VMDK deleted?

Pagina: 1
Acties:

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 08:51
Afgelopen vrijdag, tijdens de suspend van een vmsessie een crash gehad, pc liep klem en heb hard restart (reset button).

Na herstart is de vm sessie gelocked en heb ik de suspended .vmdk gedelete.
Aangezien deze 26gb was, is die niet in de prullenbak beland. (gewoon weg)

de lock was voorbij echter alle data ook weg. Voelt een beetje "stom".
kennelijk heb ik de juiste file (met data) gedelete.
In de regel zou je met een recovery programma de data wel terug kunnen vinden, dacht ik, was me in het verleden ook gelukt.
Heb inmiddels een batterij van deze progs geprobeerd, ik vind nergens de file van 26gb terug, wel de kleinere file die ik ook gedelete had.
(wise data recovery, easyUS data recovery, 7-data recovery, Lazesoft recovery, ontrack recovery, pc inspector, getdatabaxk, en r-studio (geeft iets meer beeld).
Heb zowel de pinned topic gelezen van recovery als op vmware fora gestruind, ik zit ff met de handjes in het haar. Ik vind niets terug.

zie ik iets over het hoofd? of is het bestand echt weg? in de regel wordt er toch alleen een aanpassing in toc gedaan?

no comment

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
in de regel wordt er toch alleen een aanpassing in toc gedaan?
Hangt van je filesysteem af. En van je disk.
Normaal gesproken wordt de directory entry verwijderd met alle metadata erin, en worden de clusters vrijgegeven. Met zo'n groot blok zullen er al vrij snel files delen van dat blok in gebruik nemen.
Als de file gefragmenteerd was, is het zowiezo heel lastig om hem terug te halen, aangezien de metadata over hoe de file op de disk lag, weg is.

De moeilijkheid wordt nog groter als de file op een SSD stond. Het OS geeft aan de SSD middels TRIM door dat de clusters vrij zijn, en de SSD gaat ze wissen.

Verwijderd

Wordt denk ik erg lastig omdat er waarschijnlijk fragmentatie is binnen dat bestand van 26GB. Zonder filesystem metadata kan het erg lastig zo niet onmogelijk zijn om een dergelijk bestand helemaal foutloos uit te lezen.

Tip: denk eens aan een filesystem met snapshots; dan bescherm je je tegen dit soort risico's.

• Martinus
dank beide, is id. ssd nja, dan zal ik het moeten afschrijven.... tenzij iemand nog een andere lumineus idee heeft...

en ja, laat nu elke snapshots maken.... was gewoon helaas eigen domme zet.

no comment

• Martinus
is een pro data recovery bedrijf nog een optie?

no comment

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is het je dat waard? Denk dan aan bedragen van 1000 - 3000 eur.

Wordt wsl toch moeilijk aangezien je al aardig wat activiteit op de schijf hebt verricht.

[ Voor 43% gewijzigd door Navi op 15-02-2017 20:18 ]

• Martinus
Navi schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:18:
Is het je dat waard? Denk dan aan bedragen van 1000 - 3000 eur.

Wordt wsl toch moeilijk aangezien je al aardig wat activiteit op de schijf hebt verricht.
Hmmm zie ook andere bedragen, heb er elke dag last van op mn werk. Mss maar eens een paar bellen, wat de kans is. No cure no pay ofzo. En anders jammer dan.
Had gehoopt op home style data recovery zoals vroeger. Had ook geen idee dat ssd anders zou werken.

no comment

Verwijderd

Als je de optie open wilt houden: koppel de schijf af en niks meer mee doen. Of een 1:1 disk image van maken met bijvoorbeeld een Linux USB-stick, dat kan ook nog. Dan kun je altijd nog een poging wagen (in de toekomst) voor wat betreft recovery.
Pagina: 1