Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GA-B85M-HD3 wel héél snel defect.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:09
Beste tweakers

Ik zit met een hardware-issue waar ik zelf niet uitgeraak. Iets meer dan 3 jaar geleden stelde ik volgend systeem samen:

Moederbord: Gigabyte GA-B85M-HD3
CPU: i5-4440
Ram: Geil 8 GB DDR3-1333 Kit
PSU: Sharkoon SHA450-12EUP
HDD: Deskstar 7K1000.C, 500 GB

Zo'n twee maanden geleden bleek deze defect: Er gebeurde niets meer als je de power-knop drukte. Na alle andere componenten te hebben getest op andere systemen bleek de schuldige het moederbord. Even vermelden dat dit systeem die drie jaar quasi continu aan stond.

Nieuw moederbord besteld, voor de gemakkelijkheid nagenoeg hetzelde: Gigabyte GA-B85M-HD3 R4; zelfde model dus, enkel een andere revisie. Twee maanden draait de pc goed, vervolgens echter dezelfde symptomen: doet absoluut niets meer bij het opstarten. PSU uitgemeten, maar dat leek allesinds normaal. Andere PSU aan het systeem hangen gaf geen verbetering.

Het huidige moederbord is uiteraard nog wel in garantie, maar ik vermoed dat er hier wel meer aan de hand is. Het lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk dat puur door toeval een nieuw moederbord na twee maanden dezelfde symptomen vertoont als het oude. Kan er een ander component zijn dat het moederbord "beschadigd"? Hier loop ik echter flink tegen de grenzen van mijn hardware-kennis, dus ben ik benieuwd welke suggesties jullie hebben.

Alvast bedankt!

(Vraagje in de zijlijn: iemand een idee hoe lang het zou duren voor ik een defect MB omgeruild heb in garantie-periode? Gekocht bij Alternate)

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Mijn eerste gok is je voeding: Sharkoon heeft een afaik nogal een wisselvallende kwaliteit qua voedingen. Als er binnen 2 maanden 2 moederborden kapot zijn gegaan kan dat uiteraard pech zijn, maar een 6 jaar oude voeding die toen al geen hoogvlieger was is zowieso aan te raden om te vervangen. Hoe oud is die voeding eigenlijk? Als je voeding je moederbord al gesloopt heeft gaat een andere voeding ofc ook geen verschil meer maken.

• Kangerm00se
Voeding is iets meer dan 3 jaar oud.

Verwijderd

26000 uur is best wel veel voor een matige voeding als de pricewatch: Sharkoon SHA450-12EUP. De kans is heel groot dat die de veroorzaker is van de problemen.
Wat is het merk en type van de andere voeding waarmee je hebt getest?

• Kangerm00se
De andere waarmee ik getest heb is een Corsair CX550M met slechts enkele tientalle uren op de teller.

Merkwaardig: de ventilator van de voeding begint wel te draaien als ik hem "hotwire" (PS_ON_N -> ground), maar niet als ik hem hotwire én aan het MB heb hangen.

Het moederbord stuur ik terug in de hoop op vervanging in garantie, en die voeding ga ik toch niet meer aan een pc hangen denk ik.

• Kangerm00se
Zucht...

Moederbord is vervangen, en de Sharkoon voeding is op pensioen gestuurd zoals jullie hebben aangeraden. In plaats daarvan steekt er nu een Corsair CX430. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om een SSD te steken als primaire schijf (De Deskstar zit er nog wel in).

Drie dagen draait het goed; dan is het moederbord terug dood. Het idee dat het aan de voeding zou liggen was aannemelijk, maar dat lijkt het dus niet te zijn. Echter, wat is dan wel de boosdoener?

Verdachten:
- CPU: Lijkt mij extreem onwaarschijnlijk.
- RAM: Ook dat kan ik moeilijk geloven.
- De Deskstar met 26000 uur op de teller; kan een HDD (die overigens wel functioneert) een MB kapot maken?
- Tien jaar oud Linksys PCI Wifi kaartje
- Case inclusief front-usb etc. aangesloten op MB. Powerknop?
- Cardreader; aangesloten op andere USB-header op MB.
- DVD-drive

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De CX430 is ook geen hoogvlieger, dat je het even weet. Had dan een CX450M gehaald... nieuwe serie, veel betere componenten.

Test de boel eens in de meest basale opstelling. Geen insteekkaarten, één bank RAM en voeding. Werkt dat? SSD toevoegen. Werkt dat? HDD toevoegen. Werkt dat? DVD toevoegen etc.

Alles buiten de kast op een doos uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 18-02-2017 11:12 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Kangerm00se
nelizmastr schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:11:
Test de boel eens in de meest basale opstelling. Geen insteekkaarten, één bank RAM en voeding. Werkt dat? SSD toevoegen. Werkt dat? HDD toevoegen. Werkt dat? DVD toevoegen etc.
Moederbord doet niets; ook niet in minimale opstelling. Mijn vraag is eerder wat maakt dat een computer er drie moederborden kan doorjagen binnen 2 maanden tijd (eeste is stuk na 3 jaar goed te werken, nieuw bord is stuk na twee maanden, en 3e bord is stuk na enkele dagen).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder letterlijk alle variabelen dubbel uit te voeren (dus van alle componenten er twee hebben) is dat lastig te bepalen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Kangerm00se schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:20:
[...]

Moederbord doet niets; ook niet in minimale opstelling. Mijn vraag is eerder wat maakt dat een computer er drie moederborden kan doorjagen binnen 2 maanden tijd (eeste is stuk na 3 jaar goed te werken, nieuw bord is stuk na twee maanden, en 3e bord is stuk na enkele dagen).
Misschien over een hele andere boeg gooien.
Jou elektrische-installatie thuis?

Heb je thuis 3 fase ?

Wat voor spanning meet je over je stopcontact ?
Tussen 220 en 240V zou goed moeten zijn.
Als deze hoger is zou ik achter me oren krabben

Waarom ik dit vraag:

Soms wilt een "nul" in een 3fase installatie niet goed (meer)vast zitten , waardoor je een zwevend net krijgt .
afhankelijk van de belasting kan deze dan ipv 230. --> 380v worden.

een van de kenmerken zijn computers die kapot gaan .omdat deze het gevoeligst zijn voor hogere spanningen .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Er is iets structureel niet lekker in jouw configuratie. Voeding was aannemelijk, maar is nu uitgesloten (ook al heb ik ook niet zo'n enorme dunk van Corsair en andere deregelijke gerelabelde voedingen, kans dat het op zo'n korte tijd exact zelfde probleem geeft als andere is erg klein).

Naast algemene electra andere mogelijke oorzaken om aan te denken:
- ESD (schokken van jou/jouw kleding bij het inbouwen)
- gebrekkige/afwezige aarding (icm pech, het gaat bij veel mensen goed, maar daar koop je niets voor als jij niet een van die 'veel mensen' bent)- kortsluiting met kast
- stuk randappaatuur dat teveel stroom trekt, kortsluit of anderszins de boel om zeep helpt

Nare is natuurlijk dat het probleem niet snel optreedt en niet reproduceerbaar is (stuk is stuk :X ), dus gestructureerd uitsluiten is er niet bij. Maar de eerste twee kun je als het goed is wat over roepen. Onder wat voor omstandigheden bouw jij je PC's (katoenen kleding of juist wol+nylon, op een vlak bureaublad met een krant erop, of op schoot etc)? En hoe zit het met randaarde op locatie waar je je PC aansluit?

Oslik blyat! Oslik!

• Kangerm00se
dion_b schreef op zondag 19 februari 2017 @ 10:20:
Nare is natuurlijk dat het probleem niet snel optreedt en niet reproduceerbaar is (stuk is stuk :X )
In zekere zin wel reproduceerbaar, alleen duur om dat te doen ;-)

PC staat bij mijn broer die in een oud kasteel woont. Aarding is er niet. Morgen komt hij mijn multimeter ophalen. Natuurlijk weet je dan enkel de situatie op één moment; ik zoek ook eens uit of ik ergens een meter kan op de kop tikken die de hele dag kan monitoren.

Wat het pc-bouwen betreft: ik ben me bewust van de belangrijkste zaken; geen wollen trui, geschikte ondergrond, ... Al heel wat pc's in elkaar gestoken, en nooit problemen gehad bij eerste start, dus daar zit het niet denk ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kangerm00se schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:29:
[...]

In zekere zin wel reproduceerbaar, alleen duur om dat te doen ;-)

PC staat bij mijn broer die in een oud kasteel woont. Aarding is er niet.
Hoe letterlijk moeten we "oud kasteel" nemen hier?

Als je echt te maken hebt met pre-20e eeuwse (laat staan Middeleeuwse) bouw komt er naast vaak beroerde electra ook vochtproblematiek kijken, en als het veruit het grootste gebouw in de omgeving is, moet je ook veel meer rekening houden met blikseminslag.

Oslik blyat! Oslik!

• Kangerm00se
Het is drie fase in driehoekschakeling.
dion_b schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:33:
Hoe letterlijk moeten we "oud kasteel" nemen hier?
Kasteel is herbouwd kort na WOII, elektriciteit is recenter, maar zal toch niet volledig volgens de regels van de kunst zijn.

Broer in het kasteel heeft wel geen andere eigenaardigheden gemerkt aan de elektriciteit. Geen adapters die stuk gaan ofzo.

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-11 22:49
Normaal gesproken zou ik zeggen plaats in ieder geval een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging vóór je PC, maar dit gaat helaas niet werken aangezien je op ongeaarde stopcontacten werkt.

Een UPS zou het probleem van eventuele spanningspieken wel op kunnen vangen maar is relatief duur en we weten natuurlijk nog niet zeker dat het daadwerkelijk aan de stroomvoorziening ligt.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• frankym
Kangerm00se schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Het is drie fase in driehoekschakeling.

[...]

Kasteel is herbouwd kort na WOII, elektriciteit is recenter, maar zal toch niet volledig volgens de regels van de kunst zijn.

Broer in het kasteel heeft wel geen andere eigenaardigheden gemerkt aan de elektriciteit. Geen adapters die stuk gaan ofzo.
3 fase in 3hoek lijkt me niet aannemelijk , Als je normale 230v huisinstallatie hebt is het sterpunt van de trafo de NUL .

Fase -nul = 230V
Fase Fase (onderling)= 380V

Je hebt ipc voor 10€ een multimetertje bij de bouwmarkten . Ze zijn niet heel zuiver , maar voor huis,tuin,keukengebruik zijn ze voldoende.
.

• frankym
@Kangerm00se en heb je nog gemeten?

• Kangerm00se
We hebben gisteren inderdaad getest. Het is wel degelijk een driehoekschakeling, en niet (zoals hier toch veel gebruikelijker) een sterschakeling.

Het schommelt zo tussen de 220 en 230, maar dat lijkt mij normaal. Een paar grote verbruikers opzetten gaf een daling in de spanning van enkele volt. Op het moment dat de pc de laatste keer de geest gaf was er in ieder geval geen (af)wasmachine of droogkast die aan- of afsprong. Mijn multi-meter heeft geen optie om de spanning over langere tijd te monitoren, dus dat is wel lastig.

• frankym
Kangerm00se schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:32:
[...]

We hebben gisteren inderdaad getest. Het is wel degelijk een driehoekschakeling, en niet (zoals hier toch veel gebruikelijker) een sterschakeling.

Het schommelt zo tussen de 220 en 230, maar dat lijkt mij normaal. Een paar grote verbruikers opzetten gaf een daling in de spanning van enkele volt. Op het moment dat de pc de laatste keer de geest gaf was er in ieder geval geen (af)wasmachine of droogkast die aan- of afsprong. Mijn multi-meter heeft geen optie om de spanning over langere tijd te monitoren, dus dat is wel lastig.
Wikipedia: Lichtnet

Ik zie het idd, het is wel een rare manier .
En ook Zwaar verouderd , maar het wordt nog steeds gebruikt( wist dit niet)

220/230 is een mooie spanning.
Het blijft wel een raadsel wat het probleem kan zijn.

• frankym
Kangerm00se schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:32:
[...]

Wat me wel wel te binnen schiet, als jij 3 fase 3hoek hebt, dan kan je wel eens last hebben van een net wat niet constant 220 /230 is .
afhankelijk van de belasting kan het voltage hoger/lager worden.
Is er toevallig recent met een apparaat met een hoog vermogen gewerkt ?
Een scheve belasting zou ook narigheid kunnen veroorzaken , je hebt namelijk geen keiharde NUL.

• Kangerm00se
Dat is ook mijn vermoeden, maar is moeilijk na te gaan. Binnenkort verhuizen ze, dus in principe moet die computer nooit meer aan dat elektriciteitsnet hangen. Echter, ik twijfel of dit de echte reden is: er is nooit een ander apparaat stuk gegaan, en het is drie keer het moederbord dat de geest geeft, waarbij de derde keer op een andere voeding.

Iets waar ik nog aan dacht en vandaag ga nakijken: de case is nogal oud, en de powerknop voelt stug aan. Nu vraag ik mij af of die knop niet constant een beetje contact maakt.

Nog denkpistes iemand?

• Kangerm00se
Misschien dat dit iemand iets zegt: Als ik de PSU niet aansluit meet ik 3.5V op de power-on pin van de PSU. Als ik de PSU echter op het moederbord aansluit en dan dezelfde pin meet (gaat gemakkelijk via de onderkant van het bord) dan varieert dat voltage continu tussen 1V en 2.5V. Ook als ik meet tussen de twee pinnetjes van de power-knop (dus waar de power-on eigenlijk naar doorloopt) meet ik sterke variatie, maar dan tussen 0.5V en 1.5V.

Komt dit iemand bekend voor?
Pagina: 1