Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik heb even een vraagje.

Ik heb de volgende opstelling

i7 6700k processor
Asus z170a mobo
gtx 1070 armor videokaart
16 gb kingstong hyperx geheugen
Corsair rm550x voeding.

Zou ik hier een 2de videokaart in sli probleemloos kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jayfunk schreef op zondag 12 februari 2017 @ 02:42:
Ik heb even een vraagje.

Ik heb de volgende opstelling

i7 6700k processor
Asus z170a mobo
gtx 1070 armor videokaart
16 gb kingstong hyperx geheugen
Corsair rm550x voeding.

Zou ik hier een 2de videokaart in sli probleemloos kunnen draaien?
550w lijkt me ietwat krapjes. Sowieso heeft de psu niet de benodigde pci aansluitingen voor 2 kaarten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Heb je het uberhaupt nodig? Wat voor resolutie draai je op?
Op 1080p bijvoorbeeld is 1 1070 ruim zat om alles op max te spelen.
SLI heeft mij in het verleden veel irritatie opgeleverd en er voor gezorgd dat ik nu alleen nog 1 high-end kaart gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Ik heb het op moment niet nodig alleen wil ik in de toekomst wel upgraden als ik een 4k monitor heb aangeschaft. Wilde alleen weten of mijn huidige voeding het wel zou redden met 2x gtx 1070..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Switchie schreef op zondag 12 februari 2017 @ 02:51:
[...]

550w lijkt me ietwat krapjes. Sowieso heeft de psu niet de benodigde pci aansluitingen voor 2 kaarten.
Oh vreemd ik heb toch echt 2x een 6+2 pins kabel gekregen bij de voeding 1 tje hangt nu gewoon los..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Iemand die het zeker weet of het wel of niet kan? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jayfunk schreef op zondag 12 februari 2017 @ 03:46:
Iemand die het zeker weet of het wel of niet kan? :)
1. Ik geef aan dat het krapjes is en blijkbaar vind je dit geen bevredigend antwoord. Waar ga jij eventueel volgende antwoorden dan op toetsen?
2. Vind het nogal denigrerend dat je mijn input zomaar wegwuift alszijnde onwaar. Zeker gezien je het antwoord zelf niet weet. Daarnaast weinig motiverend voor anderen om tijd en moeite te stoppen om jou te helpen als je gegeven input toch niet serieus neemt c.q. accepteert.
3. Als je het zeker wilt weten kom je er maar op 1 manier achter. Probeer het gewoon.
Je hebt b.v. een k cpu'tje om over te clocken. Hoe moeten wij kunnen ruiken of jij 65 of 125w door het chipje jaagt?

[ Voor 9% gewijzigd door Switchie op 12-02-2017 04:00 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
jayfunk schreef op zondag 12 februari 2017 @ 03:45:
[...]

Oh vreemd ik heb toch echt 2x een 6+2 pins kabel gekregen bij de voeding 1 tje hangt nu gewoon los..
Uhh, je weet dat een voeding niet alleen voor één soort kaart is gemaakt? Er zijn genoeg kaarten die in hun eentje 2x 6-pins gebruiken, mijn oude GTX 670 deed dat. M'n huidige wil zelfs 2x 8 of 6+2. ;)

Hangt er net vanaf hoeveel stroom ze willen (kunnen) trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Ik zou met een 550W PSU het afraden, ik tik af en toe met 1 GPU de 500W al aan.
Nou is mijn systeem wel een stuk minder zuinig met een 3930k en 980ti overclocked.
Zonder overclocks moet het allemaal net kunnen, maar het houd niet over.
Guru3d adviseert 750-850 watt voor 1070 sli systemen.

[ Voor 28% gewijzigd door unfor op 12-02-2017 04:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

jayfunk schreef op zondag 12 februari 2017 @ 03:42:
Ik heb het op moment niet nodig alleen wil ik in de toekomst wel upgraden als ik een 4k monitor heb aangeschaft. Wilde alleen weten of mijn huidige voeding het wel zou redden met 2x gtx 1070..
Dat soort verhalen komen er meestal op neer dat je in een heel verre toekomst een keer een upgrade doet, en de 1070 zo zwak is dat een tweede erbij ook niet veel plezier mee geeft. Los van het feit dat SLI nog wel eens belabberd wil zijn (evenals Crossfire) door dingen als microstutters en games die simpelweg er niet mee om kunnen gaan. DX12 krijgt nog wat fancy dingen voor gebruik van meerdere kaarten (eventueel ook verschillende kaarten, meen ik), maar ook dat moet een spel alsnog daadwerkelijk implementeren, anders heb je er niets aan. Dat zeg ik uit zowel eigen ervaring als iemand die zijn computers om het verleden "futureproof" maakte, als diverse adviezen en ervaringen van zoveel andere gebruikers. Je ziet elke keer dat die route een kat in de zak is.

Mijn advies: spaar je centjes, en koop tegen die tijd dat je overgaat op je nieuwe scherm meteen een nieuwe GTX1280 of zo. Dingen als SLI zijn voor mensen die teveel geld hebben en voor wie een enkele Titan nog niet genoeg prestaties levert. Het is het in de praktijk eigenlijk niet waard om als goedkope upgrade te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Ik heb ook het idee dat het nèt te krap wordt met alles onder load. Hoewel er hier weer iemand beweert het met een 500W al af te kunnen: https://hardforum.com/thr...for-gtx-1070-sli.1904509/

Twee 1080's zelfs. :/

Met een goede 600W zou je in ieder geval wel safe zitten, dan zou je zelfs je CPU nog wat kunnen overklokken. Is ook wel lekker voor de houdbaarheid van zo'n ding om niet onder vrijwel volle belasting te komen. Hoewel, diegene heeft het over Furmark en dat gooit wel iets meer constante belasting op je systeem dan een game ooit kan doen, games werken hooguit in pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgens de specs zou mijn 660Ti rond de 143 Watt trekken bij 100% load, 2x143 Watt zou dus 286 Watt zijn onder load. Met mijn CPU erbij, reken ik safe op 115 Watt onder full load, 2 x SSD er bij + HDD en MB is ook 100 Watt. Dus 501 Watt zou voldoende moeten zijn. Maar helaas mijn Be Quiet! Pure Power L7 530 Watt overleefde het niet met als gevolg 1 x een Ti naar de binaire hemel. Dus eens gemeten wat een GPU aan piek trekt en dat blijkt meer te zijn in sommige situaties dan wat de fabrikant opgeeft.

Dus met SLI/Crossfire is het gewoon uitkijken. En zelfs zonder een dergelijke opstelling is mijn stelregel: PSU = "Totale maximaal opgegeven vermogen inclusief GPU(s)" + "Extra GPU".

Dus in het geval van een 1070 in SLI gewoon rekening houden met 3 x 1070 voor de veiligheid.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

De ene voeding is de andere niet.
Een Corsair rm550x is een Gold certified 550W voeding.
Ik heb zelf de 650W versie: inventaris: WhitePowah en met een reden.
De RMx sersies zijn kwalitatieve voedingen, je betaalt er tenslotte voor.
Zelfs bij volledige belasting blijft de rimpelspanning laag: https://nl.hardware.info/...rke-middenklassers-ripple

Je voeding zal het wel trekken, maar de ventilator zal wel harder gaan spinnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qHGqpIhsL9M0UCi4bu5QZJZr/full.png
Disclaimer: Uiteraard is dit afhankelijk van de hoogte van je overclock en wat je nog meer hebt aangesloten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 683497

De RM550x doet 2x een MSI GTX 1070 Armor + i7 6700k met 2 vingers in de neus, want je komt hiermee amper aan de 425 watt tijdens zware belasting zonder overclocks. De RM550x kan zonder moeite 24/7 zijn maximaal opgegeven vermogen leveren. Eventuele pieken van milliseconden mogen hier nog boven komen. Je hebt dus nog ruimte om de CPU te gaan overklokken.

Komt nog eens bij dat geen enkele game SLI dermate goed ondersteunt dat beide GPU's tegelijk vol worden belast, en een CPU en GPU worden sowieso al nooit tegelijk volop belast (of je moet Prime95 en Furmark tegelijk gaan draaien), al zou dit dus geen probleem zijn als dit wel zo was. Over het geluid hoef je je geen zorgen te maken, want zelfs bij 550 watt belasting is de RM550x zo goed als onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
Iedereen heel erg bedankt voor de info..

Na het aanschaffen van een 4k monitor zal ik er een 2 de videokaart insteken. Overclocken dat doe ik zoiezo niet puur omdat ik het gewoon niet kan en geen risico's wil nemen..

Nu ff snel sparen voor een 4k monitor..

nogmaals heel erg bedankt allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Geen probleem! d:)b
GoT schreef op zondag 12 februari 2017 @ 08:06:
De ene voeding is de andere niet.
Een Corsair rm550x is een Gold certified 550W voeding.
Ik heb zelf de 650W versie: inventaris: WhitePowah en met een reden.
De RMx sersies zijn kwalitatieve voedingen, je betaalt er tenslotte voor.
Zelfs bij volledige belasting blijft de rimpelspanning laag: https://nl.hardware.info/...rke-middenklassers-ripple

Je voeding zal het wel trekken, maar de ventilator zal wel harder gaan spinnen.
[afbeelding]
Disclaimer: Uiteraard is dit afhankelijk van de hoogte van je overclock en wat je nog meer hebt aangesloten.
Domme vraag misschien, maar staan die 80+ ratings niet alleen voor de efficiëntie? Dus m.a.w., hoeveel je bij een bepaalde belasting uit het stopcontact trekt bovenop het werkelijke verbruik van je PC?

Het zal bij de hoogste rangen ook heus wel een indicatie geven van de interne kwaliteit, want een matige voeding kan in principe nooit de gold of platinum standaard halen, maar ik heb wel voedingen gezien met een bronze-rating die verder beter zijn dan een concurrent met een silver-rating. Dan gaat het bijvoorbeeld om een in vergelijking wat ouder model dat gewoon volgens de huidige meetmethodes niet zo efficiënt is, maar dat zegt verder niet persé iets over de betrouwbaarheid.

https://www.amazon.com/gp...fRID=ZZ5KJRJFD7N7J80T2KS6
https://www.newegg.com/Pr...aspx?item=N82E16817151094

Eén is silver, één is bronze, maar ik weet behoorlijk zeker welke van de twee de betere voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SunsetSundae schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:15:
Domme vraag misschien, maar staan die 80+ ratings niet alleen voor de efficiëntie? Dus m.a.w., hoeveel je bij een bepaalde belasting uit het stopcontact trekt bovenop het werkelijke verbruik van je PC?
Klopt
Het zal bij de hoogste rangen ook heus wel een indicatie geven van de interne kwaliteit, want een matige voeding kan nooit de gold of platinum standaard halen, maar ik heb wel voedingen gezien met een bronze-rating die verder beter zijn dan een concurrent met een silver-rating. Dan gaat het bijvoorbeeld om een in vergelijking wat ouder model dat gewoon volgens de huidige meetmethodes niet zo efficiënt is, maar dat zegt verder niet persé iets over de betrouwbaarheid.
Gemiddeld gezien is dat waarschijnlijk wel zo, maar het zegt alleen niks over willekeurige voedingen onderling. Dus nee je kunt het 80PLUS certificaat ook niet als indicatie gebruiken.
https://www.amazon.com/gp...fRID=ZZ5KJRJFD7N7J80T2KS6
https://www.newegg.com/Pr...aspx?item=N82E16817151094

Eén is silver, één is bronze, maar ik weet behoorlijk zeker welke van de twee de betere voeding is.
Maar kun je daarbij ook uitleggen waarom de ene beter is dan de andere?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
-The_Mask- schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Maar kun je daarbij ook uitleggen waarom de ene beter is dan de andere?
Ik pretendeer geen expert te zijn van jouw niveau, ik beroep me hier gewoon op twee reviews van OklahomaWolf op JonnyGuru. ;)

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=384
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=185

De SeaSonic heeft een kogellager-ventilator, de EVGA een glijlager. De EVGA lijkt iets secuurder soldeerwerk te hebben (al zeg ik dat met het oog van een leek), maar de reviewer maakt wel een terechte kanttekening over die onbeschermde schroef die daar wel erg happy go lucky geplaatst is. Daarnaast heeft de SeaSonic enkel Nippon Chemi-Con elco's, de EVGA moet het met Teapo doen en een enkele Capxcom. Dat heft elkaar minstens wel op, heb ik het idee.

Verder nog een opmerking over een ongekoelde gelijkrichter op de EVGA, al durf ik zelf niet te zeggen of de S12 II dat beter voor elkaar heeft. Uit die paar (kleine, waarschijnlijk omdat het een best oude review is) afbeeldingen komt het niet naar voren.

http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=384
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story3&reid=185

En als je vervolgens de ripple op de 12V rail vergelijkt... nou, dat is dus geen vergelijking. Niet dat de EVGA 500W daar onacceptabel is, maar het is bepaald geen Supernova, de S12 II doet het echter voorbeeldig voor een goedkope unit. Misschien is het in eerste instantie vooral hier dat je het Teapo / Nippon verschil ziet?

Dus ja, ik zeg niet dat de 500W een slechte voeding is (hoewel EVGA zat betere modellen aanbiedt, dit en de 430W is echt hun budget blok, het heeft niet eens een naam), maar de S12 II wekt de indruk als geheel een superieure unit te zijn. En toch is die slechts bronze.

[ Voor 10% gewijzigd door SunsetSundae op 12-02-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Klopt de Seasonic is kwalitatief beter, alleen is die wel 7 jaar oud en de review is ook bijna 7 jaar oud. Als je dezelfde voeding nog eens zou reviewen dan zou die heel wat slechter uit de reviews komen doordat de reviews tegenwoordig flink verbeterd zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Dat zal best zo zijn, maar er zit geen zeven maar 'slechts' vier jaar verschil tussen de twee reviews, en de 500W wordt daar ook al niet de nieuwste genoemd (opgevolgd door de 500B, al wordt ie nog altijd verkocht).

En hey, hij is kwalitatief beter zoals je zelf ook aangeeft. Daar zijn ook een aantal objectieve aanwijzingen voor.

Dat is het enige waar me hier om ging, om aan te geven dat een hoge(re) 80+ rating ook niet alles zegt. Niks tegen de Corsair RM verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Ik had trouwens net zo goed twee van jouw reviews uit november kunnen pakken, bedenk ik me nu. :P

productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask-
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-

Ook al is de één dus eigenlijk efficiënter dan de rating suggereert en wordt de ander juist wat overschat, maar uiteindelijk toch silver en bronze. Afijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die rm550x is een hele goede voeding. 550w is zat voor 2x 1070sli (met een tdp van slechts 150w * 2=300watt). Genoeg ruimte om een overclock op beide GPUs en CPU + ram te realiseren. Zelfs 2x 1080gtx moet prima lukken met die voeding.

Of het slim is, is een ander verhaal. Sli en crossfire hebben beide hun problemen. Van micro-stutters tot totaal geen support in games. Support is het grootste probleem. Wanneer sli goed is geïmplementeerd in bepaalde games heb je er wat aan qua performance, afgezien van eventuele micro-stutters, driver issues, andere problemen (hitte tussen 2 kaarten, al zal dat met deze generatie wel wat meevallen).

Het gros van de games heeft geen uitstekende support voor sli / crossfire, vaak is het net allemaal wat halfgebakken. Beter koop je over een tijd een gtx1080 dan wel sneller (Nvidia of AMD, wanneer beschikbaar).

Mensen moeten eens stoppen hun mening te geven over krapjes dit dat, de feiten zijn anders. Dat zij tegen problemen aanlopen ligt aan de keuze van hun voeding (ms-tech 600-800w voeding anybody?). Een goede voeding levert prima constant het opgegeven vermogen, met piekbelastingen boven het opgegeven vermogen. Zelfs met een corsair cx450m zou ik SLI gtx1070 kunnen en durven draaien. Ten tijde van de vorige generaties (290x, 390x, 980ti of nog oudere energie nemende monster graka's etc), ja toen was het krapjes wellicht.

En al die techsites die zoveel vermogen aanraden moet je ook niet serieus nemen, die adviezen stammen uit het stenen tijdperk.

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 12-02-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

In sommige testopstellingen worden de voedingen tot 110% belasting getest, dus hij mag een keer tot de 600W pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wim-Bart schreef op zondag 12 februari 2017 @ 04:46:
Volgens de specs zou mijn 660Ti rond de 143 Watt trekken bij 100% load, 2x143 Watt zou dus 286 Watt zijn onder load. Met mijn CPU erbij, reken ik safe op 115 Watt onder full load, 2 x SSD er bij + HDD en MB is ook 100 Watt. Dus 501 Watt zou voldoende moeten zijn. Maar helaas mijn Be Quiet! Pure Power L7 530 Watt overleefde het niet met als gevolg 1 x een Ti naar de binaire hemel. Dus eens gemeten wat een GPU aan piek trekt en dat blijkt meer te zijn in sommige situaties dan wat de fabrikant opgeeft.

Dus met SLI/Crossfire is het gewoon uitkijken. En zelfs zonder een dergelijke opstelling is mijn stelregel: PSU = "Totale maximaal opgegeven vermogen inclusief GPU(s)" + "Extra GPU".

Dus in het geval van een 1070 in SLI gewoon rekening houden met 3 x 1070 voor de veiligheid.
Het moederbord hoef je echt geen 100w voor te rekenen, zie het als een doorgeefluik. Dus alleen CPU, aantal dram, SSD's+ HDD's en extra insteekkaarten hoef je erbij op te tellen. Mobo neemt dan zelf misschien 10-15watt.

De Be Quiet L7 was dacht ik geen denderende voeding, met een goede 450w voeding had je waarschijnlijk geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ToFast schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:52:
[...]

Het moederbord hoef je echt geen 100w voor te rekenen, zie het als een doorgeefluik. Dus alleen CPU, aantal dram, SSD's+ HDD's en extra insteekkaarten hoef je erbij op te tellen. Mobo neemt dan zelf misschien 10-15watt.

De Be Quiet L7 was dacht ik geen denderende voeding, met een goede 450w voeding had je waarschijnlijk geen problemen gehad.
MB 15 watt. SSD piek (niet nominaal) ook zo een 15 watt, HDD ook zo een 15 watt. Ventilatoren 15 watt is totaal 60 watt. Dan nog RAM en eventuele kaartjes of een Blueray, toetsenbord en muis en Cam via USB. Dus 100 watt voor MB en overige is echt niet gek gerekend. SSD's zijn verraderlijke dingen. Kunnen zo maar 2-2,5 A pakken op de 5VDC bij piek,

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 12-02-2017 21:02 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1