ASUS Rampage IV Black Edition onstabiel met 2x GTX780.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 19:53

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb het volgende systeem staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 640,99€ 640,99
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 0,-€ 0,-
2Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX€ 0,-€ 0,-
2Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 245,90€ 491,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1G.Skill RipjawsZ F3-19200CL10Q-32GBZHD€ 301,50€ 301,50
1Seasonic Platinum Series 860 Watt€ 187,50€ 187,50
2Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung 840 EVO 250GB€ 133,95€ 267,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.925,68

Nu heb ik onlangs de tweede GTX780 in SLI hieraan toegevoegd. Ik heb echter het idee dat sindsdien het systeem onstabiel is geworden. Ik kreeg na de upgrade na een tijdje opeens last van crashende video drivers. Deze heb ik vervolgens helemaal geupdate en verder alles wat ik maar kon vinden ook naar de laatste versies gebracht, inclusief bios en firmwares waar mogelijk. Toch blijf ik last hebben van soms traagheid die dan vooral op de desktop voorkomt.
Games en programma's die ik start (soms in Windowed mode) lopen gewoon normaal, maar als ik de muis weg beweeg uit het actieve venster, dan gaat die indeens heel traag en springt eigenlijk van de ene plek naar de andere plek in de richting waarin ik de muis beweeg. Er zit dan niet veel anders op dan de PC te rebooten wat ik dan doe via het start menu, als me dat lukt. Soms lukt me dat helemaal niet en moet ik de reset knop gebruiken met alle gevolgen voor mijn RAID configuratie.
Als het me wel lukt om in het start menu te geraken (of met ctrl-alt-del de taskmanager starten en dan direct te kiezen voor Restart) dan blijf hij heeel lang hangen in services die gesloten moeten worden en met een melding GDI+ Window kan niet gesloten worden. Dan kan het soms tot tien minuten duren voordat Windows afgesloten is en gaat rebooten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie hierboven, ik draai Windows 10 als OS (gekocht). Ik gebruik de Crusial SSD's als OS schijf in een Intel RAID mirror opstelling. De andere schijven zijn niet in RAID gebruikt. Er hangen naast muis en toetsenbord nog wel een aantal andere zaken aan de USB aansluitingen hangen. Verder zit er nog een Scythe Kama 3.1 in de machine die via een floppy power kabel aangesloten is op de voeding.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik al deze gegevens in de verschillende PSU calculators op het internet gooi dan krijg ik terug dat ik zo rond de 770-790 Watt verstook. Mijn vraag is nu, is mijn voeding, rated op 860Watt voldoende om dit allemaal te trekken of zou ik er beter aan doen een nieuwe voeding te kopen?

Ik heb al een reïnstall van Windows gedaan, dat leek even te helpen, maar toen ik tijdens een update van een feature pack de boel moest rebooten, liep hij weer helemaal vast en bleken er verwijzingen naar de Windows.OLD folder te blijven bestaan. Deze kon ik pas in repair modus verwijderen. Daarnaa werkte de PC wat beter, maar hij blijft wat aan de trage kant.

Ik heb al HD's en SSD's nagekeken op wear, maar dat lijkt allemaal wel snor te zitten. Het moederbord en de Nvidia's geven op zich geen voedingsproblemen aan met de statusleds en de PC wordt ook niet te heet (gecheckt in het bios en met CPU Temp).
CPU en GPU monitoring tools geven op de momenten van traagheid ook geen pieken in usage weer.

Is er een manier waarop ik op een betrouwbare manier de geleverde en gevraagde voeding kan controleren?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02-2025
Heb/had je dit issue ook als je 1x een 780 eruit haalt en dan het systeem laat draaien?

Hoe oud is je voeding?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Rikkert070 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:12:
Heb/had je dit issue ook als je 1x een 780 eruit haalt en dan het systeem laat draaien?

Hoe oud is je voeding?
Met één GTX liep die als een zonnetje. Ik heb nog niet als test de tweede GTX eruit gehaald, maar dat kan ik eens proberen.

De voeding is ruim drie jaar oud (januari 2014).

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02-2025
Ik denk dat de marge enorm klein is. Indien het mijn systeem zou zijn zou ik proberen de kaarten te verkopen en kijken naar een 1060/1070 o.i.d.

1060 is net een downgrade in vergelijking met de 780 SLI maar loopt dan stabiel. Wil je een upgrade ga voor een 1070.

Daarnaast zijn recentere kaarten een stuk efficienter qua energie.

De PSU is voor een single GPU wel overkill maargoed.

[ Voor 22% gewijzigd door Rikkert070 op 14-02-2017 11:26 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Rikkert070 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:24:
Ik denk dat de marge enorm klein is.
...
Daarmee bedoel je dat die 860Watt net ontoereikend kan zijn? Wel zonde want ik heb die 780 pas afgelopen jaar gekocht. Maar goed ik snap het wel, een zwaardere voeding is wellicht goedkoper, maar duurder in the long run.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Een Big shuriken op een 4930K? dat zie je niet vaak... throttled hij niet?
860W moet ruim voldoende zijn met 2 van die kaarten. zeker als je alles op stock hebt lopen. ik zou het toch in je raidopstelling zoeken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Alles stock draaiend vooralsnog ja. Was wel van plan me ooit te verdiepen in overklokken, maar nog niet echt aan toegekomen :P
Zoals ik al aangaf deed hij het met één GTX780 zonder problemen. De CPU temps rijzen ook niet de pan uit. De Big Shuriken werd destijds wel als geschikt aangemerkt voor de CPU.

Je geeft aan dat de voeding ruim voldoende moet zijn. Kan ik dat ergens controleren? Zien hoeveel hij nu precies moet leveren?

Verwijderd

Een Big Shuriken koelt op een stock i7-3770K al matig laat staan op een cpu met 1,5x zo hoge tdp! Wat zijn de temperaturen van de cpu als deze belast wordt?

Het systeem zal een maximum verbruik van rond de 600w hebben. Een high-end voeding van 860w is dus ruim voldoende.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Dat ga ik even dubbel controleren dan, want het is me nooit opgevallen dat dit een probleem was. Temps in de kast lopen niet heel erg op en iedere keer als ik CPU temp controle heb gedaan zijn me geen pieken opgevallen. Kan zo niet zeggen welke temp precies hij behaalt, maar geen hele grote pieken of dalen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Temperatuur controleren onder belasting is iets wat heel simpel getest kan worden idd.
Alleen de tweede videokaart testen is ook iets wat niet veel moeite moet kosten. De tweede kaart kan immers ook defect zijn.
Voeding kan ook defect zijn, wat het niet kan zijn is dat de voeding het niet aan zou kunnen want dan kreeg je gewoon een shutdown. Niet dat dat overigens nu mogelijk is, daar is de voeding veel te overdreven voor. Om te testen of het een defecte voeding is, is overigens het simpelste om een andere (goede) voeding te proberen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
:') Het issue wordt door meerdere gediagnotiseerd dat het een probleem van de processor is en het topic wordt naar VB geschopt...

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ben maar eens aan het testen geslagen. Wat me nu zo even op valt:
Bij Prime95 wordt de CPU netjes op alle cores naar 100% getrokken en de temps blijven netjes op tussen de 65 en 70 graden hangen, maar de CPU gaat niet hoger dan 3,57Ghz, terwijl hij 3,90 op de turbo aan zou moeten kunnen.

Is hij dan toch aan het throttelen? En ligt dat dan aan de temps? 70o is toch niets te hoog voor een CPU, dacht ik zo?

Ik ga straks nog even sleutelen en kijken of die tweede GTX780 eruithalen nog iets uithaalt (Pun intended :') )

-EDIT-

Wel, wat in het BIOS zitten wijzigen en de CPU Step-up op Auto gezet en de geheugen timings op X.M.P.
Dat lijkt wat de throttling betreft wel te helpen, want hij trekt nu wel door naar 3.9Ghz.
Ik heb daarnaast ook de GTX780 eruit gehaald maar dat is nog even afwachten wat daar de resultaten van zijn. Ik heb nu echter wel bij het afspelen van media een hakkelend geluid van tijd tot tijd. Dat blijft maar vreemd. Iedere 10-20 seconden blijft de media hangen voor een seconde en speelt dan weer verder. Iemand enig idee waar dat nu weer vandaan zou kunnen komen?

-EDIT2-
Hmmm, Snappy Driver updater, NIET gebruiken.
Vond een 'betere' driver voor mijn ASMedia USB controller on board en na installatie bleken al mijn USB 3 devices het niet meer te doen. In de Device Manager werden geen problemen geconstateerd. Ik heb toen toch maar er voor gekozen om de devices te de-installeren en na een reboot deden alle USB3 devices het weer. Bijkomend voordeel, de hakkelende geluiden tijdens het afspelen van media lijkt ook verholpen.

Nu eens kijken wat hij doet met maar één GTX en een CPU die naar 3.9 Ghz kan klokken.
Iemand nog enig idee of CPU temps van 70-80 graden under load ok is?

[ Voor 57% gewijzigd door ElCondor op 17-02-2017 17:03 ]

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
https://ark.intel.com/pro...-12M-Cache-up-to-3_90-GHz

Volgens de spec zou de temp niet hoger dan 66,8 graden moeten zijn van de T-case.

Tussen 70/80 graden zou dus wel iets te hoog zijn.

Ik moet je er wel bij zeggen dat ik helemaal niet huis ben in T-case & T-junct . ( wat is het meetpunt)

130watt TDP koelen is ook niet niks 😎.

[ Voor 3% gewijzigd door frankym op 18-02-2017 10:11 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
frankym schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:10:
https://ark.intel.com/pro...-12M-Cache-up-to-3_90-GHz

Volgens de spec zou de temp niet hoger dan 66,8 graden moeten zijn van de T-case.

Tussen 70/80 graden zou dus wel iets te hoog zijn.

Ik moet je er wel bij zeggen dat ik helemaal niet huis ben in T-case & T-junct . ( wat is het meetpunt)

130watt TDP koelen is ook niet niks 😎.
Over het algemeen meet en geeft men coretemps, terwijl intel alleen de max casetemp geeft. De coretemps kunnen prima veel hoger zijn dan de max casetemp.

Met HWinfo64 bijv. zie je als er thermal throttling plaatsvind.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 18-02-2017 11:15 ]

specs

• frankym
maratropa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:09:
[...]

Over het algemeen meet en geeft men coretemps, terwijl intel alleen de max casetemp geeft. De coretemps kunnen prima veel hoger zijn dan de max casetemp.

Met HWinfo64 bijv. zie je als er thermal throttling plaatsvind.
Bedankt voor de uitleg, maratropa.
Maar wat bedoelen ze dan met Case? Gaat het om de behuizing van de processor? Of echt om de behuizing van de computer ?

Als mijn case 66,8 graden wordt dan zet ik ik me verwarming uit .😬

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
frankym schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:18:
[...]

Bedankt voor de uitleg, maratropa.
Maar wat bedoelen ze dan met Case? Gaat het om de behuizing van de processor? Of echt om de behuizing van de computer ?

Als mijn case 66,8 graden wordt dan zet ik ik me verwarming uit .😬
T-case is de temp midden op de "die" tegen de heatspreader aan. De coretemps zijn dus de temps in de cores (en kunnen dus hogere temps hebben)

specs

• frankym
maratropa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:22:
[...]

T-case is de temp midden op de "die" tegen de heatspreader aan. De coretemps zijn dus de temps in de cores (en kunnen dus hogere temps hebben)
Bedankt voor de uitleg, weet ik dat ook weer ! Dus eigenlijk is. 70/80 graden nog wel te doen dus ( niet dat het wenselijk is op je T-max te zitten)
ElCondor schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:10:
Bij Prime95 wordt de CPU netjes op alle cores naar 100% getrokken en de temps blijven netjes op tussen de 65 en 70 graden hangen, maar de CPU gaat niet hoger dan 3,57Ghz, terwijl hij 3,90 op de turbo aan zou moeten kunnen.

Is hij dan toch aan het throttelen? En ligt dat dan aan de temps? 70o is toch niets te hoog voor een CPU, dacht ik zo?

Ik ga straks nog even sleutelen en kijken of die tweede GTX780 eruithalen nog iets uithaalt (Pun intended :') )

-EDIT-

Wel, wat in het BIOS zitten wijzigen en de CPU Step-up op Auto gezet en de geheugen timings op X.M.P.
Dat lijkt wat de throttling betreft wel te helpen, want hij trekt nu wel door naar 3.9Ghz.
Ik heb daarnaast ook de GTX780 eruit gehaald maar dat is nog even afwachten wat daar de resultaten van zijn. Ik heb nu echter wel bij het afspelen van media een hakkelend geluid van tijd tot tijd. Dat blijft maar vreemd. Iedere 10-20 seconden blijft de media hangen voor een seconde en speelt dan weer verder. Iemand enig idee waar dat nu weer vandaan zou kunnen komen?

-EDIT2-
Hmmm, Snappy Driver updater, NIET gebruiken.
Vond een 'betere' driver voor mijn ASMedia USB controller on board en na installatie bleken al mijn USB 3 devices het niet meer te doen. In de Device Manager werden geen problemen geconstateerd. Ik heb toen toch maar er voor gekozen om de devices te de-installeren en na een reboot deden alle USB3 devices het weer. Bijkomend voordeel, de hakkelende geluiden tijdens het afspelen van media lijkt ook verholpen.

Nu eens kijken wat hij doet met maar één GTX en een CPU die naar 3.9 Ghz kan klokken.
Iemand nog enig idee of CPU temps van 70-80 graden under load ok is?
Ik zou toch kijken of je niet toevallig een betere koeler kan vinden. 70/80 graden is wel heel warm.

Misschien niet voor de prestaties, maar wel voor de levensduur van je processor.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
ElCondor schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:10:

-EDIT-

Je processor draait standaard op 3,4 GHz. Hij kan de volgende extra stapjes nemen van 0,1 GHz, 2/2/3/3/3/5, bij het gebruik van 6,5,4,3,2 of 1 cores.

Zie: Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors

Volgens de Intel specs doet je chip dus 3,4+(5*0,1)=3,9 GHz op 1 core. Op 6 cores (Prime95 gebruikt alle cores) doet hij 3,4+(2*0,1)=3,6 GHz. Dat had je in eerste instantie. Heeft dus niets met throttling te maken, gewoon conform specs.
Nu zijn er veel fabrikanten die een optie in de bios gemaakt hebben om de chip altijd te laten turbo'en naar de hoogste waarde. Dan ga je dus alle cores op 3,9 GHz krijgen. Dat zal je dus aangezet hebben met CPU Step op Auto.

Het nu hoger draaien van je cpu heeft dus niets met throttling te maken, het werkt het alleen maar eerder in de hand (maar dan moet je ook wel erg aan de grens van je koeling zitten).

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 19-02-2017 08:59 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even doorgelezen en heb je die 2de kaart al eens als single kaart geprobeerd?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Damic schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:44:
Even doorgelezen en heb je die 2de kaart al eens als single kaart geprobeerd?
Dat is ook nog wel een idee. Ik ga dat ook nog eens proberen. Hij lijkt overigens nu wel stabiel te draaien...
Toch een kat in de zak gekocht met die tweede GraKa? Of zou SLI gewoon niet lekker werken met twee van die kaarten. Ze zijn toch van exact hetzelfde type, ok de productie datum is wat anders en het typenummer op de tweede kaart is wat ander, dus het zal wel een volgende generatie zijn...

Pagina: 1