Hoe kan ik het beste een NAS situatie creeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 20:53
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar advies om een NAS - netwerk te creeren. Welke NAS kan ik het beste aanschaffen, met hoeveel ruimte?

Wat is je budget?
Ik heb eem budget van ca 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
SItuatie is als volgt: Modem/Router van Ziggo staat in de meterkast. Hierop staat een Devolo WLAN 500 aangesloten voor verspreiding van Wifi in het huis. Nu wil ik graag een NAS gaan plaatsen met als doel om foto's, films en andere documenten op te slaan. Ook wil ik graag backups van diverse Microsoft en Apple laptops op deze NAS opslaam. Dit zou ik graag allemaal draadloos willen doen. Ook zou ik het prettig vinden om bv via mijn (Samsung Smart) tv toegang (draadloos) tot mijn NAS te krijgen om bv een film af te spelen. Ik heb een Apple macbook als belangrijkste leverancier van data voor de NAS. Ook is er een Apple tv aangesloten. Misschien zou die ook toegang kunnen krijgen tot de NAS.

Ik ben echt een leek op dit gebied dus ik hoop op een Jip en Janneke advies over hoe ik dit het beste kan inrichten en welke (goede) produkten ik hiervoor kan gebruiken.

Als ik nog meer informatie moet geven, laat het dan ajb ook even weten. :)

Alvast erg bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Dirkie10 op 13-02-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
welke nas apparaten heb je zelf al gevonden. Hoeveel Mbyte/s moet de nas kunnen halen. Hoeveel hdd's moeten er in de nas kunnen. Verder dien je er ook rekening mee te houden dat het geen betrouwbare back-up is om bestanden alleen op een nas op te slaan, dit apparaat kan namelijk ook kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Ik heb zelf nog niks gevonden, dat hoop ik hier als advies te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Dat advies hoop ik hier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Hier op tweakers verwachten we dat gebruikers zelf enige moeite doen voordat ons wordt gevraagd moeite te doen. Die moeite bestaat uit onderzoek doen. Op z'n minst kun je eens kijken in de pricewatch en daar filteren. Laat ons dan weten welke modellen je aanspreken en waarom. Voor het delen van films, series en muziek kun je naast gewoon via een bestandssysteem delen ook DLNA gebruiken. Of Apple daar een eigen alternatief voor heeft weet ik niet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Oh sorry, dat was niet de bedoeling. Ik ging ervan uit dat er hier zulke "vakidioten" zitten dat ze er geen onderzoek naar hoeven te doen.... ;-)
Ik ben wel aan het kijken, maar als termen als DLNA over de toonbank komen, dan ben ik echt het spoor bijster.

Ik dacht door aan te geven wat ik ermee wil, mensen wel een advies zouden klaar hebben, gebaseerd op eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Dirkie10 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:46:
Oh sorry, dat was niet de bedoeling. Ik ging ervan uit dat er hier zulke "vakidioten" zitten dat ze er geen onderzoek naar hoeven te doen.... ;-)
Ik ben wel aan het kijken, maar als termen als DLNA over de toonbank komen, dan ben ik echt het spoor bijster.

Ik dacht door aan te geven wat ik ermee wil, mensen wel een advies zouden klaar hebben, gebaseerd op eigen ervaringen.
Yup, hebben we. En we kunnen dat ook meteen hier neer schrijven. En dan koop je dat ding en heb je geen flauw idee wat je er mee moet.

Hier op Tweakers willen we graag een antwoord geven waar je mee geholpen bent. En het antwoord "Koop een Synology DS723i" gaat je niet helpen.

Wat je wel gaat helpen is zelf een beetje onderzoek doen. Hóe gaan die TV en die AppleTV toegang krijgen tot die NAS? Gebruiken ze DLNA of heb je NFS of Samba shares nodig? Hoe wil je de NAS in het netwerk gaan hangen? Wil je de NAS in de huiskamer of in de meterkast? Ofwel: Er is zoveel wat je ons niet kunt vertellen dat je vraag te ingewikkeld wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Koop een Synology. Welke hangt af van de gewenste opslagruimte. Ik denk dat de DS216play wel zal voldoen icm 2x4TB schijven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Croga schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:52:
[...]

Yup, hebben we. En we kunnen dat ook meteen hier neer schrijven. En dan koop je dat ding en heb je geen flauw idee wat je er mee moet.

Hier op Tweakers willen we graag een antwoord geven waar je mee geholpen bent. En het antwoord "Koop een Synology DS723i" gaat je niet helpen.

Wat je wel gaat helpen is zelf een beetje onderzoek doen. Hóe gaan die TV en die AppleTV toegang krijgen tot die NAS? Gebruiken ze DLNA of heb je NFS of Samba shares nodig? Hoe wil je de NAS in het netwerk gaan hangen? Wil je de NAS in de huiskamer of in de meterkast? Ofwel: Er is zoveel wat je ons niet kunt vertellen dat je vraag te ingewikkeld wordt ;)
Oke, kijk, door dit soort vragen word ik ook weer wijzer. Dat zijn dingen die je als leek niet bedenkt of kan bedenken. Bedankt daarvoor!
Het liefst wil ik dat de NAS in de meterkast komt, rechtstreeks verbonden met de Router/modem van Ziggo.En dat ik hem dan draadloos kan benaderen om zaken op te plaatsen of zaken vanaf te halen.
Of is dat niet de beste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Dirkie10 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 07:51:
[...]

Oke, kijk, door dit soort vragen word ik ook weer wijzer. Dat zijn dingen die je als leek niet bedenkt of kan bedenken. Bedankt daarvoor!
Het liefst wil ik dat de NAS in de meterkast komt, rechtstreeks verbonden met de Router/modem van Ziggo.En dat ik hem dan draadloos kan benaderen om zaken op te plaatsen of zaken vanaf te halen.
Of is dat niet de beste oplossing?
Een NAS kun je overal plaatsen waar je maar wilt, zolang er maar een stroom en netwerkaansluiting aanwezig is.

Daarna doe je het beheer van de NAS via je pc door middel van het invullen van het ip-adres en poortnummer.

Bedenk wel dat een NAS zeer veel mogelijkheden heeft en je ook aardig wat moet instellen om alles goed op te zetten. Als je moeite hebt met de kreten van een NAS voor je aankoop hou dan rekening dat na de aankoop dit nog een behoorlijke stap verder gaat.

Je krijgt geen stappenplan die je NAS voor je instelt. Een aantal stappen worden redelijk eenvoudig doorlopen maar de rest moet je zelf uitzoeken en dat betekend heel veel lezen/zoeken en dat moet je wel willen.

Een NAS is een prachtig apparaat waar je zeker geen spijt van krijgt en zelf al jaren veel plezier van 2x een Synology NAS.

Ga niet bezuinigingen op de aankoop als je twijfelt.

Sommige kiezen bv een J uitvoering omdat deze iets goedkoper is.
Korte tijd later hebben ze vaak spijt van deze aankoop omdat ze er steeds meer mee gaan doen en goedkope keuze blijkt dan toch net te traag om alles lekker te laten draaien. Liever nu een paar tientjes meer uitgeven dan later een nieuwe moeten kopen.
Idem met schijfruimte. Check goed hoeveel dat je nu al wilt gaan opslaan.

Schijven zijn niet goedkoop dus beter in 1x een goede keus maken. Ga het liefst voor schijven die bedoelt zijn voor een NAS (24/7) zoals een WD RED. Er zijn nog een aantal merken die soortgelijke hebben.

Je zou ook een leuke 2de hands kunnen kopen. Deze kun je dan later altijd weer verkopen of gebruik je als extra backup station die je dan bij iemand anders plaatst.
Pagina: 1