Auto: 5e Wiel rotatie, nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16
Ik ben bezig met het kopen van een nieuwe auto. Daarbij kun je een 5e wiel bestellen, maar een volledig wiel kan afhankelijk van het merk behoorlijk aan de prijs zijn. In mijn huidige auto heb ik ook een 5e wiel, maar nooit in de rotatie meegenomen. Daardoor is de 2e set niet meer hetzelfde als het (full) reserve wiel.

Is het handig om een full sized 5e wiel te nemen (met verlies van bagageruimte in sommige gevallen) en die in de rotatie mee te nemen of kun je vanwege de kosten beter een thuiskomer nemen of van die spuit pakketjes?

Zo'n 5e wiel spaart 20% slijtage uit? Als banden 40k meegaan, dan kun je dus 8k meer rijden in een rotatie systeem. Voor velen net niet genoeg voor een jaar autorijden. Maar als je 10k per jaar rijdt, kom je al gauw tegen de 5 jaar rijden aan. Net een beetje de tijd dat je de auto weer verkoopt.

Afbeeldingslocatie: http://www.car-tire.org/images/replacement1.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 13-02-2017 14:25 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Beste antwoord (via EektheMan op 13-02-2017 15:00)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zo'n systeem zal alleen het volledige rendement halen als je van tevoren exact weet hoe lang je met die set gaat doen. Je kunt dan precies op 1/4 of 1/5 van die afstand gaan roteren zodat alle banden evenlang op elke positie worden belast. Probleem is: je weet van tevoren niet hoe lang je bandenset meegaat. Plus daarnaast kun je eens lek rijden, kan er sprake zijn van extra slijtage door weet-ik-wat etc. etc.

Met andere woorden: die 20% extra ga je waarschijnlijk in de praktijk niet halen. Is het roteren van je reservewiel in je wisselacties dan slecht? Nee niet per se, want als je hem nooit gebruikt en 8 of 10 jaar in je kofferbak laat liggen is 'ie ook aan vervanging toe. Je hebt er dan feitelijk geen enkele km plezier van gehad.

Maar heb je de keuze, zou ik gaan voor een thuiskomertje. Een spuitbus heeft als nadeel dat je na gebruik die band vaak niet meer kunt laten repareren, dus direct aan een nieuwe band vast zit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zo'n systeem zal alleen het volledige rendement halen als je van tevoren exact weet hoe lang je met die set gaat doen. Je kunt dan precies op 1/4 of 1/5 van die afstand gaan roteren zodat alle banden evenlang op elke positie worden belast. Probleem is: je weet van tevoren niet hoe lang je bandenset meegaat. Plus daarnaast kun je eens lek rijden, kan er sprake zijn van extra slijtage door weet-ik-wat etc. etc.

Met andere woorden: die 20% extra ga je waarschijnlijk in de praktijk niet halen. Is het roteren van je reservewiel in je wisselacties dan slecht? Nee niet per se, want als je hem nooit gebruikt en 8 of 10 jaar in je kofferbak laat liggen is 'ie ook aan vervanging toe. Je hebt er dan feitelijk geen enkele km plezier van gehad.

Maar heb je de keuze, zou ik gaan voor een thuiskomertje. Een spuitbus heeft als nadeel dat je na gebruik die band vaak niet meer kunt laten repareren, dus direct aan een nieuwe band vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:12
de meeste banden zijn toch kant-gebonden? Tevens moet je dan best vaak wisselen om alle banden goed te laten gaan, qua slijtage. Denk dat niemand dit doet omdat het een gezeur van jewelste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij zijn 9 van de 10 banden in Nederland, banden met een verplichte draairichting. Als je dan een reservewiel hebt zorg je dat daar een band op ligt die twee kanten op mag draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 13-02-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Woonde jij niet ergens waar je misschien wat meer kans hebt op een lekke band dan in Nederland? Dat zou eerder spreken voor het kopen van een volledig reservewiel.

Dat rotatie verhaal is wel meteen wat lastig. Voor naar achter is simpel omdat je dan gelijke slijtage hebt, vrijwel altijd. Maar met het 5e erbij heb je verschillende slijtage op 1 as zitten (soms). Lijkt me een hoop gedoe.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
!null schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:46:
Woonde jij niet ergens waar je misschien wat meer kans hebt op een lekke band dan in Nederland? Dat zou eerder spreken voor het kopen van een volledig reservewiel.

Dat rotatie verhaal is wel meteen wat lastig. Voor naar achter is simpel omdat je dan gelijke slijtage hebt, vrijwel altijd. Maar met het 5e erbij heb je verschillende slijtage op 1 as zitten (soms). Lijkt me een hoop gedoe.
Klopt, maar ik ga verhuizen. Hoor vandaag hopelijk waar naartoe.

Hmmm, verschillende slijtage......dus ook in noodsituaties minder voorspelbaar rijgedrag?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Meeste auto's hebben meer slijtage op de aangedreven wielen. Dus je kan ook kiezen om geen rotatie toe te passen en dan het vervangen van alleen voorbanden. Met een beetje geluk hebben de achterbanden dan nog >50% levensduur over. Je verwisselt dus 2-4-2-4 banden (dezelfde as telkens). Dan heb je ook geen problemen met de draairichting van banden.

Eerlijk gezegd heb ik me nooit zo bezig gehouden met dit soort systemen. Banden kosten nou ook weer niet de wereld en het is me het gedoe niet waard eerlijk gezegd om de auto op te krikken en met banden aan de sjouw te gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 01:55
Het 5e wiel oftewel het reservewiel is precies wat het zegt wat het is: een reservewiel, die behoor je niet mee te nemen in de normale rotatie en is echt alleen voor tijdelijk gebruik. Het grote voordeel van een fullsize wiel is dat je ermee door mag rijden en je niet gebonden bent aan de max 80 per uur wat je dus wel hebt met een thuiskomertje.

Een fullsize reservewiel hoeft ook helemaal niet dezelfde velg te zijn als de overige, zolang het maar dezelfde maat is en het profiel nog binnen het toegestane. Ik heb bijvoorbeeld als reservewiel een stalen velg met een gebruikte band eromheen... sowieso een stuk voordelig en niet de nadelen van een thuiskomertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Señor Sjon schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:54:
Meeste auto's hebben meer slijtage op de aangedreven wielen. Dus je kan ook kiezen om geen rotatie toe te passen en dan het vervangen van alleen voorbanden. Met een beetje geluk hebben de achterbanden dan nog >50% levensduur over. Je verwisselt dus 2-4-2-4 banden (dezelfde as telkens). Dan heb je ook geen problemen met de draairichting van banden.
Juist met voorwielaandrijving is het beter (in geval van gripverlies) de beste banden achter te hebben.
Eerlijk gezegd heb ik me nooit zo bezig gehouden met dit soort systemen. Banden kosten nou ook weer niet de wereld en het is me het gedoe niet waard eerlijk gezegd om de auto op te krikken en met banden aan de sjouw te gaan.
Ik heb voor-achter bij m'n vorige auto wel een keer verwisseld. De banden sleten daar voor van binnen en achter van buiten meer af. Wisselen zorgt dan voor evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Hartelijk dank allen, ik zie het al, er lijkt niet echt een groot voordeel te zijn.

Reden dat ik ernaar vraag is dat ik nu 2 goede aanbiedingen heb gekregen voor een nieuwe auto. Een Jeep Renegade Trailhawk en een Suzuki Grand Vitara. De Jeep verliest 5-10% (mss meer) aan bagage ruimte met een full sized wiel. De Suzuki heeft hem op de achterkant hangen, maar in NL betekend dat weer een hoop gewicht erbij wat weer duurder is voor de wegenbelasting. Kosten zitten op zo'n 280 Euro extra voor een wiel met bijpassende velg.

Ik dacht, ik neem enkel zo'n extra wiel als er echt overtuigende redenen zijn om het te doen. Maar aan jullie adviezen te zien is het slechts marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je dan na 8k gaat rouleren heb je dus op één wiel een volledig nieuwe band en 3 banden die 20% versleten zijn? Lijkt me niet dat dat wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb ook zo'n wiel aan de auto hangen (RAV4). Groot voordeel vind ik dat het een volwaardig wiel incl. velg is en het kost je geen kofferruimte. Bij een lekke band heb ik dus alle gelegenheid om de band te laten maken of vervangen. Het ligt een beetje aan het leeggewicht of een reservewiel je een MRB-klasse omhoog duwt, meestal niet.
mstx schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:01:
Als je dan na 8k gaat rouleren heb je dus op één wiel een volledig nieuwe band en 3 banden die 20% versleten zijn? Lijkt me niet dat dat wenselijk is.
Theorie is dat met het insluiten van het reservewiel in het schema je altijd alle banden optimaal benut en dus telkens ook 5 banden vervangt.

offtopic:
Zo had ik voor de RAV4 eens 5 banden besteld, maar ze hadden er doodleuk 1 in de showroom gelegd onder het motto: "wie bestelt er nou 5 banden?!".

[ Voor 50% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Señor Sjon schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:02:
Ik heb ook zo'n wiel aan de auto hangen (RAV4). Groot voordeel vind ik dat het een volwaardig wiel incl. velg is en het kost je geen kofferruimte. Bij een lekke band heb ik dus alle gelegenheid om de band te laten maken of vervangen. Het ligt een beetje aan het leeggewicht of een reservewiel je een MRB-klasse omhoog duwt, meestal niet.
Ik weet dat bv die Suzuki in NL zonder 5e wiel verkocht werd vanwege het gewicht.

Ik vind het ook wel fijn, behalve bij situaties waarbij je weinig ruimte hebt. Dat reservewiel met kast vergeet je nog wel eens. Is toch gauw 40cm extra achter je wagen op een lastige hoogte (ik heb iemand gezien die er een raampje mee intikte van een andere auto).

@hieronder MicGlou, vaag, dan weet ik ook niet waarom ze dat deden toentertijd.

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 13-02-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Señor Sjon schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:02:

[...]

Theorie is dat met het insluiten van het reservewiel in het schema je altijd alle banden optimaal benut en dus telkens ook 5 banden vervangt.

offtopic:
Zo had ik voor de RAV4 eens 5 banden besteld, maar ze hadden er doodleuk 1 in de showroom gelegd onder het motto: "wie bestelt er nou 5 banden?!".
EektheMan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:06:
[...]

Ik weet dat bv die Suzuki in NL zonder 5e wiel verkocht werd vanwege het gewicht.

Ik vind het ook wel fijn, behalve bij situaties waarbij je weinig ruimte hebt. Dat reservewiel met kast vergeet je nog wel eens. Is toch gauw 40cm extra achter je wagen op een lastige hoogte (ik heb iemand gezien die er een raampje mee intikte van een andere auto).
Reservewiel/5e wiel heeft geen invloed op MRB, dat wordt berekend over het lediggewicht ;)

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Gegeven-'massa-rijklaar'.aspx

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 13-02-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar heb je dan weer parkeersensoren voor. :P Wat veel onhandiger is, is dat je bij mij de afneembare trekhaak niet kan gebruiken in combinatie met de achterklep. }:| De klep slaat doodleuk tegen de trekhaak aan.

Maar goed, het wiel hangt vaak hoog genoeg om boven de motorkap van iemand anders uit te komen. Alleen dan ben je wel heel fanatiek krap aan het parkeren. In de dagelijkse praktijk heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Reservewiel/5e wiel heeft geen invloed op MRB, dat wordt berekend over het lediggewicht ;)

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Gegeven-'massa-rijklaar'.aspx
En als je reservewiel in een doos aan de buitenkant hangt, wordt die doos dus wel degelijk meegenomen in de berekening van de MRB-hoogte omdat het dan wél invloed heeft op de massa ledig voertuig. Je hebt namelijk meer staal nodig (en wellicht ook een verstevigde deurconstructie) voor zo'n doos achterop dan wanneer je een rechte deur hebt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Señor Sjon schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:09:
Daar heb je dan weer parkeersensoren voor. :P Wat veel onhandiger is, is dat je bij mij de afneembare trekhaak niet kan gebruiken in combinatie met de achterklep. }:| De klep slaat doodleuk tegen de trekhaak aan.

Maar goed, het wiel hangt vaak hoog genoeg om boven de motorkap van iemand anders uit te komen. Alleen dan ben je wel heel fanatiek krap aan het parkeren. In de dagelijkse praktijk heb je daar geen last van.
Ah, ja idd, die trekhaak! Nu heb ik geen sleurhut, maar idd kan me indenken dat dat niet zo heel handig is. Parkeersensoren....dat is een grote wens ;-) Nog nooit iets gehad, maar lijkt me toch handig/rust geven.

Parkeerplekken lijken almaar kleiner (smaller) te worden, terwijl de auto's juist weer lijken te groeien. Met mijn Suzuki Grand Vitara ben ik 1 van de weinigen in onze thuis parkeergarage die in de lengte nog past. Aan de zijkant moet er echter niemand naast me komen te staan, want dan wordt uitstappen lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Garages aan huis zijn in basis 3x6 meter bruto en eigenlijk per definitie te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PauseBreak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:16:
[...]

En als je reservewiel in een doos aan de buitenkant hangt, wordt die doos dus wel degelijk meegenomen in de berekening van de MRB-hoogte omdat het dan wél invloed heeft op de massa ledig voertuig. Je hebt namelijk meer staal nodig (en wellicht ook een verstevigde deurconstructie) voor zo'n doos achterop dan wanneer je een rechte deur hebt.
Heb je een linkje waarin dat wordt bevestigd? Dan kan ik mij overigens nog wel voorstellen dat die koffer wordt meegeteld, maar niet het wiel wat erin zit...

Ik heb net zelf even gezocht met autotrack door naar een wagen te kijken die met en zonder wordt geleverd; een Suzuki Grand Vitara 2.0 16v uit 2006 met of zonder wiel achterop wordt als 1480kg ledig gewicht gerekend. :) Dat maakt het nog niet 'officieel' want wie weet dat autotrack met algemene gegevens werkt, maar toch ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 13-02-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:38:
[...]

Heb je een linkje waarin dat wordt bevestigd? Dan kan ik mij overigens nog wel voorstellen dat die koffer wordt meegeteld, maar niet het wiel wat erin zit...

Ik heb net zelf even gezocht met autotrack door naar een wagen te kijken die met en zonder wordt geleverd; een Suzuki Grand Vitara 2.0 16v uit 2006 met of zonder wiel achterop wordt als 1480kg ledig gewicht gerekend. :) Dat maakt het nog niet 'officieel' want wie weet dat autotrack met algemene gegevens werkt, maar toch ;)
Nee, daar heb ik geen links van. Het is logisch nadenken. Ik beweer ook niet dat het reservewiel wordt meegewogen. Enkel de bak en de veranderde deurconstructie. Tenzij de Europese typegoedkeuring exact gelijk is, dan geldt dat ze het laagste gewicht hebben genomen (en dus hoogstwaarschijnlijk het gewicht van de versie met gewone deur, zonder reservewiel aldaar).

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:09:
Sterker nog, als je zonder reservewiel komt wegen bij de RDW, dan tellen ze 12 kg op bij het rijklaar gewicht voordat ze die 100 kg dr af trekken. Zelfde voor brandstof, als de naald onder half-vol staat, tellen ze vrolijk 1kg voor elke liter tankinhoud op bij het gewogen rijklaar gewicht, zelfde wat ze met LPG ook doen.

Als een space-saver minder dan 12 kg is, is het dus in je eigen belang om met een space-saver op kenteken gezet te zijn,
MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:38:
Ik heb net zelf even gezocht met autotrack door naar een wagen te kijken die met en zonder wordt geleverd; een Suzuki Grand Vitara 2.0 16v uit 2006 met of zonder wiel achterop wordt als 1480kg ledig gewicht gerekend. :)
Kan natuurlijk zijn dat het full-size reservewiel (al dan niet met koffer) een dealer-optie is die pas gemonteerd word nadat de auto al op kenteken staat. Slimme truc om wegenbelasting te verminderen, vooral als een optie net het verschil maakt tussen net wel of net niet in een lagere klasse vallen..
Of ze geven het verkeerde gewicht op (al dan niet te laag, of te hoog) voor beide modellen
Of autotrack heeft het verkeerd..

Bij m'n eigen auto hebben ze het iig verkloot, om eenofandere reden weegt ie op kenteken precies 30 kg meer dan de meeste andere identieke exemplaren. Ik vermoed dat het door de trekhaak ofzo komt, iets anders kan ik niet verzinnen.. Kost me wel elke maand 10 euro extra MRB, dus moet er eigenlijk ff wat aan doen, auto leegruimen, trekhaak enzo dr af schroeven, wegen, en kijken of ie lager uitkomt of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 13-02-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
Misschien is het gedaan om het verbruik omlaag te halen? Haalden ze bv net een D label ipv van een E (geen idee wat het echte label is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
Voorwielaangedreven auto: beste banden achterop, voorbanden eerst oprijden en dan de achterbanden naar voren en achterop weer nieuwe plaatsen.

Ik heb een volwaardig reservewiel in mijn auto, kost bij mij geen extra bagageruimte. Zo'n thuiskomertje vind ik niks, mag er minder snel en minder ver mee, als je 100km per dag rijd voor je werk dan is het maar hopen dat je binnen 2 dagen een nieuwe band geregeld hebt. Spuitbusje met prut is ook niks, spuit je je band vol met die zooi en mag je daarna ook een andere band aanschaffen terwijl hij anders misschien nog gefixed had kunnen worden met een propje.

Over de rotatie theorie: ik moet er niet aan denken dat ik om de zoveel km weer op de knieën mag om wielen te roteren, dan koop ik liever iedere 4 of 5 jaar een nieuwe reserveband. En ja, dat kun je natuurlijk in een DYI garage doen en een brugje huren ofzo, maar dat kost weer geld en we blijven toch Nederlanders.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 13-02-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PauseBreak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Nee, daar heb ik geen links van. Het is logisch nadenken. Ik beweer ook niet dat het reservewiel wordt meegewogen. Enkel de bak en de veranderde deurconstructie. Tenzij de Europese typegoedkeuring exact gelijk is, dan geldt dat ze het laagste gewicht hebben genomen (en dus hoogstwaarschijnlijk het gewicht van de versie met gewone deur, zonder reservewiel aldaar).
Logisch nadenken? Dat is niet bepaald objectief en feitelijk... je zal toch echt met wat meer moeten komen dan 'logisch nadenken'.

Ik heb een link naar de website van het RDW gegeven en daar staat toch heel duidelijk dat een reservewiel niet meeteld voor het ledig gewicht. Of er dan wel of niet extra constructie nodig is waardoor de auto zwaarder wordt zal ik dan ook maar voor lief moeten aannemen? Zover ik kan vinden telt het dus niet mee en ik heb denk ik toch iets meer feiten laten zien dan dat jij hebt gedaan :P
AlexanderB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:45:
[...]

Sterker nog, als je zonder reservewiel komt wegen bij de RDW, dan tellen ze 12 kg op bij het rijklaar gewicht voordat ze die 100 kg dr af trekken. Zelfde voor brandstof, als de naald onder half-vol staat, tellen ze vrolijk 1kg voor elke liter tankinhoud op bij het gewogen rijklaar gewicht, zelfde wat ze met LPG ook doen.

Als een space-saver minder dan 12 kg is, is het dus in je eigen belang om met een space-saver op kenteken gezet te zijn
Ik wil je/jullie best geloven, maar dat vind ik toch echt een beetje moeilijk als de beweringen niet worden hard gemaakt... de feiten en aanwijzingen die ik tot nu toe vind spreken het nl. tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:02:
[...]

Logisch nadenken? Dat is niet bepaald objectief en feitelijk... je zal toch echt met wat meer moeten komen dan 'logisch nadenken'.

Ik heb een link naar de website van het RDW gegeven en daar staat toch heel duidelijk dat een reservewiel niet meeteld voor het ledig gewicht. Of er dan wel of niet extra constructie nodig is waardoor de auto zwaarder wordt zal ik dan ook maar voor lief moeten aannemen? Zover ik kan vinden telt het dus niet mee en ik heb denk ik toch iets meer feiten laten zien dan dat jij hebt gedaan :P
Ik snap je verwarring niet. Ik zeg nota bene expliciet dat het reservewiel niet wordt meegerekend, enkel de bak en andere deur en alleen als er sprake is geweest van een nieuwe typegoedkeuring. Als er geen nieuwe typegoedkeuring is geweest dan geldt het laagste gewicht (hoogstwaarschijnlijk van het model zonder bak achterop). Dat lijkt mij duidelijk genoeg.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PauseBreak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:05:
[...]

Ik snap je verwarring niet. Ik zeg nota bene expliciet dat het reservewiel niet wordt meegerekend, enkel de bak en andere deur en alleen als er sprake is geweest van een nieuwe typegoedkeuring. Als er geen nieuwe typegoedkeuring is geweest dan geldt het laagste gewicht (hoogstwaarschijnlijk van het model zonder bak achterop). Dat lijkt mij duidelijk genoeg.
Verwarring? Ik ben niet verward, ik leg alleen uit dat ik de beweringen van jou en anderen niet zomaar klakkeloos overneem zonder enige verwijzing naar een betrouwbare bron die dat bevestigd... gezien de bronnen die ik zover kan vinden dat helemaal niet bevestigen. De RDW spreekt niet eens over dergelijke dieper gaande specificaties maar gaat gewoon uit van de ondergrens van de typegoedkeuring en trekt daar standaard 100kg vanaf, nergens wordt vermeld dat het wel of niet voeren van 'extras' hierbij worden opgeteld... sterker nog, de RDW zegt heel expliciet dat ze niet meetellen. Alleen als het om geimporteerde voertuigen gaat tellen dergelijke zaken blijkbaar mee.

Overigens zeg je het nu ineens wel wat anders dan eerst, want je hebt het eerder niet over typegoedkeuring gehad die dus invloed kan hebben op het wel of niet meetellen van dergelijke zaken.

Maar goed... we dwalen volgens mij allemaal een beetje af want dit heeft helemaal niets met het originele vraagstuk te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 13-02-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:11:
[...]

Verwarring? Ik ben niet verward, ik leg alleen uit dat ik de beweringen van jou en anderen niet zomaar klakkeloos overneem zonder enige verwijzing naar een betrouwbare bron die dat bevestigd... gezien de bronnen die ik zover kan vinden dat helemaal niet bevestigen.

Overigens zeg je het nu ineens wel wat anders dan eerst, want je hebt het eerder niet over typegoedkeuring gehad die dus invloed kan hebben op het wel of niet meetellen van dergelijke zaken.
Ja, verwarring, want zo komen je reacties over. Je hebt het steevast over het reservewiel waarvan iedereen hier het eens is dat ze die niet meetellen. Zelfs de RDW is het daarmee eens :+

Ik zeg niks anders dan de afgelopen posts, noch heb ik die posts gewijzigd.

En daar laat ik het bij want dit heeft inmiddels niks meer met de vraag te maken :P

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En nadien kom je erachter dat de naaf vervangen moet worden want de schroefdraad is versleten.
En hoeveel tijd ben je wel weer niet bezig om de banden elke 10 000km te wisselen?

Neem een thuiskomer of een spuitbus en spaar je de moeite.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PauseBreak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:16:
[...]

Ja, verwarring, want zo komen je reacties over. Je hebt het steevast over het reservewiel waarvan iedereen hier het eens is dat ze die niet meetellen. Zelfs de RDW is het daarmee eens :+

Ik zeg niks anders dan de afgelopen posts, noch heb ik die posts gewijzigd.

En daar laat ik het bij want dit heeft inmiddels niks meer met de vraag te maken :P
Dan moet je alle reacties lezen want ik reageer niet alleen op jou ;) AlexanderB beweert het volgende:
Wat uiteraard nonsens is want dergelijke zaken hebben niets te maken met de typegoedkeuring en het meetellen aan het lediggewicht... het tegenovergestelde zelfs aldus het RDW.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 13-02-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Chevy454 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:19:
En nadien kom je erachter dat de naaf vervangen moet worden want de schroefdraad is versleten.
En hoeveel tijd ben je wel weer niet bezig om de banden elke 10 000km te wisselen?

Neem een thuiskomer of een spuitbus en spaar je de moeite.
Of flikker het reservewiel gewoon achterop of achterin en gebruik dat ding alleen als je het ding nodig hebt :p
MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:20:
[...]

Dan moet je alle reacties lezen want ik reageer niet alleen op jou ;) AlexanderB beweert het volgende:
Het enige dat ik moet is ademen. Ik moet niet reageren op iets dat iemand anders beweert.
AlexanderB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:23:
[...]
Over het reservewiel, als je 5 identieke goede banden hebt kan het de moeite zijn, dan 'verspil' je niet een goede band door 't ding 10 jaar lang uit te laten drogen en dan daarna weg te mikken... Als je 4 goede en 1 cheape band, of een thuiskomertje hebt, lekker laten.
Hangt ook af van de locatie van dat reservewiel. In een nette, afgesloten ruimte kan zo'n band heel lang meegaan zonder dat het ding gevaarlijk uitdroogt. Hangt het ding onbeschermd onder je auto dan wordt het alweer een ander verhaal natuurlijk, maar ik vermoed dat die bak achterop de deur wel zodanig lucht- en vochtdicht is dat je die band er makkelijk 15 jaar in kunt laten zitten en dan nog veilig kunt gebruiken in geval van nood.

[ Voor 59% gewijzigd door PauseBreak op 13-02-2017 17:26 ]

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Bron is meerdere bekenden van me die met wijzigingen aan auto's naar de RDW zijn geweest. Een omdat ie een andere motor dr in gelegd had (bij een paar auto's.) en een omdat ie persé z'n kentekengewicht 1 klasse lager wilde hebben (zat er net als bij mijn auto met een paar kg overheen.)

Die laatste was trouwens wel echt een uitdaging, want het opgegeven gewicht van de typegoedkeuring wil nog wel eens lekker laag opgegeven zijn, dus als je een full-options auto hebt en die weegt op kenteken hetzelfde als de meest kale basisuitvoering, dan is de kans groot dat je al dikke mazzel hebt. Hij heeft in ieder geval z'n halve interieur, mogen uitbouwen om op de weegschaal onder het opgegeven gewicht te komen.

Prima dat je me niet geloofd, maar dat is hoe het in z'n werk ging bij de RDW. Typegoedkeuring van de fabrikant is anders, dan schrijven ze inderdaad klakkeloos over wat de fabrikant opgeeft, of dat nou klopt of niet. En dan is het aan de fabrikant of ze netjes elke kg extra opgeven voor af-fabriek opties, of gewoon 1 gewicht voor alle versies van dezelfde auto.

Over het reservewiel, als je 5 identieke goede banden hebt kan het de moeite zijn, dan 'verspil' je niet een goede band door 't ding 10 jaar lang uit te laten drogen en dan daarna weg te mikken... Als je 4 goede en 1 cheape band, of een thuiskomertje hebt, lekker laten.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 13-02-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
AlexanderB schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:23:
Bron is meerdere bekenden van me die met wijzigingen aan auto's naar de RDW zijn geweest. Een omdat ie een andere motor dr in gelegd had (bij een paar auto's.) en een omdat ie persé z'n kentekengewicht 1 klasse lager wilde hebben (zat er net als bij mijn auto met een paar kg overheen.)

Die laatste was trouwens wel echt een uitdaging, want het opgegeven gewicht van de typegoedkeuring wil nog wel eens lekker laag opgegeven zijn, dus als je een full-options auto hebt en die weegt op kenteken hetzelfde als de meest kale basisuitvoering, dan is de kans groot dat je al dikke mazzel hebt. Hij heeft in ieder geval z'n halve interieur, mogen uitbouwen om op de weegschaal onder het opgegeven gewicht te komen.

Prima dat je me niet geloofd, maar dat is hoe het in z'n werk ging bij de RDW. Typegoedkeuring van de fabrikant is anders, dan schrijven ze inderdaad klakkeloos over wat de fabrikant opgeeft, of dat nou klopt of niet.

Dergelijke bronnen heb ik natuurlijk niets aan,... en wat betreft het monteren van een andere motor of zelfs het verbouwen/strippen van de auto, dan heb je het uiteraard weer over hele andere dingen en heeft niets te maken met de typegoedkeuring bij een nieuwe auto. Zo dwaal je wel een beetje af hoor... ik krijg niet het idee dat je echt weet hoe het werkt, want RDW neemt absoluut niet zomaar klakkeloos de fabrieksopgaven over.

Typegoedkeuring wordt sowieso bepaald met de boven- en ondergrens van een specifiek model en dan gaat RDW altijd uit van het laagste.
PauseBreak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:21:
Het enige dat ik moet is ademen. Ik moet niet reageren op iets dat iemand anders beweert.
Tja, als je zo gaat reageren als je op iets gewezen wordt dan heeft een beetje discussie natuurlijk helemaal geen zin... ennuh, als je alleen ademt dan red je het ook niet lang hoor :+

Goed, ik ben nu wel een beetje klaar met de beweringen zonder enige goed bron, ik wil alles aannemen als het maar op enige wijze feitelijk ondersteund wordt, op deze manier gaat de discussie helemaal nergens over

Back ON topic... het ging over het roteren van een 5e oftewel reservewiel.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 13-02-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MicGlou schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:29:
[...]

Tja, als je zo gaat reageren als je op iets gewezen wordt dan heeft een beetje discussie natuurlijk helemaal geen zin..
Een discussie is zinloos wanneer je een ander probeert verantwoordelijk te houden voor uitlatingen van een derde partij. Ik wil best met jou discussiëren over wat jij en ik zeggen, maar als jij mij verantwoordelijk houdt voor uitlatingen die ik niet heb gedaan en/of mijn posts zelf maar aanvult met uitlatingen van derden die ik niet heb gedaan, wordt discussie simpelweg onmogelijk. Dat leek mij vrij evident, maar blijkbaar behoeft het toch uitleg, dus doe er je voordeel mee.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Señor Sjon schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:54:

Mijn achterbanden zitten er al bijna 6 jaar op, terwijl ik mijn voorbanden jaarlijks finaal afrijd.
Ik zou achter dus eigenlijk een keer met voor moeten wisselen bij de eerstkomende bandenwissel zodat ze straks niet te oud zijn.

Dat opkrikken en aan de sjouw gaan is ook maar relatief. In principe is het ook weer geen uren werk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Paulus0013 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:49:
Mijn achterbanden zitten er al bijna 6 jaar op, terwijl ik mijn voorbanden jaarlijks finaal afrijd.
Ik zou achter dus eigenlijk een keer met voor moeten wisselen bij de eerstkomende bandenwissel zodat ze straks niet te oud zijn.
Trek je altijd met rokende banden op?
Dat opkrikken en aan de sjouw gaan is ook maar relatief. In principe is het ook weer geen uren werk natuurlijk.
Krikje linksvoor en linksachter, twee wielen tegelijk eraf, en binnen een half uur heb je 4 wielen gewisseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
Paulus0013 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:49:
[...]

Even aangenomen dat je auto voorwielaandrijving hebt:

Dan zou je je beste banden achter moeten doen. Als je achterbanden namelijk geen grip meer hebben, dan eindig je achterstevoren. Je voorbanden kan je nog corrigeren met je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:55
Ik zou het alleen maar vervelend vinden om op een as te rijden met niet 2 identieke gesleten banden. Helemaal bij 4WD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Trek je altijd met rokende banden op?
Nou nee, maar ik rijd graag erg sportief. Dus zonder remmen rotondes opduiken en dat soort fratsen. Dat is het mooie van een sper in de voorwielaandrijving.
Dan zou je je beste banden achter moeten doen. Als je achterbanden namelijk geen grip meer hebben, dan eindig je achterstevoren. Je voorbanden kan je nog corrigeren met je stuur.
Ja dat klopt. Echter is er nog voldoende grip op de achterbanden. Geen greintje pijn in de bocht en gaat ook niet rond met hard remmen.
Inmiddels heb ik 4 nieuw wielen én banden besteld, dus de grip is weer in orde.
De oude wielen gaan op mijn andere auto. De voorbanden zijn nog maar amper gebruikt, want zitten er pas kort op. Kan ik ze dus best precies andersom erop zetten.

Ik zit overigens met een ander dilemma. Ik heb een thuiskomer in de kofferbak. Op de voorassen past dat in ieder geval al niet meer vanwege grotere remmen. Dus om terug te komen op de topicstart lijkt het erop dat ik weleens een 5e full size wiel moet gaan overwegen. Iets dat natuurlijk niet in de uitsparing van de thuiskomer gaat passen. En in mijn geval zie ik dat wisselen om de x kilometers niet zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus0013 op 13-02-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

RedHat schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:45:
Ik zou het alleen maar vervelend vinden om op een as te rijden met niet 2 identieke gesleten banden. Helemaal bij 4WD.
Daar schijnen ook niet alle 4WD systemen even goed tegen te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geneuzel over een reservewiel. Als je lek rijdt ga je naar de kwikfit, zonder afspraak, prop er in of nieuwe band bestellen. Je rijdt hooguit een an twee keer in een autoleven op een reserveband, en dan het liefste zo weinig mogelijk. Bovendien wil je meestal ook winterbanden en dan heb je zo lekker veel aan een zomerband op je reservewiel ;)
Mijn advies: thuiskomertje, kruissleutel en evt een abo op de ANWB, voor als je zelf niet in staat bent om een wiel te verwisselen. Meer heb je echt niet nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:26:
Geneuzel over een reservewiel. Als je lek rijdt ga je naar de kwikfit, zonder afspraak, prop er in of nieuwe band bestellen. Je rijdt hooguit een an twee keer in een autoleven op een reserveband, en dan het liefste zo weinig mogelijk. Bovendien wil je meestal ook winterbanden en dan heb je zo lekker veel aan een zomerband op je reservewiel ;)
Mijn advies: thuiskomertje, kruissleutel en evt een abo op de ANWB, voor als je zelf niet in staat bent om een wiel te verwisselen. Meer heb je echt niet nodig.
Een paar jaar geleden ging ik met een groep op vakantie naar Frankrijk, met oa mijn auto. Toen kwamen we erachter dat mijn ventiel van een band lek was. Op een zondag.
Toen was ik heel erg blij dat we gewoon mijn full size reservewiel erop konden doen en met iets vertraging de vakantie konden voorzetten. (Of je moet op je thuiskomertje een heel stuk Frankrijk in willen rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Snap ik helemaal hoor. Maar je onderschrijft mijn punt daar wel mee: of het iznnig is is vrij sterk afhankelijk van de hoeveelheid te verwachten gebruik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
Geneuzel over een reservewiel. Als je lek rijdt ga je naar de kwikfit, zonder afspraak, prop er in of nieuwe band bestellen. Je rijdt hooguit een an twee keer in een autoleven op een reserveband, en dan het liefste zo weinig mogelijk.
Mijn advies: thuiskomertje, kruissleutel en evt een abo op de ANWB, voor als je zelf niet in staat bent om een wiel te verwisselen.
In dichtbevolkt Nederland is dat een optie. ANWB...mijn eerste hit kwam hierbij terecht:
Hulp langs de kant van de weg is in veel landen niet toegestaan.
. Kun je dus toch beter iets bij je hebben lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Mijn keuze was simpel : ga ik die band wisselen wil ik dat niet meer dan eens en niet lang klooien langs de weg. 50 km snelheidsverschil op de snelweg ook niet. Heb winters en zomers ; 1 all season op de reserve. Rij professioneel 40k per jaar dus gaat vlot genoeg door wat banden heen en Wil niet lang uit de running zijn als die band leeg is of ploft. rouleert de reserve niet mee. Reserve was jaartje terug 10-14jaar oud dus vervangen door een Nieuwe (mocht wat eerder, bedacht me dat wat laat). Menigeen zou dat niet doen met zo'n band (ziet er perfect uit, droog en donker gelegen), maar Het is 50+20+15 euro (band en opleggen + balanceren+velg) per 10 jaar; goedkope verzekering. Kost me meer als ik afspraken moet afzeggen.... Overigens wilde niemand De oude voor 10e kopen zelfs niet gratis afhalen, voor op circuit of zo nog Best geinig.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Geneuzel over een reservewiel. Als je lek rijdt ga je naar de kwikfit, zonder afspraak, prop er in of nieuwe band bestellen.
Kwikfit zegt online dat ze banden van binnenuit plakken, voor 25 euro, zonder afspraak.
Nu de realiteit: Ik kom daar aan met een schroef in m'n achterband (loopt heel langzaam leeg), de parkeerplaats is leeg, geen auto's op de brug, en een monteur is blaadjes aan het vegen. Balie: GEEN TIJD! Daar ga ik dus meteen nooit meer naartoe, nog niet voor de gratis APK die m'n verzekering aanbood.
Nog meer realiteit: in reviews online las ik dat ze de band niet plakken, maar er een goedkope prop instoppen. Die heb ik nu voor een tientje bij m'n lokale garage laten zetten.
Paulus0013 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:15:
Nou nee, maar ik rijd graag erg sportief. Dus zonder remmen rotondes opduiken en dat soort fratsen. Dat is het mooie van een sper in de voorwielaandrijving.
"Sportief" met een verbrandingsmotor op fossiele brandstof? Ga fietsen als je sportief wil zijn, dit is meer Tokkiegedrag en "fratsen" horen niet in het verkeer.
Ik zit overigens met een ander dilemma. Ik heb een thuiskomer in de kofferbak. Op de voorassen past dat in ieder geval al niet meer vanwege grotere remmen. Dus om terug te komen op de topicstart lijkt het erop dat ik weleens een 5e full size wiel moet gaan overwegen. Iets dat natuurlijk niet in de uitsparing van de thuiskomer gaat passen.
Reserve achter, achterwiel voor, klaar.

[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 14-02-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
2 x band wisselen langs de snelweg (en dus ook 2x krikken met zo'n klein onding!)... Mij niet gezien. Leeg als je bij de auto komt, dan is dat wel een optie. Mits je achter en Voor dezelfde maat hebt (ik niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Dan bel je de ANWB toch? Zoals m'n collega destijds zei: natuurlijk kan ik zelf een wiel wisselen, maar ik laat niet mijn aars eraf rijden terwijl ik op de vluchtstrook sta te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

"Sportief" met een verbrandingsmotor op fossiele brandstof? Ga fietsen als je sportief wil zijn, dit is meer Tokkiegedrag en "fratsen" horen niet in het verkeer.
Ah de moraalridder is ook weer gearriveerd! Waarom moet ik remmen in een bocht als dat niet nodig is? Een ieder bepaalt toch voor zichzelf hoe hij auto rijdt? Als ik een lange doordraaier heb als oprit naar de autosnelweg, dan ga ik daar gewoon vaart maken.
2 x band wisselen langs de snelweg (en dus ook 2x krikken met zo'n klein onding!)... Mij niet gezien. Leeg als je bij de auto komt, dan is dat wel een optie. Mits je achter en Voor dezelfde maat hebt (ik niet).
Met de krik in de auto wil je dat niet. Met een fatsoenlijke krik is dat al een stuk beter te doen.
Als je lek rijdt ga je naar de kwikfit, zonder afspraak, prop er in of nieuwe band bestellen.
Op mijn velg met lekke band? Daar wil je toch geen meter mee rijden, anders dan van de weg af.
Bovendien wil je meestal ook winterbanden
Ja zeker hier in NL met die 3 koude weken in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Paulus0013 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:36:
Ah de moraalridder is ook weer gearriveerd! Waarom moet ik remmen in een bocht als dat niet nodig is? Een ieder bepaalt toch voor zichzelf hoe hij auto rijdt?
"Moraalridder" is een woord wat uitsluitend gebruikt wordt door mensen die weten dat ze fout zitten, weten dat de ander gelijk heeft, maar het toch voor zichzelf goed willen praten.
Jij hebt het over "fratsen", niet ik!
Met de krik in de auto wil je dat niet. Met een fatsoenlijke krik is dat al een stuk beter te doen.
De krik in mijn auto is prima. En elke standaard krik is prima geschikt om de auto waar-ie bij zit op te krikken.
Koop anders een krik i.p.v. een wiel, want met dat andere reservewiel heb je nog steeds die krik nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Voor de goede orde, ik heb ook een goede extra hydrolische krik en wisselen tussen zomer en winter doe ik zelf. Idioot die ik ben (garage rekent 12.50 als je maar wel 2 sets velgen hebt) xD. Dat kleine krikje in de auto nog nooit nodig gehad en bij voorkeur ook nooit nodig. Heb ook ANWB dus liever dat op de snelweg mits ze er snel kunnen zijn. Maar zoals gezegd de kosten voor dat ene wiel valt zwaar mee een Ben dan binnen 30 minuten gewoon weer op weg met 120-130. Daarna wel een keer De tijd nemen het te fixen.

Het komt neer op een risico cq verzekering.

Rouleren heb ik aan gedacht maar zag het nut niet zo. Een jaartje misschien omdat linksvoor relatief veel slijt. Als je die dan uit je set haalt en naar reserve doet... Even rekening houden met winter /zomer / all -season. Ik wissel overigens ook tussen assen, tegen Het advies Van de garage in. Heb dus eigenlijk altijd wel 4 versleten banden.

Dat gezegd hebbende mijn vriendin heeft al eeuwig een thuiskomer en nog nooit nodig gehad. Zo kan het ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Kwikfit zegt online dat ze banden van binnenuit plakken, voor 25 euro, zonder afspraak.
Nu de realiteit: Ik kom daar aan met een schroef in m'n achterband (loopt heel langzaam leeg), de parkeerplaats is leeg, geen auto's op de brug, en een monteur is blaadjes aan het vegen. Balie: GEEN TIJD! Daar ga ik dus meteen nooit meer naartoe, nog niet voor de gratis APK die m'n verzekering aanbood.
Nog meer realiteit: in reviews online las ik dat ze de band niet plakken, maar er een goedkope prop instoppen. Die heb ik nu voor een tientje bij m'n lokale garage laten zetten.
De ene kwikfit is de andere niet. Met die in Den Haag heb ik zeer gemengde ervaringen, die in Den Bosch alleen maar positief. Al twee keer gestaan met een bandenprobleem, van te voren ff gebeld, kom maar lamgs, hebben ze gewoon tijd vooraf voor ingepland. APK en andere zaken idem dito.
[...]

[...]

Reserve achter, achterwiel voor, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Dit is een topic wat ook echt alleen op Tweakers kan :') :P
Neem gewoon een thuiskomertje, wat een moeite, de hele tijd die wielen moeten wisselen :P bij een lekke band laat je er idd een prop/pluutje in zetten, mocht dat nog de moeite waard zijn, anders vervangen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06 16:09
Ik heb een gewoon volwassen reservewiel achterin liggen. Zelfde velg, zelfde band als de rest van de wielen.
Toen de voorwielen bijna op waren heb ik 1 nieuwe band besteld van het dezelfde type en deze samen met het reservewiel gemonteerd. De beste (versleten) voorband (met nog 2,5mm profiel) in de achterbak gelegd. Een prima wiel voor pechgevallen en geen ongebruikt rubber meer in de achterbak. En daarnaast rij je niet rond met verschillend profiel links & rechts.

De ANWB bellen is leuk, maar ik ben toch liever met 15 minuten weer op pad. Al 1x nodig gehad door een schroef in de band dus ik was blij dat ik een normaal reserve wiel had.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:12
Dan heb je dus 1 oude band en 1 nieuwe band op 1 as. Als je veel kilometers maakt is dat nog wel te doen, maar een 5 jaar oude & een nieuwe band op 1 as is misschien ook niet het allerbeste idee. Daarbij moet je nog geluk hebben dat de betreffende band nog te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06 16:09
418O2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:38:
Dan heb je dus 1 oude band en 1 nieuwe band op 1 as. Als je veel kilometers maakt is dat nog wel te doen, maar een 5 jaar oude & een nieuwe band op 1 as is misschien ook niet het allerbeste idee. Daarbij moet je nog geluk hebben dat de betreffende band nog te koop is.
De band was inderdaad nog niet zo oud door de vele kilometers :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1