Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Verder is het gewoon een fysiek bewegend apparaat
Als ik in jouw situatie had gezeten, had ik het heel anders aangepakt. Zorg voor een gedempte behuizing van hoge kwaliteit, met een goed ophangingssysteem voor de harddisk.
Of sterker nog: je geeft aan je HDD alleen voor mediaopslag te gebruiken. Waarom koop je geen NAS en zet je die in een kamer waar een klein beetje geluidsproductie geen kwaad kan, zoals in de meterkast? Voor mediaopslag lijkt me dat meer dan geschikt en heb je nog veel meer voordelen buiten de geluidsproductie.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Mijn hele PC is gemaakt om zo stil mogelijk te zijn. Naast 2 SSD's heb ik hier een 6TB WD Red draaien en die past er prima bij. Alleen als de schijf bezig is hoor je hem goed, anders is ie erg stil te noemen.Ik hier naast mij een extreem stille PC staan
Je hebt helemaal geen gedempte behuizing nodig als je voor enorm stille onderdelen zorgt. Het probleem bij de bron aanpakken is altijd beter dan achteraf proberen dat geluid te dempen. Verder kan een RED schijf prima in een PC draaien hoor, maakt echt niets uit dat ie ontworpen is voor een NAS.Richh schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:36:
Als ik in jouw situatie had gezeten, had ik het heel anders aangepakt. Zorg voor een gedempte behuizing van hoge kwaliteit, met een goed ophangingssysteem voor de harddisk.
[ Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 13-02-2017 21:57 ]
Het is erg lastig om op basis van reviews een goed idee te krijgen van het geluid dat een HDD maakt. Bij alle reviews worden "stil" en "lawaaierig" genoemd door verschillende gebruikers.Richh schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:36:
NAS-schijven zijn bedoeld om 24/7 te draaien en zijn niet bedoeld om aangestuurd te worden zoals Windows met schijven om gaan. Een RED-schijf zou ik je hoe dan ook afraden voor jouw doeleinde.
Verder is het gewoon een fysiek bewegend apparaatdaar valt weinig aan te doen. Een change van 7200rpm naar 5400rpm hoeft dan ook helemaal geen vooruitgang te zijn. De geluidsproductie van een schijf is meer afhankelijk van het model: ik zou zeggen zoek wat reviews op
Of sterker nog: je geeft aan je HDD alleen voor mediaopslag te gebruiken. Waarom koop je geen NAS en zet je die in een kamer waar een klein beetje geluidsproductie geen kwaad kan, zoals in de meterkast? Voor mediaopslag lijkt me dat meer dan geschikt en heb je nog veel meer voordelen buiten de geluidsproductie.
Ik heb een Node804 met een rubberen ophangsysteem. Het geluid komt puur van het draaien van de plaat. Dus in dat opzicht zou minder RPM minder lawaai moeten maken, net als een fan dat doet.
Een NAS ben ik nog niet mee bekend, iets wat mij altijd voorbij is gegaan omdat ik mijn PC daarvoor gebruikte. Ik zal eens kijken.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Anoniem: 288121
Okay, en wat is je punt?Anoniem: 288121 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:24:
Ik heb ook een Silent case, het enigste wat ik op dit moment hoor is de externe HDD.
Zoiets van BRRRP, BRRRP, BRRRP zip zip zip.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 13-02-2017 22:34 ]
Anoniem: 15758
Zit ergens in energie beheer

Moet je er alleen wel voor zorgen dat er dus geen applicaties actief mee bezig zijn, dingen zoals lopende downloads op die disk helpen dan niet mee en dan zul je inderdaad alsnog op zoek moeten naar een stillere disk
WD Reds zijn hardwarematig identiek aan WD Greens. Het enige verschil is de AAM/APM parameters en TLER-support. Windows gaat niet fundamenteel anders om met schijven dan een NAS dat doet.Richh schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:36:
NAS-schijven zijn bedoeld om 24/7 te draaien en zijn niet bedoeld om aangestuurd te worden zoals Windows met schijven om gaan. Een RED-schijf zou ik je hoe dan ook afraden voor jouw doeleinde.
Een WD Red heeft dus geen meerwaarde als je geen hardware-RAID draait, maar werkt prima in een 'normale PC' met Windows. Ik zou echter wel gewoon een Green pakken want die zijn iets goedkoper.
[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 13-02-2017 23:13 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Jij zet mij nu ergens aan 't denken:Anoniem: 288121 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:40:
Misschien kunnen die Seagates niet met ERP overweg.
Ik heb hier een PC met 3 Seagate's ST1000DM003 en een externe Seagate Backup Plus 3TB. Met ERP uit in de BIOS gaat het systeem gewoon stand-by, met ERP-ready aan niet.
Die externe blijf ook continu aan.
Het zijn geen slechte schijven dat niet. Ik heb ze voorheen in RAID 1 gezet via het moederbord met het OS erop, geen probleem (systeem staat toch niet 24/7 aan). Als je bestandgeschiedenis op de externe schijf doet spinned die elk uur op (naargelang de instellingen (en zonder ERP aan)). Het zijn zowat de snelste schijven die er zijn.
Echter met ERP aan in de BIOS gaat het systeem niet meer stand-by.
Misschien is de conclusie wel dat Seagate HDD's niet met ERP overweg kunnen.
WD Red heeft geen meerwaarde voor de TS, is daar niet voor bedoeld --> Green/Blue of anders.
Edit: Ik kan mijn systeem wel stand-by zetten echter hij gaat vanzelf niet stand-by na (aantal)minuten.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 13-02-2017 23:25 ]
Ik heb de boel juist ingestelt zodat ie altijd draait. Die RED van mij is zo goed als onhoobaar. Juist up en down spinnen is wat je hoort. De mijne draait gewoon altijd en stopt nooit. Is nog beter voor de schijf ook.MrVegeta schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:06:
Dat had ik al ingesteld maar werkte niet echt lekker. Misschien nog even kijken welke apps de schijf scannen waardoor die blijft draaien.
Edit: Met de info uit dit topic zou ik lekker voor een WD Green schijf gaan
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 13-02-2017 23:30 ]
Deze heb ik gevonden bij Alternate voor een redelijke prijs. (voor NAS)
https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1299478
Bij idle zou deze 23 dB geluid leveren en in gebruik 25 dB, ik hoor deze nu dus niet..
[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !
Is niet nodig vind ik. Ik denk dat mijn PC wel even wat stiller is dan welke andere dan ook, en zolang de HDD niets aan het doen is heb je er echt geen last van.M2M schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:41:
is een externe schijf met netwerkaansluiting niet iets? dan kun je 'm gewoon ergens anders neerleggen...
Oftewel pleur ál je storage in een NAS wat iSCSI ondersteund én zorg er voor dat je netwerk voldoende capaciteit heeft.
Stiller ga je je werkplek niet krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 13-02-2017 23:56 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Komt me bekend voor dat iSCSI, het staat er nu niet meer bij mijn apparaat beheer.wimmel_1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:53:
iSCSI to the rescue?
Echter heren, vergeet niet dat dit MrVegeta's topic is.
Met windows en FreeNas kun je dat bijvoorbeeld.
Zelf heb ik mijn HDD als cold storage met een zelfgemaakte aan/uit schakelaar.
Wellicht is dat een optie voor TS.
Dan hoor je hem helemaal niet als je hem niet nodig hebt.
Oh, kleine nuance.
Hoewel SATA hot swappable is moet ik wel altijd in windows 10 naar disk management en in het menu 'Action' de optie 'Rescan disks' gebruiken. Das wel beetje jammer.
[ Voor 23% gewijzigd door MrMonkE op 14-02-2017 00:10 ]
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Als je 't een beetje netjes inricht (en de apparatuur 't ondersteund) dan kun je er zelfs van opstarten.MrMonkE schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:08:
Met iSCSI kun je een remote device lokaal mounten alsof het een lokale drive is.
Met windows en FreeNas kun je dat bijvoorbeeld.
Zelf heb ik mijn HDD als cold storage met een zelfgemaakte aan/uit schakelaar.
Wellicht is dat een optie voor TS.
Dan hoor je hem helemaal niet als je hem niet nodig hebt.
Oh, kleine nuance.
Hoewel SATA hot swappable is moet ik wel altijd in windows 10 naar disk management en in het menu 'Action' de optie 'Rescan disks' gebruiken. Das wel beetje jammer.
https://technet.microsoft...ry/ee619722(v=ws.10).aspx
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-02-2017 00:17 ]
T hoeft geen snel rekenmonsternas te zijn... voor de gevraagde throughput zou een headless rpi en n externe disk volstaan.PilatuS schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:46:
[...]
Is niet nodig vind ik. Ik denk dat mijn PC wel even wat stiller is dan welke andere dan ook, en zolang de HDD niets aan het doen is heb je er echt geen last van.
Mijn HDD is ook puur voor opslag van video's, dus snelheid boeit niet veel. Ik denk alleen dat de meeste PC's genoeg geluid maken dat een stille HDD niet boeit. Als ik mijn HDD uit zet merk ik zo goed als geen verschil en mijn PC is extreem stil door gebruik van custom waterkoeling met als enig doel zo stil mogelijk zijn.M2M schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:16:
[...]
T hoeft geen snel rekenmonsternas te zijn... voor de gevraagde throughput zou een headless rpi en n externe disk volstaan.
Tuurlijk is de HDD niet in de PC hebben een optie, ik denk alleen dat het niet nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 14-02-2017 00:19 ]
En in geval van nood OS naar disk en naar disk migreren?wimmel_1 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:15:
[...]
Als je 't een beetje netjes inricht (en de apparatuur 't ondersteund) dan kun je er zelfs van opstarten.
https://technet.microsoft...ry/ee619722(v=ws.10).aspx
PXE to the rescueAnoniem: 288121 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:19:
[...]
En in geval van nood OS naar disk en naar disk migreren?
Als ik je zeg dat een server volledig zónder lokale disks kan draaien en dus feitelijk niets meer hoeft te zijn dan een dom doosje (blade) met wat netwerkaansluitingen via een HBA en/óf NIC dan kun je zelf wel uitzoeken hoe dat spel werkt?Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:20:
[...]
Hier beginnen m'n oren van te flapperen.
Dit is het laatste wat ik erover zeg; De hardware wat ik koop is van mij, en de software heb ik in bruikleen en mag ik binnen bepaalde kaders gebruiken. Hoe het werkt kan ik wel enigszins uitzoeken echter er wat van snappen is een tweede. En als je een uitgevonden wiel uit wil vinden loop je altijd achter de feiten aan.wimmel_1 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:26:
[...]
Als ik je zeg dat een server volledig zónder lokale disks kan draaien en dus feitelijk niets meer hoeft te zijn dan een dom doosje (blade) met wat netwerkaansluitingen via een HBA en/óf NIC dan kun je zelf wel uitzoeken hoe dat spel werkt?
Je hoeft niets uit te vinden, PXE boot is er al sinds..... En booten van een iSCSI device kan ook. Je wil waarschijnlijk alleen een werkplek OS laten opstarten vanaf een iSCSI gekoppelde disk (én dus wil je die laatste disk koppelen....).Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:38:
[...]
Dit is het laatste wat ik erover zeg; De hardware wat ik koop is van mij, en de software heb ik in bruikleen en mag ik binnen bepaalde kaders gebruiken. Hoe het werkt kan ik wel enigszins uitzoeken echter er wat van snappen is een tweede. En als je een uitgevonden wiel uit wil vinden loop je altijd achter de feiten aan.
Kort uitgelegd : http://www.computeraudiop...pc-setup-procedure-27363/
Ik denk dat dit een goede oplossing is. Ik heb een vrij goedkope DS115J NAS gevonden, deze is niet zo snel maar dat is in dit geval geen probleem omdat ik alle processen via de PC laat gebeuren. De NAS wordt alleen gebruikt om data heen en weer te sturen.wimmel_1 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:53:
iSCSI to the rescue?
Oftewel pleur ál je storage in een NAS wat iSCSI ondersteund én zorg er voor dat je netwerk voldoende capaciteit heeft.
Stiller ga je je werkplek niet krijgen.
hebMrVegeta schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:29:
Ik hier naast mij een extreem stille PC staan.
Ik durf te wedden dat met je oor tegen de kast aan het geluid nog veel harder is!
Oftewel, als je zo gesteld bent op je rust, waarom zet je dat ding dan pal naast je?
Waarom niet op de grond (meer afstand, minder decibellen)?
Of op twee stoeptegels (geeft de kast een stabiele ondergrond waardoor hij minder beweegt)?
Of met 1 stoeptegel er bovenop (idem)?
Het is m.i. een kwestie van slim aanpakken.
Wij hebben hier in huis de allergoedkoopste PC's die op houten vloeren staan (zoals gezegd met daar wat ertussen) en je hoort er géén van door voornoemde maatregelen (en een goede montage van alle onderdelen, dus geen loshangende overbodige standaard ventilatoren c.q. half los in rubber hangende harddisks).
Vind je een stoeptegel geen gezicht? Marmer doet het ook goed, zelfs als het gratis is uit een sloophuis.
Wat voor nut heeft het om de ondergrond stabieler te maken als het enige geluid van de HDD komt. Niet door de vibratie maar door het draaien van de schijf. Dan zou ik een beter dempende kast moeten hebben.Renault schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:42:
[...]
heb
Ik durf te wedden dat met je oor tegen de kast aan het geluid nog veel harder is!![]()
Oftewel, als je zo gesteld bent op je rust, waarom zet je dat ding dan pal naast je?
Waarom niet op de grond (meer afstand, minder decibellen)?
Of op twee stoeptegels (geeft de kast een stabiele ondergrond waardoor hij minder beweegt)?
Of met 1 stoeptegel er bovenop (idem)?
Het is m.i. een kwestie van slim aanpakken.
Wij hebben hier in huis de allergoedkoopste PC's die op houten vloeren staan (zoals gezegd met daar wat ertussen) en je hoort er géén van door voornoemde maatregelen (en een goede montage van alle onderdelen, dus geen loshangende overbodige standaard ventilatoren c.q. half los in rubber hangende harddisks).
Vind je een stoeptegel geen gezicht? Marmer doet het ook goed, zelfs als het gratis is uit een sloophuis.
Als fanatieke pc bouwer vindt ik het leuk om mijn kast op het bureau te zetten. Er komt op het draaien van de schijf na verder geen geluid uit de kast. De oplossing is iig en nas geworden zodat ik de schijf uit de kast kan halen.
Als het puur om relatief statische data gaat (het soort data wat je meestal op een NAS opslaat, denk aan foto's e.d.) dan zou ik het gewoon direct op de NAS zetten en het aanbieden aan je PC via SMB.
Je besturingssysteem en software kun je gewoon kwijt op je lokale SSD (dat zou snel traag worden om via de NAS te doen).
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 14-02-2017 23:49 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes