Huis wil niet warm worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-07 09:06
Mijn vraag
Ik wil graag zonder dikke trui en koude handen in mijn appartement leven :9

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik woon sinds een kleine 2 maanden nu in een grote "woonboerderij" in Assen samen met mijn vriendin. Wij hebben het grootste appartement van de 6 die er zijn, 60m2. De rest heeft allemaal een kleinere kamer, de meeste ong 20-30m2 en 1 andere net iets kleiner dan wij hebben.

Nu is het als het koud is buiten, binnen ook niet erg warm! :'(
We hebben een vaillant vc 255/3 als ketel en een vailliant vr25 als thermostaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerste natuurlijk kijken of alle radiatoren wel openstaan, helaas wel.
Daarna alles ontlucht (was niet eens nodig) en de ketel weer op druk geholpen, deze zat nog niet eens op 0,5 bar 8)7
Dat was een maand geleden, maar we merken nog niet echt dat we het warmer hebben in huis.
Toen maar eens de handleiding erbij gepakt om te kijken of er iets anders mis is, zodoende het vermogen van de ketel van 15 kwh naar 22 kwh gedaan. Verschil was niet wat ik hoopte maar het was in de goede richting.
Maar nu zit ik met een ander probleem, namelijk dat de ketel S.38 geeft als status...
Na eventjes googelen blijkt dat te beteken dat de ketel niet op vol vermogen aan het werk is :?
Nu snap ik er de ballen van, dus een beetje hulp bij het afstellen van de ketel zou erg fijn zijn _/-\o_

huis

Hier is een plattegrond van ons appartement die we van de huurbaas hebben gekregen, hij is een beetje oud want ondertussen zijn er wat kleine dingen weer anders.
Ik heb alle plekken waar een kachel zit en waar ik bij kan een rode kleur gegeven (paint is geweldig ;) )
De ketel zelf is groen en de thermostaat is blauw, en de deur heeft een mooi paars kleurtje gekregen.
Verder heb ik overal in huis bij alle ramen antitocht strippen geplaatst, wat prima werkt. Daarnaast staat er op het moment geen enkel raam open, alleen een rooster in de slaapkamer, waarvan de deur dicht is. Hier staat de kachel ook nooit aan, dat slaapt niet prettig. Maar toch, met de thermostaat op 30!, zit ik hier nog in mijn trui dit te typen |:( . Je zou denken dat ik hier weg zou moeten smelten, maar helaas.

Wat ook wel handig om te zeggen is, mijn vriendin en ik niet de enige zijn die last van de kou hebben, in het andere grote appartement (helemaal achterin) hebben ze het zelf zo koud dat er altijd een elektrische kachel bij aan moet. Dat lijkt me normaal gesproken toch niet nodig?

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen
1. Wat moet ik doen om de ketel weer lekker te laten draaien? Zodat alles hier weer lekker warm wordt :D
2. Zijn er nog dingen die je anders kan instellen zodat de warmte er nog wel is, maar hij niet gigantisch veel gas en stroom vreet. Nu maakt dat mij niet meteen uit, we betalen een alles in 1 prijs, maar mogelijk wil de huurbaas bij een enorme rekening het wel op ons verhalen.

PS: als ik dingen moet meten, ik heb een goedkope thermometer http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Beste antwoord (via Markiboj97 op 14-02-2017 18:09)

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40
dennisk. schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:15:
Er lijkt iets niet helemaal in orde te zijn met de verwarmingsinstallatie die het appartement heeft.

Zo te lezen heb je zelf al het nodige gedaan in een poging het op te lossen.

Het is leuk dat de verhuurder je bovenstaand schema heeft verstrekt, echter ben ik bang dat het tijd is voor de verhuurder om iemand/een bedrijf in te schakelen die er verstand van heeft. Dit is namelijk aan de verhuurder om op te lossen. Jij zelf moet niet gaan spelen met de ketel.

Tevens wat hierboven wordt aangegeven. Wellicht dat extra isolatie nodig is, maar dit staat los van de ketel die niet goed blijkt te functioneren. Ook dit is aan de verhuurder om op te lossen.
Techneuten als we zijn willen natuurlijk ons best doen om oplossingen aan te dragen. Echter wordt dit gehuurd zoals Dennisk terecht opmerkt. Dus eerst de verhuurder maar eens inschakelen om het op te lossen voordat je van alles zelf gaat doen.

Kleine aanvulling, niet bang zijn voor eventuele kosten van de verhuurder. De CV installatie is zijn verantwoordelijkheid, dus zolang jij niet kapot maakt, moet hij het toch zelf betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door VERNederlander op 14-02-2017 18:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hoe zit het met de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
Het is een behoorlijk oud huis waar over de jaren steeds wat aan is verbouwd op een houtje touwtje manier.
De helft van mijn ramen zijn dubbelglas, de rest is aardig dun.
Isolatie zal niet erg geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Er lijkt iets niet helemaal in orde te zijn met de verwarmingsinstallatie die het appartement heeft.

Het is leuk dat de verhuurder je bovenstaand schema heeft verstrekt, echter ben ik bang dat het tijd is voor de verhuurder om iemand/een bedrijf in te schakelen die er verstand van heeft. Dit is namelijk aan de verhuurder om op te lossen. Jij zelf moet niet gaan spelen met de ketel.

Tevens wat hierboven wordt aangegeven. Wellicht dat extra isolatie nodig is, maar dit staat los van de ketel die niet goed blijkt te functioneren. Ook dit is aan de verhuurder om op te lossen.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Worden de radiatoren wel warm ?

Heb je alle radiatoren ook ontlucht ?

[ Voor 39% gewijzigd door ZeRoC00L op 13-02-2017 13:16 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Het is een behoorlijk oud huis waar over de jaren steeds wat aan is verbouwd op een houtje touwtje manier.
De helft van mijn ramen zijn dubbelglas, de rest is aardig dun.
Isolatie zal niet erg geweldig zijn.
Dan kan je stoken wat je wil maar dat zal toch echt eerst aangepakt moeten worden. Ga sowieso eens op zoek naar kieren en naden langs kozijnen en dergelijke.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 13-02-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
ZeRoC00L schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:15:
Worden de radiatoren wel warm ?

Heb je alle radiatoren ook ontlucht ?
Ja de radiatoren worden warm en zijn ook ontlucht.

K ben er ook bang voor dat de verhuurder er wat aan moet doen, ik hoopte het makkelijk zelf te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 21:58
Hoe warm zijn de radiatoren ? handwarm of echt een behoorlijke temperatuur?

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
_root schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:19:
Hoe warm zijn de radiatoren ? handwarm of echt een behoorlijke temperatuur?
Toch wel goed warm, na een paar seconden moet je je hand er wel afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Het klinkt meer als een beperking in de isolatie van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Yoicaa schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:22:
Het klinkt meer als een beperking in de isolatie van het huis.
Of te weinig/te kleine radiatoren. Zeker de 'design'-modellen leveren relatief weinig vermogen en krijgen de lucht dus maar moeilijk opgewarmd. Verder de afzuiging niet te lang aan laten staan, deuren en ramen zoveel mogelijk dicht houden.

Als de cv toch de hele tijd aan het werk is en de radiatoren zijn continu warm, zit daar het probleem dus niet (en ook niet in de thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
Staat de CV ook goed ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dt4QSo4.png
Icephase schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:27:
[...]

Of te weinig/te kleine radiatoren. Zeker de 'design'-modellen leveren relatief weinig vermogen en krijgen de lucht dus maar moeilijk opgewarmd. Verder de afzuiging niet te lang aan laten staan, deuren en ramen zoveel mogelijk dicht houden.

Als de cv toch de hele tijd aan het werk is en de radiatoren zijn continu warm, zit daar het probleem dus niet (en ook niet in de thermostaat).
Niet ventileren is ook een goede manier om schimmels te krijgen

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 13-02-2017 13:30 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RocketKoen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:28:
[...]

I.c.m. vocht en weinig licht, inderdaad. En je hebt zelf uiteraard ook af en toe frisse lucht nodig. Maar ik bedoelde (en schreef!) ook: "zoveel mogelijk dicht" ergo niet vaker open dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svuo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 22:53
Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:05:
Toen maar eens de handleiding erbij gepakt om te kijken of er iets anders mis is, zodoende het vermogen van de ketel van 15 kwh naar 22 kwh gedaan. Verschil was niet wat ik hoopte maar het was in de goede richting.
Maar nu zit ik met een ander probleem, namelijk dat de ketel S.38 geeft als status...
Na eventjes googelen blijkt dat te beteken dat de ketel niet op vol vermogen aan het werk is :?
Nu ken ik er zelf ook niet zo veel van, maar zou dit kunnen door slecht ventilerende schouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
Staat de CV ook goed ingesteld?
[afbeelding]

[...]

De 2 draaiknoppen die daar worden besproken in de handleiding staan beide op maximaal.
[...]

Mij lijken de radiatoren niet noemenswaardig klein, ze lijken behoorlijk op die van een oud schoolgebouw.
Voor mijn gevoel zit het meer in dat de kachel heet is, en een paar centimeter eromheen ook, maar meer ook niet. Alsof de kachel zijn eigen luchtbel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:21:
[...]

Toch wel goed warm, na een paar seconden moet je je hand er wel afhalen.
Hoe is de temperatuur aan:
-de bovenkant waar het water binnenstroomt
-de bovenkant aan de andere kant
-de onderkant?

Als je je hand er een paar seconden op kan houden, is het CV-water nog niet echt heet. Niet goed voor het HR-rendement, maar je kan eens kijken naar de watertemperatuurinstelling in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:34:
[...]

De 2 draaiknoppen die daar worden besproken in de handleiding staan beide op maximaal.

[...]

Mij lijken de radiatoren niet noemenswaardig klein, ze lijken behoorlijk op die van een oud schoolgebouw.
Voor mijn gevoel zit het meer in dat de kachel heet is, en een paar centimeter eromheen ook, maar meer ook niet. Alsof de kachel zijn eigen luchtbel heeft.
Dat laatste is dan toch waarschijnlijk echt een gebrek aan isolatie, misschien in combinatie met een gebrek aan luchtcirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
[...]

zolang je huis aan alle kanten tocht is dat niet echt iets waar je bang voor moet zijn. Ventileren wil je doen door middel van regelbare ventilatieroosters i.c.m. mechanische ventilatie. Niet door middel van tocht die door alle muren trekt.
Markiboj97 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:34:
[...]

Dat klinkt toch wel alsof je gewoon heel veel last hebt van tocht. Dan kun je nog zoveel stoken, als al die warmte net zo hard je huis uit vliegt als het erin komt, heeft dat geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-07 18:25
Wellicht kan je kijken naar radiatorfolie achter de radiatoren, dit voorkomt dat de warmte van je radiator naar buiten trekt door de muur heen, maar "kaatst de warmte terug naar binnen'.
Het zullen ook maar kleine beetjes zijn die dit bij kan dragen maar is een simpele en goedkope stap om te zetten.
Wij hebben in onze keuken (jaren 70 woning) een enkelwandig muurtje, niet eens van steen, waar we dit hebben toegepast. In ieder geval blijft de koude aanslag aan de buitenkant van de muur sindsdien zitten, en "smelt dit niet weg", omdat de muur nooit aan de buitenkant niet onder 0 kwam door de naar buiten trekkende warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
mcDavid schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:37:
[...]

zolang je huis aan alle kanten tocht is dat niet echt iets waar je bang voor moet zijn. Ventileren wil je doen door middel van regelbare ventilatieroosters i.c.m. mechanische ventilatie. Niet door middel van tocht die door alle muren trekt.

[...]

Dat klinkt toch wel alsof je gewoon heel veel last hebt van tocht. Dan kun je nog zoveel stoken, als al die warmte net zo hard je huis uit vliegt als het erin komt, heeft dat geen zin.
Ik kan eens gaan kijken of ik alle kieren kan dichten, maar verder valt er dus vrij weinig aan te doen helaas.
Gelukkig is het maar tijdelijk dat ik hier zit (paar jaartjes)
jbdeiman schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:41:
Wellicht kan je kijken naar radiatorfolie achter de radiatoren, dit voorkomt dat de warmte van je radiator naar buiten trekt door de muur heen, maar "kaatst de warmte terug naar binnen'.
Het zullen ook maar kleine beetjes zijn die dit bij kan dragen maar is een simpele en goedkope stap om te zetten.
Wij hebben in onze keuken (jaren 70 woning) een enkelwandig muurtje, niet eens van steen, waar we dit hebben toegepast. In ieder geval blijft de koude aanslag aan de buitenkant van de muur sindsdien zitten, en "smelt dit niet weg", omdat de muur nooit aan de buitenkant niet onder 0 kwam door de naar buiten trekkende warmte.
Dat klinkt wel als een goed idee om te proberen binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Radiatorfolie kan zeker een hoop uitmaken bij een minder goed geïsoleerde woning. Om het echt goed te doen moet je eerder denken aan voorzetwanden, spouwmuurisolatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 18:44
Denk niet dat dit een probleem is met isolatie, aangezien de CV een storingscode aangeeft.
Krijg je uit de kranen wel heet water?

http://www.vaillant.nl/va...thermo-compact-247854.pdf

http://www.vaillant.nl/pd...vcw-255-3-inst-144561.pdf

Misschien heb je hier iets aan..

Mijn tip; bel je verhuurder en laat hem een installatiebedrijf inschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Clavis op 13-02-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 11:04
Leveren die radiatoren wel genoeg vermogen om de boel warm te krijgen?

Ik zou zeggen bereken de boel even of het allemaal wel klopt. Er kan namelijk wel 'zomaar' een radiator opgehangen zijn zonder fatsoenlijk de berekeningen te maken en daarbij dan ook nog rekening houden met slechte isolatie.

Probeer er dus ook achter te komen wat de huidige radiatoren leveren aan vermogen.
Het berekenen is vrij simpel en genoeg informatie over te vinden via google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
Als je radiatoren te klein zijn en je wilt ze niet vervangen (want huurhuis) kun je overwegen om een paar kleine ventilatoren boven de radiator te plaatsen. Met de uitblaas opening naar boven. Dan zorg je voor een luchtstroom langs de radiator en dan kan hij meer vermogen kwijt.

Maar gezien de storingscode zit het probleem waarschijnlijker in je ketel of de thermostaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
[...]

Dat kan mogelijk ook een probleem, maar TS geeft duidelijk dat de helft van zijn ramen enkel glas is. Ik vind het dan geen grote gedachtsprong om dan ook de kwaliteit van de muur/dak isolatie in twijfel te trekken. ;)

Verder geeft TS zelf aan dat hij maar een paar seconde zijn handen op de verwarming kan houden dus ze lijken wel warm genoeg te worden. Als ik naar de plattegrond kijk zou het kunnen dat de verwarming in de woonkamer aan de kleine kant is, maar met 2 verwarmingselementen in 1 kamer verwacht je niet kou klachten die TS heeft.

Misschien dat er nog wat rendement uit de CV/verwarming te halen valt, maar niets vergeleken met een verbetering in de tocht/isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:09

Exigence

dnkroz

Kijk eerst eens even of de radiatoren niet te ver open staan. Als de stroming door de radiatoren dusdanig hoog is dat het retourwater de aanvoertemperatuur nadert, dan schakelt de ketel terug in vermogen en wordt je huis ook niet warm. Let er met name op dat de radiatoren vlak bij je ketel niet volledig open staan, want daarmee creeer je in feite een open loop van heet water.

Dus meet eens de aanvoertemperatuur vanaf je ketel, en de retourtemperatuur naar je ketel toe. Plak wel even een stukje schilderstape op je leiding als je deze meet met je infraroodthermometer, ander heb je kans dat je reflectie meet.

Oplossing kan zijn om de pomp langzamer te laten draaien en/of de radiatoren juist wat te knijpen. Zou kunnen corresponderen met S38.

[ Voor 23% gewijzigd door Exigence op 13-02-2017 15:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40

Techneuten als we zijn willen natuurlijk ons best doen om oplossingen aan te dragen. Echter wordt dit gehuurd zoals Dennisk terecht opmerkt. Dus eerst de verhuurder maar eens inschakelen om het op te lossen voordat je van alles zelf gaat doen.

Kleine aanvulling, niet bang zijn voor eventuele kosten van de verhuurder. De CV installatie is zijn verantwoordelijkheid, dus zolang jij niet kapot maakt, moet hij het toch zelf betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door VERNederlander op 14-02-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
VERNederlander schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:07:
[...]

Dit is altijd een lastige situatie. In dit geval is de CV of isolatie misschien suboptimaal. Verhuurder is hier verantwoordelijk voor, maar heeft geen baat bij het oplossen. Voor hem is het veel makkelijker als TS gewoon een (paar) elektrische kacheltjes neer zet.
TS zit met de kosten, en heeft er hierdoor wél baat bij als er geïnvesteerd wordt in de woning. Maar komt daarbij inderdaad niet om de verhuurder heen die nou eenmaal eigenaar is.
Als het echt de spuigaten uitloopt kun je de huurcomissie inschakelen maar de vraag is of je daar uiteindelijk beter van wordt.
Pagina: 1