Welke fan headers gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb een Asus Maximus Gene VI moederbord, dit moederbord heeft de volgende fan headers:

CPU_FAN, CPU_OPT, CHA_FAN1, CHA_FAN2, CHA_FAN3.

Alleen de CPU_FAN is een true PWM fan, de CPU_OPT is een mirror daarvan. Dus wel PWM maar niet individueel bestuurbaar. De CHA_FAN zijn voltage gecontrolleerd.

Namelijk:
  • Corsair H80i (pomp/radiator voor mijn CPUI) + Noctua F12 PWM
  • Corsair H75 (pomp/radiator voor mijn GPU) + Noctua F12 PWM + Kraken G10
  • 2 x Noctua F12 PWM
De pomp van de H80i moet via sata worden aangesloten voor stroom. Er is ook een pump rpm wire die op een 3 of 4 pin header moet worden aangesloten. Ik kan via een y cable mijn Noctua F12 PWM op de pomp aansluiten.

De pomp van de Corsair H75 moet op een 3 of 4 pin header worden aangesloten. Hetzelfde geld voor de Noctua F12 PWM en de fan van de Kraken G10.

Dan heb ik nog 1 Noctua F12 PWM fan die ik in de kast wel plaatsen.

Vraag

Hoe zou ik dit het beste kunnen aansluiten? Heeft het effect als ik een pomp aansluit op een CHA_FAN? Zou de pomp dan langzamer kunnen draaien (minder lawaai) of kan ik die het beste max laten draaien? De CPU_FAN en CPU_OPT zijn de enige echte PWM fans, hoe kan ik die het beste gebruiken?

Ik sta open voor suggesties.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Niet alle waterpompen kunnen tegen lager voltage of PWM, dus kijk even in de handleiding.
Ik zou adviseren om bij twijfel de pompen gewoon op 12volt te zetten en de beide fans op CPU-FAN en CPU-OPT aan te sluiten.
De andere fans gewoon aan de CHA-FAN aansluitingen. PWM fans werken ook prima met voltage control.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 12 februari 2017 @ 13:44:
Niet alle waterpompen kunnen tegen lager voltage of PWM, dus kijk even in de handleiding.
Ik zou adviseren om bij twijfel de pompen gewoon op 12volt te zetten en de beide fans op CPU-FAN en CPU-OPT aan te sluiten.
De andere fans gewoon aan de CHA-FAN aansluitingen. PWM fans werken ook prima met voltage control.
Hoe bedoel je dit precies?

//edit. Blijkbaar is de pomp rpm kabel er alleen voor om aan te geven of de pomp draait of niet.

Wat ik nog wat gek vind is dat ik in mijn AI suite 3 Fan Expert 2 software voor alle 3 CHA_FANS verschillende waardes kan instellen.

RPM MODE
CHA_FAN1 gaat van 500 tot 1450
CHA_FAN2 gaat van 1300-1500.
CHA_FAN3 gaat van 550-1400.

SMART MODE
CHA_FAN1 op 341-1100.
CHA_FAN2 800-1400.
CHA_FAN3 630-1500.

Deze 3 headers zijn voltage en gebruiken allemaal dezelfde type fan.

[ Voor 38% gewijzigd door MrVegeta op 12-02-2017 14:18 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:45
Ai suite is ook een hels programma (imo). Die beneden limieten vind ik zelf echt enorm vervelend (ik houd van stilte, laat me gewoon lekker zelf het minimum instellen.)

Je waardes klopen wel redelijk voor de fans op RPM modus, behalve de 2e, voer anders nog eens fan tuning uit. De kleine verschillen komen doordat fans nooit op het exacte aangegeven RPM pieken, maar altijd +/- 10% is. 500/550 - 1400/1450 voor 2 dezelfde fans is dus heel normaal.

Die Asetek/CoolIT units (hydro series van corsair) hebben altijd 12 volt nodig op de pomp, minder vinden ze niet leuk, sommige modellen kunnen wel softwareamtig de pomp langzamer zetten.

Het maakt niet uit waar je ze op aansluit, mits je ze maar 12 volt geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door junneh op 12-02-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
junneh schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:09:
Ai suite is ook een hels programma (imo). Die beneden limieten vind ik zelf echt enorm vervelend (ik houd van stilte, laat me gewoon lekker zelf het minimum instellen.)

Die Asetek/CoolIT units (hydro series van corsair) hebben altijd 12 volt nodig op de pomp, minder vinden ze niet leuk, sommige modellen kunnen wel softwareamtig de pomp langzamer zetten.

Het maakt niet uit waar je ze op aansluit, mits je ze maar 12 volt geeft.
Ik vond het altijd wel een simpel programma. Ben nu net even overgestapt op Speedfan, en daar kan ik wel mijn CPU/GPU fans op 200/500 minimaal laten draaien en goed laten schalen met de temperatuur van de CPU/GPU.

Hoe kan ik er achter komen of ik de pomp wel 12v geef? De H80i is enkel aangesloten via sata, maar de H75 is nu aangesloten op een fan header. Moet ik die dan max rpm laten draaien om 12v te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:45
Als ie gevoedt word via sata krijgt ie sowieso 12v. Echter hebben sommige modellen alleen een 3 pin fan/mobo aansluiting.

Om er zeker van te zijn voor je h75 zet je de header op PWM (dan krijgt een 3 pin sowieso 12 volt) en voor de mooi kun je hem ook nog op max rpm zetten, echter ingesteld op PWM is dit niet perse nodig.

Je kan ook een verloopje van molex/sata naar 3 pin gebruiken voor zeker weten 12V (rechtstreeks op de voeding dan de h75)

Ai suite werkt ook best oke, maar bijvoorbeeld Gigabyte of MSI heeft die vervelende minima limieten niet.

[ Voor 12% gewijzigd door junneh op 12-02-2017 16:16 ]

Pagina: 1