Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-06 22:54

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

Topicstarter
Ik ben dus beetje rond aan t kijken voor een lening om een andere auto aan te schaffen.
Beland ik na een hele hoop (vage en minder vage) websites gelezen te hebben bij de ABN op de site aangezien ik daar toch ook mijn bankzaken en CC heb ondergebracht.

Ik vul die 'bereken je max te lenen bedrag uit' pagina in en kom erachter dat ik zelfs met de huidige lening van de huidige auto (die ik dan afbetaal met de nieuwe lening) en met mijn oude hypotheek (wordt 90 euro goedkoper) zelfs ook genoeg kan lenen.. En het leukste is.. ik krijg blijkbaar 4.3% rente op de persoonlijke lening.. Terwijl als ik een paar honderd euro minder verdien ik meteen naar 6% rente ga.

Ik vind dat ergens wel vreemd. Aangezien overal op de website zelf + op sites als Independer overal staat dat de rente vanaf 5% is. Nog even gebeld met het gratis info nummer van de ABN maar die bevestigde toch echt dat de tool zou kloppen en het op mijn persoonlijke situatie is berekend.

Nog even wat zitten spelen met andere tarieven en werkverbanden (vast / tijdelijk etc.) en in die tool zit er overal wel een omslag punt waar de rente ineens 2/3% lager wordt als je 50 euro meer verdiend bruto.

Heeft iemand hier weleens een lening bij ABN afgesloten en dat ook gemerkt?
Zojuist even ter vergelijking ook bij de Rabo en ING de website tool geprobeerd. Maar krijg daar sowieso rentes van 6.8% en 6.9% voorgeschoteld.. de rente bij de ABN is dan echt wel verdacht laag met 4.3%..

*edit*
Vraag had misschien discussie moeten zijn maar kan het niet meer aanpassen...

TgR_KILLER wijzigde deze reactie 13-02-2017 19:55 (11%)

AMD Phenom II X3 720 BE, 4 GB, Sapphire HD4850, GigaByte MA790X-UD4, 830 GB, CM Real Power M520, CM Elite 332 case
OverlandingNL Twitter

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:14
De tarieven die een bank aan een bestaande klant (met meerdere producten) aanbiedt, kan anders zijn dan de publiek geadverteerde tarieven.

Mogelijk speelt iets anders mee: hypotheek en dus een verpande woning. Als je volgens hun rekenmodel voldoende overwaarde hebt, kan dat je kredietwaardigheid verhogen.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Topicstarter
quote:
t_captain schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:40:
De tarieven die een bank aan een bestaande klant (met meerdere producten) aanbiedt, kan anders zijn dan de publiek geadverteerde tarieven.

Mogelijk speelt iets anders mee: hypotheek en dus een verpande woning. Als je volgens hun rekenmodel voldoende overwaarde hebt, kan dat je kredietwaardigheid verhogen.
Heb mijn hypotheek niet bij de ABN.
Was ook niet ingelogd overigens, toen ik belde met de ABN specifiek nog gevraagd of het voordelen had als ik als bestaande klant een lening af sloot maar volgens die dame maakte dat niks uit. Betaal rekening en lening deel is los van elkaar.

AMD Phenom II X3 720 BE, 4 GB, Sapphire HD4850, GigaByte MA790X-UD4, 830 GB, CM Real Power M520, CM Elite 332 case
OverlandingNL Twitter

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:27
Dude, Je hebt nog een lening op een andere auto en daar ga je opnieuw voor lenen om die lening af te lossen :? Mij is altijd geleerd: alleen lenen voor een huis, daar kan je natuurlijk anders over denken. Ik heb nu meer het idee dat je het ene gat met het andere aan het vullen bent :?
Modbreak:
Hoe verleidelijk ook, ik wil voorstellen deze discussie niet in dit topic te voeren. Het gaat hier om de vraag of het aangeboden rentepercentage correct is.

Krisp wijzigde deze reactie 14-02-2017 07:52 (23%)

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Topicstarter
Gaat niet om de hoe en waarom. Gaat mij erom dat ik de tool van de ABN niet zo snap :)
Al zit er wel een rare logica in, als je wat meer wil lenen zonder de rest aan te passen wordt ook de rente ineens 6.4%.. tenzij je ook het loon weer wat verhoogd dan wordt het weer 4.3%. Zit blijkbaar een rare sweetspot in wat je wil lenen en wat je verdiend xD

Offtopic maar toch:
De huidige lening is specifiek voor de auto die ik nu heb. Kon toen niet anders omdat mijn oude auto ermee op hield en door andere (ex vrouw ) redenen kon ik niet anders dan bij mijn baas lenen. Ik wil nu van mijn huidige auto af en dan moet ik van die lening af die daaraan vast hangt.
Ik heb echt mijn uitgaven wel in de hand ;) heb honderden euro's per maand over maar na 5 jaar gezeik met mijn ex vrouw en alimentatie heb ik nu zin om te gaan rijden wat ik wil rijden, en dat ik daarvoor moet lenen so be it.

OverlandingNL Twitter

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:22
Tegen 9% rente leen ik je het geld... aflossingsvrij als je wilt, en geen huis als onderpand nodig ;)

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Overweeg anders ook eens een leaseauto (private lease). De kosten voor een nieuwe auto liggen dan vaak lager dan hetzelfde bedrag moeten lenen, plus je hebt er geen omkijken naar (geen onderhoud) en aan het eind van de lease kan je weer een nieuwe auto uitzoeken tegen vergelijkbare maandelijkse lasten.

Mijn ongevraagde mening: ik vind het nooit een goed idee om geld te lenen om een (nieuwe?) auto te kopen. Koop dan gewoon een jonge Japanse auto (anno 2010-2012) met weinig (minder dan 60k) kilometers op de teller. Een nieuwe auto kopen kost je al zů ontzettend veel geld zodra je 'm de showroom uitrijdt...

• Lethalis
  • Niet online
quote:
Blue-eagle schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:45:
Mijn ongevraagde mening: ik vind het nooit een goed idee om geld te lenen om een (nieuwe?) auto te kopen. Koop dan gewoon een jonge Japanse auto (anno 2010-2012) met weinig (minder dan 60k) kilometers op de teller. Een nieuwe auto kopen kost je al zů ontzettend veel geld zodra je 'm de showroom uitrijdt...
Maar waarschijnlijk wil de TS lol aan zijn auto beleven.

Een jonge Japanse auto is vooral verstandig, maar vaak weinig "fun" :) Zelf kijk ik dan wel naar auto's van 4 jaar oud ongeveer, maar ook dan - misschien wel juist - zie je bij andere merken veel leukere auto's (want tsja, die Japanners zijn redelijk waardevast).

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• BlueZero
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:39
Is niet heel raar dat het rentetarief afhankelijk is van inkomen en grote van de lening.

Rente heeft bij een bank heel veel met risico te maken, als jouw salaris t.o.v. je lening hoog is daalt het risico.

Uiteindelijk berekend de bank aan de hand van wat modellen wat je maandelijks besteedbaar inkomen is en wat de netto kosten van de lening zijn. Zijn deze goed in balans dan is het risico en dus de rente ook lager.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Topicstarter
quote:
BlueZero schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:57:
Is niet heel raar dat het rentetarief afhankelijk is van inkomen en grote van de lening.

Rente heeft bij een bank heel veel met risico te maken, als jouw salaris t.o.v. je lening hoog is daalt het risico.

Uiteindelijk berekend de bank aan de hand van wat modellen wat je maandelijks besteedbaar inkomen is en wat de netto kosten van de lening zijn. Zijn deze goed in balans dan is het risico en dus de rente ook lager.
Zat zoiets ook al te denken inderdaad.. Nog wat zitten testen met getallen gisteren en raak echt gewoon net de sweet spot ofzo.. Wil ik 1000 euro meer lenen krijg ik ook een 6% rente voorgeschoteld.

En @ hierboven om er toch maar even op in te gaan. Wat allemaal wel en niet slim is weet ik heel goed. Ik rijd nu een Toyota Yaris van nog geen 1.5 jaar oud. Gekocht om pure noodzaak om 4 wielen te hebben.
Nu ga ik een Toyota Landcruiser aanschaffen omdat ik dat al jaren wil. Iets ouder maar heel wat meer fun ;) en die restwaarde komt wel goed. Soms moet je wat leuks doen met t geld wat je hebt zegt mijn moeder.. Wordt eens tijd om dat te doen ;) afgelopen 2 jaar in mijn directe omgeving veel te veel mensen ook veel te vroeg uit het leven zien stappen. Je leeft maar 1 keer.

OverlandingNL Twitter

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:27

Jimster

A State of Trance

Wat je ziet bij ABN-AMRO doen meer geldverstrekkers. Dit noemt men 'risk based pricing'. Hoe hoger het risico, hoe hoger de rente.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Topicstarter
Blijkbaar ben ik low risk dan.. zelfs al ben ik eerlijk over de lening die al loopt.. Leuk om te weten :)
ABN is blijkbaar wel 1 van de enige die er zo over denkt.. bij alle andere grote banken betaal ik de hoofdprijs.

OverlandingNL Twitter

Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*