Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb m'n oude pc weer eens uit de mottenballen gehaald om weer ouderwets Need for Speed te kunnen spelen. Omdat de hardware al redelijk oud is en de pc alleen over een onboard GPU beschikt, ben ik op het moment beperkt tot NFS Most Wanted als nieuwste generatie van het spel om te spelen.

Op zich maakt mij dat niet uit, ook NFSMW blijft een vermakelijk spel, alleen loop ik tegen een bijzonder vervelend probleem aan. Zodra ik een race start, begint mijn monitor direct te klagen over een sub-optimaal signaal en schakelt hij na een minuut op stand-by :(

Na wat experimenteren, blijken veel oudere spellen het beeld met een refresh rate van 75Hz richting monitor te sturen, terwijl de monitor niet hoger dan 60Hz accepteert. In de spellen zelf heb ik geen mogelijkheid om de refresh rate vast te zetten, maar ook in Windows 7 kan ik daar geen opties voor vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Asus M4A88T-M
Graphics: Integrated ATI Radeon™ HD 4250 GPU
CPU: AMD Athlon II 4X 830 2.8 GHz (uit m'n hoofd)
Monitor: Samsung 2433BW

Volgens verschillende sites zou via de Catalyst-software de refresh rate in 3D-applicaties vastgezet moeten kunnen worden, maar die optie is onvindbaar en lijkt in de huidige software niet meer aanwezig te zijn.
Ik heb ook de RadeonPro-tool geprobeerd, maar ondanks vastzetten van de refresh rate, schakelt de monitor toch om naar 75Hz (en na een minuut dus uit)...
dxdiag werd op sommige sites ook nog geopperd, maar ook daarmee kwam ik er niet uit...

Dus, wie ow wie kan mij helpen deze antieke spellen weer te kunnen spelen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Beste antwoord (via deepbass909 op 14-02-2017 22:53)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Als het DirectX games zijn zou dit moeten helpen;
Refresh Rate fix. Works for all games actually!

Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\DirectDraw.

Add a new DWORD with name 'ForceRefreshRate'. Set the DECIMAL value (THIS IS IMPORTANT! IF YOU PUT THE WRONG VALUE IN HERE YOU COULD CONCEIVABLY DAMAGE YOUR MONITOR!) equal to your monitor's native refresh rate. Be EXTREMELY careful NOT to put the value as a HEXADECIMAL value!!!

64-bit users also need to do this at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\DirectDraw.
Je hebt overigens kans dat je monitor wel 75Hz accepteert op een lagere resolutie. Mocht bovenstaande niet helpen, probeer dan eens op 800x600 of met 16-bits kleurdiepte ipv 32, voor zover je dat wel kunt instellen.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 14-02-2017 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Refresh Rate fix. Works for all games actually!

Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\DirectDraw.

Add a new DWORD with name 'ForceRefreshRate'. Set the DECIMAL value (THIS IS IMPORTANT! IF YOU PUT THE WRONG VALUE IN HERE YOU COULD CONCEIVABLY DAMAGE YOUR MONITOR!) equal to your monitor's native refresh rate. Be EXTREMELY careful NOT to put the value as a HEXADECIMAL value!!!

64-bit users also need to do this at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\DirectDraw.
Je hebt overigens kans dat je monitor wel 75Hz accepteert op een lagere resolutie. Mocht bovenstaande niet helpen, probeer dan eens op 800x600 of met 16-bits kleurdiepte ipv 32, voor zover je dat wel kunt instellen.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 14-02-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De monitor accepteert echt alleen 60Hz, is een typische eigenaardigheid van Samsung-schermen. Hij geeft wel beeld op hogere frequenties, maar schakelt na een minuut ongeveer op standby.

Ik ga vanavond eens die regkeys proberen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Kan je dit niet aanpassen in

Beeldscherm instellingen --- geavanceerd--- beeldscherm adapter --- 60hrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:31:

[...]

De regedit waardes waren de oplossing, nu draait hij wel strak op 60Hz.
frankym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:21:
Kan je dit niet aanpassen in

Beeldscherm instellingen --- geavanceerd--- beeldscherm adapter --- 60hrz
Nee, die instelling wordt door de spellen overruled en geldt alleen in de desktop omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Fijn dat het gelukt is!
En dat uiteindelijk met de regelwaardes de oplossing was.

En veel plezier met je spellen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
frankym schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:33:
Fijn dat het gelukt is!
En dat uiteindelijk met de regelwaardes de oplossing was.

En veel plezier met je spellen 😁
Dat gaat wel lukken, gisteren onbedoeld 1,5 uur NFS Hot Pursuit 2 zitten spelen :o Om de één of andere reden willen sommige spellen nu ook ineens op een hogere resolutie draaien (niet dat het bij die oude spellen nut heeft, maar toch).

Ik vind het alleen wel vaag dat dit niet automatisch ging... Via de DVI wordt EDID-info doorgegeven, waarin staat dat de monitor 60Hz wil. Maar aan de andere kant lees ik ook dat die info door veel videokaarten juist niet goed wordt uitgelezen...

Pagina: 1