Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Mijn vraag
Geen van de apparaten die ik vind als ik met mijn desktop via het ip-adres op mijn router inlog, is vanaf mijn desktop bereikbaar via het toegekende ip-adres. Ik krijg dan "probleem bij het laden" ongeacht welke van de aangegeven ip-adressen ik invoer. Ik ben hiermee bezig omdat ik met name mijn Raspberry Pi 3 wil bereiken vanaf mijn desktop. De Raspberry is goed op wi-fi aangesloten en ook te vinden in het overzicht in de router.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Home, McAfeeLiveSafe, Firefox, Ziggo modem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Firewall uitgeschakeld

[ Voor 25% gewijzigd door timmera99 op 14-02-2017 11:07 . Reden: Verduidelijkt ]

Beste antwoord (via timmera99 op 15-02-2017 16:22)

• markdepoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 22:29
Hoi Timeera99, Fijn om te horen! mocht je nog vragen hebben, of ergens tegen aan lopen, hoor ik het wel he ;)
extra info betreft port gebruik, dat is normaal gedrag, dat als er een andere poort dan port 80 is ingesteld voor browser access, of andere standaard verbindingen zoals FTP of telnet.
Als je dat niet doet, zal de browser de poortkeuze direct naar poort 80 zetten, gezien dat de defaultpoort voor HTTP verkeer is.

zelfde geldt als je een apparaat van buiten je netwerk wilt kunnen aanroepen, op een op jou geselecteerde poort. Dan moet je ook poortnummer op de zelfde wijze opgeven, zodat de ontvangende modem/router weet naar wie hij het door moet zetten in zijn lokale netwerk.

(Hebben allemaal poortnummers die vastgelegd zijn bij het ontwikkelen van het internet en netwerk).
IT-ers, (naar mijn weten iig bij netwerk ontwikkeling), wordt alles zoveel mogelijk gedaan volgens afspraken en protocollen. Bijv. Port 25 is gereserveerd voor email, port 21 voor FTP, 22 voor SSH verbindingen, en 23 voor telnet verbindingen, om maar een paar op te noemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabronsg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 23:51
Ik kan op mijn router aanzetten dat aparaten elkaar niet mogen zien en in feite het netwerk alleen kunnen gebruiken voor toegang tot internet. Wellicht kan je dat nog even napluizen in je router...

Succes.

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door dabronsg op 14-02-2017 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Uiteraard ga je geen reactie krijgen als je naar het IP browst, tenzij er shares actief staan op dat device of wanneer er een web-UI beschikbaar is.

Sowieso verschaf je maar bitter weinig info, wat het erg lastig maakt om je probleem te analyseren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
Ik kan die optie nergens vinden, maar ga navragen bij provider. Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:35
Is een goeie zaak, precies wat je in normale omstandigheden wilt.
Behalve als je bv een nas hebt, of bewust gedeelde mappen maakt op de apparaten die i je netwerk zitten.

Maw; wat wil je precies doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 14-02-2017 11:14 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-07 19:10
Wat wil je precies proberen? Draait er een server op je raspberry?
Lukt het wel als je je raspberry naar localhost laat gaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

timmera99 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:13:
Dus... Je hebt niet eens een eigen router maar enkel het Ziggo-modem? Had wel wat duidelijker vermeld mogen worden. De routerfunctie van die modems is volgens mij veel beperkter dan een 'reguliere' router.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef eerst eens wat meer info over je netwerk.
Het helpt al als je zegt wat er op de verschillende devices draait, met wat voor protocol je ze probeert te benaderen. Welke devices hebben een firewall actief en staan daar poorten op open? Zijn er services geinstalleerd die luisteren op bepaalde poorten?
Kan je wel via SSh/putty naar de rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

timmera99 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:13:
Hij heeft het ook niet over je router, maar over aangesloten apparaten. Als je een bepaald apparaat een IP krijgt betekent niet per se dat je dat apparaat dan kan benaderen door het IP in te tikken in de router.

1. Wat draait er voor software op je Raspberry?
2. Wat en hoe wil je precies benaderen?
FooLsKi schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:22:
[...]

Dus... Je hebt niet eens een eigen router maar enkel het Ziggo-modem? Had wel wat duidelijker vermeld mogen worden. De routerfunctie van die modems is volgens mij veel beperkter dan een 'reguliere' router.
Dat valt reuze mee, en het ging sowieso niet om een interface op de Ziggo-modemrouter in dit geval.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
FooLsKi schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:22:
[...]

Had dus moeten zijn: Ziggo modem (zoals nu vermeld) maar dan met de toevoeging: geen router. Tja, dat moet je maar weten. Overigens, navraag bij Ziggo leerde mij dat het modem geen instelling heeft om andere apparaten te herkennen via het IP-nummer. Waarom dat dan wel lukt met mijn HP printer, daar kreeg ik geen antwoord op. Maar is dit teveel gevraagd: welke is een "reguliere" router die wel deze mogelijkheid heeft en ipv het Ziggo modem gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
MsG schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:38:
[...]

Hij heeft het ook niet over je router, maar over aangesloten apparaten. Als je een bepaald apparaat een IP krijgt betekent niet per se dat je dat apparaat dan kan benaderen door het IP in te tikken in de router.

1. Wat draait er voor software op je Raspberry?
2. Wat en hoe wil je precies benaderen?

[...]

Dat valt reuze mee, en het ging sowieso niet om een interface op de Ziggo-modemrouter in dit geval.
Software: LibreElec met Kodi, ik had gehoopt dat ik foto's, video's en muziek via mijn desktop en het ip-nummer van de Raspberry direct had kunnen overzetten. Overigens, het hele gebeuren is voor mij nieuw en een soort ontdekkingsreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

timmera99 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:55:
[...]

Had dus moeten zijn: Ziggo modem (zoals nu vermeld) maar dan met de toevoeging: geen router. Tja, dat moet je maar weten. Overigens, navraag bij Ziggo leerde mij dat het modem geen instelling heeft om andere apparaten te herkennen via het IP-nummer. Waarom dat dan wel lukt met mijn HP printer, daar kreeg ik geen antwoord op. Maar is dit teveel gevraagd: welke is een "reguliere" router die wel deze mogelijkheid heeft en ipv het Ziggo modem gebruikt kan worden?
Zo'n beetje elke router, schat ik zo. Ik heb zelf een oude Netgear WNDR3700 v2 hangen die al jaren goed zijn best doet. Alles lult probleemloos met elkaar zonder dat ik er uren voor heb hoeven prutsen, maar je moet natuurlijk wel shares op de betreffende machines ingesteld hebben staan wil je überhaupt iets kunnen verplaatsen naar dat apparaat.

Gebruik trouwens de "Wijzigen"-knop wanneer je additionele info wilt toevoegen. Meerdere aaneensluitende posts leest irritant en wordt hier sowieso niet gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je je eerst verdiepen in wat de (on)mogelijkheden van LibreElec/kodi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25

job

timmera99 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:58:
Software: LibreElec met Kodi, ik had gehoopt dat ik foto's, video's en muziek via mijn desktop en het ip-nummer van de Raspberry direct had kunnen overzetten. Overigens, het hele gebeuren is voor mij nieuw en een soort ontdekkingsreis.
Libreelec benaderen via windows verkenner.
https://wiki.libreelec.tv...LibreELEC#tab=Samba_2FSMB
Kan zijn dat je de samba service eerst moet activeren, maar je kan zelf controleren of die service al draait.

Een andere router/modem gaat je hiermee niet helpen.

Voor je rpi geldt een zelfde voorwaarde. Ook deze zal samba moeten draaien voordat je er met de verkenner op kan. Een andere manier om beide apparaten te benaderen is via ssh (gebruik daar bijvoorbeeld winscp voor). Oftewel, bekijk welke services er op de apparaten draaien, en gebruik de juiste software om te verbinden.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 14-02-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Sowieso heeft het niets met de router te maken. Je probeert naar een ip te verbinden in hetzelfde netwerk (dus binnen je subnet). Daarvoor is geen router/gateway nodig.

De vraag is meer of er op je RPi een serviec draait die luistert op het netwerk, en of je naar de juiste service probeert te verbinden.

Dus; wat voor service probeer je te gebruiken? FTP? SMB? NFS? SFTP? SSH? HTTP? WEBDAV? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:24

SuBBaSS

-has Ryzen

Nevermind, niet goed gelezen

[ Voor 87% gewijzigd door SuBBaSS op 14-02-2017 17:07 . Reden: Weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Probeer eerst eens met ping of netwerkverkeer naar het IP-adres van het betreffende apparaat werkt. Dan sluit je problemen daarmee uit, en kun je vervolgens kijken of je services op dat apparaat kunt bereiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:02:
Misschien moet je je eerst verdiepen in wat de (on)mogelijkheden van LibreElec/kodi zijn.
Daar ben ik dus mee bezig dus. Maar ik wist niet dat ik qua kennis eerst op gelijk niveau moest zijn. Wat mij betreft: over en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

Als het goed is moet je in de netwerkomgeving van Windows wel een apparaat 'LibreELEC' zien met gedeelde mappen hierbinnen waar je video's in kan zetten. Dan moet je het huidige netwerk op je computer wel als particulier of privé-netwerk hebben staan en niet als openbaar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Had dus moeten zijn: Ziggo modem (zoals nu vermeld) maar dan met de toevoeging: geen router. Tja, dat moet je maar weten.
Of je post gewoon naam van dat ding, want nu weten wij nog niets over welk apparaat het is en wat het wel of niet kan :o
Overigens, navraag bij Ziggo leerde mij dat het modem geen instelling heeft om andere apparaten te herkennen via het IP-nummer. Waarom dat dan wel lukt met mijn HP printer, daar kreeg ik geen antwoord op. Maar is dit teveel gevraagd: welke is een "reguliere" router die wel deze mogelijkheid heeft en ipv het Ziggo modem gebruikt kan worden?
Hangt totaal af van welke je hebt en wat voor dienst (zakelijk internet heeft bijv andere modems en anderen instellingen dan reguliere consumentenspul). Wat neem je exact van Ziggo af?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
MsG schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:31:
Als het goed is moet je in de netwerkomgeving van Windows wel een apparaat 'LibreELEC' zien met gedeelde mappen hierbinnen waar je video's in kan zetten. Dan moet je het huidige netwerk op je computer wel als particulier of privé-netwerk hebben staan en niet als openbaar.
Dank voor je reactie. Het netwerk staat op Particulier. Onder Instellingen vind ik onder afspeelapparaat Kodi (LibreElec). De Kodi is ook aangegeven in Apparaatbeheer onder Softwareoplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
dion_b schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:44:
[...]

Of je post gewoon naam van dat ding, want nu weten wij nog niets over welk apparaat het is en wat het wel of niet kan :o

[...]

Hangt totaal af van welke je hebt en wat voor dienst (zakelijk internet heeft bijv andere modems en anderen instellingen dan reguliere consumentenspul). Wat neem je exact van Ziggo af?
Dank voor je reactie. Ik heb Connect Max van Ziggo (download 200 Mbps). Dan een Cable modem EMTA-UBEE - WIFI3.0 - 321b. Hardware versie 3.12.1, software 12.7009, Mijn desktop: Realtek RTL8188EE 802.11 bgn WiFi adapter. Hoop dat dit de zaak concreter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdepoes
[...]

dus een UBEE 321b modem+router in 1.

na 1x googlen blijkt dat veel mensen eenzelfde probleem ondervinden.
i.e. clients welke niet met hun NAS of televisie kunnen communiceren.

betreft de vetgedrukte tekst:
Om verschillende netwerk apparaten met elkaar te kunnen laten communiceren, zou er geen extra protocol of optie benodigd hoeven te zijn zoals Ziggo meent.
dat slaat eerlijk gezegd nergens op. Vooral gezien ze op hun eigen website het volgende aangeven.
Ahum:
Bestel je Internet van Ziggo, dan ontvang je een wifi-modem. Dat is een modem en router in één. Het wifi-modem is geschikt voor bedraad en draadloos internet. Hierdoor is een aparte router niet meer nodig. Het Ubee EVW 3210 wifi-modem: (3210 = 321b)
weblinkie hierrrr:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/ubee-evw321b/

heb je nog andere apparatuur in je netwerk staan, buiten de HP printer en raspberry om in ieder geval vast te stellen dat je ze onderling kan laten communiceren? Bijvoorbeeld 2 computers?
zo ja, kijk onder netwerk omgeving, of ze elkaar vinden. (zorg dat beiden hun netwerkomgeving op particulier hebben staan).
maak of kies een bestaande map, rechtermuisklik erop en kies voor eigenschappen.
ga naar tabblad 'delen' en klik op 'deel...' kies in het dropdown -menu voor 'iedereen' en klik op toevoegen.
zet eventueel 'permissie' op lezen/schrijven.
klik op 'delen'
zoek nu met je 2de pc in je netwerk naar je eerste pc, en kijk of die map uberhaupt wordt weergegeven als je verbinding met pc wilt maken.

EXTRA: mocht je om login worden gevraagd, of geen toegang krijgen, zorg dan dat je in netwerkcentrum--> linker menu ->'geavanceerde instellingen voor delen' opent.
ga naar de opties welke voor alle typen verbindingen gelden, en zet 'paswoord beveiliging' uit. (heb engelse versie, is directe vertaling). en zorg eveneens dat je hier ook de opties 'bestanden en printers delen' en 'network discovery' zijn ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
@markdepoes

Je hebt me prima geholpen. Je aanwijzingen gevolgd. Het apparaat is nu vermeld in het netwerk en ik kan er direct bestanden naartoe overzetten. Ik vind het apparaat nu trouwens ook in mijn webbrowser, maar dan moet ik direct aan het ip-nummer toevoegen een dubbele punt en het poortnummer. Nogmaals mijn dank.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• markdepoes
Hoi Timeera99, Fijn om te horen! mocht je nog vragen hebben, of ergens tegen aan lopen, hoor ik het wel he ;)
extra info betreft port gebruik, dat is normaal gedrag, dat als er een andere poort dan port 80 is ingesteld voor browser access, of andere standaard verbindingen zoals FTP of telnet.
Als je dat niet doet, zal de browser de poortkeuze direct naar poort 80 zetten, gezien dat de defaultpoort voor HTTP verkeer is.

zelfde geldt als je een apparaat van buiten je netwerk wilt kunnen aanroepen, op een op jou geselecteerde poort. Dan moet je ook poortnummer op de zelfde wijze opgeven, zodat de ontvangende modem/router weet naar wie hij het door moet zetten in zijn lokale netwerk.

(Hebben allemaal poortnummers die vastgelegd zijn bij het ontwikkelen van het internet en netwerk).
IT-ers, (naar mijn weten iig bij netwerk ontwikkeling), wordt alles zoveel mogelijk gedaan volgens afspraken en protocollen. Bijv. Port 25 is gereserveerd voor email, port 21 voor FTP, 22 voor SSH verbindingen, en 23 voor telnet verbindingen, om maar een paar op te noemen.
Pagina: 1