NAS voor data en surveillance

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 23:14
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar 1 NAS oplossing voor 2 verschillende behoeften:
- 1 data opslag voor zakelijk.
- 2 data opslag voor surveillance beelden.

Kun je 1 NAS zo indelen dat het efficiënt 2 verschillende soort taken vervult?

De data opslag voor zakelijk zal niet veel ruimte nodig hebben 1 TB misschien 2TB.
- Wat belangrijk is veiligheid van de data, oftewel zoiets als raid 5 of z1.
- 2e voornaamste is snelheid. We lezen & schrijven met 8 collega's continu op/van de schijven.
- Energie zuinigheid is het 3e voornaamste, dus gewoon seagate green schijven 2x2 TB mirroring?

Voor de surveillance zijn er andere schijven nodig en andere hoeveelheid opslag.
- We willen 3 1080p kleur camera's en 1 maand opslag. (dat schijnt 1 TB per camera en maand te zijn, dus 3TB totaal)
- dus gewoon surveillance schijven 2x4 TB mirroring.

Dat zijn 4 schijven, en 1 NAS van 4 bays.
4 schijven opgedeeld in 2 partities van 1x2TB (2x2TB schijven raid 5) en 1x4TB (2x 4TB schijven raid 5)
in 1x4-bays NAS.

Het schijnt dat de Synology goede NAS'en heeft waarmee je makkelijk o.a. je surveillance in kan plannen.
- kan zo'n nas de werkstress aan zoals bovenstaand.
- kan zo'n nas beide taken apart "handelen"?
- lijdt het zakelijk data opslag niet te veel van de constante workload van de surveilllance?

Ik hoop dat mijn vraagstelling een beetje duidelijk is.

Ik blijf ondertussen onderzoek doen, maar ik ben benieuwd naar jullie mening!

Bedankt!

Pim

Beste antwoord (via Mipje op 16-02-2017 17:53)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-12 21:44

Quakie

quakelen

Ja, enige wat je moet beseffen dat je tegenwoordig voor en tegenstanders hebt qua raid 5 en grote discs...
Genoeg die raid5 niet meer veilig genoeg vinden. Stel dat 1 disc kapot gaat, en je vervangt hem voor een nieuwe komt er een grote druk op de andere discs omdat je systeem gaat herstellen. Bij een grote disc duurt dit enorm lang waardoor er een grote risico is dat er een tweede disc faalt. Aan jou om te bepalen of dit een hoog risico is.. Ik neem aan dat je backup gaat draaien.

Ligt eraan hoe je ze instelt.. moeten ze continue gaan opnemen of bij motion? Bij motion zal het wel meevallen lijkt mij. Als ze continue moeten opnemen moet je even kijken of je kunt spelen met kwaliteit om zo je constante schijf actie lager te krijgen..
Of je moet gaan voor een 5 disc oplossing. Een raid1 volume voor je cameras met surveillance discs bijv. En een raid5 (3 discs) oplossing voor de 8 man...

Ik weet de werkstations niet, maar je zou ook kunnen kijken dat je meer gaat voor lokaal opslaan en dat je NAS versie beheer doet. Als je het goed instelt komt de laatste versie dan ook bij je collega's terecht.

Hierdoor heb je snelheid van je lokale setup (ssd bijv), maar wel versie beheer, en iedereen heeft laatste versie automatisch. Traagheid van je NAS wordt zo minder voelbaar...Er komt wel een verhoogde druk op je netwerk.

Synology heeft nu ook een eigen chat, calendar, en office pakket.. Hierdoor kan je dus allemaal aan het zelfde document werken...

kortom.. genoeg keuze.. deels ook afhankelijk van je budget

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 15-02-2017 10:04 . Reden: extra info ]

Ik teken nergens meer voor

Alle reacties

• Quakie

Quakie

quakelen

Mipje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:39:
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar 1 NAS oplossing voor 2 verschillende behoeften:
- 1 data opslag voor zakelijk.
- 2 data opslag voor surveillance beelden.

Kun je 1 NAS zo indelen dat het efficiënt 2 verschillende soort taken vervult?

De data opslag voor zakelijk zal niet veel ruimte nodig hebben 1 TB misschien 2TB.
- Wat belangrijk is veiligheid van de data, oftewel zoiets als raid 5 of z1.
- 2e voornaamste is snelheid. We lezen & schrijven met 8 collega's continu op/van de schijven.
- Energie zuinigheid is het 3e voornaamste, dus gewoon seagate green schijven 2x2 TB mirroring?

Voor de surveillance zijn er andere schijven nodig en andere hoeveelheid opslag.
- We willen 3 1080p kleur camera's en 1 maand opslag. (dat schijnt 1 TB per camera en maand te zijn, dus 3TB totaal)
- dus gewoon surveillance schijven 2x4 TB mirroring.

Dat zijn 4 schijven, en 1 NAS van 4 bays.
4 schijven opgedeeld in 2 partities van 1x2TB (2x2TB schijven raid 5) en 1x4TB (2x 4TB schijven raid 5)
in 1x4-bays NAS.

Het schijnt dat de Synology goede NAS'en heeft waarmee je makkelijk o.a. je surveillance in kan plannen.
- kan zo'n nas de werkstress aan zoals bovenstaand.
- kan zo'n nas beide taken apart "handelen"?
- lijdt het zakelijk data opslag niet te veel van de constante workload van de surveilllance?

Ik hoop dat mijn vraagstelling een beetje duidelijk is.

Ik blijf ondertussen onderzoek doen, maar ik ben benieuwd naar jullie mening!

Bedankt!

Pim
Synology geeft netjes op hun product pagina's aan hoeveel camera's hun modellen gelijktijdig ondersteunen. Jouw 3 camera's zijn voor de meeste + modellen geen enkele moeite..

Je raid5 opstelling klopt niet.. Raid 5 heeft tenminste 3 discs nodig. Je zit dus dan 6 discs als je het gescheiden wilt houden. Of aan raid 1.. dus een kopie van elkaar. Dan kom je weg met 4 discs..
Nou ik weet niet of het onzin is, maar meeste fabrikanten hebben speciale nas en een aparte lijn voor video opnames.. Je zou eventueel dit kunnen scheiden.. 2x Bijv Purple en 2x Red van WD...

Uiteraard heb je zo niet het snelste.. 8 man kunnen tenslotte maar bij een raid 1 setup ipv raid 5 of hoger

• Mipje
Je hebt helemaal gelijk met de RAID. ik was een beetje verdwaald in de vele raid modi.
Maar je zou dus wel een raid 5 over een raid 1 setup adviseren voor de snelheid.

Daarnaast ben ik nog wel bang dat de surveillance te veel last legt op de nas?

Acties:
  • Beste antwoord

• Quakie

Quakie

quakelen

Ja, enige wat je moet beseffen dat je tegenwoordig voor en tegenstanders hebt qua raid 5 en grote discs...
Genoeg die raid5 niet meer veilig genoeg vinden. Stel dat 1 disc kapot gaat, en je vervangt hem voor een nieuwe komt er een grote druk op de andere discs omdat je systeem gaat herstellen. Bij een grote disc duurt dit enorm lang waardoor er een grote risico is dat er een tweede disc faalt. Aan jou om te bepalen of dit een hoog risico is.. Ik neem aan dat je backup gaat draaien.

Ligt eraan hoe je ze instelt.. moeten ze continue gaan opnemen of bij motion? Bij motion zal het wel meevallen lijkt mij. Als ze continue moeten opnemen moet je even kijken of je kunt spelen met kwaliteit om zo je constante schijf actie lager te krijgen..
Of je moet gaan voor een 5 disc oplossing. Een raid1 volume voor je cameras met surveillance discs bijv. En een raid5 (3 discs) oplossing voor de 8 man...

Ik weet de werkstations niet, maar je zou ook kunnen kijken dat je meer gaat voor lokaal opslaan en dat je NAS versie beheer doet. Als je het goed instelt komt de laatste versie dan ook bij je collega's terecht.

Hierdoor heb je snelheid van je lokale setup (ssd bijv), maar wel versie beheer, en iedereen heeft laatste versie automatisch. Traagheid van je NAS wordt zo minder voelbaar...Er komt wel een verhoogde druk op je netwerk.

Synology heeft nu ook een eigen chat, calendar, en office pakket.. Hierdoor kan je dus allemaal aan het zelfde document werken...

kortom.. genoeg keuze.. deels ook afhankelijk van je budget

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 15-02-2017 10:04 . Reden: extra info ]

• Mipje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jKt6U3vLqQEJidMUpSFEB3So/thumb.png
is dit logisch?

[ Voor 102% gewijzigd door Mipje op 20-02-2017 17:56 ]

• Quakie

Quakie

quakelen

Op sich logisch behalve:

- Zou ik geen 1815+ (meer) nemen. 1) het is een vrije oud model 2) het bevat een intel C2000 cpu welke na 18 maanden dood kan uitvallen, zie tweakers van vorige week.
Ik zou het alleen nemen als je van te voren 100% zeker gaat weten dat cpu stepping geen B0 is.. Er zijn units in omloop van nog geen 6 maanden oud welke gewoon foutieve stepping bevat..

-Je realiseert je wel dat je nu alleen een SSD lees cache hebt? Uit je schema gebruik je 1 ssd, dan is het automatisch een lees SSD. Je moet een raid1 van 2 dezelfde ssd hebben wil je dat het ook schrijven gaat ondersteunen.

-Je gaat je DX513 als backup hanteren. Je realiseert je wel dat het niet 100% veilig is? Denk bijv bij stroomstoring, of diefstal, brand...

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Let bij Synology m.b.t. Surveillance Station goed op.
sinds versie 8.0 van de Surveillance Station. mag je gekochte licenties nog maar 1x migreren.
Wil je dit vaker doen dan mag je weer opnieuw een licentie kopen.
Defecte apparatuur is uitgesloten in deze regeling.

Ik geloof wel dat deze regeling tijdelijk stil ligt maar houd er rekening mee.
Onder druk is het maar 1x migreren tijdelijk gestopt maar geen garantie voor de nabije toekomst.

https://forum.synology.co...ewtopic.php?f=82&t=127328

[ Voor 6% gewijzigd door PBloem op 21-02-2017 11:49 ]

• Mipje
Ten eerste wil ik jullie beiden bedanken voor de reacties! Dit is lastige stof voor mij, dus erg welkome hulp.
Quakie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:25:
Op sich logisch behalve:

- Zou ik geen 1815+ (meer) nemen. 1) het is een vrije oud model 2) het bevat een intel C2000 cpu welke na 18 maanden dood kan uitvallen, zie tweakers van vorige week.
Ik zou het alleen nemen als je van te voren 100% zeker gaat weten dat cpu stepping geen B0 is.. Er zijn units in omloop van nog geen 6 maanden oud welke gewoon foutieve stepping bevat..
Welke zou je dan wel nemen?
-Je realiseert je wel dat je nu alleen een SSD lees cache hebt? Uit je schema gebruik je 1 ssd, dan is het automatisch een lees SSD. Je moet een raid1 van 2 dezelfde ssd hebben wil je dat het ook schrijven gaat ondersteunen.
Damn, nee dat wist ik niet. Maar wat vreemd, waarom kan 1 SSD niet beide zijn?
Zou je dit wel doen kijkende naar wat nodig is?
-Je gaat je DX513 als backup hanteren. Je realiseert je wel dat het niet 100% veilig is? Denk bijv bij stroomstoring, of diefstal, brand...
Ja, ik heb express deze duurdere constructie zodat de backup in een andere fysieke station zat. Ik zat te denken dat misschien die verderop te plaatsen was met een lange sata of utp kabel. In een andere kast dus.
Maar je zegt, beter je backup online in een cloud gooien dus?

Moet wel zeggen, wij hebben extreem langzaam internet. het bedrijf staat achteraf in het veld zeg maar, de kabel ondersteunt 2 mbs op een goede dag. (glasvezel komt over een jaartje WOOO)
Let bij Synology m.b.t. Surveillance Station goed op.
sinds versie 8.0 van de Surveillance Station. mag je gekochte licenties nog maar 1x migreren.
Wil je dit vaker doen dan mag je weer opnieuw een licentie kopen.
Defecte apparatuur is uitgesloten in deze regeling.

Ik geloof wel dat deze regeling tijdelijk stil ligt maar houd er rekening mee.
Onder druk is het maar 1x migreren tijdelijk gestopt maar geen garantie voor de nabije toekomst.
Ja ik zag inderdaad dat ze met licenties werken om camera's aan te sluiten. Wat een bizar commerciële shit zeg. je koopt peperduur apparatuur, nas, schijven, camera etc. etc. etc. en dan moet je nog eens extra betalen om de kabel er in te kunnen drukken. lijkt xbox live wel.... we kozen voor synology omdat het zo goed zou werken (met camera's). Als onze internet verbinding niet zo sloom zou zijn, zouden we beter alles via een cloud kunnen doen. geen €3000,- aan apparatuur om daarna nog gvd voor licenties te moeten betalen.

• Quakie

Quakie

quakelen

Mipje schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:58:
Ten eerste wil ik jullie beiden bedanken voor de reacties! Dit is lastige stof voor mij, dus erg welkome hulp.

[...]

Welke zou je dan wel nemen?

[...]

Damn, nee dat wist ik niet. Maar wat vreemd, waarom kan 1 SSD niet beide zijn?
Zou je dit wel doen kijkende naar wat nodig is?

[...]

Ja, ik heb express deze duurdere constructie zodat de backup in een andere fysieke station zat. Ik zat te denken dat misschien die verderop te plaatsen was met een lange sata of utp kabel. In een andere kast dus.
Maar je zegt, beter je backup online in een cloud gooien dus?

Moet wel zeggen, wij hebben extreem langzaam internet. het bedrijf staat achteraf in het veld zeg maar, de kabel ondersteunt 2 mbs op een goede dag. (glasvezel komt over een jaartje WOOO)

[...]

Ja ik zag inderdaad dat ze met licenties werken om camera's aan te sluiten. Wat een bizar commerciële shit zeg. je koopt peperduur apparatuur, nas, schijven, camera etc. etc. etc. en dan moet je nog eens extra betalen om de kabel er in te kunnen drukken. lijkt xbox live wel.... we kozen voor synology omdat het zo goed zou werken (met camera's). Als onze internet verbinding niet zo sloom zou zijn, zouden we beter alles via een cloud kunnen doen. geen €3000,- aan apparatuur om daarna nog gvd voor licenties te moeten betalen.
Ik zou kijken naar een synology 916+ (8GB versie) + DX513. De DX513 kan eventueel je volume uitbreiden van de 916+. Je hebt dan een iets zuiniger en snellere cpu, meer geheugen en goedkoper. Van het geld wat je over houdt, haal je een 2 bay of 4 bay unit als backup locatie. Die plaats je zo ver mogelijk van je main unit af totdat je glasvezel hebt. Dan verplaats je de unit naar offsite locatie. Tussen tijds zou ik belangrijkste data via usb3 kopieren en die meenemen naar huis ofzo. Dat is aan jou.

qua raid1 hebben ze dat puur gedaan voor veiligheid om zeker te zijn dat er geen data ontbreekt.
Tja lastig te zeggen, als het je direct op je nas gaat werken heeft het zeker nut... je zou ook kunnen beginnen met een lees cache..

• Mipje
Am I doing this right?

Nas_2

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:13
Is het niet handig om een NAS met 2x een 1Gbit aansluiting te nemen? Zodat je de camera's op 1 poort aansluit en de office op een andere poort. Dan trekken je camera's niet je hele lokale office netwerk dicht...

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-12 10:50
De 916+ heeft 2x een 1Gbit aansluiting voor het geval je dat zou willen gebruiken.

• Quakie

Quakie

quakelen

Op zich ziet het er goed uit, en dit zou in praktijk dus ook prima werken.
Een ding moet je wel realiseren is dat je de NAS een beetje castreert omdat je een raid5 + ssd cache verbindt via 1 esata kabel. Waarschijnlijk ga je het niet merken, omdat bijv je netwerk trager is dan esata, maar toch vind ik dat het kenbaar gemaakt moet worden.

Het is lastig te bepalen wat 8 users doen.. Ga je apps erop draaien bijv. of is per af en toe een office bestandje bewerken/openen. Als er op voor hand al duidelijk is dat medewerkers niet continue het netwerk dichttrekken zou ik het ter kennisgeving aannemen.

Pagina: 1