Advies (zelfbouw) schijnwerper en voorzieningen op roeiboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit topic is in eerste instantie bedoelt om advies te vragen en zal daarna hopelijk resulteren in een leuk project.

Als eerste een stukje achtergrond informatie voor het project:
In mijn vrije tijd is mijn favoriete sport roeien. Elk jaar op de vrijdag en zaterdag na Hemelvaart organiseert de roeivereniging uit Leeuwarden de elfstedenroeimarathon. Op vrijdagavond 20:00 wordt er gestart en Leeuwarden en dan heb je 24 uur de tijd om met je ploeg van maximaal 12 mensen zo'n 210 km te roeien langs de Friese 11 steden en je elfstedenkruisje te ontvangen.
De tocht wordt dus deels in het donker geroeid en daarnaast zorgt ook wind regelmatig voor ruw water (op de meren). De organisatie stelt daarom de nodige eisen aan de boot qua verlichting, pompen en drijfvermogen van de boot.

Wanneer de boot vol water dreigt te lopen zal de stuur deze leeg moeten pompen. (Aangezien het een wedstrijd is wil je dit niet door de roeiers laten doen.) Sturen, navigeren en pompen tegelijk wil je liever niet en daarom zou je het pompen liever doen door een knopje om te zetten i.p.v. een handpomp te gebruiken.
Ik denk dat ik hiervoor 1 of 2 kleine dompelpompjes in ga zetten.
Dat betekent dus meteen dat er al een accu mee moet die (gezien de ergste ervaringen) deze pompjes in totaal +/- 1 a 1,5 uur draaiende moet kunnen houden. Ik ben niet zo thuis in accu's en hoop hier tevens wat hulp te vinden om de beste accu te vinden. Hij moet waterdicht zijn of verpakt worden. En daarnaast is elke kilo extra aan boord er natuurlijk 1 teveel bij een wedstrijd.
Ter info: Over het algemeen wordt het bij deze tocht (eind mei) rond 22:00 langzaam donker, is het tot 22:30-23:00 (flink) schemerig en komt de zon vanaf 04:30-05:00 weer langzaam in beeld. Het is dus nog geen 7 uur echt donker.
Met hemelvaart is er altijd nieuwe maan en gelukkig ook vaak een heldere hemel. Varen op (open) water gaat daardoor relatief goed, maar op bochtige stukken en met aanleggen voor het wisselen van roeiers is extra verlichting noodzakelijk. Het lastige van het menselijk oog is dat het maar langzaam gewend raakt aan het donker. Heel even een felle lamp aanzetten en je ziet een paar minuten vrijwel niks meer. Daardoor krijg je de neiging de lamp weer aan te zetten en... naja...
Ter info: De boten waarin geroeid wordt gaan maximaal zo'n 12-13 km/h oftewel zo'n 3,5m/sec. Als je tot een meter of 50 vooruit kunt verlichten, dan kun je dus zo'n 15 sec vooruit kijken. Meer dan 100m vooruit verlichten is echt nergens voor nodig.

Een stukje achtergrond informatie over mezelf:
Ik heb een opleiding Technische Informatica gedaan waar ook een stuk (basis)elektronica bij zat. Hoewel dat intussen 10 jaar geleden is en ik er met mijn dagelijks werk te weinig meer mee doe heb ik heb dus wel enige basiskennis en kan ik prima overweg met een soldeerbout en multimeter om een simpele schakeling te bouwen.

Het project:
Tot nu toe werd er op onze boten een oude auto koplamp gebruikt met een autoaccu en een handpomp voor het hozen. Dat wil ik nu graag beter op gaan zetten. Meer rust voor de stuur en geen zware accu's die vaak nog te vroeg leeg raken ook.

Aandachtpunten hierbij:
- Verlichting afgestemd op de situatie: Ondersteunend, brede bundel, maar niet verblindend. Wellicht 2 standen?
- Minimaal stroomverbruik
- Bijpassende accu(pack) + waterdichte behuizing + indicator over de status van de accu
- Pompjes om de boot droog te houden
- Schakelpaneel bij de stuur voor lampen en pompen

Optioneel:
- Wellicht ledstrips o.i.d. langs de randen van de boot die met in- en uitstappen tijdelijk aan kan.

Mijn eerste gedachte is om als basis een paar powerleds te gebruiken in de behuizing van een bestaande lamp., maar dat zou alleen een besparing op stroom zijn, want het zal een stuur net zo hard tijdelijk nachtblind maken.
Hoofdlampjes kun je vaak kopen met een roodfilter om minder last te hebben van dit probleem. Wellicht dat een rood filter voor een (led)schijnwerper ook goed werkt. Aangezien de lamp slechts zo nu en dan aan gaat zal een rood voorlicht waarschijnlijk geen verkeerd beeld geven aan andere boten.
Maar aangezien ik echt nergens bestaande oplossingen in die richting kan vinden twijfel ik of dit wel een goede richting is om in te denken.

Kwam bijvoorbeeld deze led-schijnwerper tegen, maar die heeft een licht opbrengst van 1100 lumenen produceert een helder en wit licht. Ik heb zelf een hoofdlamp van 300lm die al 160m ver schijnt. Zoiets klinkt dus als zwaar overkill.

Wie heeft er tips/adviezen om dit zo goed mogelijk op te zetten?
In eerste instantie maar even richten op de verlichting.
Als er een kant en klare bestaande oplossing is hou ik me ook aanbevolen, maar het zelf bouwen is wel een factor die het tot een leuk project moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

Er zijn een aantal dingen die ik je kan meegeven:
Dompelpompjes worden meestal gekoeld door het water dat ze moeten verpompen, drooglopen houden ze niet lang vol.
Het wennen van je ogen aan licht is redelijk goed op te vangen door jezelf te verplichten om bij ingeschakelde verlichting 1 oog dicht te knijpen.
Dit is een methode die ook bij defensie wordt toegepast op het moment dat er bijvoorbeeld een colonne voertuigen aan komt rijden. De koplampen verlichten daardoor inderdaad teveel en laten je ogen aan het licht wennen. Knijp je een oog dicht, dan heb je met het andere oog daarna nog hetzelfde zicht in het donker.
Mijn ideeën lijken verder geen input te zijn voor je eigenlijke vragen, maar dit kwam in elk geval in me op toen ik je verhaal las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39
Wat voor roeiboot praten we over? Zo'n lage smalle wedstrijdboot? Of iets met wat meer ruimte?
Wat zijn de precieze eisen die de organisatie aan de verlichting stelt?
Hoe wordt de boot bestuurd? Ik zou het namelijk gewoon bij een handpomp houden als je fysiek kan sturen en pompen tegelijk.
Voor de verlichting zou ik gewoon een hoofdlamp gebruiken met meerdere standen en eventueel rood licht en een spot/diffuus mogelijkheid. En eventueel een extra set batterijen mee nemen. Mijn Fenix hoofdlamp kan 4 uur lang op de hoogste stand en honderden uren op lagere standen en heeft een diffuus filter wat je voor de lamp kan plaatsen en er is een rood filter beschikbaar.
Voor wisselen van roeiers zet je de lamp op diffuus en een wat lage stand, moet je verder zien klap je het diffuus filter weg en zet je hem op de hoogste stand.

Wil je toch voor een wat ingewikkeldere oplossing kun je denk ik het beste kijken voor een kleine auto of motor accu. Kwa behuizing zul je geen waterdichte vinden maar wel met een beschermkap om te voorkomen dat er geen water van bovenaf in kan vallen. Deze behuizingen zijn te krijgen met aansluitterminals, 12V aansluitingen met zekering, en voltmeter ingebouwd. Schakelpaneeltje kun je gewoon van multiplex maken met wat schakelaars er in waar je alles op aansluit.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:17

Onbekend

...

Je kunt gewoon 1 felle ledlamp voorop zetten om X meter vooruit te kijken. Dan kijk je niet in die felle lamp.
Verder plak je langs beide randen van de boot (aan de binnenkant) een stuk waterdichte led-strip (die minder fel is) zodat de roeiers elkaar een beetje kunnen zien. Meestal zijn die 12V, dus dat kan prima op een accu.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Wat is het budget waar je alles van wilt maken?
voor doosjes. je kan alle elektronica in een waterdichte kist/ton doen met waterdichte stekkers aan de buitenkant van de doos.
Wat voor accu je nodig hebt zal ik als laatste doen. ben je meer flexiel kwa pomt dat je wilt.
Voor verlichting denk ik dat een 5-10W powerled voldoende is. ( je hebt vaak wel een driver nodig voor powerleds aangezien ze stroom gestuurd zijn en niet spannings :) wees gerust met een driver kan je ze vaak ook meteen dimmen :D )
als verlichting in de boot zou ik idd een waterdichte ledstrip doen. kleur monotoon blauw ofzo houd je meer wakker in de nacht en is minder fel dan wit. je kan ook nog een pwm dimmer er tussen zetten als het te fel is.

kwa pomp is een vijver pomt niet iets. die kunnen iets beter tegen droog lopen dan een dompelpomt. wel minder pomp vermogen.

Dus:
- Hoeveel liter/min moet er weg gepompt kunnen worden
- Idd de speelruimte is een goeie
- hoeveel licht moet er in de boot zelf zijn?
- wat is je budget ongeveer??

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet voor het stuurtje een nachtkijker? Weegt weinig en verblindt de rest ook niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even bij de campingshop een dompelpompje halen.. zijn 12V en kunnen vaak tegen drooglopen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Na een week weg ineens een hoop reacties. :)

Toelichting voor de boot:
Er wordt geroeid in zogenaamde C2's. Zie onderstaande foto (clickable) uit 2011 van onze boot bij de start van de elfstedentocht inclusief alle waterkeringen en lampen.
Afbeeldingslocatie: http://www.boerhout.net/files/11steden/Elfstedenroeimarathon2011-Start-thumb.jpg
- Deze boten zijn iets breder dan de echt smalle wedstrijdboten die je bij b.v. de Olympische spelen ziet, maar het houdt ook niet over.
- De zwart/gele platen zitten er normaal niet op en dienen als waterkering.
- Tussen de riemen kun je nog net een hoop doorzichtige tape zien die ook als waterkering dient.
- Voorop de autolamp die ik al noemde om in het donker vooruit te kunnen kijken
- De beide olielampen zijn een eis vanuit de organisatie (rondschijnend wit licht). Tegenwoordig mag het ook ledverlichting zijn.
- De stuur kan via een rondlopend touw het roer achterop de boot bedienen.
- Sinds enkele jaren gebruiken we ook een navigatiesysteem i.p.v een papieren boek. Dat geeft de stuur wat meer rust en gemak.

Pompen:
Eerst even over de dompelpompjes. Ik weet dat ze door meerdere teams gebruikt worden en dat het prima werkt. Veel pompen kunnen trouwens prima tegen 1 a 2 uur droog lopen. Ter voorkoming van drooglopen zou er evt nog een watersensor in serie met de aan/uit-knop tussen kunnen.
Hoeveel water moeten ze kunnen pompen? Dat heeft waarschijnlijk nooit iemand echt opgemeten. De boten zijn al voorzien van allerlei waterkeringen om zoveel mogelijk water buiten de boot te houden. En bij te ruw weer mag er niet eens geroeid worden. Kwam wat pompjes tegen die 10L/min kunnen pompen. Met 2 stuks moet dat ruim voldoende zijn.

Verlichting:
Voor de duidelijkheid nog even: De verlichting moet op de boeg van de boot komen en zit NIET op het hoofd van de stuur. Die heeft indien gewenst zelf een klein hoofdlampje op. Het is voor de roeiers namelijk ontzettend irritant om in een felle lamp te kijken en daarnaast blokkeren de roeiers ook gewoon het licht als de stuur de lamp op het hoofd heeft. Staan in de boot is geen optie tijdens het roeien.

Een mogelijke optie voor verlichting is idd een hoofdlamp. Ik heb zelf Ledsenser H7.r2 die een erg handige testknop heeft die via een los stekkertje aangesloten kan worden. Deze ledlamp is fel genoeg en ook 1 acculading zou voldoende moeten zijn.
Ik zal alleen iets moeten vinden om te gebruiken als (spat)waterdichte behuizing. Het liefst ook inclusief rood filter.
OF
Ik moet zoiets als de genoemde Fenix hoofdlamp makkelijk op afstand kunnen bedienen.

Verlichting in de boot is echt optioneel. Die is hooguit tijdens het wisselen van roeiers nodig en dan staan er ook een paar mensen op de kant die met een zaklamp bij kunnen schijnen.

Voor de bediening zou een klein waterdicht kastje met schakelaars/drukknoppen prima voldoen. Het moet in ieder geval via ledjes ook duidelijk zijn dat iets ingeschakeld is.

Kosten:
Alles wordt natuurlijk maar 1x per jaar gebruikt, dus het moet ook niet te gek worden qua kosten, maar een team bestaat uit 12 mensen en als we voor 10-15 euro per persoon de tocht een stuk aangenamer kunnen maken, dan is dat geen enkel probleem. 120-150 euro zou ook ruim voldoende moeten zijn om e.e.a. aan te schaffen.

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 23-02-2017 08:51 . Reden: Typo ]

Pagina: 1