Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trunk / NIC Team / LACP - Snelheid per IP boosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Mijn situatie is als volgt:

4x HPE ProLiant DL360 Gen9 met ieder 1x HPE 331T NIC met 4x 1Gbps poort
HPE 1820-48G switch met 48x 1Gbps poort

- Windows Server 2016 Standaard
- Hyper-V Cluster

De 4 netwerkpoorten van de hosts heb ik verdeeld om 1 poort voor live migration te gebruiken en 3 poorten in een team voor het productie netwerk.

Op het team heb ik LACP geactiveerd

Op de switch heb ik de 3 poorten van het team in een trunk gezet waarbij ik dynamic mode disable, dit zou de HPE benaming voor LACP moeten zijn.

Ik heb een performance test gedaan met een filetransfer tussen 2 hosts en zie dat ik bijna exact 1Gbps haal.

Wanneer ik vanuit meerdere hosts aan 1 host trek dan zie ik op die ene host de snelheden wel ruim boven de Gigabit uit komen tot wel 6Gbps (?? ik had max. 3Gbps verwacht).

Na enig zoeken op internet begrijp ik dat je met LACP blijft steken op 1Gbps per IP adres waar verkeer naartoe gaat. Transfer naar meerdere IP adressen zou inderdaad voor performance winst zorgen.

Nu wil het geval echter dat ik juist tussen 2 specifieke IP adressen meer bandbreedte wil en dat dus niet ga realiseren met deze oplossing. Natuurlijk kan ik een 10Gbps NIC/SFP module aanschaffen, echter ik vroeg mij af of ik de instellingen nog kan tweaken om toch de volledige 3Gbps in een single-threat file transfer te halen?

Beste antwoord (via jimbo123 op 13-02-2017 16:00)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 12:29

donny007

Try the Nether!

Eén enkele verkeersstroom kan met 802.3ad LACP inderdaad niet worden opgesplitst.

Er zijn vormen van link aggregation waarmee het wél kan (balanced round robin), maar die worden vaak niet (goed) ondersteund door de gangbare hard- en software.

/dev/null

Alle reacties

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 18:51
Simpel antwoord: Nee. Het gaat meestal per IP of MAC adres.

Acties:
  • Beste antwoord

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 12:29

donny007

Try the Nether!

Eén enkele verkeersstroom kan met 802.3ad LACP inderdaad niet worden opgesplitst.

Er zijn vormen van link aggregation waarmee het wél kan (balanced round robin), maar die worden vaak niet (goed) ondersteund door de gangbare hard- en software.

/dev/null

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:45
Gewoon in windows server al je NICs een IP in hetzelfde subnet geven, dan snapt windows zelf dat hij het via 3 NIC's kan versturen (mits client ook in zelfde subnet zit).

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jimbo123
chaoscontrol schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:59:
Gewoon in windows server al je NICs een IP in hetzelfde subnet geven, dan snapt windows zelf dat hij het via 3 NIC's kan versturen (mits client ook in zelfde subnet zit).
Er is geen IPv4 adres per NIC, er is een team met 1 adres.

Verder iedereen bedankt voor de opmerkingen, dan blijkt het gewoon domweg niet mogelijk om dit verder te optimaliseren. So be it! :)

• chaoscontrol
jimbo123 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Er is geen IPv4 adres per NIC, er is een team met 1 adres.

Verder iedereen bedankt voor de opmerkingen, dan blijkt het gewoon domweg niet mogelijk om dit verder te optimaliseren. So be it! :)
Dat zeg ik, team weghalen en het werkt. ;)

• jimbo123
chaoscontrol schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Dat zeg ik, team weghalen en het werkt. ;)
Uh ja... |:(

• chaoscontrol
Ja wil je nu meer throughput of een team? 8)7

• jimbo123
chaoscontrol schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:07:
[...]

Ja wil je nu meer throughput of een team? 8)7
Denk dat je heus wel begrijpt waarom je opmerking niet behulpzaam is.
Maakt niet uit verder, ik heb mijn antwoord :)

• chaoscontrol
jimbo123 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:00:
[...]

Denk dat je heus wel begrijpt waarom je opmerking niet behulpzaam is.
Maakt niet uit verder, ik heb mijn antwoord :)
Ik geef enkel antwoord op de vraag die je in de OP stelt.
jimbo123 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:12:
Nu wil het geval echter dat ik juist tussen 2 specifieke IP adressen meer bandbreedte wil en dat dus niet ga realiseren met deze oplossing. Natuurlijk kan ik een 10Gbps NIC/SFP module aanschaffen, echter ik vroeg mij af of ik de instellingen nog kan tweaken om toch de volledige 3Gbps in een single-threat file transfer te halen?
Doe ermee wat je wilt (of stel je vraag beter).

Verwijderd

De term waar je op moet zoeken is SMB multichannel. Dit wordt sinds 2012 R2 meen ik ondersteund. Hiervoor moet je geen LACP gebruiken maar Windows teams. Deze zijn switch onafhankelijk.

Maar als je op SMB multichannel zoekt ga je het vast vinden.
Pagina: 1