Computer valt random uit, kan pas weer aan na stroom eraf.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 20:55
Mijn vraag
Mijn ouders gebruiken een samengestelde (oude) computer van onderdelen die ik nog had liggen. Dit ging jaren goed maar nu valt de computer soms uit (geen beeld, de fans draaien ook niet meer). Om de computer weer aan te zetten moet eerst de stroom eraf worden gehaald (d.m.v. de knop op de stekkerdoos uit en aan te doen). Waar kan dit aan liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Moederbord: asus, welk type weet ik niet
Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz
2,00 GB RAM
ATI Radeon HD 4800 Series
een merkloze psu (max 400w gok ik)
en een nieuwe Kingston ssd voor de snelheid (zit er een jaartje in)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik probeer eerst op afstand het probleem te achterhalen (ouders wonen niet om de hoek) dus met team viewer allereerst de temperaturen gecheckt met HWmonitor. Temperaturen waren normaal, echter schoot Temperature 2 van de -6 naar de +36 ofzo. Kapotte sensor?

Temperature 0 51 degC
Temperature 1 34 degC
Temperature 2 24 degC

Ook heb ik in het logboek gekeken wat er aan de hand is, maar kon alleen maar deze kritieke melding vinden na het opnieuw opstarten:
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Beschrijving: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Mijn eerste instinct gaat uit naar een kapotte psu, maar wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een defecte voeding is ook mijn eerste gedachte. Om dat uit te sluiten zal je moeten testen met een andere goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zeker bij een (oude) 'no name' PSU zou ik hierop gokken. De hardware is ook vrij antiek. Zo zou een huidige Pentium g4560, 4GB ram, een b250 chipset moederbord en een ssdtje (heb je al) dat systeem in een straal voorbij vliegen (budget systeempje, voor rond de 300 euro, geen videokaart benodigd).

Bijvoorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1ASRock H110M-ITX/ac€ 80,80€ 80,80
1Inter-Tech ITX SY-500€ 30,-€ 30,-
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 22,90€ 22,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,05

De extra CPU koeler kan je laten (de boxed koeler maakt iets meer geluid, maar volstaat), ook is dit 8GB (2x4 dual channel) RAM.

[ Voor 86% gewijzigd door ToFast op 13-02-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:24:
Een defecte voeding is ook mijn eerste gedachte. Om dat uit te sluiten zal je moeten testen met een andere goede voeding.
Helaas heb ik geen goeie psu voorradig om mee te testen.
ToFast schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:24:
Zeker bij een (oude) 'no name' PSU zou ik hierop gokken. De hardware is ook vrij antiek. Zo zou een huidige Pentium g4560, 4GB ram, een b250 chipset moederbord en een ssdtje (heb je al) dat systeem in een straal voorbij vliegen (budget systeempje, voor rond de 300 euro, geen videokaart benodigd).
De hardware is inderdaad vrij antiek. Mijn ouders interesseren zich totaal niet in technologie en geven hier niet graag geld aan uit. Ik heb al meerdere keren voorgesteld om een nieuw systeem te bouwen voor rond de €300,-. Misschien lukt het deze keer wel.
Bedankt voor het samenstellen van een nieuw systeem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Als ze geen geld uit willen geven is het misschien slimmer om 40-50 euro voor een nieuwe voeding uit te geven als de rest van de PC nog goed werkt? Mocht er dan nog meer kapot zijn, kun je de nieuwe voeding altijd meenemen naar een nieuwe build :) zo heb ik laatst de PSU van de pc van m'n schoonouders op die manier vervangen, en die draait nu vrolijk rondjes in een nieuwe build :)

Edit: Natuurlijk niet in zo'n minikast zoals wordt aanbevolen, zelf zou ik m'n handen niet branden aan zo'n kast en het gewoon in een normale build kwijt kunnen, waarschijnlijk geven je ouders daar toch weinig om gok ik zo ;)

[ Voor 26% gewijzigd door spokje op 13-02-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
Waarschijnlijk zet ik er een nieuwe voeding in, ook handig in het geval dat de rest ook vervangen kan worden. Echter lijkt me zo'n klein kastje juist wel handig. Dan kan de pc op het bureau staan i.p.v. op de grond (de ruimte is daar beperkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhade
Inmiddels tot de conclusie gekomen dat het hele zaakje vervangen moet worden (eindelijk :P )
Ik heb een nieuw topic aangemaakt in het desktop aankoop advies forum:
Budget pc rond €250 - 300

Bedankt voor jullie hulp hier _/-\o_
Pagina: 1