Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo,

Ik heb onlangs op mijn testomgeving een dhcp server aangeslingerd op windows server 2016. Deze server hangt aan een cisco switch, waar verder 1 laptop op zit aangesloten. Nu gedroeg de dhcp server zich niet zoals ik verwacht, en na een hoop lezen ben ik er nog niet achter waarom dit is.

De server zijn NIC heeft een static ip. De DHCP server is juist geconfigureerd en heeft 1 actieve scope. Het statisch IP van de server zelf valt buiten deze scope

Static IP server: 192.168.2.2
DHCP netwerk: 192.168.2.0/24
DHCP serving scope: 192.168.2.50 - 192.168.2.100

Zowel de switch als de laptop zijn geconfigureerd om een IP via DHCP te krijgen. Als ik het verkeer monitor zie ik ze ook braaf DHCP Discover pakketjes over het netwerk gooien.
Het probleem is echter dat de DHCP server deze negeert, en ik niet weet waarom dit is.

Op het moment dat ik het statisch IP verander naar een IP binnen de serving scope, reageert hij er plots wel op en krijgen beide devices direct een IP.

Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij hoeft de DHCP server toch geen IP binnen de scope te hebben? Hoe zou dit dan moeten werken als er meerdere scopes actief zijn?
(Dit zorgt overigens ook voor een ander probleem dat de dhcp server zijn eigen statische ip weer uitgeeft aan een ander device waardoor er een conflict op het netwerk ontstaat, hiervoor moest ik 'm als exclusion toevoegen..)

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo werkt en wat ik wellicht fout doe?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Ik maak altijd een scope ter grootte van het betreffende subnet en gooi er daarna een exclusion overheen.

Exclusion aanpassen in een productie omgeving is makkelijk; een scope die bv te klein is gemaakt is een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• col-dejong
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
Volgens mij omdat, wanneer de scope buiten het IP van de server ligt, er geen default gateway meer naar de client pc ligt. Wanneer meerdere DHCP scopes uitgegeven worden, komen deze overeen met de default gateway van het netwerk, mits deze het netwerk kunnen bereiken (ip helper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik snap ip helper als we het over 2 verschillende subnets zouden hebben, maar dat is toch niet zo? Ondanks dat de scope kleiner is dan het complete subnet zou dat niet uit moeten maken. Ik wil niets routeren tussen 2 subnets, enkel adressen toekennen binnen hetzelfde subnet enkel maar een deel van dat subnet beschikbaar maken via dhcp; de DC wil ik niet in de scope hebben die wordt toegekend door de DHCP server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgende mogelijkheden:
  • Andere DHCP server actief op het netwerk waardoor DHCP server zich uitschakeld..
  • DHCP server is niet geautoriseerd.
  • Server draait in een VM onder Hyper-V en DHCP protection/filtering staat aan op nic in Hyper-V.
  • Windows Firewall staat aan en er is geen goed profiel voor je zone (private, public, domain).
  • Windows Firewall staat uit.

[ Voor 96% gewijzigd door Wim-Bart op 15-02-2017 01:27 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-09 08:18
Staat je statische ip van de server ook naar een /24 subnet?
Staan beide machines in zelfde vlan?
Monitor je me wireshark? Anders op beide machines eens installeren en laten monitoren of je daar een broadcast dhcp message voorbij ziet komen.
Pagina: 1