Laptop voor mediavormgeving aan het ROC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-06 13:07
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Werk voor school, en film kijken als ik thuis ben.
Er wordt gewerkt met adobe cc en de standaard dingen zoals word en andere office programma's.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1000 euro zou mooi zijn. Maar als er voor 12/13 honderd een goed aantal voordelen zijn die de meerwaarde het waard maken, dan is dat het maximum. (Liever niet natuurlijk ;) )

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, elke dag op school en er wordt gezegd dat je +/- 8 uur per dag met het ding bezig bent.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik sta overal voor open!

Ik heb al een paar laptops bekeken:
-dell inspiron 15 gaming met een i5 7300hq en gtx 1050
-soortgelijke laptop van acer (vx5)
-microsoft surface pro 4 met i5
-macbook pro 15 (2015), dit omdat osx en de draagbaarheid/gebruiksgemak van deze laptop misschien een goede meerwaarde is?

Sorry als dit niet de beste laptops zijn, ik ben even uit het hele laptopcircuit ;)

Dankuwel!

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Geven ze van school uit geen specs mee? of wat wel en wat liever niet?

Je zal daar waarschijnlijk best veel gaan zien met een MBP. Want in het verleden waren die beter met photoshop etc echter is dat tegenwoordig niet meer zo. Op windows gaat het net zo vlot.

Belangrijk zijn geheugen en beeldscherm. Als je nu een deftige I5 hebt met 16GB ram en een SSD is dat prima voor media vormgeving.Zeker voor wat je op school doet. Het beeldscherm is echter wel weer heel belangrijk. Apple heeft over het algemeen goede kleuren maar een glimmend scherm wat lang neit altijd even prettig is vanwege reflecties. Maar het tracpad daarvan is fenomenaal. Al zou ik toch ook een externe muis adviseren als je er langer mee werkt.

Je hebt beschikking over stopcontacten neem ik aan dus accuduur is niet heel erg belangrijk.

kwa draagbaarheid, ik zou vooral ook investeren in een goede rugzak! ik heb er persoonlijk één van Osprey en als daar mijn zbook inzit voel ik dat amper op mijn rug en dat is best een bakbeest.

De Dell ziet er inderdaad qua specs niet slecht uit aar de bouwkwaliteit van de vorige generatie staan niet echt heel goed bekend.
De surface is inderdaad een heel gaaf ding maar ik zou voor grafische doeleinden toch echt minimaal 13" aanbevelen, liever zelfs 15"
Met acer heb ik zelf geen ervaring maar de goedkopere laptops daarvan staan ook lang niet altijd bekend als stevig/goed.

Dell heeft ook de XPS serie welke wél heel goed bekend staan. Misschien zit daar iets tussen?d ie zijn ook dun, mooie uitstraling en relatief goede schermen.

Toen ik ooit op het media college in Amsterdam zat(was toen nog grafisch lyceum) werkten we daar op de mooie gekleurde Apple all in ones :D

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Daniel_Elessar schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:27:
Geven ze van school uit geen specs mee? of wat wel en wat liever niet?

Je zal daar waarschijnlijk best veel gaan zien met een MBP. Want in het verleden waren die beter met photoshop etc echter is dat tegenwoordig niet meer zo. Op windows gaat het net zo vlot.

Belangrijk zijn geheugen en beeldscherm. Als je nu een deftige I5 hebt met 16GB ram en een SSD is dat prima voor media vormgeving.Zeker voor wat je op school doet. Het beeldscherm is echter wel weer heel belangrijk. Apple heeft over het algemeen goede kleuren maar een glimmend scherm wat lang neit altijd even prettig is vanwege reflecties. Maar het tracpad daarvan is fenomenaal. Al zou ik toch ook een externe muis adviseren als je er langer mee werkt.

Je hebt beschikking over stopcontacten neem ik aan dus accuduur is niet heel erg belangrijk.

kwa draagbaarheid, ik zou vooral ook investeren in een goede rugzak! ik heb er persoonlijk één van Osprey en als daar mijn zbook inzit voel ik dat amper op mijn rug en dat is best een bakbeest.

De Dell ziet er inderdaad qua specs niet slecht uit aar de bouwkwaliteit van de vorige generatie staan niet echt heel goed bekend.
De surface is inderdaad een heel gaaf ding maar ik zou voor grafische doeleinden toch echt minimaal 13" aanbevelen, liever zelfs 15"
Met acer heb ik zelf geen ervaring maar de goedkopere laptops daarvan staan ook lang niet altijd bekend als stevig/goed.

Dell heeft ook de XPS serie welke wél heel goed bekend staan. Misschien zit daar iets tussen?d ie zijn ook dun, mooie uitstraling en relatief goede schermen.

Toen ik ooit op het media college in Amsterdam zat(was toen nog grafisch lyceum) werkten we daar op de mooie gekleurde Apple all in ones :D
Ah dankuwel voor uw inzichten, echter is de dell xps lijn vanaf 1100 euro beschikbaar, met slechts 4gb ram en een qwertz toetsenbord. De eerstvolgende is dan 1400, nog meer dan de macbook pro. Maar zou de macbook pro voldoen qua specs en bouwkwaliteit? Volgens het ROC was een laptop met een redelijke videokaart aan te raden, maar volgens veel mensen die de opleiding gedaan hebben hebben ze de zware dikke laptop die ze eerst aangeschaft hadden geruild voor een lichter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik heb zelf net deze laptop besteld:
1HP Pavilion 15-bc235nd€ 1.199,-€ 1.199,-

Je zal wel aan de bovenkant van je budget uitkomen, maar wat je er voor terug krijgt:

CPU: 7700HQ, beter zal je niet gaan vinden in deze prijsklasse
Geheugen: 16gb@2400
Opslag: 256Gb M.2 ssd + 1Tb hdd
GPU: 1050

Verder sprak mij het enigsinds zakelijke uiterlijk ook aan (op die strepen aan de binnenkant na).

Mocht je nog even kunnen wachten, is deze misschien ook interresant alleen pas in maart weer leverbaar. https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-n850hk1
Voor een paar tientjes minder heb je een vergelijkbare laptop met een 1050ti, je moet er dan wel nog even zelf windows op zetten, maar licencies zijn online hooguit 30e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Die pavillion is inderdaad leuk, zeker het overwegen waard. Want mooie specs en bouwkwaliteit is ook goed.

De macbook Pro voldoet ook ruim, ook kwa bouwkwaliteit. Heb een 13" lange tijd meegesleept in genoemde rugtas zowel in de auto als po de fiest en OV. Nooit problemen gehad.

Nu die licenties voor 30 Euro. Zijn dat geen OEM licenties welke eigenlijk niet bedoelt zijn voor verkoop aan consumenten? Als een "echte" 100 kost en dit 30 zou ik toch het zekere nemen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Dat zijn inderdaad OEM licenties, wat er in de praktijk om neer komt dat je geen winkel hebt waar je heen kan indien je hulp nodig hebt met windows.
Ik heb zelf 3 van zulke licenties in gebruik zonder enige problemen, dus zou het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Daniel_Elessar schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:11:
Die pavillion is inderdaad leuk, zeker het overwegen waard. Want mooie specs en bouwkwaliteit is ook goed.

De macbook Pro voldoet ook ruim, ook kwa bouwkwaliteit. Heb een 13" lange tijd meegesleept in genoemde rugtas zowel in de auto als po de fiest en OV. Nooit problemen gehad.

Nu die licenties voor 30 Euro. Zijn dat geen OEM licenties welke eigenlijk niet bedoelt zijn voor verkoop aan consumenten? Als een "echte" 100 kost en dit 30 zou ik toch het zekere nemen.
Oh mooi, ik ga even kijken of mac os iets is voor mij, en OEM licenties gebruik ik al een tijdje dus wat dat betreft is het wel goed. maar ik zal even kijken!

Pagina: 1