Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een M2 SSD Samsung 960 gekocht.
Op zich makkelijk te installeren op een delock pci kaart.
Dit draait allemaal op een MSI X79A-GD45 plus board. Op dit board zitten meerdere pci slots, maar ik heb hem geinstalleerd op een van de x16 slots. ( volgens mij zou dit moeten werken).

Echter in HD Tune, maar ook in de Samsung Magician software komt ik bij lange niet aan de max transfer snelheden.
HD Tune geeft max 990 MB lezen aan, en Samsung Magician komt rond de 1800 lezen.

Helaas is het niet mogelijk om de Samsung NVME driver te installeren aangezien ik op Windows 2016 server draai en dit niet wordt ondersteund.

Maar ik weet ook niet of dit wel nodig is.

Iemand hier ervaring mee ?

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-03-2017 12:58)

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:03

NSG

Je weet niks!

Ik vermoed dat OP nog steeds niet duidelijk heeft wat nou de oorzaak is. Ik heb recentelijk een 960EVO in mijn pricewatch: HP Spectre x360 13-4110nd geplaatst en krijg soortgelijke resultaten.

De bottleneck zit hem in de Direct Media Interface (DMI). Dan kan je nog PCI Gen 3 x4 aan boord hebben, maar met DMI 2.0 ben je simpelweg gelimiteerd op 2GB/s. Aangezien je een moederbord uit 2013 hebt en DMI 3.0 pas in 2015 werd geïntroduceerd, zal dat dus bij jou ook het geval zijn.

Om te bevestigen dat dit in jou geval ook de bottleneck is kan je het zelf checken door met HWiNFO op de volgende plek te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nahddjH.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slots
• 3 PCI Express gen3 x16 slots
- PCI_E1 & PCI_E4 support up to PCIE x16 speed
- PCI_E6 supports up to PCIE x8 speed
• 4 PCIE x1 slots

Ik neem aan dat de PCI kaart in PCI_E6 zit, dat is goed.

Misschien is de Delock PCI-kaart een beperkende factor, anders is het de driver i.c.m. het OS.

Anderzijds, ik weet niet welke bewerkingen je uitvoert, maar schrijven naar een langzamere schijf of bewerkingen uitvoeren vanaf een langzamere schijf...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertel eerst eens welke hardware je gebruikt; zoals het type van je DeLock 'PCI kaart' waarmee je een PCI-express naar M.2 adapter bedoelt neem ik aan?

PS. probeer PCI-express niet te verkorten tot PCI want PCI is heel wat anders. PCI-express kun je het beste verkorten tot 'PCIe'. PCI-express is in feite het tegenovergestelde van PCI op heel veel gebieden. Ik vind het altijd jammer als mensen die twee op één hoop gooien; want PCI is smerig en PCI-express is netjes en alles wat PCI niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laats in een topic gelezen dat een moederbord met een PCI-slot bijna niet meer te krijgen is, dus dan wordt misschien in de volksmond PCI-e gewoon weer PCI.

Maar akkoord, ik zal me er in het vervolg aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:13:
Slots
• 3 PCI Express gen3 x16 slots
- PCI_E1 & PCI_E4 support up to PCIE x16 speed
- PCI_E6 supports up to PCIE x8 speed
• 4 PCIE x1 slots

Ik neem aan dat de PCI kaart in PCI_E6 zit, dat is goed.

Misschien is de Delock PCI-kaart een beperkende factor, anders is het de driver i.c.m. het OS.

Anderzijds, ik weet niet welke bewerkingen je uitvoert, maar schrijven naar een langzamere schijf of bewerkingen uitvoeren vanaf een langzamere schijf...
Heb de kaart net omgezet naar PCI-E6
Ik heb deze besteld. DeLOCK PCI Express Card 1 x internal M.2 NGFF
pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF

Ik doe via HDTune en Samsung Magician de tests om te lezen. Bij HD Tune is die niet hoger dan 1008 MB/s. Via Samsung Magician is die 1819 MB/s .. ( aardig verschil tussenbeide tools. ) Desalniettemin niet de juiste lees snelheid volgens de specificaties. (3200 MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:20:
Vertel eerst eens welke hardware je gebruikt; zoals het type van je DeLock 'PCI kaart' waarmee je een PCI-express naar M.2 adapter bedoelt neem ik aan?

PS. probeer PCI-express niet te verkorten tot PCI want PCI is heel wat anders. PCI-express kun je het beste verkorten tot 'PCIe'. PCI-express is in feite het tegenovergestelde van PCI op heel veel gebieden. Ik vind het altijd jammer als mensen die twee op één hoop gooien; want PCI is smerig en PCI-express is netjes en alles wat PCI niet is.
pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF

Overige hardware
MSI X79-GD45 Plus
64 GB DDR3 geheugen
Intel Core I7 4820K
Samsung Evo 850
Samsung Pro 840
Samsung Evo 960
Ati Radeon HD 7850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PCI-e kaart is 3.0x4, dus dat moet goed zijn.

Wat zij de drive-snelheden van de drive waar het OS op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:13:
De PCI-e kaart is 3.0x4, dus dat moet goed zijn.

Wat zij de drive-snelheden van de drive waar het OS op staat?
Dat is de Samsung 850 Evo. ( 550 MB/s). Zou dat een bottleneck kunnen opleveren ?
Helaas ondersteund mijn moederbord niet het starten van PCI-e devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij kopieren van langzame schijf naar snellere natuurlijk wel, en als je OS moet cashen naar de swap-drive ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:21:
Bij kopieren van langzame schijf naar snellere natuurlijk wel, en als je OS moet cashen naar de swap-drive ook.
Dat kopieeren heb ik nog niet geprobeerd, probeer eerst hoge snelheiden te krijgen via testtools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk een virtuele schijf aanmaken op de locatie van de 960 dat dat wel helpt. Ik weet niet wat je Windows Server 2016 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je ons een benchmark laten zien van CrystalDiskMark met een test grootte van 1000MB? Screenshots kun je uploaden via een gratis image host (google hiervoor). Je kunt plaatjes ook via Tweakers.net uploaden maar dan moet je eerst meer karma hebben (meer 'gedaan' hebben hier op tweakers.net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ketting is nooit sterker als de zwakste schakel. Maar blijkbaar is een OS wel sneller als z'n OS-drive. 1008 MB/s via HD Tune is zo slecht nog niet. Samsung Magician zal niet meer doen als data op disk zetten en heen en weer kopiëren en zo de data overdracht meten. Aangezien beide programma's op je OS-drive geïnstalleerd zijn is het resultaat zo slecht nog niet.

Windows Server? Op een 1 GB-netwerk? Dan haal je die 3200 MB/s toch nooit.

De Samsung 960 is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:48:
Kun je ons een benchmark laten zien van CrystalDiskMark met een test grootte van 1000MB? Screenshots kun je uploaden via een gratis image host (google hiervoor). Je kunt plaatjes ook via Tweakers.net uploaden maar dan moet je eerst meer karma hebben (meer 'gedaan' hebben hier op tweakers.net).
Afbeeldingslocatie: https://www.fuckitall.nl/wp-content/uploads/2017/02/31-2-217chrystalmark.jpg

Hierbij de uitslag van CrystalDiskMark 5.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijken mij fantastische snelheden!

Wat is het concrete probleem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:07:
Lijken mij fantastische snelheden!

Wat is het concrete probleem? :)
Ik vind het ook mooie snelheden, maar als er 3.200/1.800MB/s staat bij het product verwacht ik dat ook wel.
Laat ik het anders zeggen, bij mijn andere Samsung ssd`s staat 550/580 bijvoorbeeld, dan haalt die dat ook.

Dat ik netwerk technisch niet die 3200 ga halen begrijp ik, echter ik verwacht van een hardware device bepaalde prestaties.
Ik vraag me simpelweg af waar de bottleneck zit. ( OS, of hardware bijvoorbeeld).

https://www.custompcrevie...-2-pcie-ssd-review/34864/

Hier hebben ze een test setup die wel lijkt op die van mij qua hardware.

Misschien verwacht ik teveel :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je sequential write zit goed; het is de read dit nog iets hoger zou kunnen.

Er kunnen diverse redenen zijn dat je toch lagere snelheden haalt:
  • Het zaakje draait toch op PCIe 2.0 snelheden (max 2GB/s bij 4 lanes) ipv PCIe 3.0 wat je max 4GB/s geeft. Hier gaat overigens nog overhead vanaf.
  • Ik neem aan dat je de EVO-versie hebt. Die kan de opgegeven snelheden niet volhouden; enkel de SLC cache is supersnel met schrijven daarna val je terug op de TLC snelheden.
  • M.2 SSDs hebben weinig mogelijkheden tot thermische dissipatie (lees: koeling) en daarom kunnen ze thermisch gaan throttlen als ze te warm worden. Dit komt regelmatig voor bij mensen die veel achter elkaar benchmarken. Een tijdje (10+ minuten) rust doet wonderen in dit geval, en ook de airflow en ambient temperatuur in je behuizing is van belang.
  • De storage driver (NVMe) driver kan ook van belang zijn.
Besef wel dat SATA/600 het onmogelijk is om 600MB/s te halen omdat er overhead en inefficiency bij komt kijken. 550MB/s is echt de max en bij 520MB/s wordt het al lastig. 580MB/s zou ik willen zien want dat lijkt mij op de grens van het theoretisch haalbare te liggen en ik geloof niet zo snel dat zoiets ook echt bestaat. Er zit altijd wat inefficiency in een interface. Met PCIe 3.0 x4 kun je zeker 3200MB/s halen, dat wel; mits de interface ook die gehele seconde volop wordt benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Cipher.

Die waardes van mijn andere SSD`s waren even uit de lucht gegrepen, vandaar ook bijvoorbeeld erbij.
Ik zal morgen nogmaals van slot wisselen om te kijken of er toch nog verschil inzit. Het zou fijn zijn als ik de max snelheid haal, of achterhaal waar de bottleneck zit dat ik niet max speed haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik geloof dat pci-e 3.0 op x79 nog wel eens issue's kan geven, zoals cipher zegt.
Er is vast wel een tooltje om te checken of hij ook echt op 3.0 loopt ipv 2.0, misschien dat dat "mis" is.

vergeet ook niet als je reviews leest dat vaak grotere ssd's ook wat sneller hier en daar zijn. Je kunt dan bijv die 1TB crystaldiskmark waardes niet vergelijken met die van jou.

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 13-02-2017 23:12 ]

specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:03

NSG

Je weet niks!

Ik vermoed dat OP nog steeds niet duidelijk heeft wat nou de oorzaak is. Ik heb recentelijk een 960EVO in mijn pricewatch: HP Spectre x360 13-4110nd geplaatst en krijg soortgelijke resultaten.

De bottleneck zit hem in de Direct Media Interface (DMI). Dan kan je nog PCI Gen 3 x4 aan boord hebben, maar met DMI 2.0 ben je simpelweg gelimiteerd op 2GB/s. Aangezien je een moederbord uit 2013 hebt en DMI 3.0 pas in 2015 werd geïntroduceerd, zal dat dus bij jou ook het geval zijn.

Om te bevestigen dat dit in jou geval ook de bottleneck is kan je het zelf checken door met HWiNFO op de volgende plek te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nahddjH.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NSG,

klopt, ik heb ook een DMI 2.0 bus.

Hij loopt inmiddels iets sneller, maar nog niet de volledige snelheid. Vermoedelijk ga ik toch een nieuwe computer kopen aangezien ik deze evo 960 wel volledig wil benutten en er tevens vm,s en webhosting/databases op wil gaan zetten.

Zag dat de Ryzen processor heel erg goed uit de resultaten komt en tevens ook 8 cores heeft, dus wellicht weer eens een AMD processor pc kopen :)

bedankt voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
NSG schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:36:

[afbeelding]
hij heeft toch een x79 systeem met de ssd in een pci-e slot direct aan de cpu?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartozV
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 15:37
Hi

Ik heb sinds kort ook een Samsung EVO 960 M.2 (256GB)

Deze geïnstalleerd op mijn ASUS Z170-Plus (CPU Bus type is DMI 3.0, gecheckt ;) )

De Seq. Read/Write krijg ik na installeren van de Samsung M.2 driver ook niet hoger dan 2112MBs / 1482MB/s in HD Tune.
Daarvoor was Seq. Read/Write 1855MB/s / 1477MB/s, dus niet heel veel winst.

Wat ik nog wil proberen is een kale install van Windows 10.
Iemand buiten dat nog andere suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door BartozV op 15-03-2018 14:06 ]

Pagina: 1