Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hallo allen,

Ik ben toe aan een nieuwe monitor, mijn wensen zijn vooral:
- max. 200 euro (is wegens een vergoedingsregeling een 'harde eis')
- met TV tuner (DVB-C aansluiting), dito 'eis' :)
- resolutie 1920x1080
- minimaal 22"

Evt. relevante hardware: videokaart is Asus Geforce STRIX GTX970.

Vanwege de tv-tuner valt al >95% van de schermen af heb ik al gezien bij diverse vergelijkssites, en blijven er maar een paar over.
Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de LG 24MT58DF-PZ, vooral omdat die duidelijk het grootste formaat heeft (24" dus). Dit scherm wordt hier op Tweakers trouwens als TV beschouwd, maar elders als monitor.
Een goede keus? Of heeft iemand wellicht toch een beter alternatief?

Beste antwoord (via AntonTH4Dutch op 13-02-2017 17:59)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je via Ziggo Go gaat kijken dan heb je helemaal geen DVB-C tuner nodig, dus nu vraag ik mij wel af waarom je daar specifiek naar op zoek bent. Maar omdat jij enkel een vergoeding krijgt voor een TV en niet voor een monitor zal het daarom wel een TV moeten worden?

Het type Samsung T260HD heeft volgens Tweakers specificatie geen DVB-C tuner (niet Ziggo geschikt), maar enkel een DVB-T (digitale TV ontvangst via Ether) al kom ik elders op internet tegenstrijdige berichten daarover tegen. Mogelijk helemaal niet belangrijk.

Ziggo Go kan idd via browser of de Windows 10 app worden bekeken, en daarmee heeft iedere monitor eigenlijk ook een TV functie zoals jij dat bedoelt. Dus iedere monitor (zonder tuner), zou voor jou ook prima kunnen en dan valt er veeeeeel meer te kiezen.

De reden dat jij voor een TV moet kiezen is... (als je dat wil delen)?

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Dat ligt er aan wat je ermee gaat doen. Foto bewerking of gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Heel divers: 'gewoon' internetten, tv kijken, soms fotobewerking, gamen (o.a. GTA ;)), youtuben etc.etc.
TV kijken overigens via de browser (Ziggo Go).

[ Voor 18% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-02-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Via welke provider gaat er TV gekeken worden op het scherm?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ziggo dus.
Ik zie trouwens net dat het formaat van die LG in werkelijkheid 23,5" is, en niet 24.
Maar dat is nog steeds de grootste van die paar die overbleven (niet dat groter per definitie beter is uiteraard, maar toch). 22" ga ik waarschijnlijk net ff te klein vinden.

Edit: waarom ik een tv-tuner wil en toch via de browser ga kijken?
Heeft te maken met die vergoedingsregeling.

[ Voor 17% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-02-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Analoge/digitale open (niet beveiligde) basispakket dus?

Edit: waarom zoek je niet meteen in de hoek kleinere TV's die ook aan de specificaties voldoen waar je naar zoekt? Of komt een TV niet in aanmerking voor een vergoeding?

Zoiets dus: pricewatch: Samsung T24E390EW Zwart

[ Voor 73% gewijzigd door hardware-lover op 12-02-2017 17:52 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Heb idd het basispakket (tv en internet): Connect Start & Play Start, met Standaard Mediabox.
De beveiliging van dat pakket weet ik niet.
Heb (uiteraard) internet beveiliging, o.a. goede virusscanner en firewall.. of bedoel je wat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zie mijn edit.

Je kunt standaard via enkel een Ziggo DVB-C signaal naar het open zenderpakket kijken. Een groot gedeelte van de zenders is beveiligd (vrijwel all HD zenders), die kun je dus niet zonder meer bekijken.

Edit: https://www.ziggo.nl/alles-in-1/start/

Dit Alles-in-1 pakket is de basis in interactieve televisie. Je kijkt meer dan 70 tv-zenders, waarvan 30 in superscherpe HD-kwaliteit...

Die 30 HD zenders ga jij zonder daarvoor iets te moeten doen dus niet op je monitor/TV zien, die komen dan enkel in een SD kwaliteit tevoorschijn. Mogelijk vind je dit helemaal niet belangrijk.

[ Voor 47% gewijzigd door hardware-lover op 12-02-2017 17:59 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Een TV komt juist wel in aanmerking voor de vergoeding (een monitor waarschijnlijk/officieel niet).
Maar ik doe alles op een bureau, niet in een luie stoel o.i.d, vandaar dat ik geen 'echte' TV wil omdat die te dichtbij staat. Lijkt me niet bevorderlijk voor het beeld (qua resolutie en scherpte).

Ik kan de meeste (belangrijkste) zenders wel in HD bekijken trouwens, is standaard in het basispakket van Ziggo dacht ik.

Edit: ik kijk altijd in een verkleind scherm via de browser, dus niet full-screen.. ongeveer 1/4 van het scherm, ik blijf dat denk ik doen wat de scherpte vind ik goed.

[ Voor 16% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-02-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mijn edit weer gemist denk ik ;)

En dat type Samsung kan toch prima op een bureau? Die is Full HD, gelijke resolutie aan een monitor. Maar je TV/Monitor moet je dan wel de mogelijkheid bieden om het TV beeld verkleind weer te geven in je computerbeeld (PIP).

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2000643174.jpeg

[ Voor 101% gewijzigd door hardware-lover op 12-02-2017 18:10 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ja, gaat lekker zo he haha
Die Samsung tv die jij noemt... kan ik die als volwaardige monitor gebruiken? Dus behalve uiteraard tv kijken, ook alle pc dingen die ik noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je beperking zal waarschijnlijk de PIP afwezigheid gaan worden ben ik bang. Je TV signaal moet tenslotte als een tweede beeld over het eerste komen liggen en jij wil daarbij het beeld via een browser of anders in het klein op je desktop krijgen. Daar zijn eigenlijk heel andere oplossingen voor bedacht (netwerk-tuner).
GTAjunk schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:01:
Een TV komt juist wel in aanmerking voor de vergoeding (een monitor waarschijnlijk/officieel niet).
Maar ik doe alles op een bureau, niet in een luie stoel o.i.d, vandaar dat ik geen 'echte' TV wil omdat die te dichtbij staat. Lijkt me niet bevorderlijk voor het beeld (qua resolutie en scherpte).

Ik kan de meeste (belangrijkste) zenders wel in HD bekijken trouwens, is standaard in het basispakket van Ziggo dacht ik.

Edit: ik kijk altijd in een verkleind scherm via de browser, dus niet full-screen.. ongeveer 1/4 van het scherm, ik blijf dat denk ik doen wat de scherpte vind ik goed.
Dat jij al die zenders in HD kunt bekijken komt enkel omdat de TV ontvanger bij je pakket is voorzien van een smartcard die het voor je zichtbaar maakt, dat heb je standaard niet bij een TV.

[ Voor 58% gewijzigd door hardware-lover op 12-02-2017 18:16 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ja klopt, ik heb een smartcard.
En als decoder overigens de Humax iRHD-5300C.

Een netwerk-tuner gaat hem niet worden denk ik, want die krijg ik niet vergoed.
Moet me nog ff inlezen over PIP.

Wat vind je van die LG die ik noemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er staat één review op Tweakers, en die is positief. Ik ben echter bang dat het TV beeld, verkleind op je desktop, niet zonder meer mogelijk gaat zijn.

pricewatch: LG 24MT58DF-PZ

Edit: (ja ja), bovenstaande heeft de PIP functie :)

24MT58DF-PZ
  • IPS Display/Wide viewing Angle
  • Arcline
  • TV+Monitor & PIP Mode
  • Wall Mount
  • Gaming Mode
  • Cinema Mode
Edit 2: (het moet niet gekker worden), ook de Samsung die ik aanhaalde is voorzien van PIP+.

[ Voor 43% gewijzigd door hardware-lover op 12-02-2017 18:49 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Nice d:)b
We hebben het dus over Picture in Picture begrijp ik, maar toch snap ik dan iets niet: PIP kan toch met élke monitor (ook zonder tv-tuner)? Ik bedoel dat je met elke monitor d.m.v. bijv. de browser een 'beeld in een beeld' kan krijgen? Zo heb ik ook jarenlang tv gekeken met mijn huidige monitor (maar die is dus aan vervanging toe).
En wel of niet HD is dacht ik niet relevant, omdat ik toch maar ongeveer een kwart van het scherm gebruik.
Maar correct me if I'm wrong :)

Edit: maar ik weet nog steeds niet echt of ik nou beter een TV met monitor-mogelijkheid kan kopen, of een monitor met TV-mogelijkheid :X

[ Voor 12% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-02-2017 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Via een browser of Media-speler is het laten tonen van een video-stream in een verkleind venster geen probleem, maar het TV-beeld komt nu van de interne tuner af en wordt niet als stream aangeboden. Zodoende kan je er niet zomaar mee doen wat jij zou willen, vandaar dat ik met de opmerking "netwerk-tuner" kwam, daarbij is dat wel mogelijk.

Volgens mij zit er niet echt heel erg veel verschil in praktisch gebruik tussen een monitor met DVB-C tuner en visa versa.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
OK, dus een netwerk-tuner heb ik sowieso niet nodig begrijp ik (correct me if I'm wrong).
Mijn huidige monitor (met DVB-C aansluiting) is de Samsung Syncmaster T260HD, en ik las net ergens dat die geen PIP heeft. Maar dat was al die jaren dus geen probleem omdat ik via de browser kijk, terwijl ik altijd dacht dat ik ik het keek vanaf de interne tuner via de browser (Ziggo Go dus).
Maar OK, als ik het goed begrijp wordt de keus voor mij nu veel groter omdat ik waarschijnlijk net zo goed een TV met monitor-mogelijkheid kan nemen in plaats van andersom. Op zich mooi, alleen moet ik me nu ff wat herorïenteren.
Sowieso zijn nuttige tips uiteráárd nog steeds welkom ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je via Ziggo Go gaat kijken dan heb je helemaal geen DVB-C tuner nodig, dus nu vraag ik mij wel af waarom je daar specifiek naar op zoek bent. Maar omdat jij enkel een vergoeding krijgt voor een TV en niet voor een monitor zal het daarom wel een TV moeten worden?

Het type Samsung T260HD heeft volgens Tweakers specificatie geen DVB-C tuner (niet Ziggo geschikt), maar enkel een DVB-T (digitale TV ontvangst via Ether) al kom ik elders op internet tegenstrijdige berichten daarover tegen. Mogelijk helemaal niet belangrijk.

Ziggo Go kan idd via browser of de Windows 10 app worden bekeken, en daarmee heeft iedere monitor eigenlijk ook een TV functie zoals jij dat bedoelt. Dus iedere monitor (zonder tuner), zou voor jou ook prima kunnen en dan valt er veeeeeel meer te kiezen.

De reden dat jij voor een TV moet kiezen is... (als je dat wil delen)?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ik krijg alleen een TV vergoed, of een monitor met TV-tuner. Dus een gewone monitor -zonder TVtuner- vrijwel zeker niet. Dat is dus de reden.
Ik vraag me overigens nog af of HD-ready in plaats van full HD voor mij ook een geschikte optie is. In ogenschouw nemend dat ik dus altijd dichtbij het scherm zit, zo'n 80 á 100 cm, wat misschien/waarschijnlijk ongunstig is voor de beeldscherpte.
Maar goed, bij een HD ready kan ik zelfs gaan voor een 27,5": de pricewatch: LG 28MT48DF-PZ Zwart zag ik.
Die is trouwens niet geschikt voor Ziggo las ik bij het selecteren, maar dat is de door jouw genoemde Samsung ook niet :? Het begint me te duizelen ;)
Heb trouwens nog een vraag, maar dat komt nog wel anders wordt het wellicht nu ff teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou NIET voor een TV/Monitor HD-ready resolutie kiezen, al helemaal niet op 27", 1080p (1920x1080) is wel de minimale resolutie met die beeldschermgrootte die je aan zou moeten houden.

De Samsung die ik aanhaalde zou wel Ziggo geschikt zijn volgens dat overzicht, maar dat geldt dan als je het gecodeerde Ziggo aanbod (zoals met je losse Ziggo tuner die je daar hebt), wil gaan bekijken (via een losse CI+ module + smartcard), dat bedoelen ze met Ziggo geschikt. Met vrijwel iedere DVB-C tuner kan je het Ziggo open zenderpakket bekijken, maar dan is die Ziggo certificatie niet van toepassing.

Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat verwarrend voor je is, maar ik kan het helaas niet veel simpeler omschrijven.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
OK, duidelijk... dus geen HD-ready.
De vraag die ik -op dit moment- nog even heb: mijn pc is nu met een DVI-kabel verbonden met mijn monitor (de T260HD dus). De meeste monitoren en tv's hebben echter geen DVI aansluiting zag ik. Kan ik straks zonder problemen de pc met de nieuwe monitor of tv verbinden met een HDMI-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jawel. Er is een verloopplug voor beschikbaar, of anders via een DVI>HDMI kabel.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKh8Iu439cL2g4TstlVa_bWk-ifWK1_9HdC6AwlRC1Efao9mcyVw

[ Voor 44% gewijzigd door hardware-lover op 13-02-2017 00:32 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Mooi zo d:)b

Overigens ben ik op dit moment wel geneigd om voor een monitor (met tv-tuner dus) te gaan, i.p.v. een tv. Met een kijkafstand van ca. 80 cm en omdat ik het scherm vooral voor 'pc-werkzaamheden' zal gaan gebruiken (waaronder ook bv. fotobewerking) heb ik het idee dat ik qua resolutie en scherpte toch spijt van een tv ga krijgen. Maar ik sta uiteraard nog steeds open voor opmerkingen daarover, of tips ;)

Heb nu trouwens ook de Ziggo Go app op de pc geïnstalleerd, 's kijken of dat minstens net zo lekker werkt als via de browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ze noemen dit soort oplossingen (monitor met tuner), op veel plekken een TV Monitor, en dat is eigenlijk wel het best kloppend. Gezien de technische eigenschappen van bijvoorbeeld bovenstaande types (LG en Samsung), zijn deze niet werkelijk afwijkend dan die van hun broertjes/zusjes zonder tuner. Je schakelt bij gebruik naar de PC functie ook werkelijk over naar een monitor functie. Ik zou me daar dus niet teveel op focussen.

Die 80 cm van het scherm afzitten komt voor mij in de praktijk wat ver over, maar ieder moet voor zich bepalen hoever hij van zijn scherm af gaat zitten ;) Bij het TV kijken via zo'n scherm lijkt me die afstand dan weer wel redelijk kloppend, maar bij PC gebruik?

Afijn, het lijkt me dat je er zo wel uit moet kunnen komen, dus succes met de zoektocht naar je monitor met TV functie of TV met monitor functie :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
OK bedankt, ik ga dat zéker meenemen.

Heb het nog even opgemeten, die 80 cm afstand van het scherm klopt echt.
Vind ik prettig, en heeft vooral te maken met de grootte van het scherm, 26" dus (en 16:10 aspect ratio).
Die afstand zal met een kleiner scherm straks zeker minder worden.
Voor full screen tv-kijken is het voor mij nu zelfs veel te dichtbij.

Heel erg bedankt nogmaals voor je deskundige hulp, top _/-\o_
Pagina: 1