Zelf erg goedkope (mini) 3d printer bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-08 13:02
Hallo,

Ik heb een vraag n.a.v. een video die ik heb gezien op YouTube. In die video bouwt iemand namelijk een cnc-machine van wat oude cd-rom/dvd spelers. Hierna monteert hij er een 3d-pen op zodat hij het een soort van kan gebruiken voor 3d-printen. Echter is de code geschreven in G-Code. Hierdoor kan je de 'voorwerpen' die je maakt niet opvullen. Verder kan je er ook alleen maar basisvormen mee maken (dit is een van de beperkingen van G-code).

Echter las ik een interessante comment. Ik zal hem eventjes citeren: 'If you spent $15 on a hotend and $15 on a NEMA17 motor, driver and extruder, you'd get much better results with a reasonably sized nozzle. $15 on an arduino mega+RAMPS1.4 shield w/ jumpers and drivers and you could control this with an actual 3D printer controller that would automatically slice objects so you wouldn't need to custom write gcode.' Dit is echter ook het punt waar ik het niet meer helemaal begrijp. Wat ik opmaak uit de comment is dat als je een arduino mega met Ramps 1.4 koopt. En dan ook een goedkope nozzle. Dat je dan tot op zekere hoogte een volledig werkende 3d-printer hebt gebouwd.

Is dit waar? Of moet je nog andere onderdelen erbij kopen? Ik heb namelijk eigenlijk geen idee wat er allemaal in en op een 3d-printer gaat... Zou iemand dat in 'Jip en Janneke' taal kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Wobelaar
P.S. Hier is de video waar ik het over heb:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 13:01

Ron

dit klopt, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen als je geen achtergrond hebt in EE.
of tenminste een beetje handig bent.

het filmpje wat je embed laat zien dat het inderdaad redelijk simpel kan, als je weet waar je mee bezig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geinig filmpje :) Wat Ronald al zegt, het is best te doen, als je weet waar je mee bezig bent.

Wat hier volledig buiten beschouwing gelaten wordt is de aansturende software, welke firmware er in de Arduino is geflashed, etc.

De 'code' die je noemt is trouwens prima in staat om een gevuld object te maken. Wat je noemt is geen limitatie van G-Code, maar een limitatie van de specifieke implementatie die je laat zien.
Een gevuld object kan prima in G-Code, maar je software moet wel slim genoeg zijn om de vulling om te zetten in G-Code.
In essentie defineer je ljntjes van positie X naar Y. Als je maar genoeg lijntjes langs elkaar legt, heb je een gevuld object. Het is alleen een grafwerk als je dat met de hand moet gaan doen :+ Daarom teken je iets in b.v. Autodesk 123D of in Sketchup, en haalt de tekening dan door een G-Code conversie tool heen.

De opzet uit het filmpje is gewoon veel te grof/onnauwkeurig om dat voor elkaar te krijgen. De lijnbreedte en dikte is te inconsistent, de motoren/mechanismen zijn te onnauwkeurig en dan knalt de 'hot-end' overal tegenaan en sloop je de printer.
Ookal zou je de software op orde hebben, dan is een gevuld object hier mee niet haalbaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Oké! Bedankt voor de informatie. Ik ben al zeg ik het zelf redelijk handig ;).

Nog wel een extra vraagje:
Als ik bijvoorbeeld zoiets als dit koop: http://www.miniinthebox.c...p4295187.html?prm=2.5.1.1 Gewoon om het uit te testen... En ja ik weet dat chinese kwaliteit niet erg goed is.
Dan koop ik daarbij ook dit: http://www.lightinthebox....p2627381.html?prm=1.5.1.1
Natuurlijk ook wat filament: https://www.mediawinkel.e...xXbsUmLztYaukhoC-Jbw_wcB#

Dan sluit ik alles aan.

Heb ik dan een werkende 3d printer? Of moet ik er nog een extra 'motor' bij kopen om het filament te 'extruden'?

Ohh en hier nog drie filmpjes van het kanaal 'tinkernut' die er een serie omheen heeft gemaakt (de cnc-machine dan) hij gaat dieper in op de hardware en software:

[ Voor 16% gewijzigd door wobelaar op 12-02-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
je mist dan nog:
-het frame
-X ,Y en Z geleidingen +aandrijving.
-draadaanvoer motor
-bed om op te printen

en vast nog enkele dingen die ik vergeet.

begin met de aanschaf van een €150printer van aliexpress ofzoiets, en kijk dan of het printen überhaupt iets voor je is

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Uhhmmm niet helemaal... ik bedoel het frame + bed + X,Y, Z, geleiding + aandrijving zitten technisch gezien al op de cnc-machine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tja, het is een leuk "omdat het kan" experiment/bouwsel. Maar als je nou echt dingen wil gaan ontwerpen en printen, dan is het waardeloos en kun je beter een kleine 3d printer kit aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, ik geloof niet dat je daar echt iets aan gaat hebben.

Niet goedkoop, maar wel bruikbaar:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:34
ja leuk omdat het kan, maar echt mooi wordt het niet. Denk dat je beter even kan lurken in het 3d print topic hier...

dan heb je straks een apparaat van 100 euri die net niet niks kan. beter geef je dan wat extras uit en heb je iets waar je daadwerkelijk ook mooi printjes mee kan maken.

als het puur om het principe gaat dan heb je nog een stappenmotor nodig voor een extruder....

als je even op ali xpres kijkt dan kun je bijv zon RAMPS bordje vaak al voor een tientje krijgen ipv de 33 van lightindeboxduresiteexcuusvanaliofebay

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 13-02-2017 12:05 ]

Pagina: 1