4k tv zonder 4k receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 11:51
Binnenkort komt er hier een 4k televisie in huis. Helaas heeft mijn Yamaha receiver (rx-v671) geen 4k passthrough.

Wat is de optie voor het beste geluid en beeld? Ik ga mijn receiver nog niet vervangen.

1. Hdmi kabel direct van de HTPC naar de tv. Geluid via optische kabel. Nadeel hiervan is dat ik dan geen dts-hd meer heb.

2. Na de HTPC een hdmi splitter. Van daaruit 1 kabel naar de tv en 1 naar de receiver.

Optie twee lijkt mij de beste, maar ik vraag me af of dat goed werkt. Zijn er mensen met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
Ik zou gewoon optie 2 proberen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:16
TV aansluiten op receiver via Coax/optisch? dus dat het geluid via de receiver gaat, en beeld via de TV?
dat is volgens mij de standaard manier van aansluiten?

lezen is een kunst sorry. Maar optie 1 is de normale methode natuurlijk. Maar optie 2 is een poging waard.

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 13-02-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
HTPC met HDMI aan de 4K tv en de tv met HDMI(ARC) aan de receiver?
Als je tv DTS-HD kan decoderen maakt het niet veel uit als de tv het als losse audio kanalen naar de receiver door stuurt.

[ Voor 48% gewijzigd door MewBie op 13-02-2017 13:24 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
ARC is meestal maar 2 channels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Nee hoor, werkt gewoon met 5.1 hier en DTS.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
MewBie schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:21:
HTPC met HDMI aan de 4K tv en de tv met HDMI(ARC) aan de receiver?
Als je tv DTS-HD kan decoderen maakt het niet veel uit als de tv het als losse audio kanalen naar de receiver door stuurt.
Dan moet er dus een hdmi uitgang op een tv zitten? Dat is wel interessant. Eens kijken naar de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

FeaR

In GoT we trust

SaN schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:51:
[...]
Dan moet er dus een hdmi uitgang op een tv zitten? Dat is wel interessant. Eens kijken naar de specificaties.
Nee, ARC staat voor Audio Return Channel. Twee aders van de HDMI kabel voeren geluid terug van de TV naar de receiver. Moet zowel de receiver als TV wel HDMI ARC ondersteunen. Plus je moet het werkend krijgen. Veelal gaat HDMI ARC samen met HDMI CEC en dat laatste gaat niet bij iedereen even lekker. Overigens is de HDMI ARC-standaard gelijk met die van de S/PDIF Out van de TV dus maximaal DTS 5.1 (mits de TV dat ondersteunt) en (nog) geen HD Audio.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
FeaR schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:21:
[...]

Nee, ARC staat voor Audio Return Channel. Twee aders van de HDMI kabel voeren geluid terug van de TV naar de receiver. Moet zowel de receiver als TV wel HDMI ARC ondersteunen. Plus je moet het werkend krijgen. Veelal gaat HDMI ARC samen met HDMI CEC en dat laatste gaat niet bij iedereen even lekker. Overigens is de HDMI ARC-standaard gelijk met die van de S/PDIF Out van de TV dus maximaal DTS 5.1 (mits de TV dat ondersteunt) en (nog) geen HD Audio.
Bedankt. Ik vond ook al zoiets. Ik denk dat ik maar gewoon begin met een hdmi kabel van de HTPC naar de tv en een optische kabel van de HTPC naar de receiver.

Ik weet toch niet of ik veel verschil bemerk tussen dts of HD audio.

Misschien dat ik het nog wel eens probeer met een hdmi splitter, maar dat lijkt me ook weer een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 13:39
Als je receiver het ondersteunt, waarom dan niet gewoon 2 kabels uit de HTPC? De meeste pc's hebben wel meer dan 1 video-uitgang. En dan 1 kabel naar de receiver en 1 naar de tv. Zo zou ik het willen doen, maar volgens mij moet er bij mijn receiver dan evengoed nog een monitor o.i.d. op de receiver worden aangesloten.

Je kunt trouwens ook even kijken of je films überhaupt DTS-HD hebben. Als de bitrate van de audio niet boven de 1500 kb/s uitkomt is het toch alleen de DTS-track.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Een receiver heeft geen monitor nodig om het geluid op te vangen. Idd gewoon 2 kabels uit de htpc vandaan en de juiste afpeel apparaat selecteren. Zo geniet je van HD audio én 4K pixels.

PS. Bronnen zoals Netflix en YouTube doen niet meer dan 384kbit AC3 of 448kbit AAC audio weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Bedankt voor de tips. Mijn moederbord heeft 1 dvi uitgang, 1 hdmi uitgang en 1 optische uitgang.

Dan zou ik hem voor het beeld aan moeten sluiten op de dvi uit. En voor het geluid op de hdmi. Zou dat goed gaan?

Edit:

Ik kom er net achter dat mijn HTPC ook niet helemaal geschikt is voor 4k aangezien het moederbord alleen een hdmi 1.4 uitgang heeft. Ik ga nog maar even wat onderzoek doen naar hoe het allemaal werkt. Misschien kan ik voor die paar 4k bestanden die ik in de directe toekomst ga bekijken beter de ingebouwde kodi client gebruiken op de tv zelf.

Later misschien dit bordje inbouwen.

[ Voor 54% gewijzigd door SaN op 14-02-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb híer een Yamaha receiver uit een soortgelijke klasse/ bouwjaar. Heb sindskort ook een Sony 4K TV en die lijkt het goed te kunnen vinden met de Yamaha, via ARC.

Voor de toepassingen die ik gebruik vind ik het zover voldoende. Heb namelijk weinig materiaal met 4K én HD audio. Maar stream veelal 4K Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:17:
Heb híer een Yamaha receiver uit een soortgelijke klasse/ bouwjaar. Heb sindskort ook een Sony 4K TV en die lijkt het goed te kunnen vinden met de Yamaha, via ARC.

Voor de toepassingen die ik gebruik vind ik het zover voldoende. Heb namelijk weinig materiaal met 4K én HD audio. Maar stream veelal 4K Netflix.
Klinkt goed. Hier wordt het toevallig ook een Sony.

Dus als ik het goed begrijp gaat er dan een hdmi kabel van de htpc naar de tv en van de tv een aparte hdmi kabel naar de receiver?

Wat is daar het voordeel van in tegenstelling tot een optische kabel van de htpc naar de receiver? Het enige wat ik kan bedenken is dat de tv ervoor zorgt dat het geluid synchroon loopt met het beeld?

Ik moet zeggen dat ik het ook wel een voordeel vind dat het beeld niet via de receiver hoeft. Direct naar de tv voelt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 13:39
Ja, het beeld wordt DVI - HDMI naar de tv en het geluid wordt HDMI - HDMI naar de receiver. Dit moet je receiver wel ondersteunen. Ik ga er vanuit dat het met jouw receiver zonder problemen kan, maar mijn vorige receiver kon alleen het geluid accepteren als hij ook weer een HDMI-signaal naar de tv kon sturen.

W.b.t. HDMI 1.4 vs. 2.0: 1.4 kan prima 4K-video versturen, maar voor desktopgebruik (zoals internetten) is het niks. De verversingssnelheid is namelijk maximaal 30 fps en dat is te laag om bijvoorbeeld je muis vloeiend te kunnen bewegen. Films spelen echter af in ~24 fps (24p) en hiermee zal je geen rare dingen zien. Onderschat alleen de benodigde sterkte voor het decoderen voor de CPU/GPU niet, maar de HDMI-specificatie zal voor het afspelen van 4K-video met 1.4 dus afdoende zijn.

Het theoretische voordeel is dat je tv nu niks met het geluid te maken heeft en dat de DAC van je receiver nu alles zelf mag afhandelen. Je kunt dan ook DTS-HD en Dolby TrueHD decoderen en afspelen. Al maakt het in de praktijk alleen verschil afhankelijk van de kwaliteit van je speakers en receiver.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
De TV is binnen en ik heb het toch eerst maar eens met ARC geprobeerd. Het lijkt allemaal super te werken. Helaas geen DTS-HD, maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik het kan horen. DTS klinkt ook prima.

Voorlopig laat ik het even zo. Bedankt voor de tip.

• callofduty
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 18:57
Let op Hdmi gaat maar tot 30 Hz !! op 4k resolutie, dan overstappen naar display poort op je htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

callofduty schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:07:
Let op Hdmi gaat maar tot 30 Hz !! op 4k resolutie, dan overstappen naar display poort op je htpc
Ik kom uitsluitend bij spul ouder dan 3 jaar deze beperking nog tegen. Hedendaagse chipsets doen gewoon 60hz over HDMI. Niet dat je bij films nog steeds meer dan 24hz nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Mikayu schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:44:
[...]

Ik kom uitsluitend bij spul ouder dan 3 jaar deze beperking nog tegen. Hedendaagse chipsets doen gewoon 60hz over HDMI. Niet dat je bij films nog steeds meer dan 24hz nodig hebt...
Daar zal ik dan toch een nieuw moederbord voor nodig hebben denk ik. Als ik de resolutie nu op 4k zet begint het beeld te knipperen. Moet het nog even proberen met 24hz. Ik weet niet meer zeker of ik dat al had geprobeerd voor de desktop resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:31
Probleem bij flikkerend beeld is in 99% van de gevallen een "brakke" HDMI kabel. Waar de kabel op 1080p/60Hz geen problemen geeft kan dit heel anders zijn bij 4k/24, 4k/30 of 4k/60.

Ik had eerst een kabel van 20 euro gekocht omdat ik er dan vanuit ging dat het automatisch goed zou zijn, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.. Daarna heb ik gewoon een aantal cheapo kabels gekocht van 2 euro het stuk, en daarvan werkte ongeveer de helft goed op 4k.

Prijs zegt in deze kwestie niks, gewoon een aantal goedkope kabels proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:24

VIPER2001

[GOT]The Source

callofduty schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:07:
versie 1.4 tot 30 hz
2.0 tot 60 hz

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
VIPER2001 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:01:
[...]

versie 1.4 tot 30 hz
2.0 tot 60 hz
Inderdaad. Dus toch een bordje nodig met hdmi 2.0 + een nieuw kabeltje. Want de desktop op 30hz ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TabCam
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 06:33
Het enige wat ik nog kan verzinnen is een HDFury. Die kan ook het audiosignaal aftappen. Ik weet alleen niet of hij de resolutie kan veranderen wat dat probleem heb je ook nog. Als je twee apparaten op één andere aansluit kan je rare EDID (onderhandelingsprotocol over resolutie e.d.) problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callofduty
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 18:57
SaN schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:35:
[...]

Daar zal ik dan toch een nieuw moederbord voor nodig hebben denk ik. Als ik de resolutie nu op 4k zet begint het beeld te knipperen. Moet het nog even proberen met 24hz. Ik weet niet meer zeker of ik dat al had geprobeerd voor de desktop resolutie.
Heb nu een GTX1050 videokaart geplaatst, deze heeft een hdmi 2.0 aansluiting, maar met een standaard kabel kreeg ik geen 60hz, nu nieuwe kabel besteld special voor 60hz en inderdaad dit geeft de keuze in windows 10. Nu een 55" van samsung als monitor in vergaderzaal super strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
callofduty schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:56:
[...]

Heb nu een GTX1050 videokaart geplaatst, deze heeft een hdmi 2.0 aansluiting, maar met een standaard kabel kreeg ik geen 60hz, nu nieuwe kabel besteld special voor 60hz en inderdaad dit geeft de keuze in windows 10. Nu een 55" van samsung als monitor in vergaderzaal super strak.
Ok. Nieuw bord en nieuwe kabel dus.
Pagina: 1