Netwerkadvies voor theatervoorstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een schooltheatervoorstelling willen we dat het publiek verbinding maakt met een lokaal netwerk met hun smartphone. Alle data die we versturen en ontvangen gaat van en naar een centrale computer (multicast of specifieke targeting). De bandbreedte zal theoretisch niet heel hoog zijn, het gaat voornamelijk om eenvoudige control data. Ik heb echter begrepen dat het feit dat er straks 165 man in een kleine ruimte op elkaar gepakt zitten invloed kan hebben op de kwaliteit van de verbindingen. Ik ben dus vooral benieuwd in hoeverre dit in combinatie met het feit dat sommige berichten aan 'moeten' komen (hier gebruiken we een of ander guaranteed delivery protocol voor) invloed kan hebben op de benodigde kwaliteit van de apparatuur.

Nog wat zaken op een rijtje:
* minimaal ondersteuning voor 2,4GHz (niet iedereen heeft een 5GHz-toestel)
* minimaal 165 clients (150 man publiek plus theatergroep)
* multicast
* main computer waarschijnlijk via ethernet aan de router (?)
* alleen lokaal netwerk (geen verbinding met het internet)
* alles in één ruimte, denk een gemiddelde aula op een middelbare school
* de meeste clients bevinden zich op een vaste plek in de ruimte, afgezien van enkele muzikanten van de theatergroep.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier op dit forum hier zijn of haar licht op kan laten schijnen. Ik ben wel technisch onderlegd, maar netwerken zijn niet per se mijn specialiteit, het leek me dus wel verstandig om het hier op Tweakers even te proberen.

Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Ik denk dat een kant en klare router/accesspoint/netwerkserver die 165 clients aan kan aardig geld gaat kosten. Is dit eenmalig of is een investering voor herhaald gebruik een optie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

Een goede consumenten router kan een client of 50 aan. Dus als je een router of 4 (2 op 2.4GHz en een 2 op 5GHz?) zet dan kun je een man of 200 aan. (https://discussions.apple.../7598804?start=0&tstart=0). Als je meer wil, heb je professioneler spul nodig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het niet anders kan budgetteren we hier een flink bedrag voor. Sowieso gaat het om een heel aantal voorstellingen. Daarna zien we wel weer verder. Kortom: ik hoor graag aan welke bedragen ik moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Met zoveel clients moet je dus meerdere accesspoints hebben.

Zonder meteen naar de hele professionele radio's en controller-appliances te springen (met een redelijk betaalbare optie als Ruckus spring je naar een paar duizend euro) kom je vaak al snel bij Ubiquiti uit, de UniFi kan tot aan een client of 50 per radio. Heb je gegevens hoeveel mensen op 2.4 GHz verbinden en hoeveel op 5 GHz?

Je zou met 3 access points af kunnen mits beide frequentie-banden minimaal 20% van de aantallen te verwerken krijgen. De AP Pro die BCC aanraadt is overkill aangezien die niet meer clients gaat kunnen bedienen dan bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) die bijna de helft goedkoper is; voordeel van de Pro is wel dat deze "echte" PoE snapt; de Lite heeft een eigen " passieve PoE" inserter. Bij de 3- of 5-packs worden deze inserters overigens niet meegeleverd, dus tenzij je al neen switch hebt die de juiste variant van PoE levert zijn deze packs niet/amper goedkoper dan losse units.

Op de 3 access points schroef je het vermogen terug en zorg dat ze op kanaal 1, 6 en 11 staan (op 2.4 GHz, op 5 GHz steeds minimaal 1 kanaal / 4 verschil in het getal tussen je accesspoints) staan, zodat je clients verdeeld over de AP's connecten. Je moet ze dus ook verspreid over de ruimte ophangen. Als het lukt om de AP's pas aan te zetten nadat iedereen zit is nog beter voor de verdeling.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw! Dank voor alle reacties! Hier ga ik uitgebreid induiken. Kan zijn dat ik binnenkort terugkom met nog wat nadere vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Verder zou je ook kunnen kijken naar de xirrus high density access points, die zijn namelijk gemaakt voor veel gebruikers per access point. Het nadeel met een gewoon access point is namelijk dat je de gebruikers niet goed kunt verdelen over de verschillende access points. Ook kun je eventueel kijken naar tweedehands high density access points, als het vooral gaat om veel gebruikers en snelheid niet zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Volgens mij heb je dan ook nog iets van een server nodig ofzo die DHCP leases uit gaat delen en netwerkverkeer regelt. Pak pfSense op een niet al te duur gebakje. Dan zou je icm Ubiquiti onder de 1000 euro moeten kunnen blijven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik snap dat je op je netwerk geen internet wilt delen maar ik waarschuw je bij deze al voor klachten van bezoekers.
Als je telefoon aan wifi hangt gaat hij geen data meer krijgen via 3g/4g dus apps gaan klagen of mensen klagen dat ze geen appjes of fb dingen krijgen. En als je telefoon automatisch wifi uitschakelt kan je weer niet de app op je interne netwerk.

Als je toch een servertje moet meenemen, laat die dan ook de router zijn en ga het verkeer knijpen.

Ohja, en inderdaad ubiquiti.

[ Voor 3% gewijzigd door Hennie-M op 15-02-2017 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Hennie-M schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:23:
Ik snap dat je op je netwerk geen internet wilt delen maar ik waarschuw je bij deze al voor klachten van bezoekers.
Als je telefoon aan wifi hangt gaat hij geen data meer krijgen via 3g/4g dus apps gaan klagen of mensen klagen dat ze geen appjes of fb dingen krijgen [...]
Tijdens een theatervoorstelling is appjes en fb sowieso ongewenst. Hoewel bezoekers vinden dat het moet kunnen, leidt het de aandacht van de bezoeker en het medepubliek af van de voorstelling.

Het in en uitschakelen van het netwerk gaat overigens wel helpen om de mensen na de voorstelling weer online te krijgen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
ajakkes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Tijdens een theatervoorstelling is appjes en fb sowieso ongewenst. Hoewel bezoekers vinden dat het moet kunnen, leidt het de aandacht van de bezoeker en het medepubliek af van de voorstelling.

Het in en uitschakelen van het netwerk gaat overigens wel helpen om de mensen na de voorstelling weer online te krijgen.
Ik ben het volledig met je eens dat je dat niet wilt. Maar aangezien het al een interactieve voorstelling is gaan mensen toch afgeleid raken. En of ze nu afgeleid zijn door appjes of dat hun telefoon ineens gekke dingen doet maakt dan eigenlijk niet uit. Maar het is wel iets voor de TS om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal!

Wat betreft die apps: beter van niet natuurlijk. Sowieso asociaal en moet niet kunnen, maar goed, we gaan het meemaken. Apps die gaan zeuren dat er geen internetverbinding is, tja, ik weet niet of ik hier veel aan zal kunnen doen. Facebook-updates tijdens de voorstelling is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Ik vroeg me verder nog iets anders af: is het onverstandig om alleen 2,4 Ghz aan te bieden? Als in: meerdere frequenties levert ook meerdere zichtbare netwerken op, toch? Of is dit een rare gedachte en moet ik die meerdere netwerken gewoon voor lief nemen?

PoE is natuurlijk gewenst. Ik zal dus neem ik aan ook een switch aan moeten schaffen. Hoe verhoudt zich dat tot die passieve PoE van de goedkopere Ubiquiti? En welke ethernet kabel leg ik dan aan?
Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
als je het netwerk goed instelt krijg je maar een netwerk te zien en wisselen smartphones automatisch tussen 2,4 en 5 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:12
De Unifi ap's zijn wel geschikt, maar let op een paar zaken. Een AP Pro kan max 40-50 clients aan. Meer en hij gaat onderuit. Maak ook geen guest portal aan, dat halveert de performance.. Houd ook rekening met de plaatsing. Als één AP bij de ingang hangt dan heb je kans dat alle clients daar op aanmelden omdat ze die het eerste "zien". De Unifi "stuurt" dat verder niet, dus die eerste gaat onderuit en de rest wordt niet of nauwelijks gebruikt. Voor dit soort situaties kun je mi. beter Aruba's nemen, die dit allemaal wel ondersteunen, deze zijn echter een stuk duurder.

• Paul
  • Nu online
Zo'n AP gaat niet onderuit van 50 connecties (de technische limiet van een Unifi ligt op 127 per radio, voorbeelden genoeg op internet van mensen die 120 mensen op hun UniFi AP hebben, 60 op 2.4 en 60 op 5 GHz); de koek is gewoon op een gegeven moment op. Dan maakt het niet uit welk merk je er neerzet, met 50 man tegelijkertijd over één kanaal willen gaat gewoon maar beperkt goed.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat ik het netwerk pas aan kan zetten als iedereen zit. Het verbinden met het netwerk wordt als het goed is onderdeel van de eerste scene, dus dat is praktisch wel mogelijk. Dus als dat inderdaad beter is voor de verdeling moeten we dat gewoon meenemen in de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:14:
Je zou met 3 access points af kunnen mits beide frequentie-banden minimaal 20% van de aantallen te verwerken krijgen. De AP Pro die BCC aanraadt is overkill aangezien die niet meer clients gaat kunnen bedienen dan bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) die bijna de helft goedkoper is; voordeel van de Pro is wel dat deze "echte" PoE snapt; de Lite heeft een eigen " passieve PoE" inserter. Bij de 3- of 5-packs worden deze inserters overigens niet meegeleverd, dus tenzij je al neen switch hebt die de juiste variant van PoE levert zijn deze packs niet/amper goedkoper dan losse units.
Ik sta op het punt het LITE 3-pack aan te schaffen i.c.m. met een Ubiquiti switch. Komt het dan sowieso goed met de PoE? Welke switch is de beste keus in deze situatie?
pricewatch: Ubiquiti UniFi US-8 of pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) ?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Beiden hebben 'echte' PoE, al heeft die US-8 het maar op één poort en dan nog alleen maar als het al PoE krijgt van een upstream switch.

De AC Lite heeft echter 'nep'-PoE. Dat gaat dus niet samen werken :) De pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) kan wel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1