HDD 3TB wordt niet geheel gezien. Slechts 800GB.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-04 21:35
Onlangs heb ik een pricewatch: Seagate Desktop Internal Hard Disk Drive Kit, 3TB angeschaft als extra opslag voor mijn iMac. Deze wordt extern gebruikt.
Na uitpakken gekoppeld aan de mac en naar Schijfhulpprogramma gegaan om hem te formatteren. Na uitlezen blijkt er slechts 800GB beschikbaar te zijn i.p.v. 3TB. Ik kon de schijf dus niet formatteren naar 3TB.

Op Youtube zag ik wel wat filmpjes voorbij komen als dergelijk probleem zich voordoet. Dit probleem zou oplosbaar zijn als de schijf in een Windows comp zou worden geplaatst maar die heb ik niet. Een kennis kwam met zijn laptop en hebben we geprobeerd deze alsnog te formatteren naar 3 TB. Helaas ook dit lukte niet. Nu denk ik dat de schijf idd in een computer geplaatst moet worden i.p.v. extern.

Mijn vraag is nu: kan ik alsnog op de en of andere manier dit probleem oplossen, gebruikmakend van mijn Mac? Zo niet zal ik hem terugsturen naar de leverancier.
Iemand ook dergelijke problemen ondervonden. Ik hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Worden er geen 2 partities herkend, waarvan de ander bijna 2 GB groot is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:14
USB heeft een 32bit LBA limiet, dus gaat niet verder dan 2TiB bij sectors van 512 bytes. Je hebt een externe behuizing nodig die sectoren naar (meestal) 4KiB mapt, dan kun je weer even vooruit tot 16TiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
Op mijn mac zie ik 1 partitie van ongeveer 800GB. Op de windows laptop waren wel 2 partities zichtbaar maar konden ook niet naar 1 partitie teruggebracht worden.
Gezien de reactie van hcQd heb ik er op deze manie niks aan en zal hem dan ook terugsturen.
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 20:20

WoBBeL

*zwaai*

Je kan toch alle partities eraf mieteren, 1 grote partitie maken met 4K sectoren? Veel makkelijker dan met enge Windows tooltjes van 2 proberen 1 te maken met behoud vna data (dat kan met sommige tooltes helaas )

[ Voor 44% gewijzigd door WoBBeL op 12-02-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

windows heeft iig de GPT partitie nodig. En geen MBR wil je 3tb kunnen gebruiken.
Weet niet hoe het met mac zit. Maar volgens mij ondersteunen zij ook GPT(achtige) partities.

Kijk daar ook eens na.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
Alle partities eraf halen leek mij ook, al zo vaak gedaan. Helaas lukt dit niet met deze schijf.
GPT wordt idd door mac ondersteund maar het lukt mij niet deze schijf te partitioneren naar 1. Zoals gezegd denk ik dat die schijf in een computer gestoken moet worden en niet als externe schijf om deze te kunnen formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is er extern geen limiet aan de disk.
Je zou hem met diskpart even kunnen cleanen.
En dan zelf een GPT partitie aanmaken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
alfa156a schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:17:
Alle partities eraf halen leek mij ook, al zo vaak gedaan. Helaas lukt dit niet met deze schijf.
GPT wordt idd door mac ondersteund maar het lukt mij niet deze schijf te partitioneren naar 1. Zoals gezegd denk ik dat die schijf in een computer gestoken moet worden en niet als externe schijf om deze te kunnen formatteren.
Kan je niet met "diskpart" de disk eerst selecteren en dan "clean" in typen? wordt normaal altijd alles qua partitions weg gehaald...

http://superuser.com/ques...e-protected-parameter-set

http://www.disk-partition...elete-partition-4125.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
Dank voor je info Dutch2007 maar de windows laptop heb ik nu niet meer tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 18:03
Je externe behuizing moet dit dus ook aan kunnen.
Zelf had ik laatst een 4 TB schijf die opeens 4 partities had, dus de externe behuizing kan geen 4 TB aan.
Dus je schijf is goed, maar je externe behuizing is niet goed, zoek met google de specificatie of zoek of er meer gebruikers met problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Felyrion

goodgoan!

En je kent niemand met een Windows PC waar je hem even in kunt prikken? Dat lijkt me het makkelijkst als je twijfelt aan de externe behuizing.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je hebt een betere externe behuizing nodig, dit heeft niks met Windows te maken. Windows is juist het OS dat bar weinig met partitioneringsschema's en bestandssystemen kan.

Welke USB behuizing gebruik je nu en welke USB controller chip zit er in? Een betere vinden is niet moeilijk, fabrikanten als IcyBox en Eiwent maken prima behuizingen voor 10 tot 30 euro die gewoon goed werken. USB heeft niet by default een 32-bit LBA beperking, en kan bijvoorbeeld met UASP prima SATA2 en hoger schijven gebruiken zonder tegen USB beperkingen aan te lopen om dat het dan een SAS-SATA-USB tunnel wordt. Eigenlijk werkt dat met alle hardware en software van de laatste 5 jaar wel prima, dus tenzij je oude rommel gekocht hebt, of puur een oudere behuizing gebruikt om dat je die nog had liggen gaat het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
Probleem is opgelost, dit lag inderdaad aan de behuizing. Heb nu dus met mijn iMac de boel kunnen herstellen.
Pagina: 1