[ds209] niet meer benaderbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik gebruik een DS209 o.a. als backup van mijn DS214, daarnaast staan er nog wat films op die ik op zich graag terug zou willen. Gisterenmiddag heeft de backup nog gewerkt en heb ik een film gekeken, allemaal geen probleem.

Gisterenavond was de NAS echter ineens niet meer beschikbaar. Alle statuslights waren groen maar verder volledig statisch. Ik heb de NAS daarop een keer uit en aangezet, maar dat maakte niets uit. Daarna moest ik weg.

Vanmorgen nog eens mee aan de gang geweest, NAS nogmaals geherstart, zonder resultaat. Netwerkkabels nagetrokken (maar daar was natuurlijk verder weinig aan gewijzigd)

Status-LED voor system en schijven branden allemaal ononderbroken groen

Vervolgens trok ik de NAS een stukje naar voren om te kijken of de netwerkaansluiting statusleds had en toen viel de NAS uit. Bleek dat de stekker van het adapterblok erg los zat en bij de minste beweging uit de adapter was gevallen.

Stekker erin en NAS weer opgestart. Alle lampjes op ononderbroken groen, maar bij de netwerkaansluiting brand niets. Ook op de router brand het ledje van de aansluiting niet en een andere poort doet ook niks.

Op basis van de statusleds zou ik zeggen: de NAS draait gewoon en hij gaat ook prima uit en aan. Maar hij heeft geen netwerk meer.

Wat voor opties heb ik om de data (de films met name) terug te krijgen als de NAS zelf nu kapot is? (En is de NAS kapot en hoe kan ik er eventueel nog op)
Schijven in een andere NAS zetten lijkt mij niet te werken. Zonder netwerktoegang is de NAS niet meer te benaderen lijkt mij?

Het lijkt mij toch sterk dat de netwerkfunctie van dat ding zomaar ineens kapot gaat? Of heeft ie wat tikken gehad van een haperende stroomtoevoer doordat de stekker van de adapter er maar "half" in zat

edit: probleem opgelost, al weet ik de oorzaak niet. Had van alles geprobeerd, andere netwerkkabels, nogmaals herstarten etc. Uiteindelijk de DS209 verplaatst en op een andere plek aangesloten (met een andere netwerkkabel) en daar deed ie het gewoon. Dus ik dacht, oke, netwerkkabel spontaan kapot.

Dus DS209 weer in de meterkast (daar stond ie) en aangesloten met een andere netwerkkabel: werkt. Vervolgens probeer ik de oude kabel weer: doet het ook :?

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 12-02-2017 10:11 ]

Beste antwoord (via Stefke op 12-02-2017 12:59)

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb zoiets ook een keer gehad met een Synology.
Het zou kunnen dat deze gewoon even een goede vastloper had. En doordat je hem van het stroom hebt afgehaald een tijdje alle spanning van het moederbordje af is gegaan.
Daarna sluit je hem aan en doet hij het weer. Zou zeggen haal de belangrijke films eraf en gebruik hem puur als backup

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb zoiets ook een keer gehad met een Synology.
Het zou kunnen dat deze gewoon even een goede vastloper had. En doordat je hem van het stroom hebt afgehaald een tijdje alle spanning van het moederbordje af is gegaan.
Daarna sluit je hem aan en doet hij het weer. Zou zeggen haal de belangrijke films eraf en gebruik hem puur als backup