Gordijnrails/Raamdecoratieprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:11

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Wij willen graag langs de hele raampartij een gordijnrails, om gordijnen vanaf het plafond tot aan de vloer te laten hangen. Maar toen zagen we dat er iets van een balk een stukje uitsteekt (ongeveer 2cm dik, 10cm de kamer in). Iemand een idee hoe we dit toch nog zo strak mogelijk kunnen krijgen? Om nou heel veel centimeters in te leveren door de rails pas na dat stuk te monteren vind ik ook wat rigoureus.

Ivm een hoekraam en meerdere draai-/kiepramen met onderlicht doen we liever geen lamellen/plisse of andere decoratie. Het liefst gewoon gordijnen van plafond tot vloer dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LYJp4lD3mBmmtszcHCVKIGuu/full.jpg

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:51
Het lijkt me niet handig dat je een gordijnrails direct tegen de muur hangt. Dan schuren je gordijnen dus altijd tegen die muur. Die 2 cm speling lijkt me best handig dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Craven schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:09:
Het lijkt me niet handig dat je een gordijnrails direct tegen de muur hangt. Dan schuren je gordijnen dus altijd tegen die muur. Die 2 cm speling lijkt me best handig dus eigenlijk.
Nee die willen we ook op ongeveer 7cm van de muur af, maar dat stukje in 't plafond komt al 10 cm de kamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:41
Als je nu een lat aansluit aan beide kanten van de balk en daar dan de gordijnrails op. Dan kun je eventueel ook nog een lat op vast zetten zodat er een soort van loof ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:51
Ach so, ik las de 2 en de 10 andersom. je kan hem ook aan de muur plaatsen ipv het plafond. Daarvoor zijn gewoon beugels beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:38
Gewoon op de afstand die je wilt monteren en ter hoogte van dat "dingetje" twee bochten plaatsen. Die kan je gewoon kopen c.q. zelf van een recht stuk buigen

Effe googlelen op gordijn rail bocht

[ Voor 11% gewijzigd door __R__ op 12-02-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Wtf...wat voor functie heeft dat stukje daar ? Geen functie...slijptol of (koud) beitel er bij pakken en verwijderen die hap. Wel een functie...inderdaad zoals niconing zegt latten aan weerszijden. De oplossingen van _R_ geeft een lelijke bobbel in je gordijn..denk dat je het gewoon strak (recht) wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Weet niet, maar op de foto lijkt het gewoon 2cm de kamer in te steken. :?

Welke plooi krijgt het nieuwe gordijn? Dat zal zo 5-7 cm zijn, dus een cm of 10 van de muur af is helemaal niet slecht. Je gaat toch niet tegen de muur zitten?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:20:
Weet niet, maar op de foto lijkt het gewoon 2cm de kamer in te steken. :?

Welke plooi krijgt het nieuwe gordijn? Dat zal zo 5-7 cm zijn, dus een cm of 10 van de muur af is helemaal niet slecht. Je gaat toch niet tegen de muur zitten?
Precies...jij heb het over 5-7cm ts praat hier over 10 cm dat is minimaal 3 cm verschil...wat toch echt een lelijke plooi op gaat leveren.
Het (zinloze) uitstekende deel verwijderen, of er latten langs plaatsen geeft dan een mooier geheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
We gaan nog even kijken of de rails er niet gewoon voorlangs kan (ik ga er geen bocht voor maken.. dat is niet zo mooi) en anders is de oplossing met latjes een goede! Dat ik daar zelf niet op ben gekomen.

Was al aan het denken om de rails gewoon in dat stuk te frezen, maar het is helaas een deel van het balkon boven ons...

zal tzt een foto posten van het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alternative schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:46:
[...]

Precies...jij heb het over 5-7cm ts praat hier over 10 cm dat is minimaal 3 cm verschil...wat toch echt een lelijke plooi op gaat leveren.
Het (zinloze) uitstekende deel verwijderen, of er latten langs plaatsen geeft dan een mooier geheel
Die 3cm ga je echt niet zien. Gewoon voorlangs halen. Meestal staat het gordijn toch open en die paar cm van de muur af scheelt ook weer een schurend gordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:55:
[...]

Die 3cm ga je echt niet zien. Gewoon voorlangs halen. Meestal staat het gordijn toch open en die paar cm van de muur af scheelt ook weer een schurend gordijn.
We gaan voor inbetween gordijnen omdat we op de begane grond wonen, dus meestal dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47
IKEA heeft een gordijnrails die niet tegen het plafond komt maar er met afstandhouders een paar cm vanaf hangt. Misschien past die uitstulping er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:55:
[...]

Je gaat uit van open gordijnen. En het schuren waar je het over heb is aan de zijkanten...zo als in elk huis/situatie. En ik zie echt 3 cm verschil wel hoor (en vele met me) ik irriteer me al aan 2 mm verschil (werkte in de auto herstel, en dan telt echt elke millimeter) maar oke...de een kijkt wat nauwer dan de ander. Bij mij is alles tot op de mm correct...anders accepteer ik het niet en wordt het of gecorrigeerd, of verwijderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is geen vaste maat voor gordijnen t.o.v. een muur, in tegenstelling tot schadeherstel van auto's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:04
Misschien ziet het er gewoon zwaar vertekend uit maar als dat ding 2 cm dik is dan lijkt het mij eerder 5 cm of zo de kamer insteken. Volgens mij kan je ook gewoon je gordijnrails daarvoor zetten. Zeker als je maar 1 gordijn doet.

Edit: lees nu pas dat de TS ze van plafond tot vloer wil. Dat is dan het probleem of je moet rails hebben die je aan het plafond bevestigd(?)

[ Voor 23% gewijzigd door warcow op 12-02-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:26:
Er is geen vaste maat voor gordijnen t.o.v. een muur, in tegenstelling tot schadeherstel van auto's. ;)
Klopt. Al is het een domme stelling van je. Mensen willen (doorgaans) de gordijnen van de ene kant naar de andere kant. Wat doorgaans van muur tot muur , of van van muur tot uitstulping betekent.
Maar heb geen zin om ruzie te maken met iemand die geen (goed) zicht heeft op zulke zaken.
in de herstel banen (auto herstel ed) wordt meer van je verwacht dan een leek ziet...anders kom je er niet te werk.
Even goeie vrienden, maat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mag ik dan ook dwepen met mijn bouwkundige achtergrond incl inrichtingsprojecten. ;)

Of een gordijn 7 of 10 cm van de muur komt maakt echt weinig uit. Een 2cm dikke witte lat kan ook zoals eerder gesuggereerd, dat schroeft ook gelijk makkelijker de rail erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:55:
Mag ik dan ook dwepen met mijn bouwkundige achtergrond incl inrichtingsprojecten. ;)

Of een gordijn 7 of 10 cm van de muur komt maakt echt weinig uit. Een 2cm dikke witte lat kan ook zoals eerder gesuggereerd, dat schroeft ook gelijk makkelijker de rail erop.
[small]Dat mag (al ben je geen uitvoerder, iemand van de werk vloer die wel weet hoe het echt werkt) je mag jou kijk erop geven...vanaf een tekentafel is het makkelijk...realiteit is doorgaans anders. Maar zoals eerder gezegd wil geen ruzie/gezeik met je. Je heb het fout, en brengt ook fouten oplossingen. Maar TS mag beslissen...ik zou de troep gewoon weghalen (slijpen, beitelen) of een lat en koof aan brengen om het er netjes uit te laten zien. Hell...hij kan er nog lets aan langs brengen voor een mooi effect.
mag ik dan ook dwepen met mijn bouwkundige achtergrond incl inrichtingsprojecten.

dat mag...maar jij maakt slechts tekening...niet echt het echte werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
offtopic:
Lol. Ik heb het meer over projecten leiden dan tekenen. Inclusief uitvoerders wijzen op hun fouten. Want waarom bouwen volgens tekening "als we het al jaren zo doen". Maargoed, TS is niet gebaat bij een wedstrijdje verpissen.

Nee, daarom iets van het balkon erboven wegslijpen. What could happen. :W Protip, Doe Dat Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Señor Sjon schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:55:

Dat is waar. Al hoeven wij niet om radiatoren heen te werken ivm vloerverwarming. Dus het liefst wel zo dicht mogelijk bij de muur. Liever 7 dan 10 cm dus!

Laten we verder niet elkaar gaan afbranden met klus-ervaring en of je beroep al-dan-niet relevant is in dit topic O+

[ Voor 13% gewijzigd door Tjebakka op 13-02-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan lijkt mij de lat de meest logische optie. Eventueel een klein koofje voor die uitstulping maken om hem weg te werken. Daar kan je dan weer verlichting achter maken. :) Dus koof - verlichting - gordijn - muur.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Alternative schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:29:
[...]
Maar TS mag beslissen...ik zou de troep gewoon weghalen (slijpen, beitelen)
|:(

Gaat het verder helemaal lekker? Beetje adviseren om een deel van de constructie te slopen (in een appartement nog wel) dat is echt de achterdeur uit 8)7

@TS: als je gordijnen neemt, maak je dan geen gordijnkoof zodat je niet tegen je rails/plooien aankijkt?

Dit idee dus, maar dan niet zo lelijk >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NjIyWDgzMg==/z/EP4AAOSwBvNTq8mp/$_84.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zou ook een oplossing van Interstil kunnen overwegen: http://interstil.de/en/pr...ling-mounted-systems.html

Zijn waarschijnlijk best prijzig, maar wel mooi (zeker i.c.m. Wave gordijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
De Rikster schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:31:
[...]

|:(

Gaat het verder helemaal lekker? Beetje adviseren om een deel van de constructie te slopen (in een appartement nog wel) dat is echt de achterdeur uit 8)7

@TS: als je gordijnen neemt, maak je dan geen gordijnkoof zodat je niet tegen je rails/plooien aankijkt?

Dit idee dus, maar dan niet zo lelijk >:)
[afbeelding]
Nee want we willen ze al blind ophangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:03
Dus zoiets vind je niet tof?

Afbeeldingslocatie: https://www.roobol.com/media/wysiwyg/Inspiratie/Artikelen/Woontips/Gordijnen-opmeten/gordijnen-opmeten-algemeen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Het liefst willen we ze zo ophangen. Kamerhoog en blind. Ze zullen 99% van de tijd dicht zijn omdat we op de begane grond wonen, wel lichtinval willen hebben maar geen inkijk. :) Maar goed, we moeten ons natuurlijk aanpassen aan de mogelijkheden.

Over 2 weken precies krijgen we de sleutel en dan moeten we maar een besluit maken. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mastermeubel.be/sites/default/files/styles/480x480/public/products/gordijnen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Oef.. 12 centimeter komt dat ding de kamer in! In ieder geval bedankt voor het meedenken! * Tjebakka gaat op zoek naar een andere nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Tjebakka Heb je al aan gordijnrails gedacht die aan de muur bevestigd worden? Dan hangt de rails net twee centimeter onder het plafond, dat zal er niet gek uit zien toch?

Volgens mij zelfs bij Ikea te verkrijgen, ook voor meerdere gordijnen achter elkaar.
Edit: Zoiets als dit: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70299153/

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 24-02-2017 13:34 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alternative schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:29:
[...]
.ik zou de troep gewoon weghalen (slijpen, beitelen)
_O-

Zo hoog van de toren blazen tegen iemand die echt wel kennis van zaken heeft en dan met zulke opmerkingen gigantisch op je bek gaan. Dit maakt mijn vrijdag weer een stuk draaglijker.

ontopic:
Hang de ruil voor de uitstulping langs of schroef een lat op het plafond van gelijke dikte en monteer daar je rail op. Beide oplossingen zijn imho netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:57
Tjebakka schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:24:
Oef.. 12 centimeter komt dat ding de kamer in! In ieder geval bedankt voor het meedenken! * Tjebakka gaat op zoek naar een andere nette oplossing.
Zit er aan de onderkant van het raam nog een verwarming/vensterbank die iets uitsteekt?

ik heb laatst nieuwe gordijnen gekocht en de rails werd ook opgehangen. Ik vond dat de rails max 12 cm uit de muur moest (vensterbank/verwarming steekt ong 8 cm uit de muur) . De stoffeerder die de rail op kwam hangen vond 18 cm(!) het minimum, het mooist was 20 cm.
Ik heb hem zijn gang laten gaan (19 cm) onder voorwaarde dat als het niet mooi was hij alles weer ging herstellen :) en ik moest achteraf toegeven dat hij gelijk had.
Moraal: hang gordijnen met plooi niet te dicht op de muur. bij mij hangt de gordijnrails uiteindelijk dus 11 cm van de verwarming/vensterbank af en hangt heel mooi, 12 cm moet dus ook lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
BB-One schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Zit er aan de onderkant van het raam nog een verwarming/vensterbank die iets uitsteekt?

ik heb laatst nieuwe gordijnen gekocht en de rails werd ook opgehangen. Ik vond dat de rails max 12 cm uit de muur moest (vensterbank/verwarming steekt ong 8 cm uit de muur) . De stoffeerder die de rail op kwam hangen vond 18 cm(!) het minimum, het mooist was 20 cm.
Ik heb hem zijn gang laten gaan (19 cm) onder voorwaarde dat als het niet mooi was hij alles weer ging herstellen :) en ik moest achteraf toegeven dat hij gelijk had.
Moraal: hang gordijnen met plooi niet te dicht op de muur. bij mij hangt de gordijnrails uiteindelijk dus 11 cm van de verwarming/vensterbank af en hangt heel mooi, 12 cm moet dus ook lukken :)
Nee er hangt niks onder. Vloerverwarming all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tjebakka schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:55:
[...]

Nee er hangt niks onder. Vloerverwarming all the way!
Wij hebben zelf ook vloerverwarming, maar onze gordijnen hangen toch zo'n 20 cm de kamer in, misschien nog wel meer. Overigens hebben wij ze niet kamerhoog, maar iets van 20 cm onder plafond.
Een beetje volgens dit principe, alleen dan witte gordijnen (zicht buiten, licht binnen).
Juist doordat de gordijnen niet strak tegen de muur hangen vind ik 't gek om ze dan wél strak tegen het plafond te hangen, door gordijnen onder het plafond te hangen (dus aan de muur te bevestigen) lijkt je kamer toch optisch groter? Zeker als je ze 24/7 gesloten wilt houden ivm zicht lever je echt ruimte in als je ze kamerhoog doet.
Pagina: 1