Toon posts:

Windows 10 installereert niet op nieuwe PC-build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wil windows 10 niet installeren op mijn (allereerste) PC-build? Ik ben niet zo geweldig ervaren met soft- en hardware, maar ik heb aan de hand van een lijstje van een vriend voor €970,- aan onderdelen besteld en een pc in elkaar gezet. Als je het mij vraagt (en mijn vriend, die wel degelijk ervaren is) is alle hardware in orde. Toen ik echter met een bootable usb drive windows 10 op mijn computer wilde zetten, lukte dit niet.

Allereerst: ik heb de drive in een usb 2.0 poort gedaan. Ik heb de pc aangezet, en ik kwam op het blauwe 'windows installeerscherm'. Ik heb een key voor windows 10 education ingevoerd en voor clean install gekozen. Daarna heb ik ervoor gekozen om windows op mijn ssd te installeren. Toen kwam de lange wacht van het installeren, en daarna zei hij 'your computer will restart in 10 seconds'. Na het restarten wordt het scherm zwart, daarop krijg ik het blauwe windows logo en het laadcirkeltje te zien. Om vervolgens weer op het blauwe installeerscherm te komen.
...

Mijn (relevante) hardware:
GTX Geforce 1060
MSI B250 PC mate mobo
I5-7400 processor
Crucial 275 GB ssd
WD 1 TB harde schijf
(De wenslijst van de gehele PC staat openbaar op mijn profiel, PC Alex genaamd)
...

Ik heb sindsdien wel 30 keer het installatieproces doorlopen met steeds verschillende aanpassingen in de bios, zoals de boot options en boot mode, en door partities te maken en verwijderen. Ik heb met een laptop m.b.v. het windows hulpprogramma voor bootable drives zelf van 2 verschillende usb-sticks bootable drives gemaakt, en diezelfde vriend heeft er ook 1 gemaakt met zijn pc, maar elke keer krijg ik dezelfde uitkomst. Ook heb ik geprobeerd de stick eruit te halen zodra hij klaar is, om ervoor te zorgen dat hij niet opnieuw van die stick wil booten, maar dan geeft hij een blauw scherm met een error dat er geen bootable drive gevonden is. De installatie op de harde schrijf doen i.p.v. op de ssd werkte ook niet. (Ik kan e.v.t. nog foto's maken/sturen, mocht dat nodig zijn.)

Zoals je wel begrijpt ben ik redelijk radeloos en ik sta open voor suggesties. Misschien is er iemand die hetzelfde probleem heeft/had en dit heeft kunnen oplossen? Mijn excuses als deze post veel te veel onnodige informatie bevat, ik wilde zo uitgebreid en duidelijk mogelijk zijn, om misverstanden te voorkomen. Ook weet ik niet zeker of ik dit topic op de juiste plaats post, maar dat merk ik vanzelf wel.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:05
Ik zou proberen om met 1 drive de setup te doorlopen. Logischerwijs met alleen de SSD. Kijk eens wat er dan gebeurt.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik weet waarschijnlijk wat er gebeurt. Zodra de computer opnieuw wil opstarten, trek dan de usb stick eruit. Je computer wil opnieuw van de stick opstarten waardoor de installatie opnieuw begint. Zodra je het windows logo ziet kan je de stick er weer in doen. (Boot volgende in de bios kan je ook aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MdBruin in "Windows 10 installereert niet op nieuwe ..."
Hoe zou ik de bootvolgorde aan moeten passen? Ik heb dit namelijk al meerdere malen geprobeerd, maar misschien niet op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:27:
MdBruin in "Windows 10 installereert niet op nieuwe ..."
Hoe zou ik de bootvolgorde aan moeten passen? Ik heb dit namelijk al meerdere malen geprobeerd, maar misschien niet op de juiste manier.
Stik eruit halen en dan eerst verder met de windows erop te krijgen. daarna kan je het veranderen.
(bootvolgorde kan je zo laten , immers wanneer start je nou eigenlijk een pc op met een bootable usb
dus je kan het zo laten .

edit Oh had je al geprobeerd zo te lezen.

Wil je het toch veranderen lees dan even je handleiding, this vaak zo instellen dat je hdd boven de rest staat en dan de bios saven. ( de pc gaat het rijdtje af van boven naar beneden, dus als het een hdd is die niet booten kan, dan zal hij naar de volgende optie gaan usb/dvd/Lan/floppy enz

Dus hij loopt de instal helemaal door, en na het opnieuw starten krijg je een blauw scherm.
Hm zou het toch ergens in de hardware zitten?
welke versie van windows gebruik je (heb je die met media creation tool gemaakt?)
En op welke poorten heb je de ssd aangesloten (laat de hdd even los tot de instal voltooid is)

[ Voor 38% gewijzigd door Mel33 op 13-02-2017 18:43 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdBruin schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:59:
Ik weet waarschijnlijk wat er gebeurt. Zodra de computer opnieuw wil opstarten, trek dan de usb stick eruit. Je computer wil opnieuw van de stick opstarten waardoor de installatie opnieuw begint. Zodra je het windows logo ziet kan je de stick er weer in doen. (Boot volgende in de bios kan je ook aanpassen)
Ik denk het ook, ik heb net even in de handleiding van dat moederbord gekeken maar er is niet zoiets al een boot-menu, zodat je vanuit de easy-mode in de BIOS direct naar een stick of dvd kan booten.

Maar als de bestanden gekopieerd zijn heb je de stick denk ik niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Weet het opzich niet zeker.

Gewoon nadat je de eerste keer de installatie hebt gestart en opnieuw opgestart moet worden de stick eruit trekken en opnieuw laten opstarten. Werkt dit wel?
Als de installatie na de reboot de bestanden nodig heeft krijg je wel een melding en kan je de stick er wel weer in doen.

Voor de bios, hangt van je bios af. Sommige hebben de optie voor usb disk maar ben ze ook tegengekomen dat je bij de bootdisk je volgende moet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MdBruin schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:17:
Weet het opzich niet zeker.

Gewoon nadat je de eerste keer de installatie hebt gestart en opnieuw opgestart moet worden de stick eruit trekken en opnieuw laten opstarten. Werkt dit wel?
Als de installatie na de reboot de bestanden nodig heeft krijg je wel een melding en kan je de stick er wel weer in doen.
Ik heb al eerder geprobeerd de stick eruit te halen op het 'restart in 10 seconds' scherm, en dat werkte niet, nu heb ik volgens je advies de stick er weer in gedaan nadat ik het windows logo zag, maar dit werkte helaas ook niet.

Wat de bios betreft, ik heb als eerste bootoptie [USB Hard Disk: (naam van stick)] staan, als 2e de ssd, de rest disabled, maar dat heb ik recent zo gedaan, omdat het met de rest van de opties niet disabled ook niet werkte. Heeft het zin om niet de optie die begint met USB maar die met UEFI USB te selecteren? Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mell33 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:30:
[...]

Dus hij loopt de instal helemaal door, en na het opnieuw starten krijg je een blauw scherm.
Hm zou het toch ergens in de hardware zitten?
welke versie van windows gebruik je (heb je die met media creation tool gemaakt?)
En op welke poorten heb je de ssd aangesloten (laat de hdd even los tot de instal voltooid is)
Op de laptop voor de eerste 2 sticks en de pc voor de 3e stond beide windows 10, en ze waren alle 3 met de windows media creation tool gemaakt. Ik heb het een paar keer geprobeerd zonder hdd, maar omdat het toen niet werkte heb ik hem er weer in gedaan, voor de zekerheid kan ik die er wel weer uit halen. De ssd zit in sata 1 en de hdd zat in sata 3 (het moederbord heeft er 5).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:10:
[...]

Ik denk het ook, ik heb net even in de handleiding van dat moederbord gekeken maar er is niet zoiets al een boot-menu, zodat je vanuit de easy-mode in de BIOS direct naar een stick of dvd kan booten.

Maar als de bestanden gekopieerd zijn heb je de stick denk ik niet meer nodig.
Ik kan wel op F11 drukken om naar het 'select boot device' scherm te gaan, ik weet niet of dit is wat je bedoelt. Maar de stick eruit halen werkt vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:03:
[...]

Ik kan wel op F11 drukken om naar het 'select boot device' scherm te gaan, ik weet niet of dit is wat je bedoelt. Maar de stick eruit halen werkt vooralsnog niet.
Kun na opstarten met stick de installatie niet wegklikken en dan via Diskclean Cleandisk de oudere installatie niet verwijderen? De SSD in GPT-formaat zetten is ook wel handig.

Daarna tijdens reboot inderdaad op F11 drukken en de desbetreffende USB-stick in UEFI- modus selecteren.

Ben benieuwd....

Misschien ook wenselijk om zonder HDD te doen om te voorkomen dat er een Herstelpartitie op de HDD geplaatst wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:17:
[...]

Kun na opstarten met stick de installatie niet wegklikken en dan via Diskclean Cleandisk de oudere installatie niet verwijderen? De SSD in GPT-formaat zetten is ook wel handig.

Daarna tijdens reboot inderdaad op F11 drukken en de desbetreffende USB-stick in UEFI- modus selecteren.

Ben benieuwd....
Het spijt me wel maar ik begrijp niet helemaal welke stappen ik zou moeten doorlopen om dit te proberen. Is het eerst installeren en zodra hij opnieuw is opgestart en opnieuw op het installatiescherm komt deze wegklikken, of meteen de eerste keer wegklikken? Wat is Cleandisk, hoe verwijder ik de oudere installatie? Waar zet ik de SSD in GPT-formaat?
De HDD heb ik wel al losgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een suggestie van een vriend geprobeerd. Deze hield in om niet de USB maar de SSD bovenaan de boot priority-lijst te zetten (het maakt niet uit of het om USB of UEFI USB ging, ik heb beide geprobeerd). Dit zou ervoor moeten zorgen dat hij de eerste keer niet de SSD gebruikt om van te booten, omdat dat nog niet kan, maar nadat hij opnieuw is opgestart na de installatie wel, omdat windows er dan op zou moeten staan.

In plaats daarvan krijg ik een zwart scherm met de witte tekst 'could not find a bootable device' of iets dergelijks. Toen ik daarna, na het opnieuw opstarten na de installatie, met F11 in het 'select boot device' scherm de SSD als boot device te selecteerde, kreeg ik een blauw scherm te zien met de tekst: 'Er is een probleem met de computer en deze moet opnieuw worden opgestart. De computer wordt automatisch opnieuw opgestart.' en de error 'Inaccessable boot device'. Na dit scherm start hij dus opnieuw op, waarna hij weer op dit scherm komt en weer opnieuw opstart, een loop dus. Mijn ervaren vriend had dit scherm nog nooit gezien en kon het ook niet op internet vinden.

Deze suggestie werkte dus niet, misschien dat jullie weten wat hier fout gaat.
Ook wilde ik nog vragen: heeft het zin om het met een externe harde schijf te proberen ipv een usb-stick? Ik hoorde namelijk dat je hiervoor niks hoeft aan te passen in de bios, wat in ieder geval zo was voor de kant en klare custom PC van mijn broertje. Daar heb ik windows 10 op geïnstalleerd van een externe hdd, terwijl ik toen nog niet eens wist wat bios was.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:56
Ik heb laatst met een usb stick W10 op mijn laptop gezet.

Een opstart USB stick maken met de Windows Media Creation tool gaf problemen met de stick.

Ik heb op een andere pc de iso gedownload (met het hulpprogramma kan je ook de iso downloaden zonder hem op stick te zetten) en met Rufus een stickie gemaakt.
Starten, lopen.
Misschien dat eens proberen.
En inderdaad bij heropstarten de stick verwijderen, of gelijk het BIOS oproepen en de bootvolgorde wijzigen vóórdat Windows begint te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 14-02-2017 20:54 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1