loop zelf maken. Mocht je alle componenten voor jouw loop bij elkaar hebben, neem dan gewoon rustig de tijd om alles goed te monteren. Niet te geforceerd, monteer het gewoon zoals je normaal ook zou doen met fans, luchtkoelers etc.

Je kunt het ook door iemand laten doen met ervaring. Onderdelen bestel je alsnog zelf en hij/zij heeft er een paar uur (halve dag misschien?) werk aan, kratje bier erbij en zowel jij als hij/zij is een mooie ervaring rijker.

Ik, en ik denk een hoop andere tweakers, wil je best tips geven als je geinteresseerd bent.

• loki504
Nee het systeem draait koeler.(met 1 kaart). Omdat je de warme lucht direct uit je systeem gooit.

Alleen je moet niet die kaarten hebben. Maar de EVGA QRG hybrid. lijkt erg op elkaar. Alleen zit daar geen radiator aan vast. Maar kan/moet je los kopen en dan aan elkaar klikken. Zodat je een custom loop krijgt die geen onderhoud nodig heeft. en naar harte lust kan upgraden. Een andere optie/mogelijkheid is inderdaad iemand in de buurt vragen voor hulp. Ik doe het met liefde als het in de buurt van Almere is. Onderhoud is makkelijk zelf te doen. Dat is 1 keer per jaar(sommige doen nog langer zonder onderhoud) kraantje open zetten. En met wat demi water door spoelen en weet vullen met demi water. En je bent voor enkele euro's weer up en running.

YouTube: EVGA's Quick Release AIO System, Z270 Mobos & DG-7 Case

Vanaf 4:35 gaat het over EVGA QRG serie. Geniaal bedacht als het werkt.

https://nl.hardware.info/...l-in-one-waterkoelingsets

Volgens de buren eind deze maand te koop. Nu hopen dat de prijzen goed zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 17-02-2017 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, waterkoeling begint wat minder eng te worden nu ik Youtube filmpjes heb bekeken. Ik zeg niet dat ik het ga doen (misschien moet ik gewoon accepteren dat een highend pc nu eenmaal veel lawaai maakt), maar wat ik dan extra nodig ga hebben:

- Een radiator. Wordt die met fans geleverd of moet ik fans er los bij kopen?
- Een pomp of reservoir? Of is dat een en hetzelfde?
- Genoeg "tubing" (ken het Nederlandse woord niet). In dit geval een tube van de radiator naar de cpu en van de radiator naar elk van de GPU's
- Bepaalde metalen stukjes om de "tubing" te kunnen buigen en op hun plek te houden.
- Rubbers om tubing lekdicht te houden bij bepaalde bochten en hoeken.
- Demiwater, las ik in de reactie van loki504? Ik ken het spul niet, is puur H2O ook goed? Dus geen kraanwater, maar water dat in laboratoria gebruikt wordt?

Dit project wordt ingewikkelder en ingewikkelder, maar ook steeds interessanter. Zodra ik mijn keuzes gemaakt heb, zal ik zeker een buildlog maken plus alle benchmarks die jullie maar willen. :)

• loki504
Even een snelle cursus.

Radiator is zonder fans. Er zijn prima radiator fans voor ongeveer 10 euro p/s. Je hoeft niet perse dure noctua fans van 25 euro p/s te kopen.

Pomp pompt het water in de ronden. Een reservoir is een opvang bak/pijp even simpel gezegd. Die je kan vullen. Er zijn ook Combinaties die de pomp aan het reservoir hebben.

Tube kan je gebruiken. Maar slang begrijpen we ook. Je heb hard tubing en soft tubing. Hard tubing is mooi. Maar moet je gaan buigen met wamte etc. Soft tubing is erg makkelijk te plaatsen.

En om de slang op bv je CPU block te plaatsen gebruiken we fittings. Ik ben zelf wel fan van compress fitting ipv barb fitting.
Barb fitting: https://www.highflow.nl/w...ing-deep-black-17090.html
Compres fitting: https://www.highflow.nl/w...ack-bp-mb45r2cpf-cc3.html

Als als water kan je demi water maar ook gedestilleerd water.(beter bekend als strijkijzer water) gewoon voor 50 cent een liter bij de supermarkt tekoop.

Kijk eens op https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/
Hier kan je ook een beeld krijgen van wat je nodig hebt(en wat het ongeveer gaat kosten). Er valt hier en daar natuurlijk wel wat de besparen op de kosten.

Heb hem even snel door gehaalt EKWB kent de Nanoxia Deep Silence 6 Rev B niet. Dus ik heb de CaseLabs Mercury S8 maar even snel genomen.
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/step9

Zodat je een idee hebt wat je moet halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op mijn mobiel, dus ff een korte reactie:
- € 1000 is een hoop geld, maar als mijn pc daardoor koeler (= langere levensduur) en stiller wordt is, wil ik het er wel voor betalen.
- in jouw lijstje staat de EK vardar koeler, kan ik die vervangen door een Noctua? Ik heb een sterke voorkeur voor dat merk
- wat ik nog niet begrijp: hoe koelt water mijn onderdelen? Is er een soort van plaat die ik over mijn cpu plaats waar het water vervolgens doorheen stroomt?

Hoe dan ook, bedankt voor de spoedcursus. Je hebt me behoorlijk enthousiast gekregen over waterkoeling.

• loki504
Het is een hoop geld. Voordeel alleen wel is dat je een hoop onderdelen gewoon kan blijven hergebruiken. 9/10 keer je CPU block. En radiator/pomp/res kan je ook blijven gebruiken tot in de eeuwigheid. Alleen GPU blocks Zal je niet kunnen blijven gebruiken. En die zijn een 100-200 p/s. Maar kan je later wel weer verkopen.

Er zit een plaat(meestal koper). Op je CPU dit de warmte afgeeft aan het water wat er langs stroomt. Dat warme water stroomt door je radiator. En die zal de warmte aan de vinnetjes die daar aan zitten afgeven. Vervolgens blazen je fans de lucht door de vinnetjes. En geven op die manier de warmte af aan je omgeven. En dan begint het verhaaltje opnieuw(uiteraard erg simpel vertelt). Ik heb nu een 480mm radiator en een 240mm rad voor mijn i5 4790k OC op 4.5ghz. En alles staat idle op 6% net genoeg om te draaien. En tijdens gamen gaat het naar 10%. En dan hoor je helemaal niets

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb even rondgekeken op de site van EKWB.com, en dan kom ik tot het volgende lijstje (waarbij ik heb gekozen voor een balans tussen overclocken en stilte):
EK-Vardar F3-120 (1850rpm)
EK-CoolStream XE 360 (Triple)
EK-ACF Fitting 10/13mm - White
EK-Ekoolant EVO CLEAR (concentrate 100mL)
EK-ATX Bridging Plug (24 pin)
EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm)
EK-Cable Y-Splitter 3-Fan PWM (10cm)

Heb ik dan alles wat ik nodig heb? En zou ik de EK Vardar kunnen vervangen door een 120mm Noctua PWM-fan? Zoals gezegd, ik houd van Noctua. :) Maar als ik n alles heb, dan kan ik gaan shoppen voor de beste deals. 6% idle en 10% tijdens gamen terwijl je niks hoort is wel erg aanlokkelijk, en dat er een tweedehandsmarkt is voor waterkoelingsspul maakt de keuze eenvoudiger. :)

edit: toch grappig. Toen ik dit topic startte was ik al bang voor AIO-waterkoeling, nu wil ik mijn eigen waterkoelingsysteem bouwen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 13:14 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Het lijstje klopt niet helemaal. Je mist wat dingen en volgens mij heb je iets teveel radiatoren. Vanuitgaande dat je EK spullen gaat gebruiken:

De pomp ontbreekt. EK heeft pump+reservoir combo's, ziet er netjes uit en scheelt fittingen. Ik adviseer hier zeker een XRES-D5 te nemen. Even controleren of met jouw setup het misschien beter is een dubbele pomp te nemen.

Voor de radiator moet je per te koelen component (1x CPU, 3x GPU) minimaal 1x 120mm koeloppervlakte nemen +1 extra voor wat headroom. Ik heb jouw case gecontroleerd en ik zie dat deze een 3x 120 of 3x 140 radiator bovenin kwijt kan en een 2x 120 of 2x 140 aan de voorkant. Ik zou overwegen om de 140mm radiatoren te pakken. Ik zie in jouw lijst dat je wil werken met de XE (dikke rads), zet de dikte op de tweede plaats en verkies het formaat (120 vs 140) hierboven. Dikke rads hebben ook een hogere fpi en dan moet je zwaardere (lees: meer geluid) fans nemen. In jouw geval niet doen dus. Gewoon de PE serie pakken en dan de PE280 en PE420.

Fans. Noctua fans kun je gebruiken, maar de EK Vardar fans zijn heel goede static pressure fans met een zeer laag geluidsniveau. Jayztwocents heeft op zijn Youtube kanaal een paar video's van deze fans. Keuze is een beetje aan jouw hierin, maar pak iig static pressure fans.

Vergeet de bleedport niet. Maakt het absoluut makkelijker en veiliger om straks jouw loop leeg te maken. Het vullen kun je daarna weer doen met het reservoir.

Ik zie overigens ook nog geen CPU- en GPU blokjes, maar die kun je zo opzoeken bij EK.

• loki504
Na 2 rondjes cinebench r15 op 4,5ghz OC en 10% fan speed. zit maximale score tussen de 63&68 graden.

En je mist inderdaad een pomp/res en CPU/GPU blocks. en een kraantje met splitter is handig om je water te verversen. Maar dat is tientjes werk bij highflow. en waar ga je 7 radiatoren kwijt kunnen?
Pagina: 1