Aantal toegestane auto's per oprit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mijn eigen huis (rijtjeshuis) is verkocht met een parkeerplaats op eigen terrein. Iedereen in onze wijk parkeert hier ook zijn auto op. Mijn oprit is precies groot genoeg voor mijn auto, daar achter heb ik een hek neergezet. Mijn buurman heeft echter geen afscheiding, hij kan in zijn gehele voortuin parkeren. Hier kan hij zeker zes auto's kwijt als hij dit zou willen (is gelukkig geen sprake van).

Ook kijk ik regelmatig op Funda rond (we willen wellicht verhuizen) en ik zie dat veel huizen een oprit hebben die de breedte heeft van een enkele auto. Daar moet je dus achter elkaar parkeren als je twee auto's hebt. Niet altijd even praktisch. Wel zie je dat er vaak een (voor)tuin naast zit waar je in principe meerdere parkeerplaatsen zou kunnen creëren. Of soms kan de oprit verbreed worden zodat er meer auto's passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DDJYy1tEKoHsbn5jtQyI0nrR/full.jpg
Willekeurig voorbeeld via Google gevonden.

In bovenstaand voorbeeld zou je meerdere parkeervakken op eigen terrein kunnen creëren, zelfs achter een groene haag zodat het vanaf straatkant niet zichtbaar is.

Nu is mij vraag, is er regelgeving met betrekking tot het aantal auto's dat je op eigen grond (oprit) mag parkeren? Of een beperking op de afmeting van de oprit? Zou mijn buurman bijvoorbeeld zes auto's mogen parkeren? Zou het toegestaan zijn, om in een situatie zoals hierboven meerdere parkeervakken aan te leggen? En mocht ik ruimtelijk gezien vier auto's op een oprit kwijt kunnen, mag dit juridisch dan ook?

Ik heb hier wel naar gezocht maar kom dan vaak uit op situaties waarbij mensen een oprit willen aanleggen in hun voortuin vanwege parkeerproblemen. Hieruit blijkt dan dat er een vergunning voor nodig is, dat snap ik. Echter is het lastig voor mij om duidelijk te krijgen wat nu wel en niet mag zodra je die vergunning al hebt. Iemand die mij hier wat over kan vertellen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij verschilt dit per gemeente. Zie ook dit document wat voor Groningen (en nieuwbouw) geld (of gold): http://decentrale.regelge...en%20%28Gr%29/i111201.pdf

Mijn advies zou dan ook zijn om eens contact op te nemen met de gemeente, die zouden jou hier verder mee kunnen helpen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-12 22:56
Bij mijn ouders hebben we aantal jaar terug de gehele voortuin betegeld en daar staan nu ook auto's. Denk dat de buren dat liever hebben dan we alles aan de straat zouden zetten :p. Er was altijd een oprit, maar daar is de tuin nu bijbetrokken. Momenteel staan er 2 personenwagens, 2 bedrijfsbussen en een vrachtauto. Achter in de tuin hebben we nog een vrachtwagentje staan. Nog nooit iets van de gemeente gehoord of wie dan ook. Denk dat dat wellicht per gemeente verschilt?

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:00
Nee, daar is geen regel voor bij gemeentes. Enige waar gemeentes wat mee te maken hebben is het creëren van de inrit van de openbare weg naar jouw oprit (meestal een kwestie van ff het trottoir aanpassen en de trottoirbanden vervangen door inritbanden) en de breedte daarvan.

De meeste gemeentes hanteren maximaal 1 inrit per woning, met de keuze uit 2 breedtes of een maximale breedte.

Tenzij je huis beschermd dorpsgezicht is, moet je volgens mij je hele voortuin kunnen betegelen/asfalteren als je dat wilt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Prosac op 13-02-2017 14:17 ]

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

Maximaal ben ik me niet bekend mee; wel dat minimaal bestaat. Uit een akte van levering:
Bijzondere bepalingen
1. Koper is verplicht op het verkochte minimaal twee (2) parkeerplaatsen aan te
leggen en te handhaven.

20*350ZO45°

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:21
Dat soort kettingbedingen zijn project/straatafhankelijk. In basis kan je kwijt wat je fysiek kwijt kan zonder van de openbare ruimte gebruik te maken.

De vergunning waar je op doelt is vaak de aanleg of opritvergunning en kan geweigerd worden door de gemeente. Bij een rijtjeshuis neemt de inrit al snel een parkeerplek in, dus is vaak het saldo nul en wordt daarom geweigerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2017 14:43 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Bestemmingsplan zou onder een aanlegstelsel het verharden van je tuin kunnen beperken, dat is dus locatie en gemeente gebonden. Verder moet je inderdaad rekening houden met regelgeving van de uitrit/inrit vergunning Artikel 2.2 lid e van de Wabo. Dit is over het algemeen gebaseerd op verkeersveiligheid

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
JP_S schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:49:
Bestemmingsplan zou onder een aanlegstelsel het verharden van je tuin kunnen beperken, dat is dus locatie en gemeente gebonden. Verder moet je inderdaad rekening houden met regelgeving van de uitrit/inrit vergunning Artikel 2.2 lid e van de Wabo. Dit is over het algemeen gebaseerd op verkeersveiligheid
Dus als ik in het bestemmingsplan geen beperkingen kan vinden en de vergunning voor een uitrit aanwezig is kan ik in principe onbeperkt auto's parkeren op eigen terrein op de manier die voor mij wenselijk is?
Richard schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:24:
Maximaal ben ik me niet bekend mee; wel dat minimaal bestaat. Uit een akte van levering:

[...]
Dat is een goed punt, ik heb mijn akte van levering er bij gepakt en daar staat het volgende:
"zestig (60) grondgebonden koopwoningen met tuin, berging en één opstelplaats voor één auto per woning"
"De in de uitgifte begrepen grond bestemd als berging, tuin en parkeerplaats dienen eveneens als zodanig te worden gebruikt."

Dit betekent dus dat de akte van levering een beperkende factor kan hebben. In dit geval met betrekking tot voorwaarden waaronder het recht van erfpacht afgegeven is. Is dit enkel van toepassing bij erfpacht situaties of zou dit ook bij volledige eigendom van toepassing kunnen zijn?

Nu gaat het mij vooral om het naast elkaar kunnen parkeren van onze twee auto's bij een toekomstige woning en de incidentele situaties waarbij bezoekers parkeren op onze oprit mocht in de straat waar wij willen wonen onvoldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:21
Je kan de lokale APV en/of bouwverordening nog eens nakijken, maar als de ruimte er is, zie ik geregeld auto's opgesteld in voortuinen (mits diep genoeg natuurlijk).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En bij woonerf zonder stoep kun je hele tuin bestraten en de autos in de breedte kwijt. Ideaal, moetvmn 3 volvoos kwijt
Pagina: 1