Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09-2021

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
Situatie:
Telfort glasvezel modem waarop aangesloten een TP-Link C2600 router voor (draadloos) internet. Op de router zijn bedraad aangesloten een PC en via wifi 4 telefoons, 1 tv, 1 tablet en 1 laptop.

Probleem:
Op alle apparaten werkt wifi naar behoren behalve op de 1 van de telefoons (P8 lite). Bij bv het kijken van youtube filmpjes of gewoon surfen op internet worden pagina's/filmpjes niet geladen terwijl de telefoon wel verbonden is met het netwerk. Even wachten of wifi uit-/aanzetten verhelpt het probleem (kortstondig).

eenvoudige tests
- netwerk op de telefoon vergeten en opnieuw verbinden
- telefoon en modem gereboot.

Terug naar de winkel
Omdat de telefoon nog geen 2 weken oud was direct terug geweest naar de winkel (MM) maar daar deed de telefoon het natuurlijk wel goed natuurlijk via wifi.. dus toen thuis eerst gezocht naar problemen met de P8lite+ wifi en dan is er best wel wat te vinden inclusief wat vreemde oplossingen (reboot telefoon en cache partitie leeggooien etc) maar alles zonder resultaat.

Wat ik verder geprobeerd heb
Daarna op een ander open netwerk (ikea) de telefoon ook getest en wederom 10 min achter elkaar online gebleven filmpje na filmpje kunnen aanklikken en laden zonder problemen.

Dus voor de zekerheid thuis de router opnieuw ingesteld,
- ander wifi kanaal (11) gepakt omdat het default kanaal (1) redelijk vol zat met andere routers in de buurt.
- een gast netwerk gemaakt zonder beveiliging.
- telefoon een vast ip adres gegeven
- telefoon wifi+ uit
- wifi behouden in slaapstand aan/uit.

Helaas lijkt niks te werken en blijft de telefoon thuis haperen, iemand suggesties?

Specs:
Telefoon: Huawei P8lite, EMUI 4.0 met Android 6.0,

C2600 wifi settings
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yMxpz2v.png

edit: probleem lijkt verholpen door de settings van lier icm een firmware update van de router.

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

Beste antwoord (via Frentik op 06-03-2017 16:14)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03

lier

MikroTik nerd

Auto als instelling is zo ongeveer het slechtste dat je kan kiezen.

In jouw situatie:

2,4GHz en 5 GHz
WPA2-PSK
AES

2,4GHz
n-only (ik ga ervan uit dat dat een optie is en dat al de clients het ondersteunen)
20MHz (of VT20 oid)

Verder kan je nog even controleren of er nieuwe firmware voor deze router beschikbaar is. <Maar met bovenstaande instellingen moet het al een heel stuk beter worden!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03

lier

MikroTik nerd

In jouw situatie:

2,4GHz en 5 GHz
WPA2-PSK
AES

2,4GHz
n-only (ik ga ervan uit dat dat een optie is en dat al de clients het ondersteunen)
20MHz (of VT20 oid)

Verder kan je nog even controleren of er nieuwe firmware voor deze router beschikbaar is. <Maar met bovenstaande instellingen moet het al een heel stuk beter worden!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
lier schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:11:

Nog bedankt voor je antwoord, heb jouw suggesties gelijk doorgevoerd maar de problemen blijven helaas. Ik kan ook geen grip krijgen op wanneer het gebeurt of bij welke belasting van het netwerk/router. Het gebeurt random de hele dag door ongeacht het aantal verbindingen die de router op dat moment heeft.

Ik heb nog deze instellingen gevonden, zou ik daar nog iets aan kunnen verbeteren?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YYV0Oup.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:16

donny007

Try the Nether!

Hier in huis heeft ook iemand een P8 Lite, bij dat toestel merk ik dat de radio erg zwak is (of zwaar wordt beperkt door het power management).

Qua ontvangst gaat het wel goed, maar het zendvermogen ligt structureel lager dan andere smartphones in huis*. Door "volle streepjes" in de statusbalk lijkt het alsof het toestel een goede verbinding heeft, terwijl er in de praktijk amper data overheen te krijgen is.

Op internet lees je meer verhalen over WiFi problemen met de P8 Lite, maar niemand heeft er een concrete oplossing voor kunnen vinden. Eventueel kun je deze workaround nog proberen.

Als andere draadloze apparaten op de TP-link géén last hebben van deze storing zit het er dik in dat ook jouw P8 Lite last heeft van structurele WiFi-problemen.

* Gemeten vanuit het access point met alle telefoons op dezelfde tafel.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frentik schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:15:
[...]
Nog bedankt voor je antwoord, heb jouw suggesties gelijk doorgevoerd maar de problemen blijven helaas. Ik kan ook geen grip krijgen op wanneer het gebeurt of bij welke belasting van het netwerk/router. Het gebeurt random de hele dag door ongeacht het aantal verbindingen die de router op dat moment heeft.

Ik heb nog deze instellingen gevonden, zou ik daar nog iets aan kunnen verbeteren?
[afbeelding]
Je zit hier iedere keer naar 2.4GHz te kijken. Hoe gaat het als je je telefoon op 5GHz verbindt?

Voor 2.4GHz trouwens idd hard 20MHz kanaalbreedte instellen. Qua advanced features - je kunt evt in de 2.4GHz short guard intervals uitzetten en misschien MU-MIMO ook. Andere optie is om de DTIM op 0 in te stellen, maar dan zet je effectief power management uit op je devices, dus als het dan wel stabiel is zou ik het aanzetten en telefoon terugbrengen...

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 751677

Beste Frentik,

Bedankt voor het contact opnemen met Huawei en mijn oprechte excuses hiervoor.

Anders probeert u eens een reset naar fabrieksinstellingen te doen.

Als u er nog niet uitkomt dan ziet u onderaan websites voor de reparatie. Ik hoop dat het niet zover komt.

Hierbij vindt u de stappen om een back-up van uw telefoon te maken en vervolgens de fabrieksinstellingen te herstellen en of hard reset (onderaan).

Controleer allereerst of u uw primaire emailadres en wachtwoordgegevens bij de hand heeft.
U zult deze bij het opstarten na de fabrieksinstellingen nodig hebben om toegang te krijgen tot uw telefoon.
Dit emailadres heeft u nodig/gebruikt u doorgaans voor de Google Play Store om applicaties te kunnen downloaden.

LET OP; Alle gegevens waar u geen back-up van maakt zullen tijdens het proces worden verwijderd.
Heeft u een SD-kaart in uw telefoon, dan is de eerste methode het makkelijkst. Heeft u geen SD-kaart, ga dan naar de tweede methode.

Methode 1 - met SD-kaart:
1. Open de map Tools (deze vindt u tussen uw applicaties op het thuisscherm) en open de app Back-up
2. In de Back-up app klikt u vervolgens op Back-up > kies SD-kaart en druk op volgende > selecteer de gegevens waar u een back-up van wilt hebben en klik vervolgens onderaan het scherm Back-up
3. Ga naar instellingen > Back-up en Fabrieksinstellingen > Terug naar fabrieksinstellingen > Telefoon opnieuw instellen
4. Zodra alles klaar is, gaat u weer naar de Back-up app in de map Tools. Hier selecteert u ditmaal Herstellen &gt, kies vanaf SD-kaart en druk volgende > selecteer de juiste back-up en klik op herstellen.

Methode 2 - zonder SD-kaart:
1. Download op uw computer de applicatie HiSuite van consumer.huawei.com/minisite/HiSuite_en (alleen maar met Windows 7, XP en Vista)
2. Om de verbinding tussen uw toestel en de computer tot stand te brengen, moet u eerst de USB-foutopsporing op uw telefoon aanzetten. Ga hiervoor naar instellingen > over de telefoon > klik vervolgens 7 keer op build-nummer > ga 1 stap terug naar instellingen > opties voor ontwikkelaars > en in dit menu moet u de USB-foutopsporing aanzetten
3. Koppel het toestel via de USB-kabel met de computer, en start HiSuite (welke u eerder heeft gedownload)
4. In HiSuite maakt u een back-up, welke u op de computer opslaat
5. Op uw toestel; ga naar instellingen > fabrieksinstellingen > fabrieksinstellingen terugzetten
6. Hierna gaat u terug naar HiSuite om de back-up te herstellen.

De telefoon start nu nieuw op, als in de fabrieksinstellingen.

Mocht dit het probleem nog steeds niet verhelpen, dan is het beter om een afspraak te maken bij een van onze service centers:

- Klanten met een VIP Service account;
(Gelieve uw telefoon binnen 30 dagen van aankoop bij de VIP-service te registreren, voor 3 jaar garantie en volledige gratis service in geval van schade die onder garantie valt)
U kunt inloggen met uw email en wachtwoord via de volgende website: www.huaweivipservice.nl
en dan de telefoon voor reparatie aanmelden door "reparatie aanvragen" aan te klikken.

Daar kunt u zelf de datum boeken wanneer (op bepaalde tijdstippen) het toestel inderdaad vrij van kosten zal worden opgehaald.
Door op die link te klikken, komt u bij "drmobile" website terecht, a.u.b. volgt u gewoon de instructies.

- Alle overige klanten kunnen zich aanmelden via: www.drmobile.eu/nl, hier zijn echter verzendkosten aan verbonden.

- Of via de HiCare applicatie op uw telefoon kunt u alleen in België de dichtstbijzijnde service center vinden om daar uw toestel persoonlijk in te leveren
en hopelijk binnen 2 uur hersteld terug te krijgen

- of via de website http://solidcare4mobile.nl/Huawei/aanmelden-reparatie.php. (Alleen in België voor Aldi klanten)

- Ook zou u terug kunnen gaan naar de winkel waar u uw toestel ter reparatie aanbiedt.

Als het toestel aangekomen is in het service centrum zullen wij het toestel
onderzoeken. Alles wat aan het toestel mankeert zullen wij repareren.
Mochten er problemen zijn met het toestel en het valt binnen de garantie
zal dat kosteloos voldaan worden. Mocht het zo zijn dat er iets buiten de
garantie valt, dan zult u op de hoogte worden gehouden over eventuele
kosten. Mocht u er dan voor kiezen om de reparatie te annuleren zult u
enkel de onderzoekskosten moeten vergoeden.

Verwijder uw sim kaart en eventueel uw SD kaart voor het afgeven van uw toestel.
Verwijder uw Google account via Instellingen > Google > verwijder google account (anders duurt de reparatie langer dan normaal)

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Mich
Huawei Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
donny007 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:26:
Hier in huis heeft ook iemand een P8 Lite, bij dat toestel merk ik dat de radio erg zwak is (of zwaar wordt beperkt door het power management).

Qua ontvangst gaat het wel goed, maar het zendvermogen ligt structureel lager dan andere smartphones in huis*. Door "volle streepjes" in de statusbalk lijkt het alsof het toestel een goede verbinding heeft, terwijl er in de praktijk amper data overheen te krijgen is.

Op internet lees je meer verhalen over WiFi problemen met de P8 Lite, maar niemand heeft er een concrete oplossing voor kunnen vinden. Eventueel kun je deze workaround nog proberen.

Als andere draadloze apparaten op de TP-link géén last hebben van deze storing zit het er dik in dat ook jouw P8 Lite last heeft van structurele WiFi-problemen.

* Gemeten vanuit het access point met alle telefoons op dezelfde tafel.
Thx voor de tip, zal die vanavond eens proberen. Hoe kan je het zendvermogen meten als ik vragen mag?
dion_b schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:45:
Je zit hier iedere keer naar 2.4GHz te kijken. Hoe gaat het als je je telefoon op 5GHz verbindt?

Voor 2.4GHz trouwens idd hard 20MHz kanaalbreedte instellen. Qua advanced features - je kunt evt in de 2.4GHz short guard intervals uitzetten en misschien MU-MIMO ook. Andere optie is om de DTIM op 0 in te stellen, maar dan zet je effectief power management uit op je devices, dus als het dan wel stabiel is zou ik het aanzetten en telefoon terugbrengen...
P8 lite ondersteunt geen 5GHz vandaar de focus op 2.4GHz. Ik zal eens spelen met die opties en kijken wat er gebeurt.
Thx voor de reply. Indien de opties hierboven niet werken zit er inderdaad niks anders op dan de telefoon ter reparatie aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frentik schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:51:
[...]

Thx voor de tip, zal die vanavond eens proberen. Hoe kan je het zendvermogen meten als ik vragen mag?
Kijken naar hoe sterk z'n pakketten binnenkomen op een ander apparaat tov pakketten van een goede. Kan prima met Kismet of Omnipeek, maar mogelijk kan je router aangeven hoe sterk hij ontvangt van iedere client.
[...]
P8 lite ondersteunt geen 5GHz vandaar de focus op 2.4GHz. Ik zal eens spelen met die opties en kijken wat er gebeurt.
Beetje jammer dat er anno 2017 nog apparaten zonder 5GHz-support verkocht worden :/

Zou het kunnen dat alle overige apparaten wel met 5GHz verbinden en je dus puur het verschil 2.4GHz vs 5GHz aan het zien bent?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frentik

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Topicstarter
Ben ik weer, een paar dagen na mijn laatste post heb ik de firmware van de router geupdate. Ondanks dat ik dit in het begin al gecontroleerd had kon ik nu toch een nieuwere versie vinden op de tp-link site. Sindsdien zijn we een week verder en lijken de problemen verholpen....

Allemaal bedankt voor het meedenken.

@dion_b De P8-lite is natuurlijk een al wat ouder (budget)toestel vandaar waarschijnlijk geen 5GHz ondersteuning.

Pagina: 1