RS-485 protocol uitlezen van een scoreboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 14:52
Beste GoT,
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik loop vast met het uitlezen van een RS-485 protocol.

Situatieschets:

In onze sporthal hangt een scorebord waarvan we specifieke waarde van willen uitlezen. Dit scorebord wordt gevoed door 230V kabel. Tevens hangt er achter het scorebord een controller. Deze controller stuur de waarde aan zoals hieronder aangegeven. Belangrijk voor ons is om de volgende dingen uit te lezen: “Thuis”, de “Tijd”, “Gasten”. De controller maakt gebruik van een RS-485 protocol.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/scorebord.png

Het scorebord wordt draadloos bedient en heeft alleen netstroom nodig. Onderstaand zie je een afbeelding van de afstandsbediening die het scorebord hierboven aanstuurt.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/afstandsbediening.png

Het (uiteindelijke) doel is om de informatie als Thuis, Tijd en Gasten digitaal beschikbaar te hebben (op onze computer). Deze digitale informatie willen we toevoegen op een video stream van Youtube. Voor dit gebruiken we de applicatie VMiX.
Uitgangspunten:
- Als thuis en of gastenscore met 1 stijgt of 1 daalt, moet dat ook digitaal beschikbaar zijn
- De tijdwaarneming moet ook direct digitaal beschikbaar zijn

Onze vraag aan jullie is:
1. Op welke manier kunnen we informatie van een RS-485 protocol ontvangen?
a. Kan dit via de controller aan het scorebord?
b. Kunnen we het signaal draadloos opvangen?
c. Kunnen we dat opvangen via de afstandsbediening?
2. Als 1 mogelijk is, hoe kunnen we deze informatie digitaal beschikbaar maken?

Belangrijk om te weten, de leverancier wil niet mee werken vandaar mijn vraag aan jullie.
Mocht jullie nog additionele informatie nodig hebben, laat het dan even weten.

Alvast enorm bedankt.

Groet,
Leroy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waar loop je precies op vast? RS-485 is een bus dus je kunt in principe een extra ontvanger eraan hangen en de signalen van de controller afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik gok dat ze in Elektronica wel hiermee verder kunnen helpen. Move AZ > EL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
Bigs schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:04:
Waar loop je precies op vast? RS-485 is een bus dus je kunt in principe een extra ontvanger eraan hangen en de signalen van de controller afvangen.
Waar het makkelijkst te beginnen? Kunnen we een ontvanger toevoegen aan de afstandsbediening?
Kunnen we een receiver toevoegen aan de controller?

Hoe ontvangen we de informatie digitaal op onze PC als we de receiver hebben gekoppeld?

Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
google eens op USB RS485, er zijn zat kastjes die je voor een paar euro kan kopen die RS485 omzetten naar een USB signaal. Zoiets als dit

Deze kan je dan gewoon de PC verder bewerken.

[ Voor 31% gewijzigd door Megamind op 13-02-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
Megamind schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:20:
google eens op USB RS485, er zijn zat kastjes die je voor een paar euro kan kopen die RS485 omzetten naar een USB signaal. Zoiets als dit

Deze kan je dan gewoon de PC verder bewerken.
Dus, aansluiten op de bus, receiver aansluiten op de PC dan kunnen we de informatie uitlezen?

[ Voor 9% gewijzigd door leroydew op 13-02-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Weet je trouwens wel 100% zeker dat je de RS485 poort kan uitlezen, als ik even snel in de brochure kijk staat er dat je het bord draadloos en bedraad kan aansturen. Lijkt mij dan eerder dat je het bord kan aansturen met RS485 en niet zomaar kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je (als ik het verhaal goed begrijp) de bedrade controller aftakken naar de rs485->USB controller. Met Putty uitlezen (je zal wat baudrates moeten proberen) en dan krijg je er data uit.
Dan kijken of je de data begrijpt, welke waarde wat betekent. En dat zou je dan weer kunnen zenden, en zo als controller kunnen fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-07 17:37

Crp

Als het daadwerkelijk RS485/RS422 of RS232 is dan zou je dit kunnen opvangen met een zogenoemde sniffer.Dit is niets meer dan 2 extra draden te solderen op de TX en RX van de zender/ontvanger en daar je pc op aan te sluiten. Er zijn genoeg tools die seriele data kunnen opvangen. En dan is het een kwestie van de data te bekijken en eventueel om te zetten en kijken of er data in zit die overeenkomt met wat je verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Waarom doen jullie dit niet manueel? Ik heb ervaring met het scoreboard/live replay systeem van een voetbalstadion met een capaciteit van 20.000 man. Hier doen ze ook alles manueel (timer starten, stoppen, score verhogen, live replay...).

Automatiseren klinkt handig, maar hier gaat sowieso een hele tijd aan programmeren en testen aan vasthangen. En meestal is het ook geen goed idee om met een stabiel en getest systeem te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 10:48
alfaleader schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:24:
Waarom doen jullie dit niet manueel?
...
Automatiseren klinkt handig, maar hier gaat sowieso een hele tijd aan programmeren en testen aan vasthangen. En meestal is het ook geen goed idee om met een stabiel en getest systeem te prutsen.
Dat is natuurlijk totaal irrelevant op een forum als dit. Hij heeft gewoon het wilde plan opgevat om ergens tegenaan te gaan knutselen. Tof idee als je het mij vraagt.

Zoals anderen al zeggen: USB naar serieelconverter aanschaffen. Vervolgens de juiste COM-poort uitlezen met je favo programmeertaal, dat zou vrij weinig moeite moeten kosten.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik ben samen met @leroydew betrokken bij dit project en om jullie een beetje op de hoogte houden, hieronder ons plan van aanpak.

We zijn van plan om volgende week onze eerste aanpak te testen; hierbij gaan we proberen om het signaal dat verzonden wordt vanuit de afstandsbediening op te pakken door middel van een 433 mhz receiver, waarbij dit voor ons de meest aangename oplossing zou kunnen zijn, omdat het ons ontzettend veel voorbereiding scheelt elke week.

Mocht dit niet werken, dan gaan we kijken naar het aftappen van de RS485 bus zoals aangegeven door @Megamind

In het uiterste, minst favoriete geval zullen we fysiek aan de slag moeten in het scorebord. Hierbij monteren we verschillende montagedraden welke verbonden zullen worden met een GPIO-board op een RPi. Dit heeft niet onze voorkeur, omdat dit een veel groter risico met zich meebrengt. We zullen jullie op de hoogte houden en nogmaals onze dank voor het meedenken :)

per aspera ad astra

• leroydew
alfaleader schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:24:
Waarom doen jullie dit niet manueel? Ik heb ervaring met het scoreboard/live replay systeem van een voetbalstadion met een capaciteit van 20.000 man. Hier doen ze ook alles manueel (timer starten, stoppen, score verhogen, live replay...).

Manueel is fout gevoeliger en bovendien kost het (extra) vrijwilligers. Wij zijn al in staat op informatie op een schotklok uit te lezen en toe te voegen op de stream. Stapje bij stapje komen we verder............

• Bigs
  • Niet online
Weet je wat voor protocol er over die RF verbinding gaat dan? Dan ben je ineens wel op een veel lager niveau aan het reverse-engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11-2017
Wij zitten met dezelfde uitdaging. Schotklokken van Stramatel uitlezen gaat prima, is RS485 protocol. Tip voor de mensen die RS485 naar USB willen krijgen om op PC uit te lezen: https://nl.aliexpress.com...OS-WinCE5/1981005897.html.

Monitoren/inlezen kan trouwens met een freeware tooltje (Terminal 1.9b): https://sites.google.com/site/terminalbpp/.

Maar het (relatief oude) scorebord in de sporthal is van Schelde International en daar zit een XLR aansluiting op die we hebben afgesplitst en dus kunnen monitoren. Echter daar krijgen we alleen maar vreemde tekens te zien. Alle combinaties geprobeerd, baudrates, parity, bits, hex ... niets helpt, zoals dat bij de schotklokken wel lukte.

Dus, hij gebruikt een ander protocol dan RS485, of we zien iets over het hoofd. Heeft iemand ervaring met scoreborden van Schelde of kan iemand ons in de juiste richting duwen?

@leroydew is het bij jullie gelukt uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
Overigens gaat het om XLR 4 (pins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 15:56

Genius-General

Expect the Unexpected

Even voor de duidelijkheid RS485 is een interface, geen protocol. Het protocol kan van alles zijn mijn vermoeden is iets van SNP of Modbus RTU. Je hebt een usb naar 422/485 omvormer nodig of een oude pc met een COM poort die RS485 ondersteund. Ik gebruik altijd Realterm Beta maar die andere software zal nartuurlijk ongeveer hetzelfde doen.

Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in het monitoren van de bits en daarna de score stand veranderen en dan kijken hoe de binary code veranderd. Het is nartuurlijk ook nog maar de vraag of hij constant data uitspuugd of dat ie eerst een trigger nodig heeft in de zin van een CTS signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
Genius-General schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:40:
Even voor de duidelijkheid RS485 is een interface, geen protocol.
Ja, klopt. Mijn fout.

Maar inderdaad, we kunnen de bits monitoren.Hij geeft iedere seconde een update volgens mij en het signaal/de karakterset lijkt niet gelijk te zijn als stand gelijk blijft en tijd stil staat. Maar dat waren niet de bits. Dank voor de tip, we gaan er mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dus je hebt een XLR met 4 pinnen die voor datacommunicatie wordt gebruikt maar je hebt geen idee hoe of wat en RS485 krijg je geen respons op. Beste manier die ik me kan bedenken om erachter te komen is om toch een scope erbij te pakken en er achter te komen waar die 4 pinnen voor dienen. Welke zijn datalijnen, grounds, supply, is het überhaupt differentieel (RS485 is differentieel, 232 niet), etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 14:34
Heb je toevallig een model nummer van het scherm? Misschien dat er in een handleiding meer over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
jjelenbaas schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:13:
Wij zitten met dezelfde uitdaging. Schotklokken van Stramatel uitlezen gaat prima, is RS485 protocol. Tip voor de mensen die RS485 naar USB willen krijgen om op PC uit te lezen: https://nl.aliexpress.com...OS-WinCE5/1981005897.html.

Monitoren/inlezen kan trouwens met een freeware tooltje (Terminal 1.9b): https://sites.google.com/site/terminalbpp/.

Maar het (relatief oude) scorebord in de sporthal is van Schelde International en daar zit een XLR aansluiting op die we hebben afgesplitst en dus kunnen monitoren. Echter daar krijgen we alleen maar vreemde tekens te zien. Alle combinaties geprobeerd, baudrates, parity, bits, hex ... niets helpt, zoals dat bij de schotklokken wel lukte.

Dus, hij gebruikt een ander protocol dan RS485, of we zien iets over het hoofd. Heeft iemand ervaring met scoreborden van Schelde of kan iemand ons in de juiste richting duwen?

@leroydew is het bij jullie gelukt uiteindelijk?
Yes! Uiteindelijk gelukt. Zowel schotklok als scorebord kunnen we uitlezen en hebben we digitaal beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
Flake schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:19:
Dus je hebt een XLR met 4 pinnen die voor datacommunicatie wordt gebruikt maar je hebt geen idee hoe of wat en RS485 krijg je geen respons op. Beste manier die ik me kan bedenken om erachter te komen is om toch een scope erbij te pakken en er achter te komen waar die 4 pinnen voor dienen. Welke zijn datalijnen, grounds, supply, is het überhaupt differentieel (RS485 is differentieel, 232 niet), etc etc
We zijn er proefondervindelijk achter gekomen wat de grounds, supply en datalijnen zijn (totaal 5 trouwens, incl aarde). We krijgen er ook data uit, echter die is onleesbaar (vreemde tekens).

Leverancier kan/wil geen uitsluitsel geven en handleiding biedt de informatie ook niet. Hun aanbod is een module van 1700 euro waarmee de score uitgelezen kan worden, maar weer niet op het huidige scorebord past, omdat het te oud zou zijn. Schieten we niet veel mee op dus.

Wat we nu gaan doen is meer testen, met andere bitrates, baudrates, etc en dan in bits kijken wat er verandert. Dan zouden we er achter moeten komen. We denken dat het wel eens dit kan zijn: Wikipedia: DMX512.

Voor de liefhebbers nog een foto met daarop de info en nummers:
Typenummer: NT 2521
Serienummer: 99181730

Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/GRLCWVK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
bal255 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:20:
Heb je toevallig een model nummer van het scherm? Misschien dat er in een handleiding meer over te vinden is.
Typenummer: NT 2521
Serienummer: 99181730

Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/GRLCWVK.jpg

Helaas zegt de handleiding er niets over ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
leroydew schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:21:
[...]

Yes! Uiteindelijk gelukt. Zowel schotklok als scorebord kunnen we uitlezen en hebben we digitaal beschikbaar.
Mooi! Welk protocol uiteindelijk? En daarbij baudrate, bits, parity ... weet je dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
jjelenbaas schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:30:
[...]

We zijn er proefondervindelijk achter gekomen wat de grounds, supply en datalijnen zijn (totaal 5 trouwens, incl aarde). We krijgen er ook data uit, echter die is onleesbaar (vreemde tekens).
Nogmaals, met een oscilloscoop erbij weet je een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
Flake schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:04:
[...]

Nogmaals, met een oscilloscoop erbij weet je een stuk meer.
Ja, dat kan. Alleen die hebben we niet en ik weet ook niet zo snel waar ik hem vandaan moet halen. Ze lijken me net wat te prijzig om zomaar even aan te schaffen. Ideeën voor een goedkope oplossing zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Er zijn diverse betaalbare USB Logic Analyzers te koop die je met de open source sigrok software kunt uitlezen.

http://hobbycomponents.co...8013a-16ch-logic-analyser

Zie ook AliExpress/DX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 16:30
Bigs schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:41:
Er zijn diverse betaalbare USB Logic Analyzers te koop die je met de open source sigrok software kunt uitlezen.

http://hobbycomponents.co...8013a-16ch-logic-analyser

Zie ook AliExpress/DX
Bij ALi inderdaad! Bijvoorbeeld deze: https://nl.aliexpress.com...b5-4ffc-a56c-06f59315fb99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Scope != logic analyzer.
Zoek een techneut in de buurt die een handje kan helpen met een scope. Zonder scope moet je gissen en dat heb je al geprobeerd zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat is juist.
Maar, je hebt in dit geval meer aan een logic analyzer dan aan een scope.
De eerder genoemde analyzer van Aliexpress is niet alleen heel goedkoop maar ook heel geschikt voor deze klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Welnee, aangezien OP geen idee heeft wat voor data eruit komt moet je dit met een scope doen, niet met een logic analyzer. Dan kun je tenminste zien wat eruit komt, differentieel of niet, pulsbreedte (en daarmee baudrate), of misschien wel een analoge stuurspanning?

Logic analyzers zijn ontzettend handig als je weet waar je mee te maken hebt. Maar dat geldt voor OP niet, en zodra OP dat door heeft kan hij meteen een goede interface inzetten en de logic analyzer overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjelenbaas
Flake schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:54:
Scope != logic analyzer.
Zoek een techneut in de buurt die een handje kan helpen met een scope. Zonder scope moet je gissen en dat heb je al geprobeerd zonder resultaat.
Als er een dergelijke techneut in de buurt was, had je mij hier niet gezien.

Dus ik moet een scope gebruiken? Waar kan ik die vinden, zonder er meer dan een paar tientjes voor te hoeven betalen? En hoe gebruik ik die/sluit ik die aan - in een paar stappen beschreven? En een linkje naar hoe te interpreteren wat ik vervolgens zie zou dan helemaal top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Pagina: 1