Thuisnetwerksnelheid erg traag, gigabit componenten gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGroninger
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 20:34
Mijn vraag:
In mijn thuisnetwerk haal ik bij lange na geen gigabit snelheid, terwijl ik dacht alle benodigde componenten hiervoor op orde te hebben. Ik haal nu 12MB/s als ik vanaf mijn laptop in de woonkamer naar mijn DS716+II NAS een bestand van een paar GB kopieer. Als ik op m'n pc op zolder naar m'n nas kopieer, die beide op de zelfde switch zitten haal ik 40MB's met een bestand van 1GB en +- 106MB's met kleinere bestanden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Zie netwerktekening
https://www.mupload.nl/img/n0zgylywbdf5j.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
M'n switches geven met gele connectie tot 100MB is, daarboven groene lampjes.
Vanaf de Cisco router totaan de eerste switch heb ik groene lampjes, van deze switch naar het patchpaneel gele lampjes. m'n switch in de woonkamer heeft alleen een geel lampje voor de connectie vanuit het patchpaneel (via de wandcontactdoos). De switch op zolder heeft ook een geel lampje voor de patchkabel die vanuit de muurbevestiging komt, de overige connecties groene lampjes.
Dan kan het volgens mij een nog een paar dingen zijn:
- De solid CAT 6 kabels zijn niet goed genoeg (lijkt me het meest waarschijnlijk.)
- Het patchpaneel werkt niet volgens CAT6, terwijl dit er wel op staat.
- De wandcontactdozen werken niet volgens CAT6, terwijl dit wel op de productspecificaties staat.

De snelheid van de verbinding van pc naar NAS op dezelfde switch had ik ook hoger verwacht, kan nog aan de patchkabel van pc naar switch liggen, dat lampje kleurt soms geel bij opstarten van PC, zal ik nog eens testen met andere kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door DaGroninger op 12-02-2017 20:19 . Reden: plaatje werkt niet ]

Beste antwoord (via DaGroninger op 13-02-2017 20:47)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
Je verhaal is goedbedoeld uitgebreid, maar volgens mij beschrijf je het probleem moeilijker dan het is.

Je suggereert dat je zelf al geconstateerd hebt dat een aantal verbindingen 100Mbit/s zijn. Dan is het verhaal over de 12 MB/s filetransfer naar de NAS aardig ter illustratie, maar feitelijk is je probleem dus dat je een of meerdere 100 Mbit/s links hebt.

Wat is nu precies je vraag? Dat lijkt me vrij simpel te debuggen?

- Gebruik de link-lichtjes om 100 Mbit/s links te vinden, daar waar je geen leds hebt kun je je laptop inprikken met een prefab kabel om te kijken of dat 1 Gbit/s of 100 Mbit/s oplevert.

- Check of de apparaten aan beide zijden gigabit ondersteunen
- Check of je kabel volkoper is, geen CCA
- Controleer alle wandaansluitingen met een kabeltester
- Loop alle wandcontactdozen/patchpanels na, controleer of ze volgens schema gepuncht zijn

Een punchfout is veel waarschijnlijker dan ontoereikend materiaal (behalve CCA-kabel dan).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
Je verhaal is goedbedoeld uitgebreid, maar volgens mij beschrijf je het probleem moeilijker dan het is.

Je suggereert dat je zelf al geconstateerd hebt dat een aantal verbindingen 100Mbit/s zijn. Dan is het verhaal over de 12 MB/s filetransfer naar de NAS aardig ter illustratie, maar feitelijk is je probleem dus dat je een of meerdere 100 Mbit/s links hebt.

Wat is nu precies je vraag? Dat lijkt me vrij simpel te debuggen?

- Gebruik de link-lichtjes om 100 Mbit/s links te vinden, daar waar je geen leds hebt kun je je laptop inprikken met een prefab kabel om te kijken of dat 1 Gbit/s of 100 Mbit/s oplevert.

- Check of de apparaten aan beide zijden gigabit ondersteunen
- Check of je kabel volkoper is, geen CCA
- Controleer alle wandaansluitingen met een kabeltester
- Loop alle wandcontactdozen/patchpanels na, controleer of ze volgens schema gepuncht zijn

Een punchfout is veel waarschijnlijker dan ontoereikend materiaal (behalve CCA-kabel dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een LAN tester voor een paar euro op ebay. Deze laat zien of alle kabeltjes goed gepatched zijn. Zal namelijk ook maar één adertje niet goed is aangesloten, gaat de switch nog steeds 1000 Mbps laten zien, maar de data zal naar 100 Mbps gaan. Ook al denk je aan de hand van het lampje dat je Gbit verbinding hebt....

Die lampjes zijn NIET heilig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DaGroninger schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:13:
... haal ik 40MB's met een bestand van 1GB en +- 106MB's met kleinere bestanden...
Dit betekent dus dat je PC met maximaal 40 MB/s kan schrijven; de 106 MB/s haalt-ie alleen als hij de hele file in RAM kan dumpen. Dus je hebt wel enkele gigaBit componenten gebruikt maar om daadwerkelijk met gigaBit data over te zetten, moet de hele keten gigaBit snelheden ondersteunen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGroninger
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 20:34
Ik heb een kabeltester, die laat alleen zien of de kabel werkt: 8 brandende lampjes, niet of je gigabit haalt met de betreffende kabel.
Vanavond het patchpaneel open gehad, één verbinding naar woonkamer zat in een verkeerde volgorde gepatched, die aangepast, dit had geen impact op de led-kleur i.e.g.
Aansteker tegen een draadje gehouden om te checken of het koper was, het smolt niet weg, dus mag aannemen dat het 100% koper is.
Internetsnelheid in woonkamer nog getest met patchkabel in meterkast rechtstreeks op ziggo modem ipv op die switch. Dit scheelde 20 Mbps, van 67,5 naar 87,5 Mbps. Wandcontactdoos in woonkamer zal ik later nog eens checken.
Wandcontactdoos op zolder opengeschroefd, maar kreeg die keystone jack die daarin zit met geen mogelijkheid open, daarna maar weer aangesloten op switch, magic happend, nu hier wel een groen gigabit lampje. Internetsnelheid getest, haal hier nu 107 Mpbs. (150 Mbps abonnement)
Van SSD van pc naar nas 113MB's, dus dat is i.e.g. bijna een gigabit, kwam er achter dat ik gister vanaf een USB2.0 schijf kopieerde, dus dat verklaarde de lagere snelheid.
dus met zolderverdieping nu tevreden over de gehaalde snelheden. To be continued...
[edit]
In de woonkamer het issue ook opgelost. De wandcontactdoos open gehad en opnieuw gepatched, volgorde was wel goed, maar vermoed dat er een beschadiging zat in één van de draadjes.
Haal nu 118Mbps met internetsnelheid 100MBps naar NAS. Kwam erachter dat ik patchkabels op gigabit kon testen door ze beide in dezelfde switch te stoppen, dan krijg je bij beide een groen lampje. case closed :*)

[ Voor 14% gewijzigd door DaGroninger op 14-02-2017 20:13 . Reden: issue opgelost ]