Upgrade voor game PC

Pagina: 1
Acties:

• jordib91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik zoek een?
Ik zoek een upgrade voor deze oude pc. De huidige opstelling staat hier beneden en weinig hiervan lijkt mij bruikbaar. Ik wil er op gamen, kwaliteit moet goed zijn tijdens het gamen. Ik game nog in 1080p. Wel speel ik graag de zwaardere games en wil dan ook grafisch zien hoe het spel eruit ziet. Zelf ga ik niet overclocken en ik doe ook geen SLI of Crossfire op dit moment. Het moet dus van zichzelf al voldoende zijn om goed te kunnen gamen.

Wat is je budget?
Tussen de €700-€800

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU een Intel, liefste uit de nieuwste reeks. Voor de GPU niet bepaald, maar prijs-kwaliteit verhouding gaat het waarschijnlijk naar een AMD. Zelf zat ik aan het volgende te denken:

CPU: i5 7400 Boxed
MBO: MSI H270M
GPU: MSI RX 480 8GB
DDR: Crucial Ballistix 16GB 2400MHz
SSD: Samsung 850 EVO 250GB

De voeding, DVD drive, kast en hardeschijf hoop ik over te kunnen nemen uit het oude systeem (zie onderstaande). Zouden jullie mij kunnen helpen om het zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten? _/-\o_

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik deze opstelling:
CPU:i7 870
MBO: Intel DQ57TM Intel DQ57TM
GPU: Geforce GTX 560 1GB
DDR: 8GB DDR3 667MHz
Hardeschijf: 2TB WD Green 5400rpm
Drive: LG GH22NS50
Voeding: Tagan TG580-U22, 580W
Kast: MS-Tech CA-0300 Raptor

Ik ga de computer gewoon thuis neerzetten. Hij staat niet in een kast of iets dergelijks.

[ Voor 39% gewijzigd door jordib91 op 12-02-2017 09:38 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je lijstje is ietwat kapot.

Anyway. Ik lees:
- 4k gaming
- zware games
- goede kwaliteit
- grafisch hoge settings

Dit alles ga je met jouw budget niet voor elkaar krijgen. Voor dit geld heb je een goed systeem voor 1080 en heel misschien haal je respectabele resultaten op 1440p. 4k kun je simpelweg vergeten. Bedenk dat 4k +/- 4 keer meer pixels heeft dan full hd. Heel simplistisch geschetst mag je dus stellen dat 4k 4x zoveel rekenkracht vereist voor gelijkwaardige settings.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Die voeding lijkt mij defect, defecte elco's om precies te zijn.

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2025
Pfff, die voeding, een twaalf jaar oud ontwerp van een destijds hooguit middelmatige producent die al jaren geleden verdwenen is. :/ Doe jezelf een lol, bespaar €19 op die EVO door deze eveneens snelle SSD te nemen: pricewatch: Hynix SL300 250GB (niet denderend goed leverbaar in Nederland, maar afijn, je krijgt 'm binnen)

En investeer dat geld vervolgens in dit:

pricewatch: Corsair CX450M
productreview: Corsair CX450M review door Verwijderd

Zat vermogen voor deze setup, en een unit uit die nieuwe grey label CX-serie vertrouw ik 50x meer.

En wat die CPU betreft: nieuws: Gerucht: Intel komt met i7-7740K en i5-7640K als reactie op AMD Ryzen

Beter wacht je dus nog heel even op dit of Ryzen, meer threads voor je geld. *O* Dat maakt je CPU veel toekomstbestendiger nu steeds meer games meer dan vier threads kunnen gebruiken, en er zijn games die zwaarder dan gemiddeld op de CPU leunen. Dan merk je het echt.
Het heeft even geduurd, maar quadcore (zonder Hyperthreading) is nu een aflopend verhaal aan het worden. Zeker als je het gebrek aan threads niet kunt compenseren met een hoge kloksnelheid voor extra prestaties per thread, en een 7400 kan dat dus niet.

[ Voor 43% gewijzigd door SunsetSundae op 12-02-2017 03:33 ]

• jordib91
Bedankt voor jullie snelle reacties. Goed om te weten van die voeding. Zal erin investeren.

Wat betreft het 4K gedeelte, dat hoef ik ook niet. Speel op een full HD scherm. Dus het moet een goede build zijn voor full HD.

Ik zal de processor even in de gaten houden m.b.t. Ryzen en de nieuwe Intel, denk alleen wel dat het budget weer veel hoger uitvalt.

Zal de behuizing kunnen i.c.m. deze videokaart? Of zal ik daarvoor ook een andere moeten aanschaffen?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jordib91 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 02:29:
Wat betreft het 4K gedeelte, dat hoef ik ook niet. Speel op een full HD scherm. Dus het moet een goede build zijn voor full HD.
Je benoemt deze wens wel in de inleiding.
Ik zal de processor even in de gaten houden m.b.t. Ryzen en de nieuwe Intel, denk alleen wel dat het budget weer veel hoger uitvalt.
Budget zal gelijk blijven maar de kosten vallen wellicht hoger uit. Daarentegen kun je nog de nodige euro's besparen op het mobo en ssd
Zal de behuizing kunnen i.c.m. deze videokaart? Of zal ik daarvoor ook een andere moeten aanschaffen?
Dit zijn specificaties die je prima zelf uit kunt zoeken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• SunsetSundae
jordib91 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 02:29:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Goed om te weten van die voeding. Zal erin investeren.
Verstandig, daar kun je weer jaren mee vooruit.
Die Intels wel vrees ik, gaat om unlocked K-processors dus die vallen sowieso duurder uit dan een 7400. Maar met een klein beetje mazzel zit er een Ryzen tussen met acht threads voor €200, want buiten de paar allergoedkoopste hebben ze dat minimaal. Op gevoel zeg ik dat de R5 Pro 1400 rond dat bedrag komt, even gebaseerd op de prijzen die tot nu toe 'bevestigd' zijn.

https://www.pcgamesn.com/...date-specs-prices-rumours

Heel ff wachten nog dus, als het je lukt. In maart zouden ze op de markt moeten komen.
Gewoon even opmeten aan de binnenkant en vergelijken met de specs van die kaart. ;)

Verwijderd

SunsetSundae schreef op zondag 12 februari 2017 @ 03:31:
Maar met een klein beetje mazzel zit er een Ryzen tussen met acht threads voor €200, want buiten de paar allergoedkoopste hebben ze dat minimaal.
Dat is wel optimistisch, of je hebt wellicht een model met een lage clock. Als de AMD's echt zo goed uitvallen als nu gedacht, dan zullen de leukere modellen ook niet goedkoop zijn.

• SunsetSundae
Tja, ik bedoel, als het topmodel echt $490 kost (met daaronder een snelle drop richting $380) en er zit ook nog eens een bataljon hexacores tussenin, dan vind ik het persoonlijk niet zo'n vreemde gedachte. Toegegeven, dan pas ik wel $ = € toe en dat is misschien een valkuil.

Daarnaast zouden ze in principe allemaal unlocked moeten zijn, dus dan valt die eventuele lage base clock ook deels weg te poetsen. Al is het nog wel even afwachten wat het laagst geprijsde moederbord gaat zijn dat je wil laten overklokken. En de kosten van een custom coolertje komen er dan nog bij, gok ik. Maar dat vind ik eigenlijk altijd wel het geld waard, al was het maar puur voor het geluid.

Het is sowieso wel de moeite van dat maandje wachten waard, bedoel ik maar te zeggen. Wie weet loop je een uitstekende deal mis en baal je dat je die 4-threads i5 hebt gehaald (ook vrij laag geklokt en dan locked).

[ Voor 15% gewijzigd door SunsetSundae op 12-02-2017 03:51 ]

• jordib91
Wederom bedankt. Heb het 4K gedeelte weg gehaald uit mijn verhaal. Het stond er niet duidelijk.

Stel je voor dat die Ryzen CPU's toch hoger uitvallen qua prijs, zou ik dan voor een tijd wel met deze I5 uit de voeten kunnen? Mogelijk dat ik dan spaar totdat ik een nieuwere variant van de Intel kan halen of die minder prijzig zijn en wanneer het echt nodig is.

• SunsetSundae
Tuurlijk kan dat, het is niet dat dit een slechte CPU is, verre van. Nog altijd beter dan een oude AMD FX-processor, ook al hebben die wél de cores en draadjes. De per-thread performance is gewoon veel sterker.

Hou er alleen rekening mee dat er vanaf nu wel zo nu en dan games zullen gaan verschijnen die moeilijk overweg kunnen met een maximum van vier threads. BF1 multiplayer is er zo'n eentje, kwam ik laatst achter. Bij mensen zonder hele hoge kloksnelheid op hun standaard quad liep ie regelmatig te stotteren. Singleplayer was dan weer geen probleem.

• jordib91
SunsetSundae schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:17:
Tuurlijk kan dat, het is niet dat dit een slechte CPU is, verre van. Nog altijd beter dan een oude AMD FX-processor, ook al hebben die wél de cores en draadjes. De per-thread performance is gewoon veel sterker.

Hou er alleen rekening mee dat er vanaf nu wel zo nu en dan games zullen gaan verschijnen die moeilijk overweg kunnen met een maximum van vier threads. BF1 multiplayer is er zo'n eentje, kwam ik laatst achter. Bij mensen zonder hele hoge kloksnelheid op hun standaard quad liep ie regelmatig te stotteren. Singleplayer was dan weer geen probleem.
Oke duidelijk. En stel je voor dat ik de cpu in een I5 7500 verander, zal ik dat merken momenteel. Afgezien van het feit dat deze ook niet die threads heeft? Bedoel meer de extra clock snelheid.

Is deze moederbord ook voldoende? Naar mijn inziens wel, i.v.m. het niet willen overclocken. Gigabyte B250M

• SunsetSundae
Ja en ja.

Een B250 kan voor jouw doeleinden net zo goed als een H270, vergeleken met die MSI mis je eigenlijk alleen CrossFire / SLI support en een fan header (maar twee headers is voor de meeste gamesystemen genoeg, en anders kun je altijd nog met splitters in de weer). En de 7500 is zeker die extra €25 waard omdat elke 100MHz mooi meenomen is als je een niet-overklokbare CPU koopt, en je krijgt er 400 voor dat geld.

Dus ja, dat goedkopere moederbord met een i5 7500 vind ik een logischer combinatie.

pricewatch: ASRock B250M-HDV
pricewatch: MSI B250M PRO-VDH

Al zou ik dan persoonlijk ietsjes hoger gaan zitten en deze nemen, want die hebben 4-pins headers (de Gigabyte is 3-pins) en dat betekent dat je er in Windows bestuurbare PWM fans op aan kunt sluiten, net als op dat H270 bord. Da's toch wel erg leuk voor die paar euro, hoor. En je sleept nog steeds het geld voor die 7500 eruit. d:)b

Al moet ik wel toegeven, dan moet je die fans wel in huis hebben. En uiteindelijk is je PC zo luidruchtig als je luidste onderdeel, en je zit momenteel nog steeds met een stock Intel cooler. En die zuigen, dus dan heb je er ook weer niet zoveel aan om je casefans trager te laten draaien. Misschien is een leuk betaalbaar custom coolertje een idee?

pricewatch: Cryorig M9i
productreview: Cryorig M9i review door Foritain

Maar goed, nu ben ik met jouw geld aan het smijten. Die Gigabyte voldoet in principe gewoon. ;)
Zomaar wat ideeën.

• jordib91
SunsetSundae schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:07:
Ja en ja.

Een B250 kan voor jouw doeleinden net zo goed als een H270, vergeleken met die MSI mis je eigenlijk alleen CrossFire / SLI support en een fan header (maar twee headers is voor de meeste gamesystemen genoeg, en anders kun je altijd nog met splitters in de weer). En de 7500 is zeker die extra €25 waard omdat elke 100MHz mooi meenomen is als je een niet-overklokbare CPU koopt, en je krijgt er 400 voor dat geld.

Dus ja, dat goedkopere moederbord met een i5 7500 vind ik een logischer combinatie.

pricewatch: ASRock B250M-HDV
pricewatch: MSI B250M PRO-VDH

Al zou ik dan persoonlijk ietsjes hoger gaan zitten en deze nemen, want die hebben 4-pins headers (de Gigabyte is 3-pins) en dat betekent dat je er in Windows bestuurbare PWM fans op aan kunt sluiten, net als op dat H270 bord. Da's toch wel erg leuk voor die paar euro, hoor. En je sleept nog steeds het geld voor die 7500 eruit. d:)b

Al moet ik wel toegeven, dan moet je die fans wel in huis hebben. En uiteindelijk is je PC zo luidruchtig als je luidste onderdeel, en je zit momenteel nog steeds met een stock Intel cooler. En die zuigen, dus dan heb je er ook weer niet zoveel aan om je casefans trager te laten draaien. Misschien is een leuk betaalbaar custom coolertje een idee?

pricewatch: Cryorig M9i
productreview: Cryorig M9i review door Foritain

Maar goed, nu ben ik met jouw geld aan het smijten. Die Gigabyte voldoet in principe gewoon. ;)
Zomaar wat ideeën.
Ik heb nu de volgende moederbord gevonden: MSI B250M Pro VD. Is dit wat? Zijn nog geen reviews. Deze draait namelijk wel DDR4 2400MHz volgens de MSI site. De andere zou het op 2133MHz doen met Kaby Lake processor. Niet dat het waarschijnlijk merkbaar is, maar dan haal ik de max er in ieder geval uit toch? Processor doe ik dan toch de I5 7500. Dan verwacht ik een redelijke PC al met al te hebben voor full HD.

• SunsetSundae
jordib91 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:27:
[...]

Ik heb nu de volgende moederbord gevonden: MSI B250M Pro VD. Is dit wat? Zijn nog geen reviews. Deze draait namelijk wel DDR4 2400MHz volgens de MSI site. De andere zou het op 2133MHz doen met Kaby Lake processor. Niet dat het waarschijnlijk merkbaar is, maar dan haal ik de max er in ieder geval uit toch? Processor doe ik dan toch de I5 7500. Dan verwacht ik een redelijke PC al met al te hebben voor full HD.
Huh? Nee hoor, alle B250 boards doen 2400MHz met een Kaby Lake. De Pro-VDH is gewoon een luxere versie van de Pro-VD. Vergelijk hier de specs maar eens:

https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16813130991
https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16813130989

Pro-VDH heeft:

- Vier geheugensloten i.p.v. twee
- Twee 4-pins fan headers in plaats van één.
- Een USB Type C aansluiting achterop (plus drie normale/ouderwetse Type A), de VD heeft alleen Type A.
- RGB Led connector
- Een extra PS/2 poort (voor wie dat überhaupt nog gebruikt)
- Een andere LAN controller, ik gok iets sneller
- De aanwezige Sata2 poort wordt niet uitgeschakeld zodra je een M.2 SSD hebt geïnstalleerd in het M.2 slot.
- Het ding is zelf net wat groter dan de Pro-VD, waarschijnlijk voor de extra aansluitingen maar misschien is het daardoor als geheel ook iets minder krap op elkaar gezet, geen idee.

En beiden doen 2400MHz.

Alleen al vanwege de eerste drie punten zou ik persoonlijk wel dat extra tientje willen neerleggen voor de Pro-VDH. Een aansluiting voor USB C-apparaten waar er in de komende jaren nogal wat van zullen verschijnen, makkelijker geheugen upgraden, en meer sloten voor eventuele aanstuurbare fans. Jup, ik zou het wel weten.

Maar da's natuurlijk persoonlijk ;)
Pagina: 1