Twee locaties aan elkaar 'knopen'

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvc
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 19:42
Hallo tweakers!

Ik heb een vraag voor de kenners...

Binnenkort is het de bedoeling om twee locaties aan elkaar te koppelen middels een ISDN dial-up lijn. (We hebben geen breedband beschikbaar, en 24u ISDN is te duur, dus daarom niet via internet.)

Op beide locaties staat een Linux internet router en een Windows NT server. De Linux machine handelt het DNS af, en de Windows machine het DHCP verhaal.

Ik zit te twijfelen of het verstandig is om op iedere locatie een aparte router neer te zetten of de Linux machine dit te laten verzorgen.

Verder vraag ik me af of de snelheid (ong. 7kb) genoeg is om met wat office documentjes te werken.

Stel, er moet ook nog programmatuur gedraaid worden die alleen op de andere locatie is geïnstalleerd, is er dan software die alleen de User Interface doorgeeft en het programma zelf op de server ofzo draait? (CL/S)

Wie laat er zijn lichtje even over schijnen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Koen van Cuijck

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Hallo,

Ik heb zo iets een keer aan de hand gehad, en dat is toen als volgt opgelost:

Op locatie 1 hadden alle PC's IP's in de range 192.168.0.x

Op locatie 2 was dat 192.168.1.x

vervolgens hebben we de router van locatie 1 gezegt, dat hij voor ip's van locatie 1 moet bellen met de router van locatie 2. Dat werkte perfect, maar we hoefden dan ook alleen maar wat kleine bestandjes van lokatie 1 in kunnen zien op locatie 2.

Hoe je die routers precies instelt, dat staat in de handleiding van je router ;)

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

Verwijderd

Stel, er moet ook nog programmatuur gedraaid worden die alleen op de andere locatie is geïnstalleerd, is er dan software die alleen de User Interface doorgeeft en het programma zelf op de server ofzo draait? (CL/S)
Dat kan met bijvoorbeeld pc anywhere (van symantec). Je krijgt dan gewoon de desktop (in 256 kleuren) van de pc te zien waar je op inlogt. 7 kb/sec kan wel, maar werkt niet echt prettig.

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

bonfie

Op dinsdag 03 juli 2001 12:16 schreef jlrensen het volgende:
Hallo,

Ik heb zo iets een keer aan de hand gehad, en dat is toen als volgt opgelost:

Op locatie 1 hadden alle PC's IP's in de range 192.168.0.x

Op locatie 2 was dat 192.168.1.x

vervolgens hebben we de router van locatie 1 gezegt, dat hij voor ip's van locatie 1 moet bellen met de router van locatie 2. Dat werkte perfect, maar we hoefden dan ook alleen maar wat kleine bestandjes van lokatie 1 in kunnen zien op locatie 2.

Hoe je die routers precies instelt, dat staat in de handleiding van je router ;)
Bijna goed, alleen je heb ook nog een ISDN lijn en dat is een apart netwerk. dus die kan je 192.168.2.0 noemen.

Gebruik ook netmask 255.255.255.0

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

Het ISDN netwerk hoef je bij een router geen apart netwerk toe te kennen. Die kan de dialer interface unnumbered laten werken op het zelfde adres als de ethernetinterface.

Maar om een antwoord te geven op de topic-starter. 2 losse routers gebruiken lijkt me de verstandigste oplossing.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 10:19
Op dinsdag 03 juli 2001 11:50 schreef kvc het volgende:
Hallo tweakers!

Ik heb een vraag voor de kenners...
Ik wil het wel proberen.... ;)
Binnenkort is het de bedoeling om twee locaties aan elkaar te koppelen middels een ISDN dial-up lijn. (We hebben geen breedband beschikbaar, en 24u ISDN is te duur, dus daarom niet via internet.)
Een huurlijn van de KPN is ook geen optie??
Op beide locaties staat een Linux internet router en een Windows NT server. De Linux machine handelt het DNS af, en de Windows machine het DHCP verhaal.

Ik zit te twijfelen of het verstandig is om op iedere locatie een aparte router neer te zetten of de Linux machine dit te laten verzorgen.
Ik zou gaan voor een aparte router aangezien dat stabieler is dan een ISDN kaart in een Linux machine zetten. Ik heb een aantal ISDN routers gebaseerd op Linux buitengezet als low-budget oplossing en ze willen nogal eens gaan "hangen". Meestal is het dan voldoende om de ISDN lijn even op en neer te halen, maar het vergt toch wat extra werk. Voor losse router optie kun je kijken bij Bintec Bianca/Brick Office XS of de Bingo! of de Cisco 801 ISDN Router
Verder vraag ik me af of de snelheid (ong. 7kb) genoeg is om met wat office documentjes te werken.
Zo lang de documentjes niet te groot worden is dit wel te doen.
Als je het echt goed wilt doen (en dus ook best wel prijzig) kijk dan eens naar Citrix. Dan kun je met een gebruiker of 2 a 3 simultaan over een ISDN lijn aardig werken.
Wie laat er zijn lichtje even over schijnen?
Genoeg licht? ;)

• kvc
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 19:42
Hee kenners,

Bedankt voor jullie lichtje op de zaak!

Groeten,

Koen

P.s. Het was genoeg licht denk ik....
Pagina: 1