Front spreakers extra versterken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 06:45
Beste audiofielen,

Ik heb mezelf verwend met een erg leuk audiosetje al zeg ik het zelf.
Echter heb ik het idee dat de front speakers nog wel wat meer vermogen kunnen gebruiken.

Is er een mogelijkheid om versterkerkanalen te bruggen
Of iets dergelijks zoals vroeger bij een auto speaker.

Hardware
-denon avr6300
- Focal aria 948 frontspeakers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Bi-amp / bi-wire is de zoekterm die je zoekt.
Als zowel je versterker als speakers dat ondersteunen kun je dat inzetten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:12
Waarom denk je dat de speakers meer vermogen nodig hebben?
Met een gevoeligheid van 92,5db kan ik me dat moeilijk voorstellen. Waar kom je tekort? Is het volume van de receiver niet begrensd? Heb je de speakers wel goed geplaatst? Akoestiek van een ruimte heeft een zeer grote invloed wat je met meer vermogen niet kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:43:
Bi-amp / bi-wire is de zoekterm die je zoekt.
Als zowel je versterker als speakers dat ondersteunen kun je dat inzetten.
Focal ondersteunt geen Bi-Amp dan wel Bi-Wire. Waarbij passief Bi-Amp ook niet zo veel brengt wat men denkt (eigenlijk brengt het niets op veel extra kabel na). Kanalen bruggen zie je niet veel, Onkyo had het ooit op hun 3000-serie maar ook niet elk modeljaar. Enige optie om wat meer te geven is door middel van een eindversterker voor extra vermogen. Of een stereoversterker indien je stereobronnen wil voorzien van zowel andere voor- als eindversterking. Dergelijke opties had je in de handleiding ook kunnen vinden. Op GoT verwachten we iets van eigen inzet en dat mis ik in dit topic tot op heden.

Bovenstaande is de theorie. In praktijk brengt het eigenlijk niets. Ikzelf ben er ook voor gevallen: dikke eindversterkers achter een receiver voor de extra power, maar geen verschil... Sowieso brengt het op den duur niet veel meer. De stap van 1 naar 2 Watt geeft immers net zo veel als van 150 naar 300 Watt. Aanpassing van de akoestiek dan wel plaatsing van de speakers levert meer dan extra vermogen. Echter is dat niet emotioneel gedacht zoals veel in de audio wel het geval is en men dus komt met kreten als "...heb ik het idee...".

[ Voor 44% gewijzigd door FeaR op 14-02-2017 23:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
Hartelijke dank voor alle vrij vlugge reactie's.
Ik had het idee dat er wat vermogen tekort kwam doordat op 3kwart vermogen de hoge tonen beduidend harder gaan als de lage tonen. Ik heb de zuilen al wat naar de muur geplaatst waarbij het de bass ten goede kwam.
Ik hou doorgaans wel van een lekkere bass, en vind het ook gaaf als er tijdens een film een beetje bioscoop gevoel wordt gecreëerd als je bank trilt bij lage effecten.
Ik ben dan ook voor de aria's gegaan omdat deze een beetje body hadden, looks & ik hoopte de subwoofer te kunnen elimineren.

Kwa akoestiek is mijn woonkamer nog een ramp gestucte muren. Bijna geen meubels & stenen vloer. Niets op de ramen, niets op de muur......
Maaaaaaar kleed, tafels en groot schilderij staan nog op het lijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je hier op forum ook veelvuldig kan lezen, zal met geen enkele (betaalbare) speaker een subwoofer kunnen elimineren om het bioscoop gevoel te creëeren.

Heb je al eens met de EQ gespeeld en staan je speakers goed ingesteld (op large) in je receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 08:45

BLN

Echt een kwestie van een goede subwoofer plaatsen. Van SVS of zo. Ik heb een 15 jaar oude JBL 12 inch woofer in gebruik. En ongeacht wat voor speakers ik er bij gebruik, explosie klinken alsof ze dwars door je heen gaan, treinen alsof ze naast je rijden etc.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:12
joeyverveer schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:30:
Ik had het idee dat er wat vermogen tekort kwam doordat op 3kwart vermogen de hoge tonen beduidend harder gaan als de lage tonen. Ik heb de zuilen al wat naar de muur geplaatst waarbij het de bass ten goede kwam.
Dat klinkt inderdaad als akoestiek. Doordat volume logaritmisch is, geeft 3/4 geen 105 watt (3/4 van 140w), maar zit je meer eerder tegen de 1 watt. Hoewel het niet zo zwart-wit is, verwacht ik wel dat de receiver op deze stand nog voldoende reserve moet hebben. Voor een gelijk volume vragen de lage frequenties (40hz) zo'n 20x 100x meer vermogen dan de middenfrequenties (1500hz). 100w moet geen probleem zijn voor de 6300, maar iets harder en je zit idd aan de limiet.

Om er zeker van te zijn dat het de akoestiek is, kun je eens door de ruimte lopen om te horen of de lage tonen elders meer aanwezig zijn. Heel belangrijk is om een goede Audyssey run te doen.

Mocht dat niet voldoende zijn, dan heeft minidsp ook oplossingen voor passieve speakers. Minidsp maakt losse kastjes die je correcties laat uitvoeren voor de diverse frequenties (versterken/verzwakken).

[ Voor 2% gewijzigd door LA-384 op 15-02-2017 22:08 . Reden: verkeerd gerekend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
Kijk goede tips.
Ik heb alleens audyssey uitgevoerd.
Echter heb ik hierna zelf het gebied tot 1000hz verhoogd in de eq (voor de frontspeakers)

In multi stereo klinkt het dat ook al best wel hard (je voelt de bass echt) maar die opbouw stagneert rondom 3/4

Echter in movie modus (DTS X, ik heb een 5.0 opstelling) mis ik de dynamiek die ik met me Bose acoustimass wel ervaarde 😢
Het klinkt niet echt als surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

joeyverveer schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:30:
Hartelijke dank voor alle vrij vlugge reactie's.
Ik hou doorgaans wel van een lekkere bass, en vind het ook gaaf als er tijdens een film een beetje bioscoop gevoel wordt gecreëerd als je bank trilt bij lage effecten.
Ik ben dan ook voor de aria's gegaan omdat deze een beetje body hadden, looks & ik hoopte de subwoofer te kunnen elimineren.

Kwa akoestiek is mijn woonkamer nog een ramp gestucte muren. Bijna geen meubels & stenen vloer. Niets op de ramen, niets op de muur......
Maaaaaaar kleed, tafels en groot schilderij staan nog op het lijstje
Je moet ze juist van de muur afplaatsen (en uit de hoek)

Dit is wel een leuk inleidend document zonder direct teveel op de theorie in te gaan: https://www.hifi.nl/artik...neer-je-luidsprekers.html

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

joeyverveer schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:57:
Echter in movie modus (DTS X, ik heb een 5.0 opstelling) mis ik de dynamiek die ik met me Bose acoustimass wel ervaarde 😢
Het verschil tussen speakers zonder subwoofer en een set als de Bose is anders qua opzet en geluid. Setjes met kleine speakers als basis leunen meer naar de subwoofer. Doordat de speakers klein zijn is er geen ruimte om druk op te bouwen of plek voor grote(re) units. Om die reden vallen dergelijke speakers al (ver) boven de 150 Hz terug op de subwoofer. Effect wat je dan krijgt is dat het geheel veelal vetter klinkt omdat de subwoofer actiever is dan eigenlijk hoort. Neem daarbij dat het gros van de mensen de subwoofer niet goed af stelt/krijgt gesteld en je hebt een veel aanweziger laag.

De Focal Aria 948 blijft op de 37 Hz (- 3dB) steken. Dat zijn waardes waar een goede subwoofer het laag (vanaf een 60 Hz) en de LFE toch beter gaat verzorgen. Zeker als er kreten komen als "bioscoop-gevoel" dan ga je dat zonder subwoofer simpelweg niet redden. De druk die een subwoofer op kan bouwen is anders dan dat een speaker dat voor je gaat doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1