DAB+ ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcp1951
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-08 14:32
Mijn vraag
Ik kocht een nieuwe receiver(pioneer) met dab+. Er zat een draadantenne bij. Echter 0% dab+.
FM enkele zenders met veel ruis. Antenne al in verschillende standjes gehangen, maar niets.
Via een verloopantennekabel maar de coax van de provider aangesloten.Het nieuwe systeem van de provider heeft geen coax meer, vandaar een receiver die ook dab+ heeft. Nu natuurlijk wel radio via coax.
Pioneer vond dat het apparaat maar ter reparatie moet worden aangeboden. En dat na een week.
Vraag dus hoe krijg ik goede dab+ ontvangst?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Antenne in verschillende standje opgehangen.

bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Topic betreft geen aankoopadvies. Schopje naar Audio en Hifi.

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:24
Dit is een ouder topic maar voor mij ook relevant

Wij hebben sinds 2 dagen nu een DAB+ radio.
Hij staat op een de zelfde plek in huis. Maar het ene moment heeft hij voor uren 45+ zenders en het andere moment heeft hij uren helemaal niets!

Dacht eerst dat het aan de storm lag maar ook bij mooi weer is het signaal voor uren weg.

Is dit normaal? Fm ontvangst is erg slecht hier (Daarvoor dus een DAB+ radio), GSM geen enkel probleem. We hebben zelf geen 4G telefoons maar heeft hier wel dekking.

We twijfelen nu om de radio terug te brengen en een internet radio te kopen + wifi booster voor in de tuin.

My life is in 2D, How about yours?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn ervaring met DAB+ is zeer postief in auto's, maar niet erg positief in huis of kantoor. Heb met mijn eigen reciever ook geen / matig bereik in huis met DAB+ (op kabel prima bereik @ FM), probleem hoor ik van meer mensen. Denk dat je beter een internet radio kunt nemen eerlijk gezegd.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:36
Voor alsnog ben ik nog niet heel enthousiast over dab+ vooral omdat het wel of niet werkt. Er zit niets tussen. Zeker in de auto is het heel hinderlijk, op sommige plekken is er gewoon geen ontvangst. Op de fm krijg je wat ruis erdoor, maar op dab+ is het dan direct volledig stil. Als het werkt is de kwaliteit wel perfect

iRacing Profiel

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:24
Ik snap dat het ontvangst in een auto wisselend kan zijn omdat je immers van GSM toren naar toren rijdt en het signaal dus kan wisselen.

Wat ik niet kan begrijpen is dat het signaal totaal weg kan vallen als de radio op de zelfde plaats blijft staan in huis.
Minder signaal(zenders) oké maar van 45+ naar 0 vind ik echt vreemd.

My life is in 2D, How about yours?

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 19:55

slb

Bwoah......

Late reactie:

DAB-zenders zitten in pakketten die op een kanaal in de VHF-band uitgezonden worden. Daardoor ben je in één klap meerdere zenders kwijt. Hier een overzicht van alle legale DAB-zenders in NL.

Binnenshuis is de ontvangst hier op de ene plek uitstekend (3/4 uitslag signaalmeter) en op de andere plek twijfelachtig (wel/niet) tot niets.
Omdat er tegenwoordig veel HR-glas wordt gebruikt (op de ruit is een metaallaag gedampt waardoor radiosignalen worden gedempt) is ontvangst binnen in een huis vaak belabberd.

Buitenantennes voor DAB+ zijn in NL amper te verkrijgen, maar bijvoorbeeld in Duitsland wel. Omdat DAB+ op de VHF-band zit, waar vroeger de TV zenders zaten (kanaal 5-12), zou je ook oude VHF TV-antennes kunnen gebruiken. Wel opletten want DAB+ is verticaal gepolariseerd.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met de Jimi: http://www.pausat.de/DAB-/DAB_Antennen/dab_antennen.html en i.c.m. een versterker til ik de wat zwakkere transponders over de ontvangstdrempel heen.

Ontvangst in de auto is sterk afhankelijk van de antenne, een goede dakantenne met versterker (en band-filter) geeft het beste resultaat. Bij mij is het zelfs zo dat DAB+ ontvangst beter is dan de FM-ontvangst en heb ik eigenlijk alleen uitval wanneer ik in een heel andere regio rijdt. Tot zo'n 50km voorbij de grens heb ik nog Nederlandse DAB-ontvangst in Duitsland. Maar als het eenmaal wegvalt is het ook weg.

Binnenshuis kan vaak beter voor internetradio worden gekozen (tenzij de ontvangst gewoon goed is). Veel meer keuze en geen (buiten) antenne nodig, maar wel een internetverbinding.

prompt $p $g

Pagina: 1