Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo iedereen,

Ik heb een home cinema set waarvan de koelventilator kapot is. Hij wordt behoorlijk warm na enige tijd en je ruikt hem dan ook.

Nu wil ik hem dus gaan vervangen, alleen heb ik er dus geen verstand van. De oorspronkelijke ventilator is van dit type (zie foto). Ik heb op internet gezocht naar meer informatie hierover, maar ik kan alleen een soortgelijk model vinden (volt, ampere, afmetingen hetzelfde zie foto)

Mijn vraag is nu: waar moet ik op letten als ik de ventilator ga vervangen? Moeten alle specificaties overheen komen (volt, ampere, watt etc.) of mogen sommige afwijken en zo ja hoeveel?

Verder hebben alle ventilators die ik op internet zie allemaal kabels met open einde, terwijl die in mijn set verbonden is via een stekkertje. Zal ik dan de kabel aan de ventilator moeten solderen?

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/isw0yshxz/IMG_20170210_210257.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/apixo9kgp/Screenshot_2017_02_14_20_57_05.png

[ Voor 0% gewijzigd door HK_84 op 14-02-2017 21:25 . Reden: iets vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:06

FeaR

In GoT we trust

De primaire vraag gaat in deze over de ventilator en niet over het apparaat waar deze in is gebouwd. Dat het om een home cinema gaat is dan eigenlijk een bijzaak. De concrete vragen lijken mij beter op zijn plek in Elektronica.

Schopje AUD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

De afmetingen en de spanning zijn belangrijk.... de stroom sterkte kan best wel iets afwijken.... er zit geen gele draad bij dus hij zal geen controle op de fan snelheid hebben.

Dus een fan met de dezelfde afmetingen en spanning zal voldoen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[verwijderd]

[ Voor 115% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 15:43
Ik denk dat je ook even naar de flow moet gaan kijken. Wanneer je nieuwe fan een stuk minder lucht verplaatst bestaat de kans dat de boel alsnog te warm gaat worden omdat er niet genoeg warmte afgevoerd kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door raze88 op 15-02-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Het verschil in flow tussen de verschillende modellen is minimaal, dat kan je gewoon negeren.

Let wel op dat je geen 'high flow' versie neemt, die draaien extra snel en maken een flink kabaal, niet wat je wil bij je home theather.

Mbt het draadjes aansluiten, solderen met een stukje krimpkous of isolatietape is prima, maar als dat niet lukt is iets als een kroonsteen ook prima, het is erg weinig vermogen dus het is al snel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou wel zorgen dat zoveel mogelijk specs gelijk zijn. Mijn Panasonic televisie trapt bijvoorbeeld niet in een paar papst vervangende fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:15
Gewoon een stille Noctua fan van 60mm erin doen en klaar is kees. Mocht de aansluiting afwijken kun je eventueel de kabels doorknippen en vastsolderen aan de oude kabels maar ik denk dat er vast wel gebruik wordt gemaakt van een standaard aansluiting waardoor dit niet nodig is.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• HK_84
Ik heb inmiddels een hoop fans bekeken en zag dat er ook fans zijn met 2 pins stekkers. Hier gaat mijn voorkeur wel naar uit, omdat dit type aansluiting immers ook in mijn set gebruikt wordt en het ook het mooiste resultaat zou geven.

Alleen zit ik met het probleem dat ik dat stekkertje (molex connector heb ik inmiddels geleerd) er met geen mogelijkheid uit krijg. Niet met de hand en niet met een tangetje (voorzichtig heen en weer schuddend). Heb zelfs 2 tangetjes geprobeerd, de tweede om de connector in het apparaat op zijn plaats te houden, aangezien die al wat heen en weer bewoog soms.

Heb ook begrepen dat deze connectors soms een pinnetje hebben dat ingeduwd moet worden, alleen lijkt dat hier niet het geval te zijn. Ik kan sowieso heel moeilijk onder de connector kijken.

Wat kan ik het beste doen? Toch doorgaan en wat harder proberen (met het risico dat er wat breekt) of voor methode solderen gaan?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 12:48
Afknippen en solderen.

• HK_84
Oke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Helaas is het probleem nog niet opgelost.

Heb dit weekend de fan aan het apparaat gesoldeerd (solderen is als het goed is correct gedaan) maar ik krijg hem niet aan de praat. Had hem ook moeten testen van te voren, maar ik was er eigenlijk 100% van overtuigd dat het zou werken.

Heb de draden uit het apparaat laten lopen met de fan er naast om te kijken hij zou draaien, maar dat doet ie dus niet, terwijl de temperatuur maar oploopt.

Om deze ventilator gaat het:

http://www.informatique.n...lent-60mm.html?spcall=yes

Iemand nog tips of een (mogelijke) verklaring waarom het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Pak eens een multimeter en meet eens of er uberhaubt wel spanning op dat stekkertje staat ?

p.s: jij linked naar een pwm uitvoering met 3 draden en je geeft aan dat je oude fan 2 draden had ?? Check ook even hoeveel draden je eigenlijk hebt ? nvm er staat : Aansluiting 3 Pin

[ Voor 52% gewijzigd door Breezers op 26-02-2017 12:51 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Enne, lijkt voor de hand liggend, toch niet +/- omgedraaid? :+
En test je fan ff met een losse voeding.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
ehtweak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:47:
Enne, lijkt voor de hand liggend, toch niet +/- omgedraaid? :+
En test je fan ff met een losse voeding.
Nee nee, rood aan rood, zwart aan zwart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Breezers schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:46:
Pak eens een multimeter en meet eens of er uberhaubt wel spanning op dat stekkertje staat ?

p.s: jij linked naar een pwm uitvoering met 3 draden en je geeft aan dat je oude fan 2 draden had ?? Check ook even hoeveel draden je eigenlijk hebt ? nvm er staat : Aansluiting 3 Pin
Ja dit staat zo vermeld, maar wat ze bedoelen is dat je er een verloopstekker bij krijgt van 2 naar 3 pin. Heb deze fan juist gekozen omdat hij maar alleen rode en zwarte draad gebruikt, het overgrote deel heeft rood/zwart/geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Bedankt voor de tips btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Misschien een intressante zijstraat.

Heb je de oude ventilator op een losse voeding geprobeert (adapter of pc voeding)?

Wellicht is de ventilator niet kapot, maar de aansturing ervan, gezien het wisselen van de ventilator het probleem niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Nee (nog) niet geprobeerd.

Als blijkt dat de ventilator werkt en de aansluiting niet, wat kan er dan nog aan gedaan worden? Ik had zelf gedacht de ventilator extern van stroom te voorzien en dan gewoon een stopcontact splitter te gebruiken om te zorgen dat beide apparaten tegelijk in en uitschakelen (ongeveer dan).

Of kan ik het toch nog binnenin het apparaat oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84
Nog even 1 kleine vraag

Als je 2 kabels aan elkaar soldeerd, moeten de plus en min kant dan even lang zijn? Het is bij mij aan 1 kant namelijk een keer mis gegaan met strippen en solderen.

Ik heb het geheel getest en het werkt, alleen vroeg ik me af of dit later niet kan leiden tot problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lengte maakt niet uit

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HK_84