Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• R Koopman
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 02-05 21:54
Mijn vraag

Deze zomer wil ik graag, net als mijn broer, mij verhuren aan een bedrijf die fotohokjes verhuurd.
Mijn broer heeft dit via het uitzendbureau gedaan, maar is daarna via zijn eigen bedrijf facturen gaan sturen.
Dit scheelde voor hem zoveel geld dat ik het mij ook de moeite lijkt.

Ik heb al contact met de KvK gehad, en die vertelde mij dat ik in principe in aanmerking kom voor alleen een BTW nummer doordat het slechts een bijbaan is voor de zomerperiode.
Echter konden die mij niet vertellen wat hier allemaal bij komt kijken, denk bijvoorbeeld aan de belastingaangifte etc.
Ook werk ik daarnaast nog in loondienst en heb geen idee hoe het zal zitten met uitbetalingen etc.

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van en wil dit kort uitleggen.

Ik hoor het graag!

Rico
:)

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:33
Je vraagt een nummer aan bij de KvK, hier vertel je welk soort dienst je gaat leveren zodat zij je in een categorie kunnen plaatsen waar andere KvK leden dan spam naartoe sturen. Na het invullen van het formulier bij de KvK krijg je ook bericht van de belastingdienst, jouw BTW-nummer zal iets worden als NL-sofinummer.B01.

Je kan nu facturen gaan sturen voor de geleverde werkzaamheden, vergeet niet het bedrag met 21% te verhogen voor de omzetbelasting (BTW). Bewaar deze BTW want elk jaar/kwartaal mag je dat terug geven aan de belastingdienst. Als je minder dan 1800.- aan BTW hebt geincasseerd kan het zijn dat de belastingdienst je niet de moeite waard vindt om uberhaubt aangifte te laten doen, kijk voor de actuele regels daaromtrend op belastingdienst.nl bij KOR(kleine ondernemers regeleling)
Ik ga er van uit dat jouw onderneming/bijbaan geen gigantische onkosten heeft, elke verdiende euro(minus de BTW) is dus jouw loon. In theorie moet je van dit geld nog voorzieningen voor arbeidsongeschikheid en pensioen afhalen, in de praktijk zie je dat ondernemers geld niet opzij zetten 'voor later' maar het nu gebruiken in hoop dat ze het later 3x terug verdienen en zo alsnog een dik pension overhouden. Aan jou de keus...

Einde jaar moet je aangifte loonbelasting doen, dit kan op twee manieren. De eerste manier gaat via je huidige belastingaangifte, bij het kopje 'overige werkzaamheden' vul je in wat je dit jaar aan inkomsten over hebt gehouden uit je onderneming, dit wordt dan opgeteld bij je huidige salaris uit vast dienstverband, daarna krijg je een overzicht incl acceptgiro en als je die betaald mag je door naar start.
De andere optie is belastingaangifte doen als ondernemer. Die gaat net zo als je huidige aangifte, met als extra een stel mogelijkheden die enkel beschikbaar zijn voor ondernemers (ondernemersaftrek, startersaftrek, enz..)
Je kan niet kiezen op welke manier je aangifte doet, dat doet de belastingdienst voor je. Als je het er niet mee eens bent kan je bezwaar indienen, met de juiste motivatie zal geen inspecteur jouw verzoek afwijzen.
Aangezien dit behoorlijk ruikt naar bijbaan is voor jou aangifte methode 1 de makkelijkste, grote kans dat dit ook zo beoordeeld wordt bij de aanvraag van het BTW-nummer.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:40
Je hebt het over een tijdelijke bijverdienste en hebt van belastingzaken (nog) geen kaas gegeten. Gaan de ombrengsten de kosten voor belastingadvies rechtvaardigen?

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Gaat het je in die paar maanden zoveel schelen dat het echt de moeite is? Want via het uitzendbureau is het wel zo dat je ook verzekerd bent, terwijl je dat anders zelf zou moeten regelen (of hopen dat het niet fout gaat).

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Gezien de Wet DBA zou het onverstandig zijn van de werkgever om hierin mee te gaan. Weet je zeker dat ze jou als ZZP'er in willen huren?

• Scorpei
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:47
Prima gelegenheid om te leren wat het is om te ondernemen. Go for it. Realiseer je het bovenstaande en lees je in. Snap ook dat hoewel er marge bij het uitzendbureau blijft hangen je eigenlijk meer uren maakt als ondernemer en je inderdaad risico's af zou moeten dekken (immers je hebt geen sociale verzekeringen om op terug te vallen). Vergeet vooral rechtsbijstand en aansprakelijkheid niet! Wel relevant; startersaftrek is een fijn goed, daar zijn wel regels aan verbonden. Als je ooit echte verdienste gaat hebben wil je die aftrek misschien dan nog gebruiken; lees je ook daar goed op in. Een onderneming nu zonder die aftrek kan daar namelijk gevolgen voor hebben.

Is dit niet ook goed mogelijk onder RUO Te boeken trouwens? En de DBA wordt nu niet echt gehandhaafd maar is zeker niet verkeerd om in het achterhoofd te houden.....

Scorpei wijzigde deze reactie 12-02-2017 21:53 (15%)

Owner of http://scorpei.com/

Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*