Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hackintosh MacPro / workstation & games

Pagina: 1
Acties:

• niels.vries
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-12-2024
Hoi beste Tweakers,

Ik ben bijna afgestudeerd en ga mezelf een nieuw systeem cadeau doen voor de gelegenheid. Ik gebruik mijn desktop met multihead setup dagelijks en werk nu nog met een 7? jaar oude phenom-build. Ik erger me steeds meer aan de trage hardware en wil daarom een systeem in elkaar zetten wat het gros van de komende tien jaar weer mee moet gaan.
Ik heb een paar jaar terug een macbook pro gekocht en ben hier zowel qua hard- als software zo van onder de indruk dat ik een zelfbouwmac ('Hackintosh') wil gaan bouwen, om mijn dagelijkse dingen onder macOS te kunnen doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk voornamelijk op mijn desktop voor hobbies. Ik ben veel met muziek en geluid bezig, maar daarvoor heb ik geen heftige eisen. Ik doe echter wel een en ander met videobewerking, en ben altijd met honder dingen tegelijk bezig dus ik wil een hoeveelheid ram die voorlopig even voldoende is.
Verder heb ik de afgelopen jaren eigenlijk nauwelijks games gespeeld maar zou dit wel weer enigzins op willen pakken. Ik hoef geen top-of-the bill videokaart, maar wil een kostenefficiente kaart waarmee ik de komende vijf tot tien jaar weer dingen kan spelen. Dit hoeft dan echt niet op de hoogste beeldkwaliteit. Voor games wil ik wel windows 10 draaien in een bootcamp setup.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil maximaal 1500 investeren in een nieuw systeem, maar ik weet dat het zeker ook voor minder moet kunnen. Ik ben bereid om in spul te investeren als het weer even mee gaat, maar ik hoef niet het dikste van het dikste.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen heb ik (3 stuks fHD, dus de videokaart moet wel triple head kunnen trekken). Geluidskaart heb ik, evenals kb en muis. Het gaat me eigenlijk alleen om de interne hardware. Qua kast wilde ik de kast van de oude mac Pro of G5 gebruiken als basis, dus daar hoef ik ook niet naar te kijken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben uitgegaan van een golden build van tonymacx86.com.
Dit is allemaal hardware die native ondersteund wordt door macOS. Qua videokaart zat ik te denken aan een RX480, maar deze wordt niet native ondersteund door macOS, waardoor ik er weer een videokaart bij zou moeten kopen om mee te booten. Ik zou graag onder macOS werken, maar als ik teveel concessies moet doen (met name stabiliteit en volledig ondersteunde hardware vind ik heel belangrijk) gaan we toch maar voor een volledige windows build. De optie die ondersteund wordt door macOS is een 970, maar ik begrijp dat deze geen dx12 ondersteunt. Ga ik hiermee voorlopig vooruit kunnen, of word ik toch naar een volledige windows build gedreven door de gpu?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 219,95€ 219,95
1Gigabyte GA-Z170X-UD3€ 161,50€ 161,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 234,60€ 234,60
1Corsair RM650x€ 106,-€ 106,-
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 822,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De intel cpu is uiteraard de basis van de mac, maar buiten de hardwarecompatibiliteit heb ik geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil voor een snelle, stabiele machine gaan die de komende tijd dagelijks gebruikt kan worden. Als ik dit niet kan bereiken met een hackintosh ga ik voor een windows build.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Zijn er mensen die ervaring hebben met een zelfbouw mac? Is zo een machine te gebruiken als dagelijkse machine? Zo niet ga ik er niet aan beginnen, maar in hoeverre is de lijst met hardware die ik gevonden had dan te duur/overkill/niet de beste optie?

Ik hoor graag jullie suggesties!
Niels

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Hou er wel rekening mee dat in een Powermar G5 behuizing standaard geen ATX moederbord past; ben er zelf ook 1 aan het ombouwen en gaat meer werk inzitten als in eerste instantie denkt. Draai zelf geen macOS(X) dus kan daar verder niets over zeggen.

Verder is je processor alweer iets verouderd en zou je beter voor de I5-7xxx processor gaan weet alleen niet of je dat met een hackingtosh ook zomaar kunt doen. De voeding zou je kunnen inruilen voor een goede 450 watt versie.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tja, als je echt zo dol bent op Apple dan koop je een echte Mac. Maar dan moet je het budget verdubbelen vrees ik.

Met 1500 euro kan je een prima gaming machine bouwen, maar je bent nu beperkt doordat je onderdelen moet kiezen die MacOS hopelijk accepteert. Erg lastig en onnodig beperkend lijkt mij.

Een Windows build geeft je meer vrijheid, maar als je meer van de *nix kant bent dan kan je ook Linux gaan gebruiken. Afhankelijk van welke games je speelt is er een hoop mogelijk op Linux. Het aanbod op Steam is groot en er zitten tegenwoordig ook een hoop populaire titels tussen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sorry als ik het mis heb, maar onder Mac OS heb je toch niks te maken met DirectX (dus ook niet DX11/12 ondersteuning) dacht ik?

• niels.vries
Icephase schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:55:
Sorry als ik het mis heb, maar onder Mac OS heb je toch niks te maken met DirectX (dus ook niet DX11/12 ondersteuning) dacht ik?
Ik wil een bootcamp setup gaan maken, dus games wil ik zuiver onder windows gaan draaien. Daarom heb ik ook met de rx480/970 beslissing te maken, evenals de dx12 support.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een Windows build. Zeker voor het gamen. Niet dat het onmogelijk is hoor, maar zoals je al vermeldt wordt een RX480 onder macOS niet volledig ondersteund (met kext aanpassingen krijg je hem wel aan de praat, maar bij elke update zou je de kextfile opnieuw moeten aanpassen) en de 10xx series van NVIDIA hebben nog geen macOS drivers dus dat is ook geen optie.

Ik heb ongeveer anderhalf jaar op een Hackintosh gewerkt (specs: Asus Z87-K, Intel Core i7-4770 en AMD R280x). In het begin erg instabiel (sleep/wake issues, reboots, bootloader problemen), maar bij updates en DSDT / SSDT configs en contact met verschillende personen uit de community uiteindelijk een vrij stabiele workstation werkend gehad. Heerlijk was dat.. totdat je updates gaat installeren, moet je weer het een en ander tweaken om bijvoorbeeld audio werkend te krijgen en andere zaken. Uiteindelijk besloten om de Hackintosh weg te doen en over te stappen op echt Apple. Ik had geen zin meer om naast het werk die ik dagelijks moet doen achter te computer, ook nog eens achter de schermen gaan tweaken als er iets mis gaat. Je houdt je hart vast hoor als hij op een dag niet wilt opstarten.. dan moet je opzoek gaan naar de herstel USB-stick om daar vanaf te booten en dan mag je beginnen met probleemoplossen. Het kriebelt nog altijd om er weer een te bouwen, maar ik heb er simpelweg de tijd niet voor.

Als het je allemaal wel waard is, zou je best wel een Hackintosh in elkaar kunnen zetten. Let dan op dat Sierra nog altijd issues heeft (laatst een poging gewaagd (dec 2016) om een Hackintosh te bouwen met een Skylake i7-6700K i.c.m. Gigabyte bordje --> alleen maar kernel panics & geen audio na reboot). Persoonlijk denk ik zelf dat een Haswell build op dit moment stabieler zal presteren dan een Skylake build i.c.m El Capitan.

Je zou het in ieder geval kunnen problemen, maar ik kan je alvast garanderen dat het niet plug and play is wat de meesten wel denken. Veel tijd, geduld en veel zoeken op het internet is nodig. Anders zou je ook kunnen kijken naar een Windows bak (i5-6600K / 7600K i.c.m. GTX1060) en een Macbook Pro met Retina display (13 inch vanaf eind 2013 / mid 2014 en jonger). Windows gebruik je dan lekker voor het gamen en video bewerken en de Macbook gebruik je meer voor productiviteit en video werken on the go..

[ Voor 46% gewijzigd door MysticX op 14-02-2017 05:44 ]

hi!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
niels.vries schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 02:17:
Ik wil een bootcamp setup gaan maken, dus games wil ik zuiver onder windows gaan draaien. Daarom heb ik ook met de rx480/970 beslissing te maken, evenals de dx12 support.
Bootcamp is onzin hier, Windows draait al native op de gekozen hardware. Je kan dan een normale dual boot opzet maken. Je zal Windows makkelijker werkend hebben dan MacOS.

• niels.vries
Bedankt voor de opmerkingen, met name de issues qua stabiliteit zijn echt niet waar ik op zit te wachten. Zou ik dan goed op weg zijn met de voorgestelde hardware of ben ik beter af met een best buy guide-build?
Pagina: 1