Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaaloo1974
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 14:21
Heb 2x een Engenius ENH700EXT.

Nu wil ik bij mijn eigen woning rondom overal wifi hebben, maar wil me ouders die +/- 100m verderop wonen ook laten kunnen internet over mijn verbinding.

De beide ENH700EXT gaan zo geplaats worden dat ze zicht hebben op elkaar.

Nu zie ik verschillende modes in de handleiding staan.

Access Point Mode The most typically used operation mode for the ENH700EXT.
In Access Point mode, the ENH700EXT will allow wireless devices access to transmit and receive data from ENH700EXT

Client Bridge Mode In this mode, the ENH700EXT can connect to another Access Point to extend the range of the wireless network.

Client Router Mode In this mode, the ENH700EXT can be used as a Client Bridge but with support for a WAN type of Internet connection. This is rarely used in commercial environment.

WDS AP With this mode selected, the device can pair with other devices with either WDS AP mode or WDS STA mode. When connected with other ENH700EXT with WDS AP, the device acts as AP plus WDS bridge, therefore repeater function is available while with significant performance cut; When paring WDS AP to WDS STA to other devices (point-to-multipoints), transparent bridging is supported.

WDS Station mode WDS Station (STA) pairs with WDS AP mode. see above WDS Bridge mode In the WDS Bridge Mode, the ENH500 can wirelessly connect different local area networks by configuring each device’s MAC address and security settings.

WDS Bridge mode provide transparent bridging function. unlike Access Point Mode. APs linked by WDS are using the same wireless channel, and connecting excessive numbers of APs on the same channel may result in lower throughput. Please be aware to avoid loop connections; otherwise enable the Spanning Tree Function.

Kom er niet echt uit welke voor mij het beste is.

Iemand advies voor me?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat je er niet uitkomt heeft ws te maken dat je zelf niet helder genoeg hebt wat je exact wilt, of dat iig niet aan ons duidelijk maakt ;)

Om te beginnen heb je het over "EH700EXT", "ENH700EXT" en "EHN700EXT". Welke is het nou? Ik vind niets over de EHN, slechts een enkele Portugees-Braziliaanse site over de EH en flink wat over de ENH. Voorlopig ga ik ervan uit dat je de ENH700EXT bedoelt, maar check dat even, anders slaat wat ik ga roepen op een ander apparaat :o

Als dat het is, dan is het een licht verouderde SOHO-grade outdoor AP met flink wat mogelijkheden. De hamvraag is wat jij naast dit apparaat hebt en wat je ouders er verder naast hebben. Beste performance krijg je door een point-to-point verbinding op te zetten tussen deze twee en alle overige WiFi aan zowel jouw kant als hun kant door een andere AP (bijvoorbeeld evt aanwezige routers) te laten regelen. In dat geval wil je de ene (bij jou bijv) als AP instellen en de andere als client bridge. Die verbind je vervolgens aan de kant van je ouders met de WAN-poort van hun router.

Hebben je ouders geen eigen router/AP? Dan kun je de 5GHz gebruiken voor de PtP verbinding en de 2.4GHz voor lokaal verkeer daar. Minpunt is dat ze dan geen 5GHz hebben voor eigen apparaten. Idem met AP aan jouw kant: je kunt ook de 2.4GHz voor overige apparaten gebruiken, maar niet de 5GHz die je voor de PtP gebruikt.

Hou ook even rekening met de RF: als er aardig wat afstand tussen de huizen zit wil je high-gain richtantennes gebruiken voor optimaal signaal. Dat betekent uiteraard dat er in andere richtingen geen signaal/gevoeligheid gaat zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Wds modus gebruiken en bij je ouders een wireless router plaatsen

Wat leuker is:

Wds modes, daarachter knoop je een wireless router die je verbind via de lan poort, daarachter zet je nog een wireless router die je verbind via de wan (lanpoortje van de eerste router naar wan poort 2de router)

Dan heb je 2 netwerken, 1 is op je eigen lan, en de 2de laat je je ouders op verbinden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WDS en dan alsnog losse router ernaast? Waarom in vredesnaam de overhead van WDS?

In die scenario client bridge (of evt router, afhankelijk van of je wilt of je ouders eigen netwerk hebben of op gedeeld netwerk met jou zitten) en die router als AP eraan hangen. WDS zou exact 50% van de performance hiervan leveren zonder ook maar enige voordeel :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op 100 meter zicht moet het wel gaan lukken in bridge modus. maar je hebt niet de meest handige units hiervoor gekozen. Je hebt namelijk bijvoorbeeld van mikrotik specifieke bridge wifi apparaten met richt antennes hierdoor krijg je een veel betere verbinding en sommigen hebben zelfs twee antennes en ontvangers waardoor je zelfs full duplex krijgt. Het zal sterk aan de omgeving (let dus op welke andere kanalen in gebruik zijn) of het en hoe goed het gaat werken. Maar als er veel devices connecten kan de performance wel eens tegenvallen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Vandaar: meer info nodig over exact wat de bedoeling is.

- wil je dat je ouders geen eigen internetverbinding hoeven te betalen?
- wil je bij je ouders zowel binnen als buiten connectivity hebben hiermee, of gaat het alleen om hun buitengebied?
- deze AP's zijn licht verouderd maar nog steeds prijzig. Is het nog mogelijk eea te retourneren en om te ruilen voor iets anders dat doelmatiger is voor de voorgestelde use case?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaaloo1974
Situatie is zo dat bij mij thuis de Ziggo modem staat. Bij mij sluit ik een van de 2 ENH700EXT aan op een switch welke weer op op de modem zit aangesloten. Wil dan rond me woning wifi via de ENH700EXT, maar ook dat me ouders via mijn wifi met de 2de ENH700EXT ook draadloos kunnen interneten. Puur en alleen wifi. de afstand is tussen de 50 en max 100 meter. Met vrij zicht. De ENH700EXT hebben direct zicht op elkaar.

Is dit genoeg info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaaloo1974
Kan iemand wat met de extra info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaaloo1974
Kan er iemand me nog verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 21:28
op locatie van je verbinding in accespoint mode en locatie van je ouders client bridge mode

heb zelf ook zon setje heb bij mij ssid verborgen en op mac-id gefilterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tolleburker schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:05:
op locatie van je verbinding in accespoint mode en locatie van je ouders client bridge mode

heb zelf ook zon setje heb bij mij ssid verborgen en op mac-id gefilterd
Dit lijkt mij ook inderdaad. Dan moet TS nog wel een los access point erachter hangen om een Wi-Fi netwerk uit te zenden in het huis van zijn ouders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 21:28
ja klopt
Pagina: 1